2016-09-17, 19:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Så, du menar att LP lika säkert hade pekat ut ChP även om konfrontationen hade skett enligt korrekt protokoll?
Självklart! Det är ju inte så att hon inte pekat ut någon tidigare därför att konfrontationerna var av normal kvalité.
Citera
2016-09-17, 19:36
Medlem
Om man gör en enkel analys av alla öppna fakta. Iesho har en transcript där en "Håkan Ström" talar om en kuppförsvarsövning på computext. En enkel analys av hur många HS som kan hävda "kuppförsvarsövning" vid samma tidpunkt ger en stor sannolikhet för att det är HS i PU. Om man sen lägger in LGWP kommentarer i roman som "om det inte varit för övningen". Så kan man med stor sannolikhet säga att någon övning pågick. Sen finns det en liten brasklapp för att övningen är en efterhandskonstruktion från de inblandade för att förklara sin närvaro. Men för mig är det därifrån man måste utgå. Tillhör då GM övningen , har han information från övningen eller är han bara någon som klampar in i övningen ?
Citera
2016-09-17, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Självklart! Det är ju inte så att hon inte pekat ut någon tidigare därför att konfrontationerna var av normal kvalité.
Varför har vi då vissa regler för hur vittneskonfrontationer ska gå till om det nu ändå inte har någon betydelse, menar du?
Citera
2016-09-17, 19:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Varför har vi då vissa regler för hur vittneskonfrontationer ska gå till om det nu ändå inte har någon betydelse, menar du?
Det ska väl inte jag svara på? Jag anser ju att konfrontationen var riggad, men inte för att hjälpa LP på traven, utan för att försvaga ett eventuellt utpekande. Man visste att det var rätt person och det var meningen att han skulle bli först fälld och sedan friad. Men tror du verkligen att hon pekade ut en person bara för att han utmärkte sig? Skulle du ha gjort det?

Nu bemöter jag inte på fler kommentarer om LPs utpekande i kväll. Det är för mycket chattande.
Senast redigerad av iesho 2016-09-17 kl. 19:53.
Citera
2016-09-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Mern hun trodde det var samme personer som hun hadde sett på mordplassen,
og nevner spesielt mannen som sprang inn på Tunnelgatan, og som hun mente var GM:
"Hon har en svag känsla av at den jacka mannen på Tunnelgatan bar
var av samma typ som den blå jacka mannen på Västerlånggatan bar
(...beskriver jackan..) och hon skulle inte känna igen någon av männen".
Men hun trodde det var samme personer som hun hadde sett på mordplassen: Nä
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-09-17, 20:24
Avstängd
Citat:
Det ska väl inte jag svara på?
Jo, det bör du nog göra eftersom det är just det som du påstår - LP hade pekat ut ChP med lika stor säkerhet även om konfrontationen hade gått riktigt till. Det i sin tur torde innebära att du inte ser något värde i att utföra vittneskonfrontationer strikt enligt regelverket eftersom resultatet ändå ju blir detsamma.

Eller?

Citat:
Jag anser ju att konfrontationen var riggad, men inte för att hjälpa LP på traven, utan för att försvaga ett eventuellt utpekande. Man visste att det var rätt person och det var meningen att han skulle bli först fälld och sedan friad.
Det är möjligt att du mer utförligt har redogjort för det här tidigare i tråden, men den är som bekant mycket omfattande, så du får gärna förklara det igen. Går det?

Citat:
Men tror du verkligen att hon pekade ut en person bara för att han utmärkte sig?
Det korta svaret är självklart, ja.

Citat:
Skulle du ha gjort det?
Omöjligt att svara på. Om du istället frågar mig om jag i en liknande situation skulle kunna vara/känna mig lika tvärsäker på att jag kände igen en förövare och därpå peka ut denne trots att personen är oskyldig, så är det korta svaret även här ett minst lika självklart, ja.

Citat:
Nu bemöter jag inte på fler kommentarer om LPs utpekande i kväll. Det är för mycket chattande.
Jag tror att du har någon slags teori här, om hur mordet gick till och att det är den som styr dina funderingar kring LP's utpekande av ChP.

Inte bra.
Citera
2016-09-17, 20:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, det bör du nog göra eftersom det är just det som du påstår - LP hade pekat ut ChP med lika stor säkerhet även om konfrontationen hade gått riktigt till. Det i sin tur torde innebära att du inte ser något värde i att utföra vittneskonfrontationer strikt enligt regelverket eftersom resultatet ändå ju blir detsamma.

Eller?

Det är möjligt att du mer utförligt har redogjort för det här tidigare i tråden, men den är som bekant mycket omfattande, så du får gärna förklara det igen. Går det?

Det korta svaret är självklart, ja.

Omöjligt att svara på. Om du istället frågar mig om jag i en liknande situation skulle kunna vara/känna mig lika tvärsäker på att jag kände igen en förövare och därpå peka ut denne trots att personen är oskyldig, så är det korta svaret även här ett minst lika självklart, ja.

Jag tror att du har någon slags teori här, om hur mordet gick till och att det är den som styr dina funderingar kring LP's utpekande av ChP.

Inte bra.
Det är nog snarare så att min teori om mordet påverkar mina funderingar om polis, åklagare och domstolsväsendet. Och varför skulle det vara fel att ha en teori? Du har ju själv en teori att CIA lät mörda OP.

Självklart kunde man på förhand avgöra att LPs utpekande via massmedia skulle påverka lekmännen i TR att döma CP. En person i tråden har en släkting som var med i juryn. Denne berättade att alla förstod att HR skulle fria. Men de var övertygade att det var CP. Alla förståsigpåare visste att HR skulle fria därför att bevisningen inte var tillräckligt stark.

