2016-09-17, 08:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I vilket protokoll finns återgivet att hon sagt att hon inte såg mannens ansikte? Det känner jag inte till att hon skulle ha sagt och om hon hade gjort det så skulle väl CPs advokat tagit upp det?

Börjar du bli senil. Det var inte länge sedan jag publicerade denna länken. Favoriten i repris. Daterad 86-03-01.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Citat.

I övrigt lade inte fru Palme märke till några detaljer avseende utseende eller klädsel.

Där du själv i protokollet kan läsa vad som föregick den kommentaren. Det går inte någonstans att utläsa att Lisbet såg ett ansikte. Hur mycket än protokollföraren mörkade.

Slutsatsen är given. De initiala orden från Lisbet om två gärningsmän ändrades efter Holmers uttalande om ett missförstånd. Liksom att hennes uttalande om att hon aldrig såg gärningsmannens ansikte ändrades i samband med att fantombilden publicerades. En bild som enligt dess ursprung inte var speciellt lik vare sig i hennes teckning eller minnesbild.

Dessutom är tecknerskans spontana möte med mördaren en rekonstruktion. Det finns inte ens idag något som tyder på dess rimlighet. Sanningen är att efter att LJ sett mördaren har ingen därefter sett honom.

Detta hade ingen betydelse när Holmer pekade ut PKK. Med SAPs fullständiga stöd.

Men det fungerade senare när Ölvebro pekade ut CP. Fortfarande med samma SAPs fullständiga stöd. Men denna gången mer i skymundan i uppbyggnadsfasen. Men där man efteråt gått all in tillsammans med Lisbet. En slutlig lösning på ett problem.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-17 kl. 08:40.
Citera
2016-09-17, 08:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Börjar du bli senil. Det var inte länge sedan jag publicerade denna länken. Favoriten i repris. Daterad 86-03-01.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Citat.

I övrigt lade inte fru Palme märke till några detaljer avseende utseende eller klädsel.

Där du själv kan läsa vad som föregick den kommentaren.

Slutsatsen är given. De initiala orden från Lisbet om två gärningsmän ändrades efter Holmers uttalande om ett missförstånd. Liksom att hennes uttalande om att hon aldrig såg gärningsmannens ansikte ändrades i samband med att fantombilden publicerades. En bild som enligt dess ursprung inte var speciellt lik vare sig hennes teckning eller minnesbild.
Jag misstänkte att det var denna formulering från en polisman du syftade på, men ville ändå se om du hade något nytt och mer relevant.

Det är märkligt med ansikten, att man kan känna igen ansikten, utan att det handlar om minnen från inlärning. En person man kände som ung kan man träffa på och känna igen trettio år senare fastän personen har förändrats. Det är inte omöjligt att känna igen någons ansikte, allt beror på omständigheterna, men att förklara i ord hur personen ser ut, det är omöjligt.
Citera
2016-09-17, 08:28
Medlem
Citat:
Det kom in tips som Säpo ignorerade.

Tja som sagt innan någon agerar på ett tips måste det A, nå fram och B, ha trovärdighet och/eller något som stödjer det.

Det finns gott om folk som lämnar tips om både det ena och det andra hela tiden. Ibland är det för att göra sig intressanta, ibland för att djävlas med någon, ibland missförstånd och ibland är det konkreta tips med substans.

Du själv har tipsat om en Pizzaägare du påstår var dömd P2 medlem, mm östekonomiska byrån, om sonens flickvän etc etc. Uppriktigt sagt skulle jag nog inte agera kraftfullt utan mer på benen om jag var säpo om du plötsligt tipsade om att någon politiker skulle vara hotad.
Citera
2016-09-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

I den allra första MOP-boken som kom skriver fd SKP-aren Thomas Kanger om ett krig mellan de svenska hemliga tjänsterna. Finns en del som tyder på att ovanstående och Ebbe Carlsson-affären är en utlöpare av detta. Men dimman är tät och det är inte lätt att se vad som är sant och desinformation, i synnerhet inte när Joel Haukka är inblandad.

Jag skall försöka hjälpa till att dissekera några av de dimmorna i ljuset av egen kunskap och några delvis kända historiska fakta. Måste dock vara noga med hela beskrivningen så att var och en kan värdera uppgifterna och se om de skingrar några "dimmor" om detta som döljer sig bakom det hemligaste av hemlig.

