2016-09-14, 17:46
Medlem
Vi ska dela ut tidningar.....ha ha ha fy fan vilken rutten affärside´..totalt ur tiden...Dö gammelmedia.
Citera
2016-09-14, 19:58
Medlem
Amors avatar
http://www.journalisten.se/nyheter/folk-grater-pa-redaktionen

Måste rannsaka mig själv, men när jag ser sådana här rubriker märker jag att jag omedvetet får ett leende på läpparna. Alltför mycket skadeglädje är kanske inte sunt

Men någon gång per vecka surfar man ändå in på journalisten för att få sin dos.
Citera
2016-09-14, 20:28
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Dagens Nyheter går emot strömmen och nyanställer 5 personer.

http://journalisten.se/nyheter/dn-nyanstaller-fem-journalister

Bluff för att ge sken av framgång.
Citera
2016-09-14, 20:32
Medlem
" Vi anställer 5 på IT-sidan" sedan säger vi upp 45 på den traditionella delen......i framtiden kommer de 5 göra nästan ALLT så vi säger upp 90 % till på den traditionella delen" = FRAMTIDEN...
Citera
2016-09-14, 21:21
Medlem
ChristianXs avatar
Vad som fascinerar med gammalmedierna idag är att de är ju jävla dåliga på vad de gör.

Idag så är det ju ett måste att man är bra på nätet, annars finns man inte. Ta t ex Göteborgs-posten som exempel. De hade en hyfsat fungerande hemsida, http://www.gp.se, men så kom man för ett tag sen på att den skulle göras om. Det har med all säkerhet kostat många sköna slantar, och det från ett företag som saknar hundratals miljoner...

Sidan är helt värdelös. Inte nog med att man fått för sig att ha en massa dåligt upplösta bilder som täcker hela skärmen. Den är dessutom tekniskt värdelös och det gör att den blir helt oanvändbar.

Jag roade mig med att prestandamäta den. Det tar 45 jävla sekunder (!) att parsa sidan och nästan en minut innan allt innehåll är färdigladdat. Helt nedlusat med usla annonssystem och dåligt skrivna script.

http://i.imgur.com/0fTX8bW.png

Man driver sig ju i konkurs på egen hand genom att göra det omöjligt för kunderna att stanna kvar. Hur kan man inte förstå det..?
Citera
2016-09-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Värt att nämna är att minst 2 av dessa tidigare arbetat på DN genom bemanning.
Men det är ändå helt klart att gå mot strömmen att nyanställa nu

Jo, det tyder väl på att det inte blir några större personalnedskärningar den närmaste tiden.
År 2015 hade DN 264 anställda, om DN har en jämn åldersfördelning borde omkring sex st per år försvinna genom pensionsavgångar, att basunera ut att man nyanställer när nyanställningarna inte ens täcker pensionsavgångarna luktar desperation.
Senast redigerad av Tugor 2016-09-14 kl. 22:14.
Citera
2016-09-14, 21:46
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vad som fascinerar med gammalmedierna idag är att de är ju jävla dåliga på vad de gör.

Idag så är det ju ett måste att man är bra på nätet, annars finns man inte. Ta t ex Göteborgs-posten som exempel. De hade en hyfsat fungerande hemsida, http://www.gp.se, men så kom man för ett tag sen på att den skulle göras om. Det har med all säkerhet kostat många sköna slantar, och det från ett företag som saknar hundratals miljoner...

Sidan är helt värdelös. Inte nog med att man fått för sig att ha en massa dåligt upplösta bilder som täcker hela skärmen. Den är dessutom tekniskt värdelös och det gör att den blir helt oanvändbar.

Jag roade mig med att prestandamäta den. Det tar 45 jävla sekunder (!) att parsa sidan och nästan en minut innan allt innehåll är färdigladdat. Helt nedlusat med usla annonssystem och dåligt skrivna script.

http://i.imgur.com/0fTX8bW.png

Man driver sig ju i konkurs på egen hand genom att göra det omöjligt för kunderna att stanna kvar. Hur kan man inte förstå det..?
Att förändra sig är att först erkänna att man inte duger som man är. Och ju längre man intalar sig att allt är fint desto svårare är det att göra något åt saken.

Alla organisationer är förändringsobenägna till viss del. Självbevarandet blir institutionaliserat och aktörer som påtalar behovet av förändring blir obekväma. Det här gäller inte bara mediebolag, utan alla typer av företag, organisationer, och sammanslutningar. Men vissa organisationer hanterar det bättre än andra. Vissa sätter förändringen som en grundläggande del av verksamheten, och blir jämförelsevis flyfotade. Det har sina nackdelar det också, kan tilläggas.

Sen har ju svenska publicister en självbild av att de driver en för samhället kritisk verksamhet. Och det är ju delvis sant. Till och med vår grundlag bejakar ju den tanken. En chef i offentlig verksamhet får inte efterforska källor, och en vanlig pappersvändare har i stort sett bara att säga ja och amen om någon begär att få ta del av en offentlig handling. Och så vidare. Självklart ligger det då nära till hands att man sitter och väntar på en bail-out från offentliga medel istället för att påbörja en jobbig förändringsprocess som man inte ens kan vara säker på kommer att gå vägen eftersom det är outforskad mark man ska ut i.

