2016-09-17, 20:51
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kan inte tänka mig att SD kan nå över 15%, över 20% är fullständigt otänkbart.
Det finns ett tak för alla partier, och för extremistpartier är takhöjden lägre än för övriga mer seriösa partier.
I praktiken innebär detta att partier som för en bred och seriös politik kan nå sina 35 till 50% utan problem, men ytterpartier kan aldrig tilltala mer än en liten del av befolkningen, partier som SD har helt enkelt en alldeles för märklig världsbild för att locka den genomsnittlige medborgaren.
Jag vet att du fiskar efter upprörda svar men jag nöjer mig med att torrt påpeka att SD:s hållning i flyktingfrågan har, till slut, hårdnat så att den motsvarar vad 47 % av befolkningen vill: helt stängd gräns för flyktingar. Tidigare föreslog SD bl a ökade flyktingkvoter vilket helt saknar stöd i opinionen. Det är 7K som har haft en extrem hållning jämfört med folkviljan.

Personligen tror jag att SD lider av förväntad regeringsoduglighet. Många väljare misstänker att SD inte skulle kunna besätta kompetent folk på alla stolar.

http://ledarsidorna.se/2016/08/peter-andersson-globalt-missnoje-med-invandring-okar/
2016-09-17, 20:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Det blir något märkligt att du försöker skuldbelägga folk för att de "gnäller" på partiledningen istället för att själva engagera sig, när just partiledningen har gjort så tydligt hur de ser på folk som engagerar sig och verkligen försöker. SDU, (f.d.) SD Stockholm, (f.d.) SD Göteborg, Folkets Demonstration, Alternativmedier, alla försöker de engagera sig och tillbaka från ledningen får de bara uteslutningar, uthängningar, avståndstaganden, spott, hån och offentlig förnedring tillbaks. Ledningen övervakar, fiskar efter angiveri och springer till och med till fucking EXPO för att få hjälp att hitta skit på och kunna hänga ut dessa som kämpar för Sverige och ibland rentav SD. Hur fan kan du attackera någon för att känna sig tveksam till att ge sig in i den situationen?

Du ber folk knuffa på en bil där föraren lagt i handbromsen, och med jämna mellanrum därtill slår i backen för att köra över var och en av de som knuffar på som man känner är lite för kompetenta, lite för drivna så att ledningen blir orolig för att förlora sin ledarposition och maktposition vid köttgrytorna.

När föraren dessutom börjar ta märkliga avstickare för att leverera bud åt andra än oss själva, och därtill har fräckheten att säga "okej, nu har vi kastat ut det mesta av vad vi från början hade tänkt att leverera till destinationen, för att bilen skulle gå lite snabbare, men vi hinner nog ändå bara halvvägs. Vi får trots att vi har motorstopp för tillfället vara nöjda med att, hey, vi har ju i alla fall kommit längre än många andra. Sluta gnälla, det här är vi nöjda med! Seså, medan vi väntar, langa nu över de hundratusentals kronorna i månaden vi ska ha i lön ur medlemskassan och skattekistan."

Sverigedemokraterna har varit en fullständig katastrof opinionsmässigt senaste åren. Man pollar de senaste månaderna sämre i den absoluta majoriteten av opinionsundersökningar jämfört med motsvarande perioder förra året - inklusive senaste pollen från yougov, och i senaste från sentio stampar man på samma ställe som man gjorde förra året. Ett år av extremt inflöde (där omläggningen framtvingades av logistiska, inte politiska skäl), och massiva mångkulturproblem på full display - noll framsteg. Istället har vi sett SD under den tiden fullständigt floppa med sitt "nu går vi in i fullt valkampanjsläge" där man enligt egen utsago skulle bränna valkampanjskassan, förlorade sitt ungdomsförbund med 5000 engagerade medlemmar, föreslog dubblerad kvotflyktinginvandring, röstade bort vår militära självständighet genom värdlandsavtalet och röstade bort väsentliga delar av vår finansiella såväl som lagstiftande suveränitet genom att rösta för TTIP. Nu står vi här ett år senare, med ett långt mycket mer förstört Sverige, och inget av reellt värde har hänt förutom att ett antal desperata "Sverigevänner" vill tala om att andra "kopierat sverigedemokraternas politik" när antalet asylsökande är högre än snittet under Reinfeldts två mandatperioder till ett land nu i långt värre förfall redan.

Ett fullständigt inte bara förlorat men destruktivt år, även i den i sammanhanget mindre viktiga men i den här tråden relevanta opinionssiffran. Den främsta åtgärden om man vill få SD att stiga i opinionen i längden är att göra sig av med den ledning som för sina egna positioners skull dragit i handbromsen, det mest destruktiva engagemang är det blint lojala som kämpar på och stödjer en ledning som kidnappat partiet. Det senare okritiska engagemanget leder till precis vad vi såg under Perssons toppstyre i S eller Reinfeldts toppstyre i M, en urlakning av kompetens inifrån och slutligen ett tomt skal utan riktning eller driv den dagen despoten lämnar och blott dönickarna runtomkring står kvar. Det gynnar inte SD, varken i opinionen eller i övrigt.

