2016-09-13, 14:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är nog ingen vild gissning att försvaret kommer att ställa rimligt tvivel genom att peka på tänkbara alternativa gärningsmän. Detta kan vara folk i de misshandlade pojkarnas krets eller andra asylanter som kommit på kant med JM. Sådana verkar det finnas en del av. Svårt jobb för polisen att utreda alla dessas göranden och låtanden.

Att de misshandlade pojkarna utreds för brott kan förenkla för polisen att även utreda deras potentiella förehavanden vid tiden för mordet.

I slutänden allt hänger allt på gedigna tekniska bevis. Annars får polisen det tufft.

Ser det som osannolikt att afghanpojkarna, eller nån i gänget kring JM skulle hämnas genom att mörda JMs föräldrar.
Vad jag vill minnas fanns att ingen åverkan på dörrar som tydde på inbrott, alltså nycklar använts.
Det har vad jag vet inte framkommit att något stulits, ens i de tidigaste nyhetsartiklarna.
Citera
2016-09-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kanske kan bli lite problem med tekniska bevis.
En klar nackdel för polisen är att hon vistats så pass
mycket på mordplatsen, det dräller väl med spår efter henne.

Hennes fingrar i föräldrarnas blod eller hennes egna blod
på föräldrarna vore mumma förstås.

Tror det kan bli svårt. Lite telefonmaster, blod i egna bostaden eller i bilen eller på kläder...
Citera
2016-09-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ser det som osannolikt att afghanpojkarna, eller nån i gänget kring JM skulle hämnas genom att mörda JMs föräldrar.
Vad jag vill minnas fanns att ingen åverkan på dörrar som tydde på inbrott, alltså nycklar använts.
Det har vad jag vet inte framkommit att något stulits, ens i de tidigaste nyhetsartiklarna.

Lås, vad vet vi, det kanske var öppet, eller ett fönster. Problemet med asylanterna är att de just är komna till landet från platser med en helt avvikande kultur som vi har svårt att föreställa oss.
Citera
2016-09-13, 14:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Eller så blir det som vid gamla stan.
Exfrun friades. Stämpling är svårbevisat rent juridiskt.
Det krävs både teknisk bevisning och att Afganen pratar.

Kan bli så, om hennes "toyboy" inte erkänner något så lär Fahlander och Wenna jobba i motvind.

Hoppas inte det blir så i det här fallet, gamla stan var illa nog.
Citera
2016-09-13, 14:37
Bannlyst
Citat:
Det har du rätt i. Det kanske är så att hon svänger mellan olika sinnestillstånd? Däremot tycker jag inte att tidigare känt beteende indikerar någon särskilt avancerad planering. Advokaten förklarade väl att hoppet att vinna ett överklagande i dåvarande läge var litet.

Jag påtalade endast förfarandet gällande att överklaga häktningen, kommer den överklagan
brukar den komma direkt. Här visa JM med advokat att hon sitter förmågan att invänta
"vissa omständigheter" innan hon vill försöka. Och försöka kan man alltid men givetvis är
chanserna minimala.

Sen gällande att Amanda Hikes, enligt dig, uttrycker sig om vinsten gällande chanserna att få häktningen hävd så skall man nog inte se på saken. Vad advokaten däremot uttalar sig om är
chansen att få till en muntlig förhandling. Skriftligt förfarande är ju den egentliga melodin.
Man skall nog tolka Amandas uttalande som att hon jämför skriftlig vs muntlig.

Att en advokat skulle gå ut offentligt med att hon ser sin sin och sin klients chans till vinst
är nog sällsynt, mycket sällsynt för att inte säga obefintliga.
Citera
2016-09-13, 14:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Att utreda ett dödsfall och försök till bedrägeri ligger helt i linje med deras uppdrag. Att polisanmäla misstänkta brott är också rätt och riktigt. Att förtala folk i media, nja, där bör de nog tänka om.

Helt riktigt, med en liten reservation. När dom först gick till
media, om jag minns rätt, så uppgav dom att dom kontaktat
polis och åklagare, men ingen ville ta del av det dom kommit
fram till. I den situationen tycker jag nog det kan vara OK att
"läcka" lite om vad dom kommit fram till, eftersom dom miss-
tänkte mord och försök till grovt bedrägeri och ingen av de
som borde utreda var intresserad...

