2016-09-14, 15:32
Medlem
http://nouw.com/idaringstrom. Hittade denna bloggen nyss. Det är en vän till E. Kanske kan va intressant!
Citera
2016-09-14, 15:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjongbatong
Mord (latin: homicidium[1]) är ett uppsåtligt dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar. Mord särskiljs oftast från andra typer av dödande, såsom former där uppsåt inte existerar. Alla rättsväsen, antika som moderna, ser mord som ett mycket allvarligt brott. En människa som mördat kallas mördare.

De är inte häktade för VÅLLANDE,eller DRÅP utan MORD. Det finns såklart en anledning till detta. Även genom den högramisstankegraden. Ni som tror att man i Sverige häktar folk förmord hej vilt för att sen "se vad som hänt" har ju inte helt rätt för sig. Risken att de tagit livet av sitt barn uppsåtligt anses alltså vara större än att det rör sig om en olycka.

Precis vad jag tänkt med, hade de varit en skakning eller något sånt som kan ha orsakats hennes död, eller att de hade endast hade underlåtit henne läkarvård, hade de väl endast häktats på sannolika skäl för dråp, varför är de häktade för mord då?
Citera
2016-09-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilleFiluren
Nu har jag tittat och tittat och åter tittat på bilderna. Kan inte se några som helst konstigheter/svullnader eller blånader... bara ett oerhört vackert litet barn.... Och en Mamma som verkade avguda sitt barn.

Därmed inget sagt om att hon är skyldig eller inte, bara att det är den bilden jag får av att titta på hennes instagram....
Bilder som läggs upp behöver dock inte vara dagsfärska.
Citera
2016-09-14, 15:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Stod väl någonstans att skadorna skulle ha uppstått emellan 5-9 september

Jag citerade någon som skrev 1 dygn.
Då skrev jag till denna, var det inte 2 dygn?

Det är vad som påståtts innan åtminstone.

Varför kan man inte citera folk utan att det ska ryckas ur sitt sammanhang?
Lovar att vara ÖVERTYDLIG, nästa gång!
Citera
2016-09-14, 16:11
Medlem
Jirenes avatar
Något jag har funderat på ang. varför det är rubricerat som mord och inte dråp;
Låt oss säga att babyn t ex rullat ner (jag vet, så små barn kan inte rulla vid 4 veckors ålder, men däremot kan föräldrarna ha placerat babyn på ett sådant sätt att hon glidit ner) från skötbordet/soffan/sängen och skadat huvudet eller annan del av kroppen. Hon har inte haft synliga skador, men kan alltså t ex ha skadat huvudet invärtes. Föräldrarna har valt att inte uppsöka akuten för detta, trots att de i förhör kanske uppgett att barnet efter fallet verkat förändrat. Om skadan t ex lett till en blödning i hjärnan (eller lever eller annat livsviktigt organ) kan detta leda till att barnets hjärta slutar slå.
Att föräldrarna medvetet inte på något sätt kontaktat sjukhus, trots att de borde ha förstått och trots att de har det som ansvar, borde väl kunna rubriceras som mord istället för dråp?
Eller?
Citera
2016-09-14, 16:19
Medlem
Smockads avatar
INGEN här vet om föräldrarna har gjort något eller inte. Det HAR förekommit att föräldrar blivit såväl oskyldigt anklagade som oskyldigt dömda för våld mot spädbarn Rätt många gånger dessutom, beroende på en väldigt rättsosäker process för att fastställa eventuellt våld mot spädbarn, vilket har skett enligt en mycket kontroversiell metod med litet vetenskapligt stöd, men som ett fåtal läkare har förespråkat. Ungefär som med de metoder som fick Quick dömd för en massa mord han inte begått.

Ta det VÄLDIGT lugnt med att anklaga eller ens misstänka dessa föräldrar för något innan det finns mer fakta på bordet. Lås in dem på livstid om de har dödat barnet, men ta det lugnt med att döma.
Citera
2016-09-14, 16:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Men ursäkta, jag missuppfattade väl dig xD
Ingen fara!
Som sagt tyckte det var konstigt att denne sa att skadan bara var 1 dygn gammal då det stått 2 dygn.
Men om det är som du skrev att skadan uppkom mellan den 5-9 september så kan ju barnet redan haft skadan/skadorna på någon av bilderna som mamman lagt upp på FB.
Jag kan dock inte heller se några synliga yttre skador på bilderna.
Citera
2016-09-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ingen fara!
Som sagt tyckte det var konstigt att denne sa att skadan bara var 1 dygn gammal då det stått 2 dygn.
Men om det är som du skrev att skadan uppkom mellan den 5-9 september så kan ju barnet redan haft skadan/skadorna på någon av bilderna som mamman lagt upp på FB.

Står på aftonbladet
Citera
2016-09-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Vilket helvete dessa föräldrar måste genomlida.

????!!!!
Tycker du SYND om föräldrarna?! Som är häktade på SANNOLIKA SKÄL FÖR MORD på sitt lilla barn??!!
Häktas man på den graden, då har åklagaren en hel del på "Fötterna" ska du veta!
Senast redigerad av kongeroa 2016-09-14 kl. 16:38.
Citera
2016-09-14, 16:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jennieiris81
http://nouw.com/idaringstrom. Hittade denna bloggen nyss. Det är en vän till E. Kanske kan va intressant!

Javisst kan detta stämma?
Men jag har ändå svårt att förstå varför de skulle dra ur sladdarna?
Hur kunde de veta så säkert att hon skulle bli en grönsak? ( ursäkta uttrycket)
Senast redigerad av rubin22 2016-09-14 kl. 16:44.
Citera
2016-09-14, 16:45
Medlem
Lostias avatar
När släpps häktesförhandlingarna så man kan läsa dem?
Citera
2016-09-14, 16:46
Medlem
Jirenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ingen fara!

Jag tror dock att skadorna inte synts, utan varit invärtes. Det var ju efter att Rättsläkaren påbörjat sitt arbete som misstanke om brott uppstod. Alltså borde läkaren upptäckt t ex blödningar som inte kan uppstå spontant, utan bero på t ex slag, fall eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in