Men finns det inte en magisk aspekt till livet på jorden?
Inte ens biologerna kan förklara alla naturens fenomen, jag såg ett naturprogram med
David Attenborough som handlade om hur levande organismer skapar ljus.
Det handlade om eldflugor, fiskar och insekter som skapar ljus i nattmörkret, vissa av företeelserna
kunde de förklara genom att det var kemiska ämnen som skapade ljus. Sedan fanns det någon
sorts insekter i mellanamerika som blinkade ljusstrålar i natten, och det allihopa som på en
given signal. Det var något sorts lockande betende för att föra vidare arten. Men riktigt hur
ljusblixtarna uppstod sades inte rent ut... biologerna visste inte, helt enkelt.
Jag menar inte att detta är ett bevis på Gud, men dock att livet är fullt av sådana "magiska"
saker...om man bara letar litegrand som "skvallrar" om att det finns nåt högre bakom allt
...oavsett om man är vidskeplig eller inte.
Visst finns det oförklarade anomalier. Men det är inget guds-bevis.
Tyvärr har de flesta ingen bra anledning till sin tro, enligt mig.
Alla har egentligen anledning att tro på att det finns en transcendent verklighet. Drar man en filosofisk slutsats av den vetenskapligt starka teorin som pekar på att universum har en början indikerar detta att det finns en transcendent orsak bakom. Men hoppar man över det filosofiska steget kan det verka irrationellt att tro, men är man då inte själv lika enögd som man menar att de skäligen troende är?
Alla har egentligen anledning att tro på att det finns en transcendent verklighet. Drar man en filosofisk slutsats av den vetenskapligt starka teorin som pekar på att universum har en början indikerar detta att det finns en transcendent orsak bakom. Men hoppar man över det filosofiska steget kan det verka irrationellt att tro, men är man då inte själv lika enögd som man menar att de skäligen troende är?
Att komma fram till en viss gud, som har en viss vilja, är det jag talar om.
I övrigt är jag ok med att säga "jag vet inte".