2016-09-16, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Läser man denna tråd så är det 2-3 stycken som tror på fortsatt uppgång och resten på bubbla/krasch. Likaså läser man om bostadsbubbla nästan varje dag i tidningarna. DI har skräcklöpsedlar så fort bostadspriserna backat 1%. Alla pratar om hur högt värderad börsen är och att kraschen kan vara här vilken dag som helst. Har inte hört någon expert på senare år säga att bostäder eller börsen är billig.

DI har under lång tid kört varannan artikel om att det ska krascha och varannan om att det går fortsatt upp, det skapar klick och annonsintäkter för dem.
2016-09-16, 21:55
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ja, det ser städat och hanterbart ut ekonomiskt.
Lägenheten skulle nog kunna säljas för 2,3 miljoner om två år.
Varför skulle det gå upp 15% på två år? Det är 12 000 kr mer per år att betala i mitt exempel.
2016-09-16, 21:56
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
DI har under lång tid kört varannan artikel om att det ska krascha och varannan om att det går fortsatt upp, det skapar klick och annonsintäkter för dem.
+1
2016-09-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Ja det är sant. Bostadsfest eller bostadskrasch i varannan artikel.

Jag menade bara att den allmänna sinnesstämningen i artiklarna ofta är att det finns en bubbla (både på börs och bomarknad) just nu. Så kanske det alltid har varit för att locka läsare men den bilden tycker jag förstärkts betydligt på senare tid. Så att säga att ALLA tror det ska gå UPP, som någon skrev i tråden, är fel.
2016-09-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Varför skulle det gå upp 15% på två år? Det är 12 000 kr mer per år att betala i mitt exempel.

Det fixar man, bra investering ju.
Det är bara 1000 spänn extra i månaden och säljer man 3 år senare har man igen pengarna med marginal.
2016-09-16, 22:35
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det fixar man, bra investering ju.
Det är bara 1000 spänn extra i månaden och säljer man 3 år senare har man igen pengarna med marginal.
Då fortsätter det alltså upp i en hiskelig takt. Hur hög ränta/amortering krävs för att det ska stabilisera sig?
2016-09-16, 22:58
Medlem
Citat:
Då fortsätter det alltså upp i en hiskelig takt. Hur hög ränta/amortering krävs för att det ska stabilisera sig?

Vet inte riktigt faktiskt
2016-09-17, 01:25
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Varför måste det antingen ske en krasch eller raketuppgång? Är inte det mest troliga att det bara stabiliseras på den här nivån som en följd av amorteringskravet. Säg att en person som ville köpa sin första fina lägenhet i sthlm lånar 2 miljoner för att göra det. Innan amorteringskravet behövde han betala 40 000 i ränta och nu behöver han betala 80 000. Det + avgiften är väl vad de flesta klarar av och sätter stopp för uppgången. Varför skulle det krascha och varför skulle det fortsätta upp?
Det kan inte stabiliseras på nuvarande nivå någon längre period. Antingen fortsätter det upp eller så rasar det. Nuvarande absurda priser beror till stor del på att tillräckligt många tror att priserna kommer att fortsätta stiga i framtiden. Står det still i något år så tappar folk tron på den ständiga uppgången varpå det plötsligt inte längre är lika attraktivt att investera 2-3 miljoner i en liten lägenhet. Det rör sig ju om summor som motsvarar vad en normal arbetare klarar att spara ihop under ett helt arbetsliv.
2016-09-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Varför anser du 5-6% är normal bolåneränta?

historiskt är det en normal ränta , och du räntan har varit uppe i 14 % för bolån så 5 % är inget extremt
2016-09-17, 09:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
historiskt är det en normal ränta , och du räntan har varit uppe i 14 % för bolån så 5 % är inget extremt

Historiskt? Vilken period baserar du det på?

Jag har inte tillgång till någon lång historik för verkliga bolåneräntor (listräntor visar inte vad de verkliga boräntorna har varit), har du? Däremot har jag redovisat räntan för statslåneräntorna från i början av 1900-talet och då ser vi att vi långa perioder har legat runt 0% efter inflation och flera gånger under 0-strecket.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-17 kl. 09:32.
2016-09-17, 09:30
Medlem
Har läst en hel del trams senaste tiden i tråden. Några kommentarer till det:

-"Jag ser inget problem med att M3 drar iväg utan att KPI/styrräntan gör det."

Jasså? Så om riksbanken skulle börja stödköpa fysiskt guld för att injicera mer likvider i ekonomin och guldet drar iväg till mångdubbla värdet medan allt annat som KPI och räntor stod stilla, så skulle det vara ett helt ok scenario utan problem? Låt mig tvivla på att det är det bostadstorskarna skulle vilja. I detta fall bryr de sig inte för att de sitter på själva tillgången som går upp.
Och ja, riksbanken har inte än börjat stödköps bostadsobligationer men det ligger på bordet.

