Citat:
Ursprungligen postat av
StockholmMotala
Under mina 32 år som läkare har jag träffat enbart kvinnor som drabbats.
Depression (postpartumdepression) efter förlossning kan möjligen drabba nyblivna fäder, men sjukdomen Förlossningspsykos är av en helt annan dimension. De jag har träffat var på ren svenska skvatt galna.
Psykos är INTE att vara "riktigt nere".
Lyckligtvis är tillståndet ovanligt. Ungefär en på tusen nyblivna mödrar insjuknar, oftast inom 1 månad från förlossningen. Inte sällan har dessa en tidigare historia av psykiatriskt lidande.
En kvinna i bekantskapskretsen utvecklade förlossningspsykos inom en månad från att hon fött.
Ville bara som för att förstärka ditt inlägg skriva att förlossningspsykos inte depression, alltså jag vill hålla med i det du skriver.
Den kvinnan hade ett barn sedan tidigare men pappan till det barnet hon fick när hon gick in i psykos var förstagångsförälder. Han förstod absolut ingenting. Hon blev manisk. Bl.a. så började hon nyttja alkohol som aldrig förr och hennes sambo tänkte väl mest att hon var riktigt festasugen. Sedan gled hon in i en paranoid fas. Där kom jag in i bilden för i hennes värld så stalkade jag henne.
Åter till tråden. Tror inte den mamma som omnämns i denna tråd är förlossningpsykotisk därför att då skulle det nått fram till media vid det här laget på ett eller annat vis.
Förlossningpsykos är en skrämmande upplevelse för alla inblandade. Har hört om andra fall där modern inte varit sig själv i flera år efteråt. De vill inte ens se sitt/sina barn.