2016-09-16, 01:21
Medlem
BarryHeros avatar
Hur sag han ut mot Feyenoord? Fick bara trettio minuter i 1-0-forlusten.
Citera
2016-09-16, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur sag han ut mot Feyenoord? Fick bara trettio minuter i 1-0-forlusten.
Hela laget var sömnigt inkl Zlatan.
Citera
2016-09-16, 04:35
Medlem
Trillskes avatar
Rätt pigg och stabil snarare, de fåtal gångarna med boll han hann med. Stor skillnad mot derbyt.

Hade dock inte jättemycket. En halvchans för nick, träffade med nacken typ. Som den gamla goda tiden när han inte kunde nicka för fem öre, men till hans försvar gjorde han det bra som ens var först på bollen i det här fallet. Halvbra frispark från långt håll, ingen jätteträff men nära mål (via retur).

De 30-minuterna spelades nästan uteslutande en bit utanför Feyenoords straffområde. En del skott och mängder med inlägg som inte träffade Zlatan och CO.
Citera
2016-09-17, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
jag tror mer på att han inte är bättre än så.

som nån utländsk journalist skrev: "bra mot små spelare, men dålig mot stora spelare". nåt i stil med det.

Z har "lurat" världen lite. Tittar man på hans statistik nationellt är den dödligt bra. Men ju mer jag kollar på Z:s matcher i Europa inser jag hur ineffektiv han faktiskt är mot bra/bättre motstånd. Ofta behöver han flera klara chanser innan det blir mål. Medan han i de inhemska ligorna kan smälla dit fyra mål på en timme. En märklig spelare på många sätt, är han. Eller så är hypen perfekt och fans tror verkligen att han är i klass med Messi och Ronaldo.

Det är liknande syndrom i Europa som det var med landslaget, han får inte till det i avgörande- och utslagsmatcher. I ligaspel kan du som forward dölja dina brister och misstag under längre tid, men i matcher där du främst måste vara klinisk än tekniskt briljant eller showande blir bristerna tämligen synliga.
Citera
2016-09-17, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Z har "lurat" världen lite. Tittar man på hans statistik nationellt är den dödligt bra. Men ju mer jag kollar på Z:s matcher i Europa inser jag hur ineffektiv han faktiskt är mot bra/bättre motstånd. Ofta behöver han flera klara chanser innan det blir mål. Medan han i de inhemska ligorna kan smälla dit fyra mål på en timme. En märklig spelare på många sätt, är han. Eller så är hypen perfekt och fans tror verkligen att han är i klass med Messi och Ronaldo.

Det är liknande syndrom i Europa som det var med landslaget, han får inte till det i avgörande- och utslagsmatcher. I ligaspel kan du som forward dölja dina brister och misstag under längre tid, men i matcher där du främst måste vara klinisk än tekniskt briljant eller showande blir bristerna tämligen synliga.

tror det ligger mkt i din analys.

han kommer vara jättebra mot lag som tex southampton, Sunderland, west ham etc...alltså lag som är medel/mediokra. och då kommer han att hyllas igen. för att sen göra insatser liknande den mot man c nu senast mot de bättre lagen (man city, arsenal, Chelsea)...

sen gör han ju spektakulära mål och han kan verkligen snacka för sig. no doubt about. minns min farsa som sa att han inte kunde förstå varför inte Henke fick lika mkt cred. o detta var när Z var up n comin o Henke i sin peak. det låg mkt i det.

tror också att han har "döljt" sina svagheter bra. visst han har en låååång karriär och nationellt som du säger är den enormt bra.

men man ser honom aldrig i riktigt heta matcher. om jag får spekulera fritt så tror jag att han saknat tempot för det helt enkelt.
Citera
2016-09-17, 02:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
tror det ligger mkt i din analys.

han kommer vara jättebra mot lag som tex southampton, Sunderland, west ham etc...alltså lag som är medel/mediokra. och då kommer han att hyllas igen. för att sen göra insatser liknande den mot man c nu senast mot de bättre lagen (man city, arsenal, Chelsea)...

sen gör han ju spektakulära mål och han kan verkligen snacka för sig. no doubt about. minns min farsa som sa att han inte kunde förstå varför inte Henke fick lika mkt cred. o detta var när Z var up n comin o Henke i sin peak. det låg mkt i det.

tror också att han har "döljt" sina svagheter bra. visst han har en låååång karriär och nationellt som du säger är den enormt bra.

men man ser honom aldrig i riktigt heta matcher. om jag får spekulera fritt så tror jag att han saknat tempot för det helt enkelt.

