2016-09-15, 21:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra. De har bättre journalister. I Finland har skandalfall nyligen avslöjats. Det kanske du känner till?

För övrigt rör du ihop kvinnors självständigt men mäns sexism. Dumt av dig.
Sedan vet vi ju också att Lisa var kontrollerad ( av en man) dvs inte särskilt självständig.

Den som är kontrollerad i den här historien var NB:s fru. Och det vet du, innerst inne. Att du ger egna agendatolkningar är det ingen som är intresserad av.
Senast redigerad av katw 2016-09-15 kl. 21:59.
2016-09-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det här skrivits i en tidning att hos familjen Bilevicius hittades L tillhörigheter.
"Visgi prokurorai atkerta, kad įrodymų apstu – pas lietuvius per kratas rasta aukos daiktų. Nors teisėsauga slepia aukos skrodimo išvadas, bet vietos žiniasklaida praneša, kad ant švedės kūno rasta vieno iš brolių DNR pėdsakų". Källa: http://www.alfa.lt/straipsnis/49872738/paaugles-nuzudymo-byla-svedijoje-ant-merginos-kuno-rasta-vieno-lietuvio-dnr

Och det här skrivits att det hittades NB ' s sperma på L kropp.
"Nors L.Holm nebuvo išžaginta, ekspertai prabilo apie seksualinį motyvą, nes ant aukos drabužių ir kūno buvo rasta N.Bilevičiaus spermos". Källa: http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/svedu-tyreju-ginklu-tapo-n-bileviciaus-brolio-zodziai.htm
Undrar varifrån kommit den information?

Från förhörsledarna. Niklas Lindström pratar ju öppet om att de har spridit info till litauisk media.
Jag är övertygad om att de har spridit desinformation också. Det blir intressant nu när de upptäcker att de utnyttjats cyniskt utav svensk polis. Storebrorssverige.
2016-09-15, 21:48
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra. De har bättre journalister. I Finland har skandalfall nyligen avslöjats. Det kanske du känner till?

Sedan vet vi ju också att Lisa var kontrollerad ( av en man) dvs inte särskilt självständig.

Och vem skulle vilja lägga ner arbete på att gräva i fallet ?
Ska det grävas så är det väl i så fall mördaren Nerijus som ska grävas ner i så fall .
Så du känner journalisterna i Finland och Litauen .
Berätta , vem är mästerjournalisten som ska hjälpa dig att få Nerijus fri ?
Ingen journalist i hela världen kan rädda din älskling längre .
Han har bara att se fram emot ensamma dagar och förhoppningsvis
riktigt hämndlystna landsmän som vill ge igen lite av det han utsatte Lisa för .
2016-09-15, 21:53
Medlem
Citat:
Från förhörsledarna. Niklas Lindström pratar ju öppet om att de har spridit info till litauisk media.
Jag är övertygad om att de har spridit desinformation också. Det blir intressant nu när de upptäcker att de utnyttjats cyniskt utav svensk polis. Storebrorssverige.

En artikel till (idag):
Skriver att man ska pröva domen i Litauen.
Citat: (...) Inom en månad efter mottagandet av de handlingar som krävs för att starta domstolen att pröva ärendet i enlighet med N.Bilevičiaus litauiska brottsbalken och utsåg honom en lämplig bestraffning (...)
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/lietuviui-svedijos-kalejimas-baisesnis-uz-lukiskes.htm
2016-09-15, 21:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/nya-kritiken-i-lisa-holm-fallet-orattvist/
Befogad kritik om agerandet:
Citat:
Nu kritiserar broderns advokat Thomas Ört hur Nerijus Bilevicius advokat Inger Rönnbäcks skötte sitt jobb under rättegången.
Citat:
Citat:
En del av tingsrättsförhandlingen ägnades också till att förhöra Nerijus Bilevicius om just förhållandet till brodern där känsliga uppgifter om broderns tidigare liv också togs upp.
Flera gånger ifrågasattes lämpligheten i utpekandet av en person som helt avförts från utredningen.
Citat:
– Ja, men min uppfattning är att om man ska lansera sin teori om alternativa gärningsmän måste man hänga upp det på högst konkreta förutsättningar. Att en person iakttagits här och där, sådant som kan beläggas. Nu var det mer om att man inte skulle ha utrett min klient tillräckligt och att det skulle kunna vara han, säger Tomas Ört.
2016-09-15, 23:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Så du orkar inte låta bli att förtala den person som Lisa älskade?

Den som kontrollerade Lisa var den sjuke NB - via att snärja in henne i vidriga snaror och tejp.
2016-09-15, 23:35
Medlem
Citat:
En artikel till (idag):
Citat: (...) Inom en månad efter mottagandet av de handlingar som krävs för att starta domstolen att pröva ärendet i enlighet med N.Bilevičiaus litauiska brottsbalken och utsåg honom en lämplig bestraffning (...)
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/lietuviui-svedijos-kalejimas-baisesnis-uz-lukiskes.htm

Ett referat av vad som stått i svensk kvällspress.

