2016-09-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katladraken
Efter att ha läst de flesta inläggen här i tråden, så vill jag berätta en sak för er som sitter och dömer folk till höger och vänster.
För några år sedan när vi fick vårt första barn så lämnade vi bb efter ett par dagar som de två lyckligaste föräldrarna i hela världen. Efter tre dagar hemma började vårt barn krampa på högra sidan av kroppen. Han krampade inte hela tiden, utan det höll på några sekunder åt gången. Vi åkte in till akuten direkt när vi såg det. Väl där drog en cirkus igång utan dess like. Tillståndet blev värre och vi trodde att vi skulle förlora vår bebis. Första dygnet fick han tre olika kramp lösande mediciner som slog ut honom fullständigt, innan det började att ge med sig och han var kopplad till alla möjliga maskiner som pep titt som tätt när andningen slutade och de fick rusa dit och hjälpa honom med andningen. Efter ett dygn beslöt de för att sätta respirator på honom. Det tog nåt dygn har jag för mig innan vi fick svar på vad som var fel. Han hade fått en hjärnblödning. Under hela den här första tiden, typ tre-fyra dagar, grät jag så mycket att jag inte kunde prata med någon. Jag bara grät och skakade, och på kvällen fick jag nån tablett att sova på eftersom jag helt enkelt var ett vrak av brist på sömn. DÅ precis innan jag somnade i min säng på rummet som vi sov i eftersom vi inte kunde sova hos vår bebis som låg uppkopplad till massa maskiner och med personal runt sig hela tiden, då skrev jag en status på facebook om vad som hade hänt. Detta gjorde jag för att det var enklast för oss, och för att vi helt enkelt inte klarade av att ringa och prata med folk just då. En ny uppdatering varje kväll innan jag somnade. Ni som haspar ur er att ni inte fattar hur man har tid att skriva på facebook i ett sånt läge, ni har ingen aning. Du kan inte sitta precis hela tiden hos ett barn som får sån vård . Personalen beordrar en till att gå och äta och att sova. Under de veckorna vi vistades på sjukhuset så sov man ungefär 4 timmar per natt. Resten av tiden satt man hos sitt barn.
Nu till en annan del av min historia: under hela den här tiden vi vistades på sjukhuset så hade jag bara en tanke som malde runt i mitt huvud hela tiden. Tänk om de tror att jag har skakat mitt barn! Jag var fullkomligt livrädd för att någon skulle antyda något sådant. Det ställdes väldigt många frågor och vi fick svara på dom om och om igen. Det var en jävla mardröm. Så här i efterhand förstår jag ju naturligtvis varför de gjorde så.
Klart att dom måste kolla upp vad det är för människor och om något brott begåtts. Vi hade ju inte skakat vårt barn. Blödningen hade uppkommit i den komplicerade förlossningen, och efter några dagar skapade blödningen ett tryck på hjärnan som i sin tur var orsaken till kramperna.
Så snälla, döm inte människor innan ni vet vad som har hänt. Detta kan ju faktisk vara nåt annat än ni tror. Lugna er lite innan all fakta släppts. Det har uppmärksammats på senare tid att det har dömts många människor, helt oskyldiga, för att ha skakat sina barn. Det är inte helt ovanligt att barn kan få en sån här förlossningsskada. Precis innan jag fick min son, så följde jag en blogg av en kvinna som hade fått sina barn omhändertagna eftersom de misstänkte att de skakat sitt barn. Det visade sig att de var helt oskyldiga, men de fick livet förstört av allt som hade hänt.

Jag hoppas innerligt att det unga paret inte har skadat sitt barn. Om så vore fallet, så hoppas jag att rättsystemet ser till att de får sitt straff. Men innan dess tror jag ingenting.

Min son klarade sig förresten bra. Han fick epilepsi för ett år sedan som de tror beror på den lilla ärrbildningen i hjärnan. Han medicinerar mot detta och är en levnadsglad liten skitunge utan kramper idag!

Vad skönt att din son klarade sig men usch för det hemska ni tvingades gå igenom.
Jag håller med dig i det du skriver och har följt den här tråden sedan den startade och hoppas verkligen på att föräldrarna är oskyldiga. I så fall kan jag inte föreställa mig vilket helvete de genomlider just nu.
Citera
2016-09-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har läst och begrundat men begrunda du också att paret i det aktuella fallet är omhäktade.

Nej dom är inte omhäktade. Dom är häktade.. Om åklagaren inte hinner väcka åtal innan så är det förmodligen ny häktesförhandling om ca 2veckor och då kan åklagaren begära att paret omhäktas
Citera
2016-09-14, 14:14
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Lugn nu!

Jag tycker att diskussionen härinne för det mesta har varit schysst. De allra flesta har inte dömt, utan endast lanserat teorier eller tankar. Och det är INGET konstigt med det - det är Flashback!

Jag tror att många här började skriva som en motreaktion till alla de inlägg man kunde läsa på kvinnans Facebook-sida. Där folk skrev att MGM "minsann är oskyldiga" och "ni har inte gjort det" utan att de har vetat ett SKIT.

Så sluta upp att döma folk och säga åt oss vad vi ska skriva och inte. Härinne får vi spekulera fritt. Och historien visar att vi flashbackare MÅNGA gånger har lanserat idéer som har visat sig stämma helt och hållet, TROTS att moraltanter har skrikit hur fel de har varit.

Passar yttrandefriheten inte dig så föreslår jag andra forum.