Jag har stor respekt för personerna i SD som engagerar sig och ställer sig i skottgluggen, samtidigt har du definitivt mängder av poänger i ditt inlägg. Jag har ingen insyn eller kunskaper i interna arbetet och deras ställningstagande, men av det som läckt ut känns det lite som de vaktar sina egna positioner mer än något annat.

Med hänsyn tagen till det extrema läget i Sverige tycker jag 20-25% är underkänt. De hade kunnat utnyttja situationen och alternativmedia bättre.

De hade kunnat ta till vara på kompetenta individer bättre. De som befinner sig i den dunkla dimman och beskådar vad SD-ledningen gör får ju fundera över vad ett eventuellt eget engagemang kan kosta. Paria i samhället, jobbet och sociala livet samtidigt som de riskerar att få SD-dörren smälld i ansiktet om de gör/säger "fel" saker. Ingen back up i det läget, ingen stöttning, ingen organisation som ständigt står på stand by att rycka ut och ser till att man "vågar". Innan man säger att folk inte får gnälla och ska hjälpa till måste de ändra sitt eget agerande när deras sympatisörer frivilligt ställer sig bredvid dem i skottgluggen.

PK-7K/MSM måste verkligen tacka sin lyckliga stjärna att SD är så valhänta i denna frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Medlemsantalet följer på något mystiskt sätt ganska exakt stödet i procent i valen.

Valet 2006 fick SD 2,9% - 2 523 medlemmar (2007-01-01)
Valet 2010 5,7% - 5 846 medlemmar (2011 -01-01)
Valet 2014 12,9% - 12 788 medlemmar (2014-09-01)

Valet 2018 xx% - 35-40 000 medlemmar.

Vilket naturligtvis betyder att SD får med marginal över 30% i valet 2018

Inget talar för att det inte skulle stämma.
2016-09-17, 21:15
Medlem
svallerbyttans avatar
SD ligger still på 15,6% i nya Sifo:
http://www.svd.se/sifo-valdigt-jamnt-mellan-blocken/om/opinionsmatningar
2016-09-17, 21:34
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan

SIFO är SIFO. Men nu är vi halvvägs till valet och snart lär de börja anpassa siffrorna till verkligheten; det vore ju surt att dilla om 15% när resultatet trillar in. Jag gissar på det dubbla i nästa YouGov...
2016-09-17, 22:04
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
SIFO är SIFO. Men nu är vi halvvägs till valet och snart lär de börja anpassa siffrorna till verkligheten; det vore ju surt att dilla om 15% när resultatet trillar in. Jag gissar på det dubbla i nästa YouGov...
Jag är lite inne på samma teori, ju mer SD växer ju mer känner SIFO att de måste fuska så det ser ut som SD tappat sedan förra året. Vi vet ju alla att det vore katastrof om SD såg ut att tappa nu i mellanvalsperioden, medan det praktiskt taget skulle ha noll betydelse för valresultatet om SD såg ut att ha rejäl medvind och sköt uppåt som en raket under valspurten. I nästa Yougov är jag övertygad om minst egen majoritet!
Senast redigerad av sm910dif 2016-09-17 kl. 22:07.
2016-09-17, 22:16
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:

Det finns ingen anledning att ens analysera eller diskutera denna siffra. SIFO med sitt svarsbortfall på 60% ryckte denna siffra ur röven utifrån godtycklighet.

Socialdemokraterna på 28%? Hahahahahahaha! 12,4% större än SD? Hahahahaha! Så fantastiskt roligt.

Gott folk, jag tror inte att SIFO önskar ett nyval imorgon

Det är jättetråkigt men vi har faktiskt bara två institut att förhålla oss till: Sentio och Yougov. Att de båda är utländska är sannolikt bara en slump.

Eller vad säger du Crispy?
2016-09-17, 22:19
Medlem
Jag vet inte hur man ska tolka SIFO. Men iallafall, om det är sant att svenska opinionsinstitut missar hur många som verkligen röstar på SD så lär det bli världens överraskning vid valet 2018 när verkligheten visar sig.

Till dess så gråter jag mest över att ingen gör någonting åt den allt hemskare situationen som vi har här i Sverige.
2016-09-17, 22:23
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Det finns ingen anledning att ens analysera eller diskutera denna siffra. SIFO med sitt svarsbortfall på 60% ryckte denna siffra ur röven utifrån godtycklighet.