Extra svårt är det då vi vet från Sjukhusspionaffären att till och med medagerande har svårt med att veta vilka som agerar. Holmer säger säpo och andra talar om Krigs-IB (Dvs 03). Det handlar om lojalitetsband där man inte alltid är fullt klara över vare sig vilken exakt verksamhet man deltar i eller syftet.
Citera
2016-09-17, 08:44
Medlem
Citat:
Däremot så såg aldrig LP när någon begick den brottsliga gärningen. Hon har bara vittnat om personer hon såg på platsen och att hon uppfattade en av dem som gm. Kanske för att han flydde från platsen? Att hävda att LP har sett två gm är att hävda att hon såg två personer begå brottet, medan hon själv hävdar att hon inte alls såg vad som hände förrän OP redan var mördad. Inte heller såg hon något vapen.

Du slår vrängselknut på dig själv Lisbet har inte sett GM bara vittnat om personer hon sett på platsen samtidigt som hon helt säkert identifierat CP:s anletsdrag trots att ljusförhållandena var sådana att man svårligen kan se anetsdragen. Av detta drar du slutsatsen att CP var där med en ollonpistol för att avleda uppmärksamheten från den verkliga skytten.

Jag ger inte mycket för din sk argumentation.
Citera
2016-09-17, 08:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja som sagt innan någon agerar på ett tips måste det A, nå fram och B, ha trovärdighet och/eller något som stödjer det.

Det finns gott om folk som lämnar tips om både det ena och det andra hela tiden. Ibland är det för att göra sig intressanta, ibland för att djävlas med någon, ibland missförstånd och ibland är det konkreta tips med substans.

Du själv har tipsat om en Pizzaägare du påstår var dömd P2 medlem, mm östekonomiska byrån, om sonens flickvän etc etc. Uppriktigt sagt skulle jag nog inte agera kraftfullt utan mer på benen om jag var säpo om du plötsligt tipsade om att någon politiker skulle vara hotad.
Du kan inte hitta något citat från mig där jag påstår att Lozere Risaliti var dömd P2-medlem. Han blev dömd för något i sin frånvaro, överklagade och förlorade. Det är det dokumentet som jag googlade fram, men där framgår inte vad han ursprungligen dömdes för.

Risaliti ägde företag som var inhysta i näringslivsägda lokaler där också Timbro och Palmefientliga Friheten i Sverige höll till. En annan invandrare från Italien, Tomaso Perra, idag krogkung och ägare till IB-företaget Jordec, var också inhyst där. Lite intressant var det.

Sedan är det det där att Olof Palme 59 år gammal mördades på årets 59:e dag och att två av Risalitis företag anspelar på åldern 59 år: CHARON och CHANTAL! Båda börjar på bokstäver som låter som 'see age' på engelska och om man sätter A=1, B=2, ... osv och summerar så får man CHARON=59 och CHANTAL=59. Vilket ändå är lite märkligt.

Genom att presentera uppgiften om Risalitis dom i tråden hoppades jag att någon skulle hitta något om honom och kanske med en koppling till P2. Men jag var lite väl entusiastisk där.
Senast redigerad av iesho 2016-09-17 kl. 09:22.
Citera
2016-09-17, 09:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du slår vrängselknut på dig själv Lisbet har inte sett GM bara vittnat om personer hon sett på platsen samtidigt som hon helt säkert identifierat CP:s anletsdrag trots att ljusförhållandena var sådana att man svårligen kan se anetsdragen. Av detta drar du slutsatsen att CP var där med en ollonpistol för att avleda uppmärksamheten från den verkliga skytten.

Jag ger inte mycket för din sk argumentation.
Det var ingen ollonpistol utan en revolver av märket Arminius med tre patroner av startskottsmodell varav två var använda och ett var oanvänt. Uppseendeväckande är att polisen snabbt förstörde det upphittade vapnet.

Och jag drar inte slutsatsen att CP stod där, men att någon som liknade CP kan ha stått där. Det är du och några få till som drar slutsatsen att CP absolut INTE stod där och att LP absolut INTE såg personen som hade agerat bakom deras ryggar.
Senast redigerad av iesho 2016-09-17 kl. 09:43.
Citera
2016-09-17, 09:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Jag skall försöka hjälpa till att dissekera några av de dimmorna i ljuset av egen kunskap och några delvis kända historiska fakta. Måste dock vara noga med hela beskrivningen så att var och en kan värdera uppgifterna och se om de skingrar några "dimmor" om detta som döljer sig bakom det hemligaste av hemlig.

Extra svårt är det då vi vet från Sjukhusspionaffären att till och med medagerande har svårt med att veta vilka som agerar. Holmer säger säpo och andra talar om Krigs-IB (Dvs 03). Det handlar om lojalitetsband där man inte alltid är fullt klara över vare sig vilken exakt verksamhet man deltar i eller syftet.

Det slående i sammanhanget när det gäller sjukhusspionen är att SAP köpte Ebbes och Holmers förklaring oavkortat. Med tacksamhet. Eftersom de löste ett problem. Där terroristen Carlos denna gången blev syndabocken. Något som media köpte oavkortat. Precis som man idag köper CP. Där båda syndabockarna är lika orimliga.