Jag har aldrig påstått att diskussionen inte varit schysst. Jag har heller inte påstått att alla som skrivit har skrivit dömande på något sätt men flertalet personer har gjort det.

Vad du inte begriper är att det är precis lika orimligt att skriva "Ni har inte gjort det" som att skriva "Ni har gjort det". Skillnaden är att de folk på Facebook som hävdat att de misstänkta är oskyldiga mest troligt är bekanta med de berörda på något sätt. Här inne hävdar folk som aldrig ens träffat personerna att de minsann är skyldiga.

Jag har läst varenda inlägg som du postat i den här tråden. Du spyr ut idiotkommentarer till folk så fort de inte håller med dig om någonting. Det är inte att hålla en diskussion schysst. Du kommer dessutom med en massa konstiga påstående där du bland annat i detta inlägg påstår att jag säger åt folk vad de ska skriva och att jag inte värnar om yttrandefriheten. Varför har du ett sådant uppenbart tvång att omformulera andras ord till meningar som passar sig bättre i ditt huvud?

Jag har inte heller hävdat att teorier som uppstår på Flashback alltid har visat sig vara falska. Tvärt om så är det många gånger så att en eller flera personer har rätt. Vad jag säger är att det är skrämmande hur folk letar och därefter ser fel och brister bara för att de så gärna vill ha rätt.

Det bildas trådsanningar och du är en av de som njuter av att elda under dessa. Sorgligt.
Citera
2016-09-14, 14:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Kan de ha gett barnet något. Medvetet. Något lugnande, någon drog alltså av något slag. I ett desperat tillstånd. För att barnet varit otröstligt och inte velat somna. Och att detta påverkat barnet mer än som var menat. Kanske att andningen stannat av. Och att de då inte vågat söka hjälp just för att de vet att det inte är okej att göra som de gjort. Men att de när de väl kom in på sjukhuset kände att det var nödvändigt att berätta.

Bara rena spekulationer alltså.

Fast de har ju sagt i förhör att de inte gjort barnet något som kan ha orsakat detta, spekulationer att mamman medgett vissa saker, men det har ju även dementerats.
Så detta är nog inte troligt?
Citera
2016-09-14, 14:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Nej de förklarade det ganska bra i Expressen, föräldrar har ett "garantansvar" dvs de är skyldiga atg ta barnet till läkarvård.

Mordet skall ha pågått i ett dygn vilket jag tolkar som att de borde tagit barnet till sjukhuset tidigare.
Det var väl 2 dygn innan som skadorna uppkommit?
Citera
2016-09-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det var väl 2 dygn innan som skadorna uppkommit?

Stod väl någonstans att skadorna skulle ha uppstått emellan 5-9 september
Citera
2016-09-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Jag har läst. Personen hävdade att barnet utsatts för yttre våld vilket inte framgår i artikeln.
Exakt. Det är ju detta som gör hennes löjliga uppdatering på FB så avskyvärd! hon pratar om att bebis har andningsproblem och att den andas sämre etc. Bebin hade utsatts för kraftigt våld. Det är bara en LJUGHISTORIA för att rädda läget, fattar ni väl?!
Citera
2016-09-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Detta är ett forum där folk diskuterar olika händelser. Vad hade du förväntat dig? Läs inte tråden då xD
Verkar som om jag varit med i detta forum ett a n t a l år längre än dig, så ja jag borde veta hur det ser ut här. Oavsett, så vad får man ut av att diskutera eller spekulera, mer än att man försöker överglänsa varandra i idiotiska kommentarer, eller tafatta försök att verka mest "smart" , gällande något som man fortfarande inte vet ett skvatt om...jadujadu
Citera
2016-09-14, 14:51
Medlem
Kan det vara så att föräldrarna hade kontakt med socialtjänsten och i rädsla för att barnet skulle omhändertas, inte vågade uppsöka läkarvård när de egentligen borde ha gjort det?

Och angående att bebisar kan skrika mycket;
(Taget från 1177)
Du ska kontakta BVC, en vårdcentral eller en akutmottagning om barnet har ett eller flera av de besvär som nämns i listan:
-skriker intensivt eller i intervaller och är otröstligt
-är ledset stora delar av dagen
-inte tar emot vätska
-inte är sig likt
-verkar ha ont någonstans
inte verkar må bra på något annat sätt.
Citera
2016-09-14, 14:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Hade rätt!! Hon är skyldig!! Äckliga jävla bebis mördare.. hoppas din själ brinner i helvetet!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23520183.ab

Lägg ner! I det här landet anses man skyldig då man fälls i domstol. Han är också häktad, så varför är då hon skyldig?
Citera
2016-09-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totten18
Är det någon som jämfört tider såsom när baby är intagen mot FB inlägg av mamman, jag tror att det är där polisen hittat felen för jag tycker själv inte det ser rätt ut.

Kan skicka mammans FB logg över PM om någon är intresserad av att kontrollera tider.
Preciiis! Efterlyst denna kommentar. Bruden ljuger, försöker mörka. Vidrigt.
Citera
2016-09-14, 15:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibetaen
Preciiis! Efterlyst denna kommentar. Bruden ljuger, försöker mörka. Vidrigt.

Det är inget som säger emot tidsmässigt vad hon lagt ut på Facebook.
Åklagaren har ingen datum för själva mordhandlingen, och rättsläkaren har inte utfört hela obduktionen ännu. Så sluta genast upp med att skrika att hon ljuger om du inte har fakta på att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in