2016-09-13, 11:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Så uppfattade inte jag det. Brister man i garantansvaret, så kan man bli man misstänkt för mord.
Var läser du att man blir dömd för mord?
Finns det liknande fall, där man brustit i sitt garantansvar, och blivit dömd för mord?

Du har nog rätt. I så fall kanske det är möjligt att döma föräldrarna för något annat för mord/dråp, om man konstaterar att barnets död beror på brister i garantansvaret.
Citera
2016-09-13, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja.

Yaras morbror dömdes för mord. Han hade brustit i sitt garantansvar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20808936.ab

Ok, tack.
Citera
2016-09-13, 12:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja.

Yaras morbror dömdes för mord. Han hade brustit i sitt garantansvar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20808936.ab
Han sitter bredvid samtidigt som Y misshandlas ihjäl, han försöker inte stoppa misshandeln och söker inte heller vård åt Y.

Det finns väl ingenting som talar för att detta skulle vara en motsvarande situation.
Citera
2016-09-13, 12:11
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
"Det unga paret sitter anhållna, misstänkta för att ha mördat sin bebis.
Själva hävdar de dock att de har tagit hand om sitt barn på bästa sätt.
Det uppger mannens advokat Niclas Larsson för Aftonbladet."

Citat:
"– Min klients inställning är att varken han eller mamman har gjort något som kan anses vara brottsligt. De menar att de har tagit hand om barnet på det sätt som de har trott varit det bästa, säger advokat Niclas Larsson, som företräder mannen.
– Han är helt bedrövad över att ha förlorat sitt barn."

Citat:
"Enligt advokat Niclas Larsson har mannen kunnat lämna en klar redogörelse över vad som skedde innan barnet avled.
– Han har gjort ett mycket trovärdigt intryck. Jag kan inte finna några spår efter att det skulle ha utförts några brottsliga handlingar i det här ärendet.
Larsson är mycket kritisk till att mannen har frihetsberövats.
– Det är märkligt att man låser in föräldrarna och sedan inväntar utredningen. Det är fel. Det verkar som att polisen inte känner till den verkliga orsaken till att barnet gått bort, och då ska de inte sitta frihetsberövade. Det är motbjudande.
Han fortsätter:
– De kan inte påverka utredningen på något sätt."

- aftonbladet.se

Hårda ord från försvarsadvokaten. Men vid så här grova brott är ett anhållande att räkna med. Så är det för alla mordmisstänkta. Även om de inte kan påverka utredningen så finns alltid flyktfaran.

Intressant är att han tar i så hårt. Dock kanske polisen sitter på mer info än vad de vill delge försvaret för stunden.
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-13 kl. 12:18.
Citera
2016-09-13, 12:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han sitter bredvid samtidigt som Y misshandlas ihjäl, han försöker inte stoppa misshandeln och söker inte heller vård åt Y.

Det finns väl ingenting som talar för att detta skulle vara en motsvarande situation.
Nej, fallen är förstås inte fullt jämförbara, men om vi spekulerar i att någon av föräldrarna antingen av misstag eller medvetet skadat babyn och att båda har vetat om att babyn är skadad och förmodligen behöver omedelbar vård, nog skulle väl garantansvaret kunna träda in även här?
Citera
2016-09-13, 12:17
Medlem
Allt detta är så enormt tragiskt.

Det lilla barnet ska ha blivit skadad 2 dagar före hon dog, alltså på onsdagen och då måste ju föräldrarna ha tappat henne, att hon fallit från t ex skötbordet eller misshandlat henne kraftigt emot huvudet. Barnet har då fått en kraftig hjärnskakning eller nån form av blödning. Då är frågan, hur reagerade barnet efter smällen? Hon borde ju ha skrikit en del, kanske varit avsvimmad, kräkts eller kanske inte visat tecken alls.

Undra hur den lilla flickan mådde under dessa två dagar och hur hemsk skadat i huvudet var då hon t om dog. Har inga ord för hur hemskt man kan behandla ett barn. Hur kan man vara så funtad att man inte kollar upp på sjukhus när barnet får en kraftig smäll emot huvudet?!? Har jag alltid gjort oavsett hur dom mått efteråt.
Citera
2016-09-13, 12:18
Medlem
Jag vet inte om ni med ganska orimliga teorier tex ramlat från skötbordet eller hjärnblödning för att nämna två har läst det här :

"– Det finns en hel del skador på barnet, mer kan jag inte säga. Vissa undersökningar av barnet är gjorda, men inte obduktionen, den ska ske i närtid, säger Eva Norberg."
Samt :
"Jag har haft en kontakt med rättsläkaren om vad hon sett av barnets skador, säger Eva Norberg."

