2016-09-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Mannen hittades under bryggan och båten en bit ifrån i vassen säger hon som läser upp nyheten.

Aj då. Det innebär då att IFs uttalande är en smula vinklat? Eller ofullständigt?
Citera
2016-09-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
De kom väl hit för cirka ett år sedan? Kanske rentav tidigare än "älsklingen". De hahr umgåtts med JM, varit ganska tajta med henne. Vem vet, kanske hade de till och med besökt stugan med henne och även blivit bekanta med hennes föräldrar? Problemet är snarare bilen. Hur skulle de ha fått tag i den när de inte längre stod i god fot med JM, på grund av våldtäktsanklagelserna? Om det nu stämmer att det fanns bevis i bilen som tyder på den använts av mördaren.

Ja, det här är ett problem för polisen. Kanske inte så stort ändå eftersom de nog i vart fall inte kan få de häktade fällda utan solida tekniska bevis.

Kanske därför JM överklagade nu? Hypotetiskt scenario: Blodet i bilen var inte föräldrarnas. JM kan då med rätta påpeka att åklagaren inte har mer på fötterna nu än de hade då de släppte henne första gången efter att ha konstaterat att bevisen inte räckte för häktning.

Edit: Men det hade hon nog inte fått reda på?
Senast redigerad av Refraktor 2016-09-13 kl. 20:54.
Citera
2016-09-13, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ja så kan man tolka saken men man bör också komma ihåg att den polis som höll i utredningen
där och då för lite över ett år sedan är pensionerad idag så just den meningen i tidningsartikeln du citerat bör inget större beaktande tas. På resten av dessa få meningar artikeln bjuder på
kan visserligen var och en tolka fritt. Likaså kan jag, och jag får ingen direkt känsla av att
utredningen kritiseras saftigt av Wenna. Hon har tidigare fått frågan direkt om det förra
utredningsarbetet var under kritik och nej svarade hon på det utan det var att nya omständigheter
som kommit fram som var en bidragande orsak till att man valde att titta på detta "fall" igen.

Jag tror dock att detta förfarande är det bästa men jag tror istället för att kritisera utredningen
saftigt vill man påtala att man nu istället arbetar neutralt för till saken hör att samma vittnen
blir förhörda, samma polispatrull som först var på plats, likaså räddningstjänst osv kommer
att förhöras. Så det material som finns går inte att förändra, det är vad det är oavsett vad utredningsledaren heter. Visserligen söker man nya vittnen via tidningarna men huruvida dessa
går att finna förtäljer inte historia än.....

Ja herregud hur man kan få detta till saftig kritik är ju att spinna loss på alla fantasins växlar.

Första utredaren är i pension och fallet leds av kammaråklagare Wenna som naturligtvis väljer ut den personal som är bäst lämpad för att öppna utredningen. Sedan är det så att man önskar ett helikopterperspektiv på båda utredningar och då kan bara en handfull bli utvalda. Så enkelt.

Det är som att vissa bara MÅSTE tolka saker lite väl kreativt. Men kreativa personer är oftast de största lögnarna.
Senast redigerad av Omsvep 2016-09-13 kl. 20:47.
Citera
2016-09-13, 20:50
Medlem
TigerKids avatar
Det kan ju hända att nu när de sitter ensamma i sina häktesceller och inte får prata med varandra så kanske hennes makt över älskling avtar. En ung människa kan vara påverkbar, även av förhörsledaren.

Kanske börjar älsklingsfågeln att sjunga?
Citera
2016-09-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Du har spekulerat helt vansinningt gång på gång i denna tråd och du tar inte reda på fakta, jag fattar inte varför du ens skriver i den.

Har du redan glömt att du föreslog att afghanerna skulle ha träffat föräldrarna i sommarstugan?
Afghanerna kom inte "hit för cirka ett år sedan", som du påstod, de kom mitt i vintern. Paret Möller har enligt uppgift inte haft varit i stugan mycket sedan dess. (Det är dessutom en sommarstuga.) Förhållandet till pappan har inte varit bra de senaste månaderna.

Har du något problem med (mina) spekulationer? Afghanerna kom hit i november förutom älsklingen som kom hit i december. Vad menar du med att paret Möller "enligt uppgift" inte har varit stugan mycket sedan dess? Vad är det för uppgift du har som andra saknar? Medge att du inte har några fakta och sluta mobba mig. Fast inte för att jag bryr mig, bara för att du framstår som oseriös .
Citera
2016-09-13, 21:11
Medlem
Apropå JM:s begärda muntliga förhandling. En känd svensk brottsmålsadvokat håller kurs på temat "Konsten att försvara – från häktningsförhandling till frikännande dom"

Ur kursinnehållet:
Vi visar dig vilka vapen du kan använda redan vid häktningsförhandlingen, muntliga framställningar, egna utredningsåtgärder, muntlig framställning, förhörstekniker och mycket mer.

Målet med kursen:
..."tillvarata sin klients intressen med nit och redlighet även när det ser omöjligt ut."

JM:s advokat verkar alltså ligga i framkant när det gäller offensiva åtgärder genom sin begäran om muntlig häktningsförförhandling.
Citera
2016-09-13, 21:15
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Har du något problem med (mina) spekulationer? Afghanerna kom hit i november förutom älsklingen som kom hit i december. Vad menar du med att paret Möller "enligt uppgift" inte har varit stugan mycket sedan dess? Vad är det för uppgift du har som andra saknar? Medge att du inte har några fakta och sluta mobba mig. Fast inte för att jag bryr mig, bara för att du framstår som oseriös .
Jag noterar bara att du varit en katastrof i tråden, precis som när du lanserade Lisa Holms pappa som hennes tänkbara mördare. Du drar nästan alltid fel slutsatser.
(Och en enda person kan inte heller mobba en annan.)

Det har framkommit i en artikel att paret inte varit mycket i stugan sedan drunkningen, och att pappan och Johanna inte dragit jämnt, så du kan glömma din senaste hypotes om att afghanerna lärt känna föräldrarna. Risken är i alla fall väldigt liten. 18-åringen lär ha varit den som utfört dådet åt Johanna.
Citera
2016-09-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det kan ju hända att nu när de sitter ensamma i sina häktesceller och inte får prata med varandra så kanske hennes makt över älskling avtar. En ung människa kan vara påverkbar, även av förhörsledaren.

Kanske börjar älsklingsfågeln att sjunga?
Ja det här ska bli spännande att följa när det kommer till en ord-mot-ordsituation. En mycket sjaskig svenska med pretentioner mot en högst suspekt afghan, som många kommer att tänka. Vem kan framstå som mest trovärdig?
Jag tror att hon är vidrig nog att försöka utnyttja ett förmodat överläge där och berätta hur genomläskig han är.
Båda har väldigt mycket att förlora och kommer inte att sky några medel. Men han sitter förmodligen sämst till även när det gäller bevismaterial.
Citera
2016-09-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
Apropå JM:s begärda muntliga förhandling. En känd svensk brottsmålsadvokat håller kurs på temat "Konsten att försvara – från häktningsförhandling till frikännande dom"

Ur kursinnehållet:
Vi visar dig vilka vapen du kan använda redan vid häktningsförhandlingen, muntliga framställningar, egna utredningsåtgärder, muntlig framställning, förhörstekniker och mycket mer.

Målet med kursen:
..."tillvarata sin klients intressen med nit och redlighet även när det ser omöjligt ut."

JM:s advokat verkar alltså ligga i framkant när det gäller offensiva åtgärder genom sin begäran om muntlig häktningsförförhandling.

Fast kanske är det JM som har tryckt på i frågan och advokaten har då 'varit tvungen' att begära muntlig förhandling. Det är ju en offensiv åtgärd men just därför finns det nog även mycket att förlora på upplägget; det gäller att hålla tungan rätt i mun, är JM kapabel till detta?
Nu handlar det trots allt inte bara om att dupera föräldrar, äkta män, ignoranta kommuntjänstemän, naiva Migrationshandläggare eller nyanlända afghanhannar..
Citera
2016-09-13, 21:34
Medlem
Citat:
Jag noterar bara att du varit en katastrof i tråden, precis som när du lanserade Lisa Holms pappa som hennes tänkbara mördare. Du drar nästan alltid fel slutsatser.
(Och en enda person kan inte heller mobba en annan.)

Det har framkommit i en artikel att paret inte varit mycket i stugan sedan drunkningen, och att pappan och Johanna inte dragit jämnt, så du kan glömma din senaste hypotes om att afghanerna lärt känna föräldrarna. Risken är i alla fall väldigt liten. 18-åringen lär ha varit den som utfört dådet åt Johanna.

Du får "notera" av du vill. Men kanske kan du "notera" för dig själv bara och utan att spy ut ditt hat mot mig i vartenda inlägg. Det är så onödigt.

Jag tror inte heller att det är särskilt sannolikt så att de påstådda våldtäktsoffren dräpte JM:s far. Men det kanske är vad JM kommer att påstå. I och med att hon nu har någonting att berätta, enligt sin försvarare. Och eftersom vi i nuläget inte vet vem eller vilka som faktiskt dräpte JMs far så får vi väl spekulera lite. Eller också kan vi låta bli eftersom det ändå är teknisk bevisning som avgör det hela.
Citera
2016-09-13, 21:43
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Som vanligt vet du inte vad du snackar om.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4141846-har-har-chefen-for-boendet-sex-med-flyktingpojkar-hotade-att-fa-oss-utvisade-

Det har dessutom framkommit att paret Möller inte hade varit speciellt mycket i stugan sedan drunkningen och inte heller haft en bra relation med Johanna sedan dess, så gemytliga familjefester verkar inte ha varit sannolika.

Detta är stöd för min teori.

- Föräldrarna visste eller misstänke JM som skyldig till drunkningen.

- Under sommaren 2016 så är måttet rågat för föräldrarna, de konfronterar JM och ställer ultimatum att gå till Polisen och erkänna.

- JM tystar föräldrarna (jag ser då Älskling, med kniv som hennes mordvapen)

Undrar vad som var morvapnet när AP dog?
Senast redigerad av Butteri 2016-09-13 kl. 21:47.
Citera
2016-09-13, 21:43
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte alldeles självklart. Jag kommer på rak arm bara på ett fall då en kvinna dömts för anstiftan till mord samtidigt som en man dömts för att ha utfört själva dådet, nämligen Sturebyfallet 2009. I det fallet dömdes anstifterska och brottsutförare till samma straff, vilket, till följd av de bådas extremt låga ålder, blev ett år och åtta månaders sluten ungdomsvård.

Värnamo 2003. http://www.svd.se/tio-ars-fangelse-for-mordanstiftan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in