Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Naturligtvis så är "Monica" ohyggligt intressant i daCosta ärendet, inte minst som ett tydligt reagens på en vanskött och havererad mordutredning. Med lite stake i mordutredarna så hade 1/ Robert uppspårats och förhörts, gärna medelst tumskruvar.. Och 2/ så hade även Monica ringats in. Och förhörts, år 1984. Nu är det försent, för hon dog 2010.
Det är nog försvinnande få debattörer som inte håller med ovanstående. Om offret C hade 2 personkontakter (det hade hon antagligen) i dumpningszonen och en av dessa kontakter satt ihop med en helt livsfarlig psykpatient, då är det läge för polisen att gå husesyn och prata allvar, självklart.
Jag vill minnas att mkt få kvinnor genomgår rättspsykiatrisk undersökning (50 - 60 st per år om jag minns rätt), och det totala antalet undersökta personer är ung 600 st per år. M tillhörde mao en exklusiv skara, och det räcker inte med 2 st knivskärningar för att rättspsykiatrin ska suga in en person ... den här tokan hade meriterat sig ett bra tag, och jag skulle ge mkt för att se hennes psykpapper ...
M var galen, på riktigt. Hon var inte bara våldsam mot andra. Hon var tydligt depressiv, och hon hade våldsamma humörsvängningar och självmordsimpulser, och ibland fick hennes polare hålla i henne, för hon var rädd att hon skulle hoppa ut genom fönstret ...
Ung 90% av de som rättspsykiatrin bedömer anses ha en psykisk problematik, och i detta fall behöver vi inte tvivla ... och skulle vi snabbt gradera Vinof, Robert och M så hamnar M lätt i topp, som den sjukaste personen, av de tre ... M var psykiskt sjuk, på riktigt. Vinof och Robert må ha varit trasiga, men i Monikas liga spelar de faktiskt inte.
Man kan nog också påstå att M är en av de absolut sjukaste personer som någonsin har sammankopplats med da Costa-fallet.
Och det finns nog bara en person i själva da Costa-utredningen (där Monikas namn inte ingick) som var skevare i huvudet, och det är Gonerka, och så finns det kanske någon annan person i tipshögen, någon som är på Monikas nivå, men jag kommer inte på nåt namn just nu ...
Jo, Kent förstås, men han satt ju inlåst när C dog, så honom kan vi glömma.