2016-09-13, 13:00
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Jämför man med Knutby-fallet så fick Fossmo livstid, fast det var barnflickan som utförde dåden.

Jag kan tänka mig ett liknande scenario här.
Eller så blir det som vid gamla stan.
Exfrun friades. Stämpling är svårbevisat rent juridiskt.
Det krävs både teknisk bevisning och att Afganen pratar.
Citera
2016-09-13, 13:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Citat: "Den 41-åriga kvinnan som misstänks för mordet och mordförsöket på sina föräldrar i Arboga har överklagat häktningen.

– Det har kommit fram nya omständigheter som jag tycker att min klient behöver berätta om, säger advokat Amanda Hikes"

Jag tänker på tre möjligheter när jag ser detta:

– JM har insett att 18-åringen är rökt. Hon tror att hon kan bortförklara
spåren från henne själv. Hon säger att hon berättat om sitt förhållande
till föräldrarna för 18-åringen och han for på eget initiativ till sommar-
stugan och mördade Göran och försökte mörda Anki.

– JM och hennes advokat vill höja värdet på "JM's aktier". Alla tror att
hon är skyldig till detta mord, minst ett till och dessutom några andra
brott. Genom att överklaga hoppas dom så tvivel om hennes skuld.

– JM är utsatt för en (troligen påhittad och/eller inbillad) konspiration.
"Någon" har staplat bevis mot henne på hög för att det ska se ut som
hon är skyldig.

Det finns säkert fler tänkbara alternativ, men om HR avslår begäran,
så kan vi konstatera att inte fanns någon riktig grund för den.

JM vill inte sitta inlåst. När hon frågar sitt ombud om det finns
någon möjlighet att slippa så är svaret: Överklaga häktningen!

Citera
2016-09-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Eller så blir det som vid gamla stan.
Exfrun friades. Stämpling är svårbevisat rent juridiskt.
Det krävs både teknisk bevisning och att Afganen pratar.

Ja, det vi får hoppas på OM det är så att JM har tänkt lägga hela skulden på afganen är att han i det läget pratar ut och dessutom kan belägga sina påståenden med ytterligare bevisning. I det här fallet är det ju synd att GM inte kan köpslå om strafflindring i gengäld för upplysningar. För utvisad kommer han ju ändå att bli till slut.
Citera
2016-09-13, 13:18
Medlem
slavdrivarens avatar
Jag har följt denna tråd ganska länge men själv ej postat då jag är otroligt dålig på att uttrycka mig i skrift men kände bara att en fråga behöver ställas.

Även om jag som många andra tror att JM är skyldig så undrar jag bara finns det en chans att någon försöker sätta dit JM ? Allt känns för jävla otroligt för att hon ska ha gjort allt detta.

Vad jag menar är att hennes man dog olyckligt och någon lirar vidare på det och får det här som en chans att få alla att tro JM är en fullblodspsykopat.
Senast redigerad av slavdrivaren 2016-09-13 kl. 13:20.
Citera
2016-09-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slavdrivaren
Jag har följt denna tråd ganska länge men själv ej postat då jag är otroligt dålig på att uttrycka mig i skrift men kände bara att en fråga behöver ställas.

Även om jag som många andra tror att JM är skyldig så undrar jag bara finns det en chans att någon försöker sätta dit JM ? Allt känns för jävla otroligt för att hon ska ha gjort allt detta.

Vad jag menar är att hennes man dog olyckligt och någon lirar vidare på det och får det här som en chans att få alla att tro JM är en fullblodspsykopat.

Så jävla dålig var du ju inte på att uttrycka dig!
Jag kan hålla med dig om att det kan finnas en viss brist i tråden att söka alternativa GM. Men att någon skulle gjort det för att sätta dit JM känns ju väldigt avancerat. Det är väl därför som dom flesta har följt pengarna i vanlig anda plus att den allmänna bilden av JM är allt annat än smickrande, även om man bortser från det rent kriminella.
Citera
2016-09-13, 13:47
Medlem
Citat:

Hon kan ha fått hjälp med att fimpa exet mot löfte om
saftig lön för mödan när livförsäkringen faller ut.

Nu sprack det men mördarna vill så klart ha pröjs, dom
kan ha satt ordentlig press på henne, så det blev
ett desperat försök till att få fram stålar.
Skulle ju kunna va samma personer inblandade även denna gång.
Bara en tanke.
Citera
2016-09-13, 13:48
Medlem
Butteris avatar
Citat:

Om du kikar igenom denna tråden och den andra tråden om sexövergreppen, samt tar del av hennes Facebook (skärmdumpar finns i trådarna) och tidningsartiklar med intervjuer av personer som känner henne väl. Så får du nog samma bild som alla andra. Att JM ligger bakom mordet/mordförsöket på föräldrarna är nog så gott som 100% säkert. Att JM ligger bakom A*i drunkning förra året är nog högst sannolikt.