Samt många andra ganska dåliga teorier. För att det ska uppstå en hel del skador krävs även att något skett som ger skador.

Källa: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/mordet-ska-ha-skett-i-kristianstadstrakten/
Citera
2016-09-13, 12:22
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Under mina 32 år som läkare har jag träffat enbart kvinnor som drabbats.
Depression (postpartumdepression) efter förlossning kan möjligen drabba nyblivna fäder, men sjukdomen Förlossningspsykos är av en helt annan dimension. De jag har träffat var på ren svenska skvatt galna.
Psykos är INTE att vara "riktigt nere".
Lyckligtvis är tillståndet ovanligt. Ungefär en på tusen nyblivna mödrar insjuknar, oftast inom 1 månad från förlossningen. Inte sällan har dessa en tidigare historia av psykiatriskt lidande.

En kvinna i bekantskapskretsen utvecklade förlossningspsykos inom en månad från att hon fött.
Ville bara som för att förstärka ditt inlägg skriva att förlossningspsykos inte depression, alltså jag vill hålla med i det du skriver.

Den kvinnan hade ett barn sedan tidigare men pappan till det barnet hon fick när hon gick in i psykos var förstagångsförälder. Han förstod absolut ingenting. Hon blev manisk. Bl.a. så började hon nyttja alkohol som aldrig förr och hennes sambo tänkte väl mest att hon var riktigt festasugen. Sedan gled hon in i en paranoid fas. Där kom jag in i bilden för i hennes värld så stalkade jag henne.

Åter till tråden. Tror inte den mamma som omnämns i denna tråd är förlossningpsykotisk därför att då skulle det nått fram till media vid det här laget på ett eller annat vis.

Förlossningpsykos är en skrämmande upplevelse för alla inblandade. Har hört om andra fall där modern inte varit sig själv i flera år efteråt. De vill inte ens se sitt/sina barn.
Citera
2016-09-13, 12:26
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Jo man är idiot om man tappar barnet och sen inte söker vård på två dagar när ungen är medvetslös och får hjärtstopp bla bla.
Om de nu tappat barnet borde ju någon av dem kväkt ur sig detta, vilket på sin höjd gjort dem misstänkta för vållande?

Att barnet har varit medvetslös/hjärtstopp i två dagar har inte stått någonstans.
däremot har åklagaren idag gått ut med att något hände på onsdagen som gjorde att barnet slutligen dog på lördagen.
Citera
2016-09-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ik0nen
Jag vet inte om ni med ganska orimliga teorier tex ramlat från skötbordet eller hjärnblödning för att nämna två har läst det här :

"– Det finns en hel del skador på barnet, mer kan jag inte säga. Vissa undersökningar av barnet är gjorda, men inte obduktionen, den ska ske i närtid, säger Eva Norberg."
Samt :
"Jag har haft en kontakt med rättsläkaren om vad hon sett av barnets skador, säger Eva Norberg."

Samt många andra ganska dåliga teorier. För att det ska uppstå en hel del skador krävs även att något skett som ger skador.

Källa: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/mordet-ska-ha-skett-i-kristianstadstrakten/

Som sagt vet man ju inte vad som hänt. Enligt en olycka eller misshandel men det får ju polisen sköta. Något allvarligt har ju iaf hänt!
Citera
2016-09-13, 12:40
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Nej, fallen är förstås inte fullt jämförbara, men om vi spekulerar i att någon av föräldrarna antingen av misstag eller medvetet skadat babyn och att båda har vetat om att babyn är skadad och förmodligen behöver omedelbar vård, nog skulle väl garantansvaret kunna träda in även här?

Absolut. Och vi vet ju som sagt nästan ingenting om fallet. Kan vara mkt likt Yasra-fallet, men kan lika gärna vara helt och hållet olikt.
Citera
2016-09-13, 12:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Absolut. Och vi vet ju som sagt nästan ingenting om fallet. Kan vara mkt likt Yasra-fallet, men kan lika gärna vara helt och hållet olikt.
Javisst. Vi vet ju inte alls mycket. Det kan ju också bli så att det bedöms som inte brott överhuvudtaget. Det vore ju faktiskt det bästa. Barnet är ju dött hur eller hur men det är ju ännu värre om det har mördats eller dött på grund av föräldrarnas val att inte ta barnet till läkare efter vad-som-nu-hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in