Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
----Ni får väl starta lite fler krig så att 50% av männen dör i så fall, för annars förstår jag inte hur du tänker.
Jo, jag tänker ju så att jag behöver lära mig själv mer än vad jag redan tror att jag vet och kan... och tråden riktar sig ju främst till kvinnor där mitt manligt grundade perspektiv hamnar inom ramen för "andra reflektioner", och en sådan reflektion blev ju oundviklig när jag läste den fullkomligt briljanta metaforen för sex inom ett parförhållande som "varmakoppen-fördelning"...
Metaforen inbegriper ju IMO allt från månatlig ägglossning till sexfixerade män till whatever som kan sägas befinna sig i "sexuell obalans" på något sätt, och att världen befinner sig i obalans på många sätt är IMO en slags kroppsligmental "fälla" som det finns ett antal strategier för den enskilde att ta sig ur...... yoga, meditation, självbalansering på en mängd olika sätt eftersträvas ju på "individnivån", likaväl som att depressioner, diagnoser av div. slag och en massa självmord förekommer där, medan på "gruppnivån" så finns en massa grupperingar av människor som fungerar mer eller mindre funktionellt/dysfunktionellt på olika sätt...
På den "strukturella nivån" sedan så förekommer det ju krig hela tiden, och har gjort sedan urminnes tider, men oavsett hur många människor som dör i krigen, så återställs ju populationerna ganska snart igen i.o.m. att nästkommande generation blir några fler än "normalt" bara, liksom... yngre förvisso, men lika många... så, någon annan "global" eller "strukturell" lösning på denna naturgivna men obalanserade "varmakoppen"-obalans mellan könen än utbildning i hur saker och ting egentligen ligger till kan jag inte komma på... och den enda utbildningen som IMO erbjuder en rimlig förklaring och därmed också en gemensam mental plattform för båda (eller alla tre, även "T") könen, är alltså Jeremy Griffith's förklaring där begreppet "loveindoctrination" är centralt...
Den svenska modellen som nu verkar eftersträvas av den offentliga makten i samhället, d.v.s. fullkomlig jämställdhet mellan könen, med "
heforshe"-mål o.s.v. är väl gott och väl på ett relativt strukturellt omvärldsplan, så länge som det också vägs upp av en triangulär balansmodell som faktiskt fungerar på alla tre nivåerna... ty på individnivån fungerar IMO inte denna tvåsidiga jämställdhet, vilket "varmakoppen"metaforen åskådliggör väldigt bra... och på gruppnivån implementeras ytterligare kaos av absolut jämställdhet, då börsbolagen får nya problem att hantera p.g.a.
lagstadgad kvotering i styrelserna... medan på den strukturella nivån verkar det vara globala företag som anammar tanken på "gender intelligence" som en framgångsrik väg att gå, där "intelligens" och "utbildning" väl får sägas går hand-i-hand liksom...
Citat:
You’ll find in this article that Gender Intelligence is
not something arrived at by achieving a quota, ignoring or
tolerating our differences, or becoming less authentic to ourselves, just to succeed. Gender Intelligence comes
from understanding and appreciating the natural talents that men and women bring to the table.
http://www.genderintelligence.com/wp-content/uploads/2014/06/Gender-Intelligence-Thought-Piece.pdf