2016-09-15, 16:05
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Jag har följt tråden, sett alla foton som länkats och läst det som skrivits i media.

Det är ju litet av ett udda fall. Sannolikt sitter åklagaren på väldigt mycket mer info än vad vi fått ta del av, för annars makar det ingen sense.

Min bedömning är att det måste vara något fel med barnet på fotona. Hon ser verkligen döende ut och då menar jag på samtliga bilder på Instagram, även före förra veckan. Det är något som inte står rätt till.

Jag vet inte om hon var fullgången, eller föddes tidigt, men hon vägde ungefär ett halvkilo mindre än en genomsnittlig bebis i vecka 39+6 (beräknad förlossning, för de som inte vet). Det kan definitivt vara en normalvariation, men det kan också bero på rökning eller andra droger under graviditeten, eller att barnet inte är friskt.

Hon blev kvar ganska länge efter förlossningen, innan de fick komma hem, om jag förstått det rätt. Normalt för första barnet idag är att man åker hem inom 0-3 dygn. Det här barnet var kvar en vecka, om jag inte missuppfattat. Då återstår bara 3 veckor. under dessa 3 veckor hann hon med att få en spottkörtelinflammation (tämligen ovanligt och nyfödda som drabbas brukar ofta ha någon annan underliggande avvikelse/sjukdom) och bli inlagd på sjukhus och få vård och sen efter detta hann hon med en förkylning också. Dessa saker ihop med att flickan är uppenbart blek, slö och underviktig, väcker tankar och frågor.

Det vi vet är att vårdpersonal slagit larm och att föräldrarna är misstänkta pga att flickan haft skador som hon fått något/några dygn före dess att föräldrarna tog henne till sjukhuset. Vi vet inte vilken typ av skada/skador.

Föräldrarna försvarar sig med att de anser att de tagit hand om sin dotter på ett bra sett och det gör ju att man gärna vill misstänka att det kanske funnits någon fraktur eller inre blödning, som föräldrarna menar att de har missat. Flickan såg som sagt väldigt slö och sjuk ut, så det är inte alls säkert att hon gråtit eller visat tydliga tecken på att hon led, helt enkelt för att hon saknat energin till att göra det.

En fraktur eller blödning hos ett litet spädbarn uppstår oftast pga misshandel, men MÅSTE inte göra det. Om det här nu var ett sjukt och klent barn så kanske hon helt enkelt bara var väldigt skör, eller att föräldrarna varit oavsiktligt klumpiga.

Det KAN handla om misshandel, exempelvis en skakning och att de inte sökt vård först för att de uppfattade som att de haft tur och att det inte "hände något" för att flickan bara blev tyst och slö efteråt och inte visade tecken på att ha tagit skada. Det är absolut inget konstigt med att effekterna av en skakning inte visar sig förrän timmar-dagar senare. Tvärt om. Hon kan ha haft en inre svullnad/blödning i hjärnan och när trycket blev för högt, alternativt att något brast, så slutade hon andas. DÅ blev det fart på föräldrarna som utförde HLR och ringde ambulans.

På sjukhuset försökte man rädda flickans liv och föräldrarna var först inte misstänkta. Mamman skrev ju på Facebook (eller var det var) att flickan skulle skickas på MR (slarvigt kallat "magnetröntgen", fast det inte är röntgen) och någon gång efter detta så fattade vårdpersonal misstankar och anmälde. Därför är det ju högst troligt att det rörde sig om just en blödning i hjärnan, vilket upptäcktes på MR:en och då kunde man även konstatera att blödningen inte var dagsfärsk.
Senast redigerad av BrainOfSheldon 2016-09-15 kl. 16:10.
Citera
2016-09-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Fråga: Varför gjorde inte kvinnan abort om hon nu inte ville ha barn.

Jag personligen tycker det är för ungt at skaffa barn vid 23 och hon måste ju kunnat läsa sig till och fråga folk hur spädbarn beter sig.

Iofs verkar hon ju inte vara riktigt stabil.

Jag är själv en ung mamma med snart fyra barn och vid den åldern hade jag 2 barn ;-) många unga människor är fantastiska mammor!!
Citera
2016-09-15, 16:08
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Fråga: Varför gjorde inte kvinnan abort om hon nu inte ville ha barn.
Vad får dig att tro att hon inte ville ha barn?
Citat:
Jag personligen tycker det är för ungt at skaffa barn vid 23 och hon måste ju kunnat läsa sig till och fråga folk hur spädbarn beter sig.

Jaså? Vid 23 befinner man sig ju rätt så mitt i eftersom den biologiskt mest gynnsamma åldern att få barn är mellan 20 och 25 år.
Citat:
Iofs verkar hon ju inte vara riktigt stabil.
Vad baserar du det uttalandet på?
Citera
2016-09-15, 16:15
Medlem
Har någon bild på flickan?
Citera
2016-09-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Tror du tyvärr har rätt på de flesta punkterna. Tycker bvc skall ta obligatoriSka blod/pisstester/levertester på alla blivande fädrar, speciellt unga män från det som tidigare benämndes socialgrupp 3.
En vild tanke som dock borde uppmärksammats av BVC, om mamman drogat under graviditeten föds barnet med abstinent och måste avgiftas. Kan det finnas något sånt på kartan? Tänker amfetamin som man även tappar vikt av, därav liten baby och smal mamma.
Citera
2016-09-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag har följt tråden, sett alla foton som länkats och läst det som skrivits i media.

