Citat:
Ursprungligen postat av
atato326
Har läst en hel del trams senaste tiden i tråden. Några kommentarer till det:
-"Jag ser inget problem med att M3 drar iväg utan att KPI/styrräntan gör det."
Jasså? Så om riksbanken skulle börja stödköpa fysiskt guld för att injicera mer likvider i ekonomin och guldet drar iväg till mångdubbla värdet medan allt annat som KPI och räntor stod stilla, så skulle det vara ett helt ok scenario utan problem? Låt mig tvivla på att det är det bostadstorskarna skulle vilja.
Vilka är det som har torskat sa du, de som har köpt en bostad eller de som inte har gjort det?
Citat:
Ursprungligen postat av
atato326
-"Riksbanken kommer inte höja räntan på länge och därmed kommer boräntorna inte högre."
Fel. Boräntor styrs av upplåningskostnaden på kapitalmarknaden. Om investerarna drar sig tillbaka så går räntorna upp och det enda som kan stoppa räntorna från att gå upp är om riksbanken trycker ännu mer pengar för att köpa upp bostadsobligationerna.
Tro inte att investerare inte kan dra ur sig. Det räcker med att de börjar anse att Ryssland börjar rusta upp lite väl mycket för att de ska tycka att Stockholms bomarknad börjar bli riskabel.
Och tror du alltså att upplåningskostnaden är helt oberoende av riksbankens styrränta, du ser ingen korrelation mellan den och bolåneräntorna?
Sedan är det också så att kokurrenssituationen påverkar bolåneräntorna och vi står nu i början av en allt hårdare konkurrens på det här området.
Citat:
Ursprungligen postat av
atato326
-"Stödköp fungerar för att stimulera ekonomin."
Vad tror jag behöver göras?
-Ta bort ränteavdraget. Det är en skatt som går från fattiga till rika. Ta bort den skatten och ersätt med lägre skatt för de som jobbar.
Fel ränteavdraget är något långivaren får betala genom skatt på inkomsträntorna.
Ta gärna bort avdraget men kompensera då det med avskaffad kapitalskatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
atato326
-Inför inkomsttak. Då kan inte skulderna växa för långt ifrån lönerna och därmed inflationen indirekt.
Lånetak baserat på inkomsten menar du kanske för det du vill väl inte begränsa inkomsterna? Det använder för övrigt redan bankerna.