2016-09-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo, den storyn i kombination med att Wall fick honom att nämna wt personerna lämnar åtskilligt att förklara. Skapar fler frågetecken än svar.

När man för fem sex år sedan talade om hypotesen att underrättelseresurser med kopplingar till SAP och gamla IB fick man utstå en del förlöjliganden men hypotesen har nogganska mycket som talar för sig till skillnad från de som pekar utrikes eller mot olika enskilda tomtar, högerextrema kretsar och terrororganisationer. Märkligt nog finns kopplingar inte sällan till just sådana kretsar som kommer i fokus i det läget när det gäller att omhulda sådana spår där de spåren fungerar som avledningar.
Hitintills har du varit relativ ensam om att dra fram IB03 kanske för att det inte finns nåt att söka på, på internet. Jallai nämner det i samband med Svante Odens försvinnande men i romanform om jag förstår det rätt (jag har inte läst den).
Får vi be om lite mer kött på benen. Att det var en överlevande organisation från IB kan vi nog ana men att den skulle fungera som en kommunistisk operativ grupp i Sverige har i alla fall inte jag fått till mig. Så börja gärna berätta lite Ju fler som nystar... Etc.
Citera
2016-09-12, 21:16
Medlem
SGDFs avatar
Tre små saker som kommit upp i tråden:

1. Jag sa att Borgnäs hade uppfattningen att mördaren direkt avlägsnade sig, 5:15 in i denna sekvens förklaras det: https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

2. Vi har pratat om Rimborns signalement, se vad Lisbeth Palme säger 4:20 in i samma sekvens. Jag får uppfattningen att hennes två gubbar från Västerlånggatan snarast var att betrakta som ett konfidentiellt tips, än ett signalement att bygga ett rikslarm på. Har jag ännu en gång dragit fel slutsats?

3. Leif GW Persson har i själva verket visat ett oproportionerligt stort intresse för MOP i TV före 2010-talet, klippen finns på tuben men jag ber er leta upp dom själva:

*Han debatterar med Sven Anér om huruvida sekunder hit eller dit betyder något för lösningen.

*Han medverkar som ordförande i ett m-a-s-t-o-d-o-n-t-program om polisspåret, där bl a polispikéten konfronteras av Olle Minell (eller om det är tvärtom).

*Han är ordförande ytterligare en gång, när Leif Silbersky gör CP vansinnig. (Vilket urbota korkat upplägg, att sätta honom i en rättssal, dessutom utan advokat bredvid sig. Konstigt att han reagerade... )

Dessutom bör det tilläggas att kanalutbudet på 1980-talet var 1 och 2, på nittiotalet fick vi trean, och då dyker alltså LGWP genast upp. När det gäller framträdanden i tidningar så fyller han ju så att säga ut det tomrum som har uppstått med tiden.
Senast redigerad av SGDF 2016-09-12 kl. 21:47.
Citera
2016-09-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Gällande "fallet Martinger" så fann jag detta på denna länk. Känner han till vad som hände "Svarten"... och kan detta vara anledningen till att han fortfarande förföljs?
http://tottestidning.blogspot.se/2016/04/intressant-om-svartenbrandt.html

2) När Föreningen Artister mot Narkotika bildades på Solvalla 1983 träffade jag och skådespelaren Marvin Yxner åklagaren Jerry Martinger ! Marvin och jag träffades första gången i slutet av 70:talet på en kräftskiva på Sigridshof på Djurgården . Vi hade samma information om "Bordellhärvan" och blev senare vänner .
Marvin hade via poliskontakter hört att det dubbelmord som Svartenbrandt åtalats för 1979 som inträffade på Kungsgatan (Kungsholmen) egentligen var utfört av korrumperade poliser .
När Svartenbrandt senare greps i Göteborg placerade man bevis !
Detta berättade Marvin för Martinger som stelnade till och ändrade attityd , blev iskall .
Vi fick känslan av att "detta ämne" var mycket känsligt !

Hur menar du?
Svartenbrandt erkände Kungsgatemordet -86 när han blev förhörd iom palmemordet.

Var det inte Martinger som umgicks med Hjalmarsson som senare var övervakare åt Svartenbrandt?
Senast redigerad av Cianneli 2016-09-12 kl. 21:32.
Citera
2016-09-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Hitintills har du varit relativ ensam om att dra fram IB03 kanske för att det inte finns nåt att söka på, på internet. Jallai nämner det i samband med Svante Odens försvinnande men i romanform om jag förstår det rätt (jag har inte läst den).
Får vi be om lite mer kött på benen. Att det var en överlevande organisation från IB kan vi nog ana men att den skulle fungera som en kommunistisk operativ grupp i Sverige har i alla fall inte jag fått till mig. Så börja gärna berätta lite Ju fler som nystar... Etc.

Ytterst få vet nog men vi vet historiken fram till 82 då det "upptäcktes" att gamle IB-chefen Birger Elmer som officiellt var pensionerad fanns hos ÖB. Det var en av den borgerliga regeringens sista åtgärder att kasta ut honom. Vad vi vet återupprättades inte denne av den tillträdande regeringen. Det gick dock rykten att det "hölls på" som förnekades med eftertryck.

