2016-09-13, 12:49
Medlem
Oavsett om dom döms för detta eller inte så måste ju barnet ha skadats via en olycka eller att nu barnet blivit slagen av föräldrarna eller nån av dom.
Citera
2016-09-13, 12:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, fallen är förstås inte fullt jämförbara, men om vi spekulerar i att någon av föräldrarna antingen av misstag eller medvetet skadat babyn och att båda har vetat om att babyn är skadad och förmodligen behöver omedelbar vård, nog skulle väl garantansvaret kunna träda in även här?
Det förutsätter att de faktiskt trodde/förstod att barnet kunde dö om det inte kom under vård - men ändå sket i det.
Citera
2016-09-13, 12:56
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jag har en farbror som drabbades av förlossningspsykos vid sitt första barn, han var riktigt nere ett halvår. Tror det har att göra med att man nu måste vara så himla lycklig när man blivit förälder och det sätter press på en samt att man får en enorm omställning i livet. Så visst finns det hos män också.
Helt sanslöst vad du har fel om precis allting. Tvärsäkert fel dessutom. Lever du i ett alternativtidigare universum?
Citera
2016-09-13, 13:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Helt sanslöst vad du har fel om precis allting. Tvärsäkert fel dessutom. Lever du i ett alternativtidigare universum?

AussieRed är ett av Flashbacks största troll, och ingen man ska ta seriöst. Inte i den här tråden heller.
Citera
2016-09-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion

Vad har AussieRed fel i?
Citera
2016-09-13, 13:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Det verkar som dottern haft andningssvårigheter (vet ej varför) och pappan ska då fått panik och utfört HLR oaktsamt och skadat barnet.
Om inlägget är skrivet för att skydda sig själv/a vet jag ej.
Tror dock att de blir misstänkta för mord för att de dröjde så med sjukhusbesöket och inte den felaktiga HLR:en.

Om nu inlägget stämmer, d.v.s. att spädbarnet initialt haft andningssvårigheter, kan grundorsaken vara allt ifrån att barnet befunnit sig i en överhettad miljö (enligt väderleksstatistiken hade Kristianstad ca +24 respektive Tollarp ca +26 grader som varmast onsdag förra veckan), insektsbett med allergisk överreaktion eller liknande.

Detta kan ge relativt diffusa symtom hos ett spädbarn om man som förälder inte är uppmärksam. Notera också att paret enligt uppgift precis verkar ha flyttat och kanske var upptagna med flyttbestyr. Istället för att, som borde ha varit en normal reaktion hos alla småbarnsföräldrar, åka in till sjukhus redan på onsdagen väljer man av någon oförklarlig anledning att vänta två dygn, och till slut ev. ger barnet alltför våldsam HLR-behandling som ytterst tillfogar de skador som sedermera leder till att barnet, när det alltför sent, kommer till sjukhus remitteras till en avdelning för skallskador.

Ett teoretiskt händelseförlopp förvisso, men kanske inte alltför osannolikt. Får se vad rättsläkaren säger framöver.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-09-13 kl. 13:28.
Citera
2016-09-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vad har AussieRed fel i?

Att män kan drabbas av förlossningspsykos.
Citera
2016-09-13, 13:32
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Vad har AussieRed fel i?
De undra jag med.
Citera
2016-09-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakvinden2016
Att män kan drabbas av förlossningspsykos.

Ok, inte förlossningspsykos. Dock förlossningsdepression.
Citera
2016-09-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
De undra jag med.

Lyft blicken till ovanför ditt inlägg :-)
Citera
2016-09-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ok, inte förlossningspsykos. Dock förlossningsdepression.
Jag bara svarade på din fråga.
Citera
2016-09-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakvinden2016
Jag bara svarade på din fråga.

Jadå. Jag visste inte att män inte kan få förlossningspsykos. Dock tycker jag att det är konstigt att det skulle vara så, varför bara kvinnor kan drabbas av förlossningspsykos när både män och kvinnor kan drabbas av förlossningsdepression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in