Det gäller ju också att positionera sig så att när det börjar delas ut skattemedel då ska man var så illa däran och så samhällsviktig att man får förtur; Lex Stampen.
Citera
2016-09-14, 23:11
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
http://www.journalisten.se/nyheter/folk-grater-pa-redaktionen

Måste rannsaka mig själv, men när jag ser sådana här rubriker märker jag att jag omedvetet får ett leende på läpparna. Alltför mycket skadeglädje är kanske inte sunt

Men någon gång per vecka surfar man ändå in på journalisten för att få sin dos.

Citat:
En del av arbetet är en så kallad pulsmätning av arbetsmiljön som SR nyligen lät göra bland kanalmedarbetarna. Den presenterades för personalen i dagarna, och skulle fördjupas vid en heldag under tisdagen, ledd av en extern konsult. Mötet, där anställda uppmanades att i allas närvaro prata öppet om och konkretisera problemen på arbetsplatsen, beskrivs dock som ”en fruktansvärd dag, inte värdig någon människa” av en person som var där

– Folk mår otroligt dåligt av den här dagen. I dag har vi en redaktion som sitter och gråter, eller skrattar hysteriskt.

Underbar läsning. PK-vänsterfjollorna har satt sig själva i sitsen! Ingen vill läsa PK-propaganda. Sluta böla - felet är erat eget!
Citera
2016-09-15, 01:25
Medlem

Jag håller med till 100 procent om att gp.se har blivit katastrofalt dålig sedan omgörningen. Både layoutmässigt och innehållsmässigt. Man kan tycka att GP som nästan har monopol på nyheter i Göteborgsregionen borde vara först och bäst på det som händer. Men titt som tätt får man gå in på kvällstidningarnas hemsidor för att få en hyfsad rapportering.
Dessutom ligger händelser kvar på gp.se i flera dagar, alltså även händelser typ "Cyklist körde in i stolpe". Bedrövligt.
Citera
2016-09-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar

Jag håller med till 100 procent om att gp.se har blivit katastrofalt dålig sedan omgörningen. Både layoutmässigt och innehållsmässigt. Man kan tycka att GP som nästan har monopol på nyheter i Göteborgsregionen borde vara först och bäst på det som händer. Men titt som tätt får man gå in på kvällstidningarnas hemsidor för att få en hyfsad rapportering.
Dessutom ligger händelser kvar på gp.se i flera dagar, alltså även händelser typ "Cyklist körde in i stolpe". Bedrövligt.

SvD:s sajt är också kass och kaotisk, även om det kanske inte syns lika uppenbart. Mängder med tunga reklamskript och självstartande videoklipp, gamla artiklar som dyker upp oorganiserat för att ge sken av att de är nya, och naturligtvis den här nya "roll-roll"-layouten, där sju åtta artiklar kring samma tags läggs efter varandra i en nästan oändlig rulla.

Som vanlig tidningsläsare på webben vill man ha överblick över det viktigaste som har hänt, och dessutom ska det vara lätt att kolla upp vad man har läst och inte har läst, utan att behöva gå in på varje artikel eller spana runt hela sidan. SvD (liksom DN och Sydsvenskan) förbryter sig mot båda dessa grundregler.
Citera
2016-09-15, 13:46
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
SvD:s sajt är också kass och kaotisk, även om det kanske inte syns lika uppenbart. Mängder med tunga reklamskript och självstartande videoklipp, gamla artiklar som dyker upp oorganiserat för att ge sken av att de är nya, och naturligtvis den här nya "roll-roll"-layouten, där sju åtta artiklar kring samma tags läggs efter varandra i en nästan oändlig rulla.

Som vanlig tidningsläsare på webben vill man ha överblick över det viktigaste som har hänt, och dessutom ska det vara lätt att kolla upp vad man har läst och inte har läst, utan att behöva gå in på varje artikel eller spana runt hela sidan. SvD (liksom DN och Sydsvenskan) förbryter sig mot båda dessa grundregler.
Det är ju förmodligen ett utslag av att de är så desperata i nuläget. Då kommer det en reklambyrå och visar en massa fantastiska saker som t ex endless scroll för att öka antalet sidvisningar och den nya layouten som blir så fin på deras mac med 27-tums högupplöst skärm. Att det fungerar uselt i verkligheten är inte så noga när gammalmedierna är sitting ducks för dessa säljare som minsann kan det där med digital media. Allt de gör är lägger pengar på att snabba upp sin egna undergång.

Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllene dosor...
Citera
2016-09-16, 03:58
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Igar hade Youtube ett event i Australien. En av deras storsta annonsorer (Telstra, motsvarar Telia) berattade da:

"Telstra says on YouTube cost per reach is $8 compared to a CPM of $23 on free-to-air TV"

Siffrorna kommer forstas att variera fran land till land, annonsor till annaonsor men det blir ju ingen rolig framtid for broadcast-TV om de dels overges av tittarna, dels forsoker salja de tittare som finns kvar for tre ganger sa mycket som de kostar online. TV-folket kommer forstas att havda att TV ar battre pa att bygga brand osv men aven den mest godtrogne annonsor kommer nog att tvivla pa att det skulle vara 3X.

http://www.adnews.com.au/news/brandcast-reaction-youtube-event-showcases-effectiveness-and-emotion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in