2016-09-17, 10:27
Medlem
Arkiaters avatar
En arabisktalande kvinna i 30-års åldern födde barn på flyget från Istanbul till Stockholm. Hur gick detta till egentligen? Flygbolagen har väl förbud emot att ta med höggravida som passagerare?
Citat:
– Kvinnan pratade bara arabiska så jag hjälpte till och tolkade. När hon förstod att de ville nödlanda i Ukraina så blev hon jätterädd för hon kom från Syrien och var ensam med tre barn ombord och det här var första gången hon skulle komma till Sverige.
Antar att det rör sig om en "asylsökande" som lyckats komma med ett plan från Istanbul. Hur kunde hon överhuvudtaget ta sig igenom säkerhetskontrollen på Istanbuls flygplats som är tämligen rigorös?
Förlossningsvården på Danderyds sjukhus lär väl gå lös på minst 120 000 kr(om det räcker).
Varför landande inte kapten omgående i Ukraina? Vem betalar för sjukhusvistelsen i Sverige i detta fall?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23539363.ab
Citera
2016-09-17, 10:42
Medlem
sjukt att flyga när man är höggravid. snacka om att skita i omgivningen . hade aldrig skett med en helsvensk!
Citera
2016-09-17, 10:49
Medlem
styrlunds avatar
Jag är mest nyfiken i vilket lands luftrum ungen föddes.
Orsaken till att hon satte sig höggravid på ett plan till Sverige var väl att barnet skulle födas här.
I artikeln står det att barnet föddes 40 min innan landning.
Känns som Finland är ett troligt land.
Citera
2016-09-17, 10:52
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
sjukt att flyga när man är höggravid. snacka om att skita i omgivningen . hade aldrig skett med en helsvensk!
http://www.travelnews.se/flyg/kvinna...ilandflygning/
Hittade en artikel från 8 sidor. Får en känsla att du uppskattar lättläst.
http://8sidor.se/inrikes/2008/11/sve...rn-i-flygplan/
Citera
2016-09-17, 10:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Orsaken till att hon satte sig höggravid på ett plan till Sverige var väl att barnet skulle födas här.

Har för mig det är farkostens registrering (destination, hemma hamn, "flagg" osv tex vid båtar) som avgör, inte vart den faktiskt befinner sig.
Citera
2016-09-17, 11:57
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Skulle förvåna mig om de flyger över Finland när de kommer från Turkiet. Möjligtvis Lettland, Litauen, Ryssland eller Polen men inget av det spelar någon roll då födseln skett inuti ett flygplan. Jag räknar med att det var turkiskt
Citera
2016-09-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
En arabisktalande kvinna i 30-års åldern födde barn på flyget från Istanbul till Stockholm. Hur gick detta till egentligen? Flygbolagen har väl förbud emot att ta med höggravida som passagerare?

Antar att det rör sig om en "asylsökande" som lyckats komma med ett plan från Istanbul. Hur kunde hon överhuvudtaget ta sig igenom säkerhetskontrollen på Istanbuls flygplats som är tämligen rigorös?
Förlossningsvården på Danderyds sjukhus lär väl gå lös på minst 120 000 kr(om det räcker).
Varför landande inte kapten omgående i Ukraina? Vem betalar för sjukhusvistelsen i Sverige i detta fall?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23539363.ab

Olika flygbolag har olika regler för hur långt gången en kvinna får vara för att få flyga, men senast jag kollade (flera år sedan) var vecka 34 det absolut senaste något bolag tillät.

Men kvinnan kanske dolde sin graviditet under heltäckande kläder?
Citera
2016-09-17, 12:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Olika flygbolag har olika regler för hur långt gången en kvinna får vara för att få flyga, men senast jag kollade (flera år sedan) var vecka 34 det absolut senaste något bolag tillät.

Men kvinnan kanske dolde sin graviditet under heltäckande kläder?
Jag tror på den förklaringen.

Hon var med all sannolikhet på väg till Sverige för att söka asyl, givetvis redogör hon då inte för något som kan förhindra hennes resa hit.
Citera
2016-09-17, 12:11
Medlem
Barnet och kvinnan blir väl inte svenska medborgare
Citera
2016-09-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror på den förklaringen.

Hon var med all sannolikhet på väg till Sverige för att söka asyl, givetvis redogör hon då inte för något som kan förhindra hennes resa hit.

Hmm jag kollade på Arlandas hemsida vilket flygbolag det var som landade 0.25 från Istanbul och det var Pegasus Airlines.

De har generösa regler för gravida, fram till v 36 är ok.

https://www.flypgs.com/en/useful-inf...ules#item-1386

Så möjligheten finns att hon varit ärlig men födde för tidigt.
Citera
2016-09-17, 12:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Nix, vi tillämpar jus sanguinis vad gäller barn födda på svensk mark, inte jus soli.
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hmm jag kollade på Arlandas hemsida vilket flygbolag det var som landade 0.25 från Istanbul och det var Pegasus Airlines.

De har generösa regler för gravida, fram till v 36 är ok.

https://www.flypgs.com/en/useful-inf...ules#item-1386

Så möjligheten finns att hon varit ärlig men födde för tidigt.
Bra grävt. Då förblir det oklart.
Citera
2016-09-17, 12:18
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator

? Vad menar du, brukar du bli medborgare i de länder du landar i?

Kan böter eller annat straff vara aktuellt? Vet att SAS har fullständigt flygförbud när det är mindre än två veckor till planerad nedkomst.
Nu vet vi iofs inte när den här ungen var beräknad, ibland kommer de ut tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in