2016-09-16, 12:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du säkert förstår litauiska bättre än jag.
Hur ska du översätta - "teismas privalėtų persvarstyti N.Bilevičiaus bylą pagal Lietuvos baudžiamojo kodekso reikalavimus ir paskirtų jam atitinkamą bausmę."
Prova en gång till med google translate
och titta även vad betyder ord "persvarstyti".
Utifrån den deporterade litauern i Skottland kan man se vissa delar som artikeln verkar prata om men jag undrar om det blandas äpplen och päron. Eller så ska en litauisk domstol helt enkelt fastställa (formalia).
Där hade Skottland satt livstid 28 år behandlades det av litauiska domstolen. Litauiska livstiden verkar handla om 25 år så vitt jag kan läsa mig till och om detta utgör skillnaden vet jag inte (högre påföljd satt än mottagarland) men det verkar så - se sista citat.
Via KV kan man läsa följande om överförande av straffverkställigheten som det då heter och den processgång som sker via NBs ansökan och nu har väl Litauen svarat (vad vet vi inte):
Citat:
"Samtycker den staten till ett överförande fattar Kriminalvårdens huvudkontor därefter beslut om överförandet av straffverkställigheten."
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/internationellt-rattsligt-samarbete/overforande-av-straffverkstallighet/
Citat:
Konsekvenser av ett överförande till ett annat land
"Om en svensk dom ska verkställas, avtjänas, i ett annat land innebär det att det landets verkställighetsregler gäller. Det betyder bland annat att beslut om villkorlig frigivning och övervakning efter frigivning sker i enlighet med det landets lagar.
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-uppdrag/internationell-overforing-av-straff/overforande-fran-sverige/
En färsk kommentar (april) via media gällande ett annat ärende:
Citat:
Lisa Gezelius på Kriminalvården säger att det finns skillnader mellan olika verkställighetsregler inom Europa.

– Grundtanken är att vi ska acceptera andra länders rättsordningar men det finns skillnader mellan länderna. När man tagit över ett straff från ett annat land gäller de verkställighetsregler som finns i det landet, säger hon.
http://www.svd.se/krayem-kan-avtjana-straff-i-sverige
... och specifikt om detta rättsfall från samma person. Hon svarar inte konkret på frågan om strafftid kan minskas men återkommer till att acceptera andra länders rättsordningar:
Citat:
"Lisa Gezelius, sektionschef på Kriminalvårdens rättsenhet, säger att det sedan ett år tillbaka finns ett rambeslut inom EU om en förenklad process för att överföra dömda personer till andra medlemländer."
"(..) rambeslutet inom EU är en princip om ett ömsesidigt erkännande och det bygger på att EU:s medlemsländer ska lita på varandras rättsordningar."
http://www.jp.se/article/nerijus-vill-flyttas-till-litauen/
Det fanns en kommentar gällande Arbogamörderskan och hennes livstid i Tyskland men det är från 2009 så om senaste ramverken inkluderar annat vet jag heller inte.
Citat:
"– Strafftiden blir troligen runt 25 år, säger Thomas Klinge på den tyska åklagarmyndigheten."
" Det kan komma att bli skillnad i strafftiden. Om Christine Schürrer får avtjäna sitt straff i Tyskland är det nämligen tyska verkställighetsregler som gäller.
– Om det blir ett livstidsstraff är jag lite osäker på vad som gäller, men i stort så överensstämmer tyska strafftider med svenska, säger Richard Bernsten."
" Thomas Klinge på den tyska åklagarmyndigheten säger till Aftonbladet att en livstidsdömd i Tyskland vanligen sitter inne mellan 15 och 25 år.
– Det beror på brottets karaktär, men för mord på två barn skulle jag gissa att strafftiden blir närmare 25 år, säger han.
Och då tillämpas inte heller två tredjedelsfrigivning som i Sverige.
– Nej, då sitter man hela tiden, säger Thomas Klinge.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11656628.ab
Citat:
Lithuania – national procedures for transfer of sentenced persons

" Pursuant to Paragraph 2 of Article 365 of the Code of Criminal Procedure of the Republic of Lithuania the court of the place of enforcement of the sentence shall combine the sentence imposed by the judgement of foreign court with requirements of criminal laws and laws of enforcement of sentences of the Republic of Lithuania in cases provided for in the international treaties.

