2016-09-11, 19:48
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag har aldrig testat dem eller lästen de är på, men de är säkert ett bra alternativ.

Jag har svårt för så spetsiga skor, men om man gillar sånt så.

Okej jag förstår. Om man bortser från just själva det estetiska, klarar den sig då bra? Har du något bättre tips på en annan modell?
Citera
2016-09-11, 19:55
Medlem
Hej!

Jag letar efter ett par nya skor att ha i höst/vinter och samt vår. De ska vara bruna och kan ha lite broguemönster men inte alltför mycket, gummi/dainitesula är ett krav. Har kikat på Loake Pimlico och Loake Cadogan men är osäker på om de senare kanske är lite för nätta för att använda under vinterhalvåret?

Har för närvarande endast två par "finare" skor vilka är ett par Loake Chatsworth som fungerar bra när det är lite kallare - men vill ha ett par till, bruna, att varva med - samt ett par Aldwych i svart men som endast används vid finare tillställningar till kostym.

Uppskattar förslag och tips som fyller mina krav.

Tacktack
Citera
2016-09-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvik007
Hej!

Jag letar efter ett par nya skor att ha i höst/vinter och samt vår. De ska vara bruna och kan ha lite broguemönster men inte alltför mycket, gummi/dainitesula är ett krav. Har kikat på Loake Pimlico och Loake Cadogan men är osäker på om de senare kanske är lite för nätta för att använda under vinterhalvåret?

Har för närvarande endast två par "finare" skor vilka är ett par Loake Chatsworth som fungerar bra när det är lite kallare - men vill ha ett par till, bruna, att varva med - samt ett par Aldwych i svart men som endast används vid finare tillställningar till kostym.

Tacktack

Kan tilläggas att jag oftast bär chinos alt. jeans med skjorta/t-shirt och en stickad tröja och väldigt sällan kostym. Skorna ska användas vid casual tillfällen men ska ändå kunna kläs upp.
Citera
2016-09-11, 22:44
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Kan tilläggas att jag oftast bär chinos alt. jeans med skjorta/t-shirt och en stickad tröja och väldigt sällan kostym. Skorna ska användas vid casual tillfällen men ska ändå kunna kläs upp.

Ett par chelsea boots/ökenkängor?
Citera
2016-09-12, 07:48
Medlem
Citat:
Hej!

Tacktack
Pimlico blir nog utmärkta, de fungerar i alla höstväder. Jag har några olika par chukka-boots och jag tycker det är väldigt skönt med det halvhöga skaftet när det börjar bli kyligt ute.
Citera
2016-09-13, 16:54
Medlem
DrRockzos avatar
Har en fundering med det här med att gå in nya läderskor:

har ett par munkar som jag använt kanske sex arbetsdagar totalt . De sitter bra och känns bra de fyra-fem första timmarna men sedan börjar de ömma lite ovanför tårna. Kommer lädret töja sig mer så de blir bekvämare med tiden eller borde jag gå till en skomakare och be dem töja ut med något verktyg?

Har ett annat par oxfords från samma tillverkare (meermin) som gick betydligt fortare att gå in och de kan jag använda en heldag utan problem.

Fråga två:

Dum fråga men visst är det så att lädret formar sig fortare om man aktivt går med skorna jämfört med att sitta still på en stol bara?
Citera
2016-09-13, 18:47
Medlem
Hej igen!

Jag har kikat på ett par chukkas i mocka från Tod's (https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tods-polacco-nuovo-chukka-light-brown-suede.html)

Modellen är väldigt skön och de är följsammare än tidigare skor jag haft från t.ex. Loake eftersom att det är en helgjuten gummisula istället för den lite hårdare dainitesulan som är på Loakes skor bl.a. Nu är då min fråga; går det att sula/klacka om ett par Tod's med sulan som visas på CoC eller är detta en omöjlighet med tanke på dess uppbyggnad? Menar då alltså inte bilskorna med piggsulorna utan kängorna som jag länkat till.

Prisklassen på Loake och Tod's är ju snarlika och därför skulle Loake ha fördelen att kunna sulas om medan det med Tod's är en omöjlighet.

Någon som har erfarenhet av dessa skor eller andra med liknande sula?
Citera
2016-09-14, 21:24
Medlem
Citat:
Hej igen!

Jag har kikat på ett par chukkas i mocka från Tod's (https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tods-polacco-nuovo-chukka-light-brown-suede.html)

Modellen är väldigt skön och de är följsammare än tidigare skor jag haft från t.ex. Loake eftersom att det är en helgjuten gummisula istället för den lite hårdare dainitesulan som är på Loakes skor bl.a. Nu är då min fråga; går det att sula/klacka om ett par Tod's med sulan som visas på CoC eller är detta en omöjlighet med tanke på dess uppbyggnad? Menar då alltså inte bilskorna med piggsulorna utan kängorna som jag länkat till.

Prisklassen på Loake och Tod's är ju snarlika och därför skulle Loake ha fördelen att kunna sulas om medan det med Tod's är en omöjlighet.

Någon som har erfarenhet av dessa skor eller andra med liknande sula?

Jag tror att det här är samma gummisula de har även på deras bilskor och då gäller det att det går att sula om men ingen garanterar resultatet. Dessa är alltså inte byggda för att sulas om på riktigt. Det bästa är nog att man låter en skomakare sätta på en ny slitsula när denna håller på att bli för tunn.
Citera
2016-09-16, 16:01
Medlem
DoraFs avatar
Jag funderar på att köpa ett par kvalitetsskor på nätet, men jag är osäker på storlekarna.
Tidigare har jag bara handlat i fysisk butik och fått mina fötter mätta. Hos C&R har jag t ex 70c (Brannock). Eftersom det handlar om dammodeller finns bara en vidd.
70 C motsvarar UK 5,5 eller EUR 39.
Så långt har jag koll

Hur ser t ex Trickers storlekar ut ? Är de små i storleken eller bör jag beställa UK 5.5?
Hur är det med Carmina el Il Gergo?
Jag inser att frågan är svårbesvarad, men jag är tacksam för all input.
Citera
2016-09-16, 20:48
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Har en fundering med det här med att gå in nya läderskor:

har ett par munkar som jag använt kanske sex arbetsdagar totalt . De sitter bra och känns bra de fyra-fem första timmarna men sedan börjar de ömma lite ovanför tårna. Kommer lädret töja sig mer så de blir bekvämare med tiden eller borde jag gå till en skomakare och be dem töja ut med något verktyg?

Har ett annat par oxfords från samma tillverkare (meermin) som gick betydligt fortare att gå in och de kan jag använda en heldag utan problem.

Fråga två:

Dum fråga men visst är det så att lädret formar sig fortare om man aktivt går med skorna jämfört med att sitta still på en stol bara?

Det låter som att allt är som det ska.
Citera
2016-09-27, 22:51
Medlem
Hoylers avatar
Någon som kan tipsa om ett psr sjyssta chelsea-boots nu när kylan börjar smyga sig på?
Citera
2016-09-27, 22:58
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Någon som kan tipsa om ett psr sjyssta chelsea-boots nu när kylan börjar smyga sig på?
Crockett & Jones Chelsea 8 i brun mocka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in