Jag tror inte att man hittar någon annan mördare än JM och medhjälpare till henne (jag menar inte då att JM tvunget har utfört handlingen, men det är hon som beslutat, planerat, beordrat morden).

Däremot tror jag det är fullt rimligt att man hittar fler grova brott om man synar JM ordentligt.
Citera
2016-09-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har varit uppe tidigare, men ändå...
Om man har kännedom om planering av ett grovt brott, som t.ex.
grovt bedrägeri, mordförsök eller mord, så är det åtalbart om man
inte agerar för att förhindra brottet. Det räcker, med marginal IMO,
som skäl för IFs agerande.

Att utreda ett dödsfall och försök till bedrägeri ligger helt i linje med deras uppdrag. Att polisanmäla misstänkta brott är också rätt och riktigt. Att förtala folk i media, nja, där bör de nog tänka om.
Citera
2016-09-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Hon är målsägande i ett nytt fall, som är under utredning. JM har nämligen polisanmält gossarna för utpressning i samband med sexskandalen.*
Min gissning är att JM har pysslat med material och argument i det fallet. Hon har då lyckats få ihop en historia om att gossarne tillsammans med Älskling har drivit sin förföljese av henne så långt som till mord och mordförsök - allt för att klämma åt henne. Nå't i den stilen. Och att eftersom det brottet mot henne fortfarande är under utredning, så kan inget sättas på papper ... eller så

* här
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4361264-41-ariga-kvinnan-malsagare-i-ny-sexutredning

Det är nog ingen vild gissning att försvaret kommer att ställa rimligt tvivel genom att peka på tänkbara alternativa gärningsmän. Detta kan vara folk i de misshandlade pojkarnas krets eller andra asylanter som kommit på kant med JM. Sådana verkar det finnas en del av. Svårt jobb för polisen att utreda alla dessas göranden och låtanden.

Att de misshandlade pojkarna utreds för brott kan förenkla för polisen att även utreda deras förehavanden vid tiden för mordet.

I slutänden allt hänger allt på gedigna tekniska bevis. Annars får polisen det tufft.
Senast redigerad av Refraktor 2016-09-13 kl. 14:18.
Citera
2016-09-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Knappast, i Knutbyfallet hade väl barnflickan en ren bakgrund och hade blivit mer eller mindre programmerad av Helge (kanske av Kristibrud med).

I detta fall är det en person som är känd för att använda grovt våld, fruktad av många. Möjligen i någon form av beroendeställning till JM, men långt ifrån svag och oskyldig.

Problemet är snarare åldern, det kanske är svårt att döma livstid om han bara är 18. Det bästa hade väl varit ett kort straff i Sverige och utlämnande för straff i hemlandet. Fängelse är väldigt dyrt och denna besten har kostat tillräckligt redan.

JM får livstid hoppas jag. Fast det bästa hade ju varit att skicka henne till Afghanistan med.
Är inte JM och Kristi brud (Åsa Waldau) ganska lika varandra?

Kristi brud
Senast redigerad av Emret 2016-09-13 kl. 14:04.
Citera
2016-09-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Något bör ha kommit fram som gör att hon vill överklaga häktningen. Hon gjorde inte så direkt
utan verkar haft is i magen och inväntat något " konkret" och enligt Fahlander som faktiskt
uttalat sig äntligen har ju resultat börjat hagla in dock påtalar han ju att det saknas teknisk
bevisning ännu. I och med ÅK,s uttalande att tekniska svar ännu inte anlänt kan man ju
se detta som en direkt respons på försvarets önskan om att häktningen skall hävas, finns så
att säga mycket ännu som skall inväntas. Här bör man väl ha anstiftan i åtanke.

Minimal chans att häktningen hävs men som sagt var JM accepterade till att börja häktningen
men nu gör hon ett försök att häva den. Det talar ändå om att JM inte är helt agessiv, oresonlig
och stressad. Tvärtom faktiskt.

Det har du rätt i. Det kanske är så att hon svänger mellan olika sinnestillstånd? Däremot tycker jag inte att tidigare känt beteende indikerar någon särskilt avancerad planering. Advokaten förklarade väl att hoppet att vinna ett överklagande i dåvarande läge var litet.
Citera
2016-09-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är nog ingen vild gissning att försvaret kommer att ställa rimligt tvivel genom att peka på tänkbara alternativa gärningsmän. Detta kan vara folk i de misshandlade pojkarnas krets eller andra asylanter som kommit på kant med JM. Sådana verkar det finnas en del av. Svårt jobb för polisen att utreda alla dessas göranden och låtanden.

Att de misshandlade pojkarna utreds för brott kan förenkla för polisen att även utreda deras potentiella förehavanden vid tiden för mordet.

I slutänden allt hänger allt på gedigna tekniska bevis. Annars får polisen det tufft.

Kanske kan bli lite problem med tekniska bevis.
En klar nackdel för polisen är att hon vistats så pass
mycket på mordplatsen, det dräller väl med spår efter henne.

Hennes fingrar i föräldrarnas blod eller hennes egna blod
på föräldrarna vore mumma förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in