Vad vi vet är dock från Ebbeaffären är att personer nära gamla IB03 uppenbart hade inflytande även efter OP:s död. Hur det hänger ihop eller var organiserat och styrt är svårt att veta. Så här i backspegeln är det svårt att tro annat än att det faktiskt existerade någon form av avläggare som kunnat agera så som omständigheterna indikerar (mörkläggningen) utöver eller vid sidan om dem.

Däremot finns det ingenting som indikerar att de skulle bytt sida och gått från att jaga kommunister och trotskister som misstänktes inom Partiet (Offensiv) till att bli kommunister. Snarare ligger det närmare att de gått vidare från att misstänka trotskister inom partiet till misstankar mot OP till och med.

Dessutom ser vi ju att de gärna drog slutsatser om att Säpofolk var kommunistanstrukna. Därvid haltar förklaringarna kring att Sovjet kanske via PKK skulle ligga bakom mordet kraftigt.
Senast redigerad av boboslacke 2016-09-12 kl. 22:13.
Citera
2016-09-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Tre små saker som kommit upp i tråden:

1. Jag sa att Borgnäs hade uppfattningen att mördaren direkt avlägsnade sig, 5:15 in i denna sekvens förklaras det: https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

2. Vi har pratat om Rimborns signalement, se vad Lisbeth Palme säger 4:20 in i samma sekvens. Jag får uppfattningen att hennes två gubbar från Västerlånggatan snarast var att betrakta som ett konfidentiellt tips, än ett signalement att bygga ett rikslarm på. Har jag ännu en gång dragit fel slutsats?

3. Leif GW Persson har i själva verket visat ett oproportionerligt stort intresse för MOP i TV före 2010-talet, klippen finns på tuben men jag ber er leta upp dom själva:

*Han debatterar med Sven Anér om huruvida sekunder hit eller dit betyder något för lösningen.

*Han medverkar som ordförande i ett m-a-s-t-o-d-o-n-t-program om polisspåret, där bl a polispikéten konfronteras av Olle Minell (eller om det är tvärtom).

*Han är ordförande ytterligare en gång, när Leif Silbersky gör CP vansinnig. (Vilket urbota korkat upplägg, att sätta honom i en rättssal, dessutom utan advokat bredvid sig. Konstigt att han reagerade... )

Dessutom bör det tilläggas att kanalutbudet på 1980-talet var 1 och 2, på nittiotalet fick vi trean, och då dyker alltså LGWP genast upp. När det gäller framträdanden i tidningar så fyller han ju så att säga ut det tomrum som har uppstått med tiden.

1. Det har förekommit vittnen som sett GM ända upp till 10 meter från OP strax efter skotten. Från andra sidan gatan. Vilket skulle betyda förbi Dekorimahörnet. En annan AC har placerat GM mellan paret och Kungsgatan vid samma tillfälle så det finns anledning att ta vittnesuppgifter med en nypa salt. Men jag kan tänka mig att GM direkt efter skotten backar ett par steg för att sedan vända sig vänster och lugnt dra iväg för att sedan övergå till joggning. Det känns som en naturlig rörelse oavsett proffs eller amatör. Han vill ju kolla att OP verkligen gick ner. Det rimmar också bra med ABs version.

2. Den som läst Rimborns rapport inför Rikslarmet ha blandat friskt i vad han rapporterat. Hon berättar endast om en GM men drar en jämförelse till de hon sett i Gamla Stan någon eller några veckor tidigare där en av dem passar in på GM som hon kort såg enligt AB. Däremot ser hon inget från ansiktet i Rimborns rapport. Hon nämner Ustasja men ber om att det inte får komma ut. Men det läckte och efter det vill hon liksom inte ställa upp även om hon tvingas till det några ggr till samt konfrontationer.

3. Att LGWP är kamerakåt är Sveriges sämst bevarade hemlighet. Han är en bra statistiker men MOP faller utanför hans statistiska regelverk. Att han sedan får en massa tips är ju självklart som den offentliga person han är. Så det han säger bör tas med en jättestor nypa salt.
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-09-12, 22:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ytterst få vet nog men vi vet historiken fram till 82 då det "upptäcktes" att gamle IB-chefen Birger Elmer som officiellt var pensionerad fanns hos ÖB. Det var en av den borgerliga regeringens sista åtgärder att kasta ut honom. Vad vi vet återupprättades inte denne av den tillträdande regeringen. Det gick dock rykten att det "hölls på" som förnekades med eftertryck.

Vad vi vet är dock från Ebbeaffären är att personer nära gamla IB03 uppenbart hade inflytande även efter OP:s död. Hur det hänger ihop eller var organiserat och styrt är svårt att veta. Så här i backspegeln är det svårt att tro annat än att det faktiskt existerade någon form av avläggare som kunnat agera så som omständigheterna indikerar (mörkläggningen) utöver eller vid sidan om dem.

Däremot finns det ingenting som indikerar att de skulle bytt sida och gått från att jaga kommunister och trotskister som misstänktes inom Partiet (Offensiv) till att bli kommunister. Snarare ligger det närmare att de gått vidare från att misstänka trotskister inom partiet till misstankar mot OP till och med.