-"Riksbanken kommer inte höja räntan på länge och därmed kommer boräntorna inte högre."

Fel. Boräntor styrs av upplåningskostnaden på kapitalmarknaden. Om investerarna drar sig tillbaka så går räntorna upp och det enda som kan stoppa räntorna från att gå upp är om riksbanken trycker ännu mer pengar för att köpa upp bostadsobligationerna.
Tro inte att investerare inte kan dra ur sig. Det räcker med att de börjar anse att Ryssland börjar rusta upp lite väl mycket för att de ska tycka att Stockholms bomarknad börjar bli riskabel.

-"Stödköp fungerar för att stimulera ekonomin."

Nej. Det vet i princip alla. Varför fungerar det inte? Som exemplet ovan: Om riksbanken köper tillgången du äger går den upp i pris. Säljer du det du tror kommer fortsätta upp i pris? Nej.

-----------------------------------

Vad tror jag behöver göras?

-Ta bort ränteavdraget. Det är en skatt som går från fattiga till rika. Ta bort den skatten och ersätt med lägre skatt för de som jobbar.

-Inför inkomsttak. Då kan inte skulderna växa för långt ifrån lönerna och därmed inflationen indirekt.

Ja det kommer att kollapsa bostadsmarknaden och vi kommer att få en recession. Ja och? Vi kan ta den nu istället för senare. Att hålla på med Sovjetisk planekonomi är inte hållbart. Det vet vi alla.

-----------------------------

Vad tror jag kommer hända?

1. Åtgärderna kommer inte göras i tid.
2. Finansiärerna bakom bolånen kommer dra sig ur.
3. Riksbanken kommer bli tvungen att stödköpa bostadsobligationer.
4. M3 blir så stor att kronans värde går ner mot botten.
5. Mat kommer någon gång bli så dyrt att vi når vägens ände. Alla som sitter på bostäder kommer visserligen ha jämnat ut den kostnaden, men alla andra kommer blir fattiga.
6. Alla andra som inte kan köpa mat kommer sätta ett stopp för denna ekonomi på ett eller annat sätt när de är tillräckligt hungriga och tillräckligt förbannade. Den dagen kollapsar bostadspriserna som senast.
2016-09-17, 09:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atato326
Har läst en hel del trams senaste tiden i tråden. Några kommentarer till det:

-"Jag ser inget problem med att M3 drar iväg utan att KPI/styrräntan gör det."

Jasså? Så om riksbanken skulle börja stödköpa fysiskt guld för att injicera mer likvider i ekonomin och guldet drar iväg till mångdubbla värdet medan allt annat som KPI och räntor stod stilla, så skulle det vara ett helt ok scenario utan problem? Låt mig tvivla på att det är det bostadstorskarna skulle vilja.

Vilka är det som har torskat sa du, de som har köpt en bostad eller de som inte har gjort det?

Citat:
-"Riksbanken kommer inte höja räntan på länge och därmed kommer boräntorna inte högre."

Fel. Boräntor styrs av upplåningskostnaden på kapitalmarknaden. Om investerarna drar sig tillbaka så går räntorna upp och det enda som kan stoppa räntorna från att gå upp är om riksbanken trycker ännu mer pengar för att köpa upp bostadsobligationerna.
Tro inte att investerare inte kan dra ur sig. Det räcker med att de börjar anse att Ryssland börjar rusta upp lite väl mycket för att de ska tycka att Stockholms bomarknad börjar bli riskabel.

Och tror du alltså att upplåningskostnaden är helt oberoende av riksbankens styrränta, du ser ingen korrelation mellan den och bolåneräntorna?

Sedan är det också så att kokurrenssituationen påverkar bolåneräntorna och vi står nu i början av en allt hårdare konkurrens på det här området.

Citat:
-"Stödköp fungerar för att stimulera ekonomin."

Vad tror jag behöver göras?

-Ta bort ränteavdraget. Det är en skatt som går från fattiga till rika. Ta bort den skatten och ersätt med lägre skatt för de som jobbar.

Fel ränteavdraget är något långivaren får betala genom skatt på inkomsträntorna.
Ta gärna bort avdraget men kompensera då det med avskaffad kapitalskatt.

Citat:
-Inför inkomsttak. Då kan inte skulderna växa för långt ifrån lönerna och därmed inflationen indirekt.

Lånetak baserat på inkomsten menar du kanske för det du vill väl inte begränsa inkomsterna? Det använder för övrigt redan bankerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in