This procedure shall take place after the transfer of the sentenced person in conformity with Paragraph 2 of Article 11 of the Convention.
Conversion of the sentence shall take place only in the case when the length of the sentence imposed by a foreign court will be longer than the maximum of the sanction provided for the offence committed as established in the Criminal Code of the Republic of Lithuania.
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/pc-oc/Country_information1_en_files/Lithuania%20transfer%20of%20sentenced%20persons.pd f
Svensk livstidsdom lär inte bli mindre således aka man går inte under det som Sverige har som rättsprinciper.
Senast redigerad av develi 2016-09-16 kl. 12:53.
2016-09-16, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum
Det är inte utländsk dom som ska erkännas eftersom domen är avkunnat här i Sverige. Det är Litauen som ska erkänna den Svenska domen och gör dom inte det får väl Nerijus ruttna här i svenskt fängelse.
Hemska tanke.

När de väl godkänt domen verkar det gå undan på rälsen:
Citat:
Överförande av den dömde
11 § Den dömde ska överföras till den andra medlemsstaten så snart som möjligt och senast inom trettio dagar efter den statens beslut att erkänna domen och verkställa påföljden.
Om det finns särskilda skäl, får överförandet ske vid en senare tidpunkt än vad som sägs i första stycket.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-201596-om-erkannande-och-verkstallighet-av_sfs-2015-96
2016-09-16, 14:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oj... jag hade bara läst men aldrig lyssnat på intervjun med litauiska ambassaden då de sände kondoleanser till Lisas familj och svenska folket.

" Litauerna har länge haft en av de hårdaste straffskalorna kring Östersjön, dödsstraffet avskaffades så sent som 1998 men kom på tal igen för bara två år sen då ett liknande fall som det här ledde till krav på ett återinförande. "
(egen avskrift)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6191573

Grävde fram debatten som blossade upp då en 17-årig flicka våldtogs och brändes till döds levande.
Hela 80% vill ha dödsstraffet tillbaka
Ur askan i elden - är nog en bra beskrivning för vad Nerijus kan förvänta sig efter hemkomsten till Litauen.
Hela landet, ända upp till regeringsnivå, lär förakta honom för den skam han dragit över sitt land med sin genomvidriga gärning.
Impopulär, är bara förnamnet på vad han betraktas som där. Tror inte hans fängelsetid blir alltför lång, de andra internerna lär vilja bli av med skamfläcken.
2016-09-16, 14:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra. De har bättre journalister. I Finland har ett skandalfall nyligen avslöjats. Det kanske du känner till?

För övrigt rör du ihop kvinnors självständigt men mäns sexism. Dumt av dig.
Sedan vet vi ju också att Lisa var kontrollerad ( av en man) dvs inte särskilt självständig.
Du blandar ihop begreppen här.
I Lisas familj är det alldeles uppenbart att kärlek, ansvarstagande och omtanke råder. Förhållandet mellan Nerijus och Irina däremot, kantas av en mycket snedvriden maktfördelning där Nerijus är den allsmäktige - den kontrollerande, den styrande, den som inte får ifrågasättas och Irina är den tragiska, undergivna, osjälvständiga, underlydande kvinnan.

PS: Har du inte lämnat ditt scoop än till litauisk och finsk media? Scoopet om Dräparen, militärkonspirationen, Lisas anklagande och "blåade" ögon och allt annat i din egen utredning? De borde ju vara väldigt tacksamma för att få hjälp nu när de ska börja gräva i fallet, eller?
2016-09-16, 16:52
Medlem
Varför vill han inte stanna i Svenskt fängelse om han har möjlighet?
Han kan inte svenska och vill kunna få besök.
Har han någon annan fördel av att bli förflyttad från Sverige till sitt hemland? Påverkar det hans möjligheter att få en ny rättegång eller bli tidigare frigiven?
Kommer han att bli förflyttad till fängelset i Vilnius? Finns det andra fängelser i Litauen som kan vara aktuella? Är en stor renovering av fängelset i Vilnius planerad?
2016-09-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Varför vill han inte stanna i Svenskt fängelse om han har möjlighet?
Han kan inte svenska och vill kunna få besök.
Har han någon annan fördel av att bli förflyttad från Sverige till sitt hemland? Påverkar det hans möjligheter att få en ny rättegång eller bli tidigare frigiven?
Kommer han att bli förflyttad till fängelset i Vilnius? Finns det andra fängelser i Litauen som kan vara aktuella? Är en stor renovering av fängelset i Vilnius planerad?

Är du ytterligare en med för små händer och lever i denna drömvärld. Alla rättegångar mot NB är avklarade sedan länge. Nu gäller det hans slutförvaring.

Enligt eget önskemål vill han bli inlåst i sitt hemland. När Litauern har undersökt möjligheterna till att bereda en plats åt NB kommer utskeppningen att ske.

Allt övrigt är redan reglerat i avtal som gäller inom hela EU.
2016-09-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du blandar ihop begreppen här.
I Lisas familj är det alldeles uppenbart att kärlek, ansvarstagande och omtanke råder. Förhållandet mellan Nerijus och Irina däremot, kantas av en mycket snedvriden maktfördelning där Nerijus är den allsmäktige - den kontrollerande, den styrande, den som inte får ifrågasättas och Irina är den tragiska, undergivna, osjälvständiga, underlydande kvinnan.

PS: Har du inte lämnat ditt scoop än till litauisk och finsk media? Scoopet om Dräparen, militärkonspirationen, Lisas anklagande och "blåade" ögon och allt annat i din egen utredning? De borde ju vara väldigt tacksamma för att få hjälp nu när de ska börja gräva i fallet, eller?

Du blandar ihop. Det var inte Lisas "familj" som kontrollerade henne. Det var endast SH.
2016-09-16, 23:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Du blandar ihop. Det var inte Lisas "familj" som kontrollerade henne. Det var endast SH.

Fantasier som vanligt .
Det du kallar kontrollerande kallar alla andra normala människor att man
bryr sig om sina barn och vill deras bästa .
Tyvärr så hjälpte det ju inte nu när Lisa träffade på din lille gulleplutt den
vidrige och brutale kvinnomördaren Nerijus som mördade Lisa för sina sjuka lustars
skull och sedan slängde in henne i ett klädskåp som förbrukat skräp .
2016-09-16, 23:10
Medlem
Citat:

Blanda inte bort fruktsorterna, äpplen och päron. I Lisas familj var det kärlek och omtanke som rådde. Uppenbarligen för dig okända begrepp.

Nej, där råder evigt förblindat hat mot myndigheter rent allmänt och i synnerhet mot dom av försvarsmakten anställda. Hur kommer det sig?
2016-09-16, 23:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra. De har bättre journalister. I Finland har ett skandalfall nyligen avslöjats. Det kanske du känner till?

För övrigt rör du ihop kvinnors självständigt men mäns sexism. Dumt av dig.
Sedan vet vi ju också att Lisa var kontrollerad ( av en man) dvs inte särskilt självständig.
Sen vet vi också att Lisa var förbannad över att denna "kontrollerande" man var bortrest så mycket.

Nej, nej, nu minns jag fel. Hon var ledsen och grät över att han aldrig var hemma.

Källa: fup.
2016-09-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE

Det fetade:
Du menar då att Lisa först hänger och stryper sig sen när hon är strypt och hängd så virar hon metervis med silvertejp runt sitt huvud och då kommer Nerijus som i själva verket är hemma enligt han själv och Irina och skär ner Lisa och bär tillbaka silvertejpen på sitt ursprungliga plats?
Hur fan tänker du eller du tänker inte alls bara skriver en massa strunt?

Ja helt rätt allt du har kommit med hittills är helt "värdelöst tugg" utan något konkret, bara en massa trams.
Metervis med silvertejp runt huvudet kan väl den som transporterade kroppen lagt om vi nu ska gå vidare i den (SOM JAG SKREV) osannolika historien jag hittade på för att belysa ett orimligt beteende. Kan du inte läsa och förstå hoppa över mina inlägg.

Tack, "värdelöst tugg" och trams tar jag som en komplimang, det visar att det jag påstår träffar rätt.
2016-09-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fritidskläder, svart, grå, vit är vad han visar upp på övervakningskameran de få minuter innan han möter henne.
Ointressant med tanke på att hon känner igen honom som anställd åt AJ.
Anledningen till att det finns högre rättsinstanser är just ny bedömning och HovR ansåg med all rätt att de dömt fel.
Försöker du vinna en tävling i totalt värdelösa kommentarer? Du är så desperat att du är rent tragisk.

Övriga övervakningstider är ointressanta och när han kom hem likaså:
Med tanke på vittnesbörd att den av AJs anställda östeuropé som talar knagglig engelska fångas på bild 19:12:60 enligt bilden och ska justeras med +7-8 minuter, att NB erkänner han åkte vägen vid kopplingsstation så överensstämmer det därmed helt med var Adriana redan uppgett dagen efter försvinnandet.
Jaha, så du menar att Adriana tittade på den övervakningsfilmen och sen vittnade, intressant. Det fanns alltså ingen sidnummer till den uppgiften, jag trodde väl det eftersom jag läst FUP många gånger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in