Jag håller med. Särskilt det fetade. I Europa går det fort, kontringsstarka lag når numera ofta framgång. Eller lag med ett snabbt passningsspel och kreativt förflyttande av boll. Där passar inte Z:s spelstil eller kropp in. Även om han självklart emellanåt gör spektakulära mål och matcher fortfarande.
I en ligalunk är tempot lägre och laget som äger mest boll har mer tid och har således råd att bränna chanser. I Europatoppen skiljer det väldigt lite mellan de bästa lagen vilket gör att du som forward inte får så många chanser utan det gäller att sätta lägena när de väl dyker upp. Och där kommer Z:s ineffektivitet och temposvaghet in. Det ser lojt och segt ut.
Senast redigerad av GenesisP 2016-09-17 kl. 03:14.
Citera
2016-09-17, 11:11
Bannlyst
Går och läsa i diverse medier att han vill avsluta i Napoli. Hur realistiskt är det?
Citera
2016-09-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Bra analys. Spelar inte roll hur många på FB försöker måla ut Zlatan som någon som har presterat i CL/EM/VM när det inte stämmer. Han är ju faktiskt sjukt oklinisk i stora matcher och har svårt att hänga med i tempot.

Zlatan var som bäst 2008 i Inter. Det var då han var som tempostarkast. Sedan dess har det bara gått neråt.
Citera
2016-09-17, 14:39
Medlem
DarbarSinghs avatar
Zlatan som spelare för mig:
I liga och nationellt cupspel: mästarklass. Vunnit allt. Presterat och gjort mål i de flesta stora matcherna, t.ex. El Classico, Derby d'Italia, Derby di Milano, matcherna mot Olympique Marselille och Olympique Lyon i Frankrike, nu i Manchesterderbyt gjorde han ju faktiskt också mål. Vunnit skytteligor.

I Champions League: mycket bra upp till ungefär kvartsfinalnivå, fast svajjig i dom kvartsfinaler jag sett med honom. Enda semin han spelat var han helt bortplockad, i båda matcherna. Rätt långt till mästarklass egentligen.

I landslaget: väldigt bra individuellt på kvalnivå och några ögonblick av briljans i mästerskapen, men ojämn. På lagnivå, alltså resultatmässigt, medioker om man jämför med svenska fotbollshistorien, fast han har lidit av konstiga coachval i början av landslagskarriären och allt sämre medspelare under de senare åren.

Sammanfattningsvis en väldigt stor spelare men inte en superstjärna. Kanske bästa svenska spelaren någonsin, men inte störst, det är nog fortfarande någon av 50-talsgubarna Nisse Liedholm eller Gunnar Nordahl.
Citera
2016-09-17, 19:23
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xIcaRdix
Går och läsa i diverse medier att han vill avsluta i Napoli. Hur realistiskt är det?

Med Zlatan vet man aldrig men jag tror ändå att Zlatan lägger av efter sitt äventyr i Man U.
Citera
2016-09-17, 21:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarbarSingh
Zlatan som spelare för mig:
I liga och nationellt cupspel: mästarklass. Vunnit allt. Presterat och gjort mål i de flesta stora matcherna, t.ex. El Classico, Derby d'Italia, Derby di Milano, matcherna mot Olympique Marselille och Olympique Lyon i Frankrike, nu i Manchesterderbyt gjorde han ju faktiskt också mål. Vunnit skytteligor.

I Champions League: mycket bra upp till ungefär kvartsfinalnivå, fast svajjig i dom kvartsfinaler jag sett med honom. Enda semin han spelat var han helt bortplockad, i båda matcherna. Rätt långt till mästarklass egentligen.

I landslaget: väldigt bra individuellt på kvalnivå och några ögonblick av briljans i mästerskapen, men ojämn. På lagnivå, alltså resultatmässigt, medioker om man jämför med svenska fotbollshistorien, fast han har lidit av konstiga coachval i början av landslagskarriären och allt sämre medspelare under de senare åren.

Sammanfattningsvis en väldigt stor spelare men inte en superstjärna. Kanske bästa svenska spelaren någonsin, men inte störst, det är nog fortfarande någon av 50-talsgubarna Nisse Liedholm eller Gunnar Nordahl.

Mycket bra sammanfattning. Man får ju också se det i perspektivet att det har varit en sådan jävla stor skillnad på honom och andra nu aktiva svenska fotbollsspelare. Avståndet är liksom större. Man behöver inte förneka att han är Sveriges störste nu aktive fotbollsspelare för att inte hålla honom störst genom tiderna.
Citera
2016-09-18, 09:59
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarbarSingh
Sammanfattningsvis en väldigt stor spelare men inte en superstjärna.

Även om han bara hade gjort hälften så många landslagsmål så tycker jag fortfarande han kvalificerar sig som superstjärna. Så många års dominans och titlar i ligaspelet det är ganska unikt, och därtill ett gäng skytteligavinster, årets spelare osv. Även hans misslyckade sejour i Barca lämnade ändå ett klubbrekord som enda spelare som gjort mål i dom fem första tävlingsmatcherna samt ett avgörande mål i El Clasico.

Däremot har han spelmässigt fortfarande inte imponerat i PL. Målen gör han men han dominernar inte alls på planen som man är van vid. Är problemet PL, åldern eller rent av laget han spelar i? Även Pogba har ju gått från att vara väldigt bra till att se rätt vilsen ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in