Hade radarparet Ebbe och Hans i sammanhanget gjort något fel hade de aldrig fått fortsatt förtroende. En mycket viktig insikt. De levererade.

Vi vet att senare tappade Palme förtroendet för Ebbe och slängde ut honom från kanslihuset. Men att ingenting tyder på att han tappade förtroendet för Holmer.

Ingvar Carlsson hade bevisligen förtroende för de båda efter mordet. Tills det blev omöjligt. Sedan gällde enbart CP i deras fotspår.

Kan man då koppla ihop IC, EC, HH och Dahlsten på något sätt. Samtidigt som man visar varför UD så snabbt kunde bli OPs säkerhetsansvarige, så kanske det börjar klarna om vad som ytterst stod/står bakom mörkläggningen och en önskan om en slutlig lösning. Och vad man vill dölja.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-17 kl. 10:14.
Citera
2016-09-17, 10:00
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Rimborn kan ha förstått rätt och hävdar fortfarande att han förstod rätt. Att Welanders tolkning "rörde ihop sig" finns det inget stöd för någonstans. Det är din tolkning. Så länge ingen motbevisar Rimborn gäller givetvis hans beskrivning av hennes vittnesmål.

Poängen i resonemanget om LP är att hon initialt talar om två GM från Ustasja för att senare tala om en GM som hon endast såg bakifrån (och beskrev som vittnet AB) för att senare - när Fantombilden presenteras - säga att hon såg GM:s ansikte. För att nästan tre år efter mordet, efter förhandsinformation om att polisen gripit en 41-årig alkoholist misstänkt för mordet, säga att hon såg CP.

Man blir åtminstone inte djupt imponerad av trovärdigheten i hennes olika vittnesmål. Och ingen skugga ska heller falla på LP. Hennes man mördades brutalt endast någon meter från henne av en iskall slaktare. Hon blev naturligtvis svårt chockad och sökte hjälp. Alla normala människor hade blivit precis lika chockade. Det var inte läge att granska anletsdragen på folk i närheten, det var läge att ropa på hjälp och försöka få fram en ambulans fort som f-n.

Naturligtvis var det endast en GM. Det säger alla trovärdiga mordplatsvittnen och då särskilt IM. Men LP började tala om två GM - det visar i vilket förvirrat tillstånd hon gjorde sina iakttagelser.

Dom här resonemangen runt LP:s primärobservation
borde naturligtvis belysas i public service TV
så att medborgarna kan informera sig om läget
i folkhemmet.

Leif Persson, Lars Olof Lampers och möjligen
också författarpartnern Thomas Bodström skulle
kunna ikläda sig en pedagogisk uppgift här.
Citera
2016-09-17, 12:40
Medlem
Åklagare Denckert med söner är inga fromma lamm.Ingen sjukdomsinsikt. Att utmana Tingström är att leka med elden. Det fick Denckert erfara kanske Palme också. Förresten, Lisbet Palmes engagemang i Rädda Barnen borde handlat om att rädda barnen från henne.
Citera
2016-09-17, 14:07
Medlem
Citat:
Enligt Wikipedia är 'gärningsman' en juridisk term som avser någon som har begått en brottslig gärning eller starkt medverkat till en brottslig gärning. Att enas på Flashback om antalet gm i MOP är bara tramsigt.

Däremot så såg aldrig LP när någon begick den brottsliga gärningen. Hon har bara vittnat om personer hon såg på platsen och att hon uppfattade en av dem som gm. Kanske för att han flydde från platsen? Att hävda att LP har sett två gm är att hävda att hon såg två personer begå brottet, medan hon själv hävdar att hon inte alls såg vad som hände förrän OP redan var mördad. Inte heller såg hon något vapen.

Det kan ha funnits ett flertal medgärningsmän på platsen som ingen lade märke till. Som jag ser det var antagligen även Hans Holmér, Dag Andersson och Gösta Söderström medgärningsmän, även om de inte befann sig i alldeles i närheten.
En aktiv GM på plats då? Du har rätt att samtliga vittnen i hörnan kunde vara med i komplotten även om det förefaller osannolikt. Att någon till fanns där är inte alls omöjligt jag tänker på SE framförallt. Söderström tror jag inte på, HH är mkt möjlig och då får vi tillföra hela baseboll ligan, DA njä men inte omöjligt iofs.
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-09-17, 14:21
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Jag vill se protokollet.

Någon timme senare förhördes hon och protokollfördes - där var det bara en GM!
Med vänlig hälsning, MB

Det var flera timmar senare. Och du vet hur det andra förhöret gick till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in