2016-09-17, 18:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Så att tycka att någon (ju) ser ut som alkoholist är i din värld detsamma som att med nästan 100% säkerhet flera år efter händelsen känna igen ett annars helt okänt ansikte?
Jag förstår inte hur du tänker. Naturligtvis kan man känna igen någons ansikte även om det är en alkoholist. Hela konfrontationen var en skandal: idel skötsamma polismän plus en pluffsig person iklädd en tröja som påminde om ett galler i ett fängelse. Ett upplägg som verkligen kunde användas för att förringa hennes utpekande.
Citera
2016-09-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
LP sa i forhør dagen etter MOP at "hon skulle inte känna igen någon av männen."
http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Hon skulle inte känna igen någon av männen på Västerlånggatan, nej.
Citera
2016-09-17, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag förstår inte hur du tänker. Naturligtvis kan man känna igen någons ansikte även om det är en alkoholist. Hela konfrontationen var en skandal: idel skötsamma polismän plus en pluffsig person iklädd en tröja som påminde om ett galler i ett fängelse. Ett upplägg som verkligen kunde användas för att förringa hennes utpekande.
Användas för att förringa? Är det inte så att vittneskonfrontationer just har ett precist upplägg för att de faktiskt inte ska förringa vittnesmål?

Eller hur tänker du här?
Citera
2016-09-17, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Va? Hon har ju ett professionellt fotografiskt minne?
Citera
2016-09-17, 18:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Användas för att förringa? Är det inte så att vittneskonfrontationer just har ett precist upplägg för att de faktiskt inte ska förringa vittnesmål?

Eller hur tänker du här?
I normala fall är man mycket noga med att inte ge något till advokaterna, men inte i detta fall uppenbarligen. Och inte brukar åklagare framhålla sådant som talar emot den egna saken, men konfrontationsprotokollet inleds med LPs utrop. Det var kört redan innan videon visades för LP, hennes vittnesmål skulle vara värdelöst om hon nu skulle känt CP. Varför? Ja, vad tror du själv?
Citera
2016-09-17, 18:53
Avstängd
Citat:
Jag förstår inte hur du tänker. Naturligtvis kan man känna igen någons ansikte även om det är en alkoholist.
Visst, men hennes spontana kommentar gällde att ChP "ser ut som en alkoholist", inte "ser ut som gärningsmannen", det kom senare.
Citera
2016-09-17, 18:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Visst, men hennes spontana kommentar gällde att ChP "ser ut som en alkoholist", inte "ser ut som gärningsmannen", det kom senare.
Vet du det? I så fall hur?
Citera
2016-09-17, 18:55
Avstängd
Citat:
I normala fall är man mycket noga med att inte ge något till advokaterna, men inte i detta fall uppenbarligen. Och inte brukar åklagare framhålla sådant som talar emot den egna saken, men konfrontationsprotokollet inleds med LPs utrop. Det var kört redan innan videon visades för LP, hennes vittnesmål skulle vara värdelöst om hon nu skulle känt CP. Varför? Ja, vad tror du själv?
Och ändå tillskriver du tyngd åt hennes utpekande?
Citera
2016-09-17, 18:56
Avstängd
Citat:
Vet du det? I så fall hur?
Det är väl vad som framkommit i tillgängliga transkriptioner och vittnesmål?!
Citera
2016-09-17, 18:58
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Men hun trodde det var samme personer som hun hadde sett på mordplassen,
og nevner spesielt mannen som sprang inn på Tunnelgatan, og som hun mente var GM:
"Hon har en svag känsla av at den jacka mannen på Tunnelgatan bar
var av samma typ som den blå jacka mannen på Västerlånggatan bar
(...beskriver jackan..) och hon skulle inte känna igen någon av männen".
Citera
2016-09-17, 19:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Och ändå tillskriver du tyngd åt hennes utpekande?
Jag menar att hon inte skulle pekat ut fel person. Tyngden består i hennes övertygelse att det är rätt person. Det var inte LP som gjorde fel, det var PU och åklagarna som bäddade för en friande dom i HR.

Som jag ser det: man bäddade för en fällande dom i TR och för en friande dom HR. CP skulle ha sina pengar och mordet skulle bli "polisiärt uppklarat".
Citera
2016-09-17, 19:06
Avstängd
Citat:
Jag menar att hon inte skulle pekat ut fel person. Tyngden består i hennes övertygelse att det är rätt person. Det var inte LP som gjorde fel, det var PU och åklagarna som bäddade för en friande dom i HR.
Så, du menar att LP lika säkert hade pekat ut ChP även om konfrontationen hade skett enligt korrekt protokoll?

Citat:
Som jag ser det: man bäddade för en fällande dom i TR och för en friande dom HR. CP skulle ha sina pengar och mordet skulle bli "polisiärt uppklarat".
??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in