Dessutom ser vi ju att de gärna drog slutsatser om att Säpofolk var kommunistanstrukna. Därvid haltar förklaringarna kring att Sovjet kanske via PKK skulle ligga bakom mordet kraftigt.

PKK/KGB spåret. Det är ett nästintill perfekt spår. Exakt som KGB jobbade. Och 1986 var det inte var och varannan som visste om det. Därför bör det det komma från en Säkerhetstjänst eller Underrättelsetjänst. Bara där man skulle kunna lägga spåret rätt så att säga.

Den som skapade PKK spåret visste exakt vad denna gjorde. Mycket pekar på SÄPO- intendenten Alf Karlsson, som redan i augusti 1985 var ute med att PKK redo att slå till i Sverige. Lägg till det faktum att CIA kliver in och hjälper till att bugga upp PKK. Då har vi ett spår där.

Olfof Palme ansågs ha gjort Sverige till ett land där terrorister kunde vila upp sig. Skäl nog för någon inom Säkerhetskretsar att tänka sig att vrida på det skeendet och vrida det rätt . Organisationer som CIA, MI6, DGSE, BND med flera skulle inte ha nåt emot det, tvärtom.
Senast redigerad av mvagrippa 2016-09-12 kl. 22:55.
Citera
2016-09-12, 23:57
Medlem
Citat:

Nej jag var för snabb där och drog en slutsats att vetenskapsmannen kände sig jagad av IB03 men hans försvinnande uppfattar jag som en rysk önskan likväl - nå får väl läsa boken kanske.

Däremot fortsatte jag att söka och Jallai skriver väldigt bra NewsVoice som jag tänkte dela med mig av om någon missat det, jag hade i alla fall inte kommit dit ännu.

Här drar han ju ihop det hela på ett logiskt sätt.

http://newsvoice.se/2013/01/27/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/

Mvh MB

Edit: Här finner jag också något om det jag undrade över IC snabba avgång.

TV4 Nyheterna hade på kvällen ett känsligt och avslöjande inslag om polisinblandning i mordet, och dagen efter inslaget kom den stora bomben: Sveriges statsminister Ingvar Carlsson meddelade sin avgång, utan att ge något konkret skäl, mitt i en mandatperiod och utan att ha informerat sina närmaste. Något som han kommit på mitt i natten? Inte ens hans medarbetare på Rosenbad informerades i förväg. Det är förmodligen den märkligaste politiska avgången i svensk politik – dessutom av självaste statsministern med foten i gips den morgonen!

Tilläggas ska att det var sommar och semesterstängt i Riksdagen. Bara Palmemordet var på tapeten vid tillfället i och med att bröderna Poutiainens avslöjande bok om mordet (Inuti Labyrinten) kommit ut och kommenterats i positiva ordalag av Kjell-Olof Feldt. Vad visste Kjell-Olof Feldt egentligen om mordet och varför avgick plötsligt Ingvar Carlsson?

Misstänkte han möjligen att bubblan skulle spricka till slut? Eller trodde Carlsson att Feldt nu skulle ge igen för att han sparkades ur regeringen några år tidigare. Eller – var han bara rädd? Klockan 01.45 samma natt efter TV4-Nyheterna, gick larmet till Stockholmspolisen att två män, 22 och 25 år gamla setts på taket till Utrikesdepartementet och Rosenbad, bara 20 meter från Ingvar Carlssons bostad, där han låg och sov. Inkräktarna hade krossat ett fönster på UD för att ta sig in. Dagen efter kom en lite märklig dementi om att det rörde sig om två överförfriskade Vattenfestivalbesökare som ville imponera på sina kompisar. Tro´t den som vill…
Senast redigerad av MikaelBlomkvist 2016-09-13 kl. 00:03.
Citera
2016-09-13, 00:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej jag var för snabb där och drog en slutsats att vetenskapsmannen kände sig jagad av IB03 men hans försvinnande uppfattar jag som en rysk önskan likväl - nå får väl läsa boken kanske.

Däremot fortsatte jag att söka och Jallai skriver väldigt bra NewsVoice som jag tänkte dela med mig av om någon missat det, jag hade i alla fall inte kommit dit ännu.

Här drar han ju ihop det hela på ett logiskt sätt.

http://newsvoice.se/2013/01/27/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/

Mvh MB

Edit: Här finner jag också något om det jag undrade över IC snabba avgång.

TV4 Nyheterna hade på kvällen ett känsligt och avslöjande inslag om polisinblandning i mordet, och dagen efter inslaget kom den stora bomben: Sveriges statsminister Ingvar Carlsson meddelade sin avgång, utan att ge något konkret skäl, mitt i en mandatperiod och utan att ha informerat sina närmaste. Något som han kommit på mitt i natten? Inte ens hans medarbetare på Rosenbad informerades i förväg. Det är förmodligen den märkligaste politiska avgången i svensk politik – dessutom av självaste statsministern med foten i gips den morgonen!

Tilläggas ska att det var sommar och semesterstängt i Riksdagen. Bara