Det är ju litet av ett udda fall. Sannolikt sitter åklagaren på väldigt mycket mer info än vad vi fått ta del av, för annars makar det ingen sense.

Min bedömning är att det måste vara något fel med barnet på fotona. Hon ser verkligen döende ut och då menar jag på samtliga bilder på Instagram, även före förra veckan. Det är något som inte står rätt till.

Jag vet inte om hon var fullgången, eller föddes tidigt, men hon vägde ungefär ett halvkilo mindre än en genomsnittlig bebis i vecka 39+6 (beräknad förlossning, för de som inte vet). Det kan definitivt vara en normalvariation, men det kan också bero på rökning eller andra droger under graviditeten, eller att barnet inte är friskt.

Hon blev kvar ganska länge efter förlossningen, innan de fick komma hem, om jag förstått det rätt. Normalt för första barnet idag är att man åker hem inom 0-3 dygn. Det här barnet var kvar en vecka, om jag inte missuppfattat. Då återstår bara 3 veckor. under dessa 3 veckor hann hon med att få en spottkörtelinflammation (tämligen ovanligt och nyfödda som drabbas brukar ofta ha någon annan underliggande avvikelse/sjukdom) och bli inlagd på sjukhus och få vård och sen efter detta hann hon med en förkylning också. Dessa saker ihop med att flickan är uppenbart blek, slö och underviktig, väcker tankar och frågor.

Det vi vet är att vårdpersonal slagit larm och att föräldrarna är misstänkta pga att flickan haft skador som hon fått något/några dygn före dess att föräldrarna tog henne till sjukhuset. Vi vet inte vilken typ av skada/skador.

Föräldrarna försvarar sig med att de anser att de tagit hand om sin dotter på ett bra sett och det gör ju att man gärna vill misstänka att det kanske funnits någon fraktur eller inre blödning, som föräldrarna menar att de har missat. Flickan såg som sagt väldigt slö och sjuk ut, så det är inte alls säkert att hon gråtit eller visat tydliga tecken på att hon led, helt enkelt för att hon saknat energin till att göra det.

En fraktur eller blödning hos ett litet spädbarn uppstår oftast pga misshandel, men MÅSTE inte göra det. Om det här nu var ett sjukt och klent barn så kanske hon helt enkelt bara var väldigt skör, eller att föräldrarna varit oavsiktligt klumpiga.

Det KAN handla om misshandel, exempelvis en skakning och att de inte sökt vård först för att de uppfattade som att de haft tur och att det inte "hände något" för att flickan bara blev tyst och slö efteråt och inte visade tecken på att ha tagit skada. Det är absolut inget konstigt med att effekterna av en skakning inte visar sig förrän timmar-dagar senare. Tvärt om. Hon kan ha haft en inre svullnad/blödning i hjärnan och när trycket blev för högt, alternativt att något brast, så slutade hon andas. DÅ blev det fart på föräldrarna som utförde HLR och ringde ambulans.

På sjukhuset försökte man rädda flickans liv och föräldrarna var först inte misstänkta. Mamman skrev ju på Facebook (eller var det var) att flickan skulle skickas på MR (slarvigt kallat "magnetröntgen", fast det inte är röntgen) och någon gång efter detta så fattade vårdpersonal misstankar och anmälde. Därför är det ju högst troligt att det rörde sig om just en blödning i hjärnan, vilket upptäcktes på MR:en och då kunde man även konstatera att blödningen inte var dagsfärsk.

Tack för en god sammanfattning och kloka, sansade synpunkter.
Citera
2016-09-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helho70
Har någon bild på flickan?

Om du menar bilder på barnet så finns det på hennes instagram. Gå bakåt i tråden så finns länken där
Citera
2016-09-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleHero
Hmm, alltså att en 4 veckors bebis skulle satt i sig tabletter eller dylikt känns osannolikt då de bara ligger som ett kolli och än mindre har någon förmåga att greppa saker. Skulle vara om något kommit in via bröstmjölken men då borde inte pappan häktas? Tror fortfarande på Shaken Baby och för tuff HLR.
Nu menar jag inte babyn tagit droger utan föräldrarna och som konsekvent lett till något med babyn .
Citera
2016-09-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nu menar jag inte babyn tagit droger utan föräldrarna och som konsekvent lett till något med babyn .

Borde inte det synts på kollerna hos BM om mamman skulle varit drogad?
Citera
2016-09-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Borde inte det synts på kollerna hos BM om mamman skulle varit drogad?
Man tycker det men ja vet inte hur OBS det är i dagens Sverige. En del ser ju ingenting sånt , de dömmer på ytan om man är välklädd etc jan man inte bruka droger. Men som sagt det var min livliga fantasi och har säkert ingen substans
OT dock fungerar det ju så med avgiftning på spädbarn med nedtrappning för att de inte ska få abstinens vilket är farligt. Tragiskt alltihop.
Citera
2016-09-15, 16:39
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal

Om så vore fallet skulle inte åklagaren gå ut med att det hänt mellan 5-9:e september, drogspåret tror jag det ligger noll och nada i.
Åklagaren sa ju också att det var ett komplicerat fall och att utredningen förmodligen skulle ta längre tid och därmed inte vara klar till 28:e september när åtal ska väckas.
Citera
2016-09-15, 16:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon

Ja väldigt bra skrivet, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in