2016-09-16, 20:23
Medlem
Jag kör med en dual-boot där jag har både Windows 10 och Ubuntu, men har råkat göra mig av med windows bootloader (tror jag den heter?) och har nu grub.

Problemet är egentligen att jag av misstag tog fel version av BIOS (samma model, annat serienummer), och min fläkt har helt förlorat vettet. Jag insåg mitt problem lite för sent, och kan nu inte installera rätt version via Windows, då Toshiba har en WIN-BIOS.exe som inte tillåter att man installerar en lägre, eller likvärdig, BIOS.

För att komma runt detta hoppade jag in på den andra booten och har i ett par dagar försökt installera den från Ubuntu. Alla instruktioner kräver dock att man har någon form av iso-fil, typ .iso eller .bin, men jag har bara min .exe-fil. Jag kan unzippa den, men hamnar bara i en ny nivå av .exe-filer, som inte går att unzippa.

Jag skulle behöva hjälp med att komma åt iso-filen så att jag kan lägga den på ett usb för att flasha om mitt bios.

Filen finns att hämta från Toshibas sida
Länk dit
Modellen är Toshiba Satellite L855-14K (alternativnamn L855-PSKFWE) och bioset är v.6,70.

All hjälp uppskattas innerligt, då fläkten konstant går på högvarv och låter som ett jet-plan.
Citera
2016-09-16, 22:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjultomten
...då Toshiba har en WIN-BIOS.exe som inte tillåter att man installerar en lägre, eller likvärdig, BIOS...
Det måste gå, leta efter inställningar.

När jag lekte med laptops (2006) bootade jag från USB-diskett-station och flashade BIOS från ren DOS, antagligen fortfarande den säkraste metoden!
Citera
2016-09-16, 22:04
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Jag kan unzippa den, men hamnar bara i en ny nivå av .exe-filer, som inte går att unzippa.

Jag skulle behöva hjälp med att komma åt iso-filen så att jag kan lägga den på ett usb för att flasha om mitt bios.

Filen finns att hämta från Toshibas sida
Länk dit
Modellen är Toshiba Satellite L855-14K (alternativnamn L855-PSKFWE) och bioset är v.6,70.

All hjälp uppskattas innerligt, då fläkten konstant går på högvarv och låter som ett jet-plan.
Kan detta vara bättre alternativ ?

Drog hem "din" fil och packade upp ett par nivåer med 7z
Kod:
/bios-20130607111636.zip/WIN-BIOS.exe/DR10F670.EXE/DR10F670.FD: Intel serial flash for PCH ROM
Eventuellt att ubuntus version av flashrom duger, ymmv.
Citera
2016-09-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Kan detta vara bättre alternativ ?
[...]

Har försökt mig på den metoden, men får inget av det att fungera. Blir inte riktigt klok på instruktionerna heller kan jag medge.

Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
[...]
Drog hem "din" fil och packade upp ett par nivåer med 7z
Kod:
/bios-20130607111636.zip/WIN-BIOS.exe/DR10F670.EXE/DR10F670.FD: Intel serial flash for PCH ROM
Eventuellt att ubuntus version av flashrom duger, ymmv.

Tackar! Kul att du hjälper mig.

Har hittat att någon (?) sagt att man kan ta den (DR10F670.FD) och bara byta till .BIN för att få en BIN-fil. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men är villig att försöka.

Tyvärr har jag inte någon aning om hur jag ska få datorn att hoppa in på mitt USB, eller hur jag ska lägga filen på stickan. Jag provade med att köra UNetBootin, och välja FreeDOS, och sen bara lägga filen på USB-minnet, men när jag kommer in i FreeDOS hittar jag ingen fil att köra. Detsamma gäller när jag försökt att bränna filen direkt till minnet utan FreeDOS.

Några bra idéer?
Citera
2016-09-20, 22:21
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Har hittat att någon (?) sagt att man kan ta den (DR10F670.FD) och bara byta till .BIN för att få en BIN-fil. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men är villig att försöka.
Gissningsvis är bios.fd "rätt" filnamn för tex recovery, eftersom det är en Insyde bios
Citat:
Tyvärr har jag inte någon aning om hur jag ska få datorn att hoppa in på mitt USB, eller hur jag ska lägga filen på stickan. Jag provade med att köra UNetBootin, och välja FreeDOS, och sen bara lägga filen på USB-minnet, men när jag kommer in i FreeDOS hittar jag ingen fil att köra. Detsamma gäller när jag försökt att bränna filen direkt till minnet utan FreeDOS.
Det är ingen körbar fil, så varken dos, win eller linux kan köra den.
Citat:
Några bra idéer?
BIO Recovery (Länk & Länk) borde inte bry sej om version. Men kan inte lova något, har varit med om folk som fått ta ur bios-chip efter fel-flashning..
Senast redigerad av xcb567 2016-09-20 kl. 22:24. Anledning: La till extra länk till tangentkombinationer för recovery
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in