Siffran 15,6 i sig är totalt ointressant då SD antagligen ligger någonstans runt 20 eller en bit över. Dock kan det endå vara intressant analysera förändringen sedan förra månaden när man kollar på Sifos undersökning.
2016-09-17, 22:40
Medlem
8711s avatar
Citat:

Haha, det är helt sjukt hur Sifo kan påstå så låga siffror som 15-16% när Yougov och Sentio, som ALLTID legat närmast och klart bäst tidigare säger 24-25%. Det kommer slå tillbaka så jävla hårt på Sifo själva, fattar dom inte det? Dom har redan sedan länge förlorat allt förtroende då dom val efter val efter val ger Sverigedemokraterna på tok för låga siffror inför valen, ändå gör man ingenting för att rätta till sina felaktiga mätningar

Det är uppenbart och alla förstår själva att SD inte skulle få 15,6% vid ett val idag, utan att det är närmare 25,6% än 15,6%. Det är pinsamt av Sifo och dom kommer behöva höja sina siffror rejält för att ens vara normaldåliga och mäta normalt för angående Sverigedemokraterna. Idag ligger dom minst 7 procentenheter under verkligheten, vilket är bisarrt!

Säger man 15,6% idag så gör man det för att man VILL ha det så och för att hålla SD:s siffror nere, det verkar vara ett självändamål för Sifo... Det finns ingen chans att det skulle stämma och det vet Sifo själva också.

Sverigedemokraterna skulle som sagt vid ett val idag definitivt få 22-23%+ baserat på Sentios och Yougovs alltid tidigare korrekta mätningar. Sifo har tvärtom en historia av att alltid ha grovt fel och att kraftigt underskatta Sverigedemokraterna. Antagligen med flit av någon märklig anledning då man inte vill mäta Sverigedemokraternas stöd ens i närheten av korrekt.
2016-09-17, 22:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Vissa institut håller utan tvivel ner SDs stöd. Antagligen är denna usla hantering kontraproduktiv. Ett parti på 15% utgör inget hot, de flesta kan rösta på partiet endast av anledningen att de är förbannade och tycker alla ska avgå och gärna dra åt helvete.

15% är en lagom och ofarlig nivå för ett parti att lägga en proteströst på. 15%-bluffen kommer därför ge massor av röster till SD som de aldrig fått om den sanningsenliga nivån (25-30%) hade redovisats.
2016-09-17, 23:23
Medlem
8711s avatar
Bara trenden hos Sifo är ju sjuk... Tror någon på den här raden?

15,7 - 15,7 - 15,8 - 15,6 - 15,6

Jämnheten där är fantastisk! Det är för att man bestämt sig för den nivån, varken mer eller mindre. Det är helt sanslöst hur ett opinionsinstitut kan ta hänsyn till vad man själva önskar sig, vad uppdragsgivaren, alltså Svenska Dagbladet vill ha och rent önsketänkande att få fram en nivå man inte vill se över. Det var samma sak inför valet 2014, Sifo VÄGRADE länge ge över den bergfasta nivån av runt 8%, när det var 9, så slutade det alltid på 9,9%, månaden innan valet gav man också 9,9%

Hel sanslöst är det. Oseriöst med institut som har som självändamål att hålla SD på låga siffror, Sifo är ett av dessa institut. Ipsos är också uppenbara. Att expressen och aftonbladet inte heller vill se allt för höga siffror för Sverigedemokraterna vet vi också. Det är bara Sentio och Yougov man kan lita på. Dom har en historia flera val i rad att ha legat mycket nära verkligheten och har inget egenintresse angående Sverigedemokraterna då det är institut från Norge och Storbritannien. Helt sjukt är det.
2016-09-17, 23:36
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Siffran 15,6 i sig är totalt ointressant då SD antagligen ligger någonstans runt 20 eller en bit över. Dock kan det endå vara intressant analysera förändringen sedan förra månaden när man kollar på Sifos undersökning.

Ja, trenderna är intressanta när det gäller Sentio och Yougov. Beträffande SIFO och andra systemvänliga institut så är de allt annat än intressanta.

Med ett svarsbortfall på 60% och uppåt så är godtyckligheten enorm, "trenderna" avgörs i huvudsak av en vänsterstolles åsikter då vänsterstollen arbetar för ett telefoninstitut. Hur ska man kan kunna undersöka trender då folk inte svarar?

Jag har helt tappat intresset för OU, min världsbild grundar sig i SD.s medlemstillväxt i kombination med YG.s och Sentios siffror. Thats it!

Det SIFO säger och det katten skiter lägger jag i samma låda. Kan man tex. utläsa trender i Wolodarskis ledare? Om inte en journalist är seriös och sanningsenlig, varför måste nödvändigtvis ett OI vara det?

Om alla Sifos medarbetare vore anhängare av "flat earth society" och sade att jorden var platt "enligt en ny undersökning", då skulle alla förkasta det som nonsens, eller hur?

Nu är det istället ett faktum att alla Sifo-medarbetare är anhängare av den kulturmarxistiska sjuklöversekten som idag säger att socialdemokraterna är drygt 12 procentenheter större än SD "enligt en ny undersökning".

Är det trovärdigt? Nej, givetvis inte. Hade jag jobbat på Unibet så hade jag haft lägre odds på att jorden var platt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in