Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
2. Vi har pratat om Rimborns signalement, se vad Lisbeth Palme säger 4:20 in i samma sekvens. Jag får uppfattningen att hennes två gubbar från Västerlånggatan snarast var att betrakta som ett konfidentiellt tips, än ett signalement att bygga ett rikslarm på. Har jag ännu en gång dragit fel slutsats?
Hade det enbart gällt Rimborn så kunde kanske din slutsats gälla.
Men bevisligen så har hennes uppgift om två gärningsmän tagits upp av besökande ministrar på Sabb. Och efter ett regeringssammanträde på mordnatten vidarebefordrades det till ÖB. Vilket framgår av hans dagbok.
Rimborn var en erfaren kommissarie och ministrarna var erfarna politiker i en miljö där man inte överlever om man är lättlurade eller missförstår andras budskap. Misstag på den nivån är för mig uteslutet.
Dessutom har vi ytterligare ett vittne. Gösta Welander. Som själv besökte Sabb och kom fram till samma slutsats som alla andra. Lisbet pekade ut två gärningsmän. Men uppgiften om Ustasja ströks. Eftersom det var en spekulation från Lisbet.
Kontentan med mitt resonemang är att det inte var Rimborn som upplyste ministrarna, det var Lisbet. Och att budskapet om två gärningsmän knappast kan missförstås. I synnerhet inte när LP kopplar dessa TVÅ personer till TVÅ personer som hon tidigare sett utanför bostaden.
Gåtan i sammanhanget är hur Holmer kunde diskvalificera alla dessa utan att själv först höra med Lisbet och regeringsmedlemmarna. Och att de dessutom aldrig protesterade. Utan det ledde i slutändan till att IC lovordade LPs iakttagelseförmåga när hon pekade ut CP. Vilket då leder till slutsatsen att hon hade en dålig sådan initialt även i hans tycke.
I CP-rättegångarna var ÅR bortretuscherad i förundersökningen. Christers advokat Liljeros kallade varken honom, Welander eller de berörda ministrarna för att vittna om vad hon ursprungligen talade om. Där god advokatsed stipulerar att alla fakta och aspekter som talar till den anklagades fördel ska presenteras.
Idag är det basfakta att dessa rättegångar rensades helt på alla fakta som kunde tala för CPs oskuld. Från WT-iakttagelser till att Lisbet på eftermiddagen den förste mars 1986 vittnade om att hon aldrig såg mördarens ansikte.
Lars Christiansson påstår sig att ha talat med Lisbet på mordnatten. Och att han lämnade informationen i gropen. Utan att någon lade märke till honom. Där han senare på uppmaning lämnade sin redogörelse efter två veckor. Med följande kontenta.
LP såg aldrig gärningsMANNENS ansikte.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-13 kl. 08:55.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-13 kl. 08:55.