2016-09-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför kopplades rättsläkare in så tidigt? Var det samma dag som barnet dog? Syntes det kanske på barnet att något allvarligt hänt eller hade det märkliga symtom? Kopplas rättsläkare in direkt vid varje dödsfall av ett barn?

Just det funderar jag över här och nu.

Ett fullt friskföttbarn kommer in på akuten och dör. Det kan inte höra till vanligheterna?
Jag antar att personalen där slår på barnets journaler och ser att allt är ok vid födelse och senare, varför man väl anar oråd tänker jag.
Citera
2016-09-15, 14:40
Medlem
Eller de hade besök eller någon annan var barnvakt. Något hände, den främmande vågade inte berätta, och så gick tiden..
Citera
2016-09-15, 14:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ett fullt friskföttbarn kommer in på akuten och dör. Det kan inte höra till vanligheterna?
Jag antar att personalen där slår på barnets journaler och ser att allt är ok vid födelse och senare, varför man väl anar oråd tänker jag.

Eller att föräldrarna även lämnat motstridiga uppgifter, synlig skada på barnet m.m..
Citera
2016-09-15, 14:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Eller de hade besök eller någon annan var barnvakt. Något hände, den främmande vågade inte berätta, och så gick tiden..

Och då blir föräldrarna misstänkta och häktade för mord, ok?
Citera
2016-09-15, 14:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag säger varken att du har rätt eller fel. Vill bara veta hur du ser på det hela. Även du måste ju få komma till tals. Varför tror du inte åklagaren gjort en sannolikhetsbedömning? Vad baserar du det hela på? Och varför tror du åklagaren valt den starkare misstankegraden istället för den svagare?

Jag tror inte att åklagaren gjort en sannolikhetsbedömning, eftersom det är tillräckligt för åklagaren att ha någon anledning till sina misstankar - hur osannolika eller oresonliga de än är. En sådan anledning kan vara "stödbevisning" som inte alls ger något stöd för att den misstänkte har begått ett brott. Exempel: man kan ha hittat skador på barnet, och skadorna kan verka ha inträffat några dagar innan barnet togs till sjukhus.
Citera
2016-09-15, 14:51
Medlem
DickeFixs avatar
Jag vill fortfarande inte tro att det är mord. Det intryck man får från alla foton på moderns FB-sida är att barnet varit mycket älskat. Däremot kan barnet skadats av en olycka på grund av försummelse eller möjligtvis misshandel i hastigt mod. Att åtalspunkten blivit mord kan bero på att föräldrarna inte åkt in till sjukhus akut, vilket måste anses som överlagt. Kanske ville föräldern som kände sig skyldig till skadorna inte erkänna vad som hänt, vare sig för sig själv eller andra föräldern, och hoppades i det längsta att barnet skulle återhämta sig utan sjukhusvård.

Det kan alltså fortfarande vara en olycka. Ett ögonblicks ouppmärksamhet när man sträcker sig efter blöjan kan göra att ett barn ramlar ner från ett skötbord. Om det faller olyckligt kan det bli en hjärnblödning som gör att barnet dör efter ett tag då trycket på hjärnan blir för stort.
Citera
2016-09-15, 14:51
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Men håll med om att flickan ser slö ut, på nästan alla bilder?

Hur ser man inte slö ut på en bild? Asså, vid fyra veckor gör ungar inte så mycket annat än att sova, äta eller skrika. Jag är snarare imponerad över att de fått så många bilder på barnet med ögonen öppna.
Citera
2016-09-15, 14:53
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Asfull! 5:e till 9:e är lång tid. Hur mördar du själv någon på den tiden? Det blir ju svårare att döma, det var poängen. Tror inte på droger. Och nej, är inte åklagare.
Det är just där du har fel, att det tar 4 dagar innan ett BO dör har ingen som helst roll. Den enda skillnaden är att åtalet ändras från mordförsök till just mord den sekund som BO avlider till följd av de skador denne fått vid brottstillfället.
Citera
2016-09-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Hur ser man inte slö ut på en bild? Asså, vid fyra veckor gör ungar inte så mycket annat än att sova, äta eller skrika. Jag är snarare imponerad över att de fått så många bilder på barnet med ögonen öppna.

Jag kan tyvärr inte hålla med dig.
Dessutom är bilderna hon lagt upp på instagram upplagda under den period som de häktas för ju. 5-9 Sept. och då är barnet sjukt och dör kort senare. Så visst fasiken mår inte barnet bra.
Citera
2016-09-15, 14:59
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Det är just där du har fel, att det tar 4 dagar innan ett BO dör har ingen som helst roll. Den enda skillnaden är att åtalet ändras från mordförsök till just mord den sekund som BO avlider till följd av de skador denne fått vid brottstillfället.

Tack för svar. Jag visste inte.
Citera
2016-09-15, 15:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror inte att åklagaren gjort en sannolikhetsbedömning, eftersom det är tillräckligt för åklagaren att ha någon anledning till sina misstankar - hur osannolika eller oresonliga de än är. En sådan anledning kan vara "stödbevisning" som inte alls ger något stöd för att den misstänkte har begått ett brott. Exempel: man kan ha hittat skador på barnet, och skadorna kan verka ha inträffat några dagar innan barnet togs till sjukhus.

Såg en intervju med åklagaren och hon sa något om (minns inte exakt) att misstanken väcktes efter att rättsläkaren undersökt det döda barnet och gett en preliminär rapport om dödsorsak.

Utifrån det drar jag slutsatsen att rättsläkaren inte anser detta vara en "naturlig" död annars skulle inte åklagaren bryt sig. Baserat på det du säger antar jag att du inte litar på rättsläkarens rapport. Vad kan rättsläkaren ha tolkat fel?
Citera
2016-09-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Tror inte man är lite otröslig när det tagit 7 h? :/

Alltså det kan helt enkelt betyda att barnet inte får ro, att barnet är övertrött/inte trött, att barnet har ont i magen eller vad som helst så barnet gnäller en del och inte går att trösta.

Det betyder INTE att barnet haft kolik eller barnet öht skrikit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in