Inte heller en korrekt genomförd konfrontation hade räckt till en fällande dom i HR. Men PU ville vara på den säkra sidan. Mod tycks inte ha karaktäriserat Palmes mördare eller mordets utredare, vilka nog delvis sammanföll vad det gäller persongalleriet.
Senast redigerad av iesho 2016-09-17 kl. 20:44.
Citera
2016-09-17, 20:53
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Men hun trodde det var samme personer som hun hadde sett på mordplassen: Nä
Med vänlig hälsning, MB
Ok. "Nä" er et overbevisende argument
Citera
2016-09-17, 20:54
Avstängd
Citat:
Det är nog snarare så att min teori om mordet påverkar mina funderingar om polis, åklagare och domstolsväsendet. Och varför skulle det vara fel att ha en teori? Du har ju själv en teori att CIA lät mörda OP.

Självklart kunde man på förhand avgöra att LPs utpekande via massmedia skulle påverka lekmännen i TR att döma CP. En person i tråden har en släkting som var med i juryn. Denne berättade att alla förstod att HR skulle fria. Men de var övertygade att det var CP. Alla förståsigpåare visste att HR skulle fria därför att bevisningen inte var tillräckligt stark.

Inte heller en korrekt genomförd konfrontation hade räckt till en fällande dom i HR. Men PU ville vara på den säkra sidan. Mod tycks inte ha karaktäriserat Palmes mördare eller mordets utredare, vilka nog delvis sammanföll vad det gäller persongalleriet.
Förklara gärna huvuddragen i din teori ... eller länka till där du redan gjort det.
Citera
2016-09-17, 20:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Ok. "Nä" er et overbevisende argument
Men hur är det? Var det personerna på Västerlånggatan som hon inte sett tillräckligt nära för att kunna peka ut dem (som jag tolkar protokollet) eller menar du att det var den den flyende mannens ansikte som hon inte skulle kunna peka ut?
Citera
2016-09-17, 21:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Förklara gärna huvuddragen i din teori ... eller länka till där du redan gjort det.
Huvuddragen är att NATO/CIA tillsammans med svenskt näringsliv under en längre tid planerade att göra sig av med Palme. De var rätt säkra på att det skulle gynna den utveckling de strävade efter - den svenska modellens fall och införandet av renodlad marknadsekonomi. Men det handlade också om prestige och känslor. Palme trampade på många ömma tår och vågade stå för det han gjorde. Inte precis den sortens politiker som marknaden och världshärskarna önskade.

Palmes familj var omgiven av infiltratörer. Och psykologer och andra experter analyserade deras reaktioner och deras psyken under en längre tid. Med hjälp av infiltratörer kunde mycket styras kring Palmes resor och lediga helger. De visste att MP hade en ny flickvän som han gärna ville visa upp för föräldrarna och att ett biobesök var det naturliga förfarandet. Biobesöket var ett av de scenarier de förberedde. Det kan ha funnits många fler.

Att mörda Palme var perfekt för USA, då Palme var en av de ledande kritikerna av USAs världshärskarambitioner. Det var också lägligt att hindra honom att prata ihop sig med Gorbatjov. Men det var mitt i en brytningstid och om det framkommit att svenskt näringsliv och USA låg bakom mordet så hade det kunnat få stora konsekvenser. Därför utfördes mordet på ett komplicerat sätt med många inblandade syndabockar i olika lager, personer med förhandsinformationer. Det skulle finnas många olika grupperingar att plocka fram.

Om Palme överlevt hade det blivit nervöst för de inblandade. Därför anlitades de säkraste mördarna, men eftersom dessa kunde spåras till NATO fick det inte finnas den minsta risk att mördarna av någon tillfällighet greps. Därför ett engagemang med en skenbar skytt - och en dold skytt som aldrig skulle jagas eller efterlysas.

Min bild av LP är att hon inte skulle peka ut en person om hon inte var säker. Därför tror jag att CP var den skenbara skytten som allas blickar riktades mot så att den dolda skytten aldrig sågs. Naturligtvis var det ingen tillfällighet att en revolver med två avfyrade och en oanvänd patron återfanns i närheten.

För säkerhets skull invigdes även polisen. Vanliga poliser fick sitta och fika på stationerna denna natt, medan nazipoliser och poliser med Stay Behind koppling agerade på Sveavägen både före och efter mordet.
Senast redigerad av iesho 2016-09-17 kl. 21:47.
Citera
2016-09-17, 21:40
Medlem
Citat:
Om jag förstår iesho rätt så tror han att CP sköt med en pluggad "startpistol" som sedan hitades på söndagen i en sandlåda på Sveavägen, en sån där blå om jag förstår rätt. Kontrollen av den pistolen gav absolut nada och den förstördes senare. Den riktiga mördaren stod nånstans vid reklamskylten med en pistol med ljuddämpare vilket då skulle förklara varför OP inte ramlade framåt ögonblickligen.

Startpistolen avger en rökdimma vilket inte en "vanlig" revolver avger något som AB såg.

CP ingår i en komplott som han inte kan överblicka där alla möjliga konstellationer är möjliga. Iesho får rätta mig där jag har missuppfatat hans teori.

Mina invändningar mot den teorin är att LP inte kunde identifiera GMs ansikte eller uttryck enligt vad hon själv uttryckt mordnatten. En kompis till mig gjorde lumpen tillsammans med CP under en kort tid och menar på att om man sett CPs stirrande blick så glömmer mn inte det men som sagt det hade hon ju inte sett. Den andra invändningen är teknisk och det är att rättsmedicinska säger att skottet avlossades på 10-20 cm från Palme så det där med avstånd går bort för mig.
Med vänlig hälsning, MB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in