Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Vilken är Expressens agenda? Att lansera CP som den ensamme galningen och att mordet är (oproblematiskt) polisiärt uppklarat? Varför skulle just Expressen driva detta? Inte för att det är otroligt, men av vilken anledning?
Att redovisa Tingströms brev och skuldförbindelsen till Cedergren är kontruktivt, till skillnad från tokerier som "det är helt fastslaget att troligen LP inte såg GM över huvud taget"...
OK låt oss vara konstruktiva!
Med expressens hjälp kan vi lägga ytterligare ett trettiotal sopsäckar till Christer Petterssons minutiöst undersökta lägenhet. Du frågar vilken agenda expressen har. Den står väl tydlig med fantomenklippet, solglasögonen och brödkniven? Anledningen är att du och jag ska köpa lösnummer i väntan på nästa väderomslag.
1. Låt oss hoppas att dom arbetar objektivt med soprumsmaterialet! Redovisar man brevväxlingen med Tingström, bör man åtminstone ställa den i förhållande till brev skickade till andra interner. Hur många brev har vem fått? Redovisa, Expressen!
2. Dagboken från 1986. Redovisa, Expressen! Hade den innehållit några konstigheter, tror jag iofs att Expressens rubriksättning hade sett något annorlunda ut.
3. Vad står det (och nu ska jag vara objektiv) på skuldbrevet 3:15 in i klippet?
/.../givare S. Cedergren/.../
(xitt) exemplar. [(ditt) exemplar?]
[Vad står understruket med stora bokstäver?]
Lånet skall börja återbetalas den sista Juli /::::/ [Redovisa, Expressen!]
per den sista varje månad
Stockholm 19860627 [ELLER 1985, men det framgår av ovan, om vi får se hela pappret!]
[Christer Petterssons signatur och personnummer]
Ja, alltså, vilket år pratar vi om? Smart beskuret om man vill göra en enkel och odramatisk sak dunkel! Vilken är agendan när man på detta papper lägger en sämre hushållskniv?
Men visst, vi kan fundera på skuldebrevet, även utan att känna till årtalet. Det är daterat den 27:e i månaden, ca en vecka efter att folkpensionen betalats ut, och då räkningar skall betalas. Om man hamnat på obestånd efter att ha suttit häktad behöver man den kamratlighet som Cedergren visat.
Hur kopplar vi det till MOP?
Jag ser direkt en parallell till teatergruppen Klungan. Dom letar efter nyckeln i det förflutna på ett mycket likartat sätt här:
https://www.youtube.com/watch?v=jV-YjzIbo6A
Lite allvarligare skulle jag vilja säga att jag hellre gått igenom ett trettiotal sopsäckar från exempelvis Stig Engström, eller till och med Christer Andersson. Men all klarhet är bra, bara den just
redovisas, utan onödig vinkel! Redovisa, Expressen!