Citera
2016-09-13, 14:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Tror du missuppfattar mig, naturligtvis vill de flesta företag gå med vinst. Åtminstone för att täcka löner och övriga kostnader. Men vad gäller livförsäkringsbolag måste man tänka lite annorlunda.

Om vinsten inte tillfaller bolaget kan man kanske hellre kan se det som att IF sparar in pengar åt sina kunder än att tjänar pengar att stoppa i fickan?

Jag kan inte se på vilket sätt IF skulle agerat annorlunda om dom misstänker ett så grovt brott?
Fallet gäller ju liksom inte en buckla på en bildörr.

En sak till, regeln att livbolag inte får drivas i vinstsyfte är inget IF kommit på utan gäller alla försäkringsbolag.

Tja, ser man VDn avkastning fattar man att det handlar om mer än bara gå med vinst.
Jag köper inte deras egen utredning rakt upp och ner, och än har dom ingen misstänkt.

Hon överklagar ju nu, så något har hänt. Kan han ha börjat sjunga?
Citera
2016-09-13, 14:52
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emret
Är inte JM och Kristi brud (Åsa Waldau) ganska lika varandra?

Kristi brud

Jo! De är lika. Det var någon som föreslog skådespelare till ev. kommande film om JM. Jag föreslog Åsa Waldau.

De är lika till det yttre och lika till sättet. Frågan är om inte Kristbrud är värre, hon har en enorm makt och skyr inga medel när det gäller att få sin vilja fram. Jag undrar om inte Kristbrud ligger bakom fler mord än JM, trots detta är hon helt fri.
Citera
2016-09-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Knappast, i Knutbyfallet hade väl barnflickan en ren bakgrund och hade blivit mer eller mindre programmerad av Helge (kanske av Kristibrud med).

[...]

JM får livstid hoppas jag. Fast det bästa hade ju varit att skicka henne till Afghanistan med.
Det var just livstid för JM jag menade med "likande scenario", även om det nu skulle visa sig att hon inte var fysiskt inblandad i dåden.
Citera
2016-09-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Jo! De är lika. Det var någon som föreslog skådespelare till ev. kommande film om JM. Jag föreslog Åsa Waldau.

De är lika till det yttre och lika till sättet. Frågan är om inte Kristbrud är värre, hon har en enorm makt och skyr inga medel när det gäller att få sin vilja fram. Jag undrar om inte Kristbrud ligger bakom fler mord än JM, trots detta är hon helt fri.
Klockrent, hon behöver inte agera - bara vara sig själv
Citera
2016-09-13, 15:31
Medlem
Utvalda poliser ska utreda mystiska dödsfallet på Hjälmaren
Genom att tillsätta en helt ny utredningsgrupp hoppas kammaråklagare Jessica Wenna lösa frågan om hur den 41-åriga kvinnans exmake dog i Hjälmaren för drygt ett år sedan.
- Jag tycker att det är lämpligt att ta in nya personer som inte ser på händelsen på samma sätt som de som tidigare arbetade med drunkningen. Det kommer att vara helt nya ögon som tittar på det här fallet. En polis som inte varit inblandad i den förra utredningen kommer att leda arbetet, säger Jessica Wenna.
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4280508-utvalda-poliser-ska-utreda-mystiska-dodsfallet-pa-hjalmaren
Citera
2016-09-13, 15:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Eller så blir det som vid gamla stan.
Exfrun friades. Stämpling är svårbevisat rent juridiskt.
Ja, och anstiftan med, vilket är en smula mer relevant i det här fallet.

Citat:
Det krävs både teknisk bevisning och att Afganen pratar.
Det beror på vad som finns för teknisk bevisning lite grann. Man ska också, när det gäller Gamla Stan-fallet, ha i minnet att det i det fallet fans två fullt möjliga anstiftare, vilket gjorde bevisläget ännu kisigare. Man ska också ha klart för sig att åklagaren det i fallet mer eller mindre gav upp anstiftanspåret efter att ha lämnat in ansökan om omhäktning två dagar tidigare än vad som behövdes (det var första maj-helg) och domstolen inte beviljade den.

Varken exfrun eller exsvärmodern blev alltså någonsin ens åtalade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in