Lämpligt straff liksom livstid och evigt utvisad från Sverige. Till ett hemland där livstid verkligen är livstid.

Kunde inte bli bättre.
Senast redigerad av Remark 2016-09-15 kl. 23:38.
2016-09-16, 00:05
Medlem
develis avatar
Oj... jag hade bara läst men aldrig lyssnat på intervjun med litauiska ambassaden då de sände kondoleanser till Lisas familj och svenska folket.

" Litauerna har länge haft en av de hårdaste straffskalorna kring Östersjön, dödsstraffet avskaffades så sent som 1998 men kom på tal igen för bara två år sen då ett liknande fall som det här ledde till krav på ett återinförande. "
(egen avskrift)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6191573

Grävde fram debatten som blossade upp då en 17-årig flicka våldtogs och brändes till döds levande.
Hela 80% vill ha dödsstraffet tillbaka
Citat:
“We are all deeply shocked by what happened in Panevėžys District,” authors of the petition write."

“It must be done, how much longer can the state pay for supporting such scumbags behind the bars, I can buy the rope myself, if the state cannot afford it, I'm sure there will be volunteers to build the scaffold,” reads one of the comments."

" Lithuanian political leaders have also joined the discussion. Parliament Speaker Vydas Gedvilas has publicly stated that the idea of reintroducing capital punishment merits consideration. “When such things happen and you see criminals perpetrating monstrous murders, I think we must give some serious thought to the death sentence,”

" Gedvilas insists that murderers should be told what awaits them: “These things are very important, we are an EU member state and must implement EU directives, but when crimes like this are committed, perpetrators must be held accountable. We must set an example for others.”

"Such move would violate the Lithuanian Constitution and various international treaties. Lithuania has signed the European Convention on Human Rights, including Protocol 6 on restriction of death penalty."

"“Support for the death penalty by 80 percent of people in Lithuania reflects general insecurity that people feel in our society and environment (..)"

"The last person to be executed by shooting was Boris Dekanidze, leader of a notorious criminal gang, the Vilnius Brigade, who had ordered the killing of journalist Vitas Lingys. Dekanidze was executed on 12 July 1995"

http://www.15min.lt/en/article/in-lithuania/violent-murder-reignites-debate-on-capital-punishment-in-lithuania-525-372615
Citat:
In Lithuania life sentences for offenders who had been burned alive girl

In Lithuania Panevezys court delivered its verdict in the case of the brutal murder of 17-year-old girl from Dembowy (Panevezys district). The court sentenced two men to life imprisonment.

"About 6.15 in the morning they took the girl to a remote place in the Nevezis river. There they raped the victim. Then they threw her in the trunk and drove on.
A girl from my phone rang on a Single number using, asked for help. She told the operator that kidnapped, raped, and now her abusers want her to drown."

" The car in which burned the girl, was discovered near the village of Kerava only a few hours later. About a burning car into the police said a passing woman. In the trunk of the car were found the remains of the burned girl."
http://bignews2day.com/en/news/v-litve-osuzhdeny-pozhiznenno-nasilniki-kotorye-zazhivo-sozhgli-devushku
2016-09-16, 00:25
Medlem
Citat:
En artikel till (idag):

Försök nu inte att skapa en ny trådsanning.

Nej och åter nej, det blir ingen rättegång i Litauen för NB angående detta brott. Han är dömd enligt Svensk lag och ingenting annat.

Påpekar det igen att rättsväsendet har inget med detta att göra. Det är kriminalvården i Sverige som överlämnar NB till motsvarande myndighet i Litauen.
2016-09-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oj... jag hade bara läst men aldrig lyssnat på intervjun med litauiska ambassaden då de sände kondoleanser till Lisas familj och svenska folket.

" Litauerna har länge haft en av de hårdaste straffskalorna kring Östersjön, dödsstraffet avskaffades så sent som 1998 men kom på tal igen för bara två år sen då ett liknande fall som det här ledde till krav på ett återinförande. "
(egen avskrift)

Grävde fram debatten som blossade upp då en 17-årig flicka våldtogs och brändes till döds levande.

Tack. Hade glömt att lyssna på det jag också. Bra påminnelse.

Med tanke på innehållet förstår man tystnaden/bristen av engagemang från litauiska media.
2016-09-16, 00:27
Medlem
Citat:
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra. De har bättre journalister. I Finland har ett skandalfall nyligen avslöjats. Det kanske du känner till?

Du verkar leva i en dröm. Varför skulle Litauisk press gräva i detta? Det blir på sin höjd en notis om att NB har förflyttats till sitt hemland.
2016-09-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

(egen avskrift)

Det är just straffskalorna länderna i mellan som är lite problematiskt vid en förflyttning av en dömd person.
Eftersom NB inte har något tidsbestämt straff måste kriminalvården förvissa sig om att Svenska bestämmelser kommer att gälla. Det betyder att han ska ha samma strafftid i Litauen som i Sverige.
Detta kan man ha olika åsikter om. Jag tycker dock det är skit samma om NB blir inlåst x antal år extra, men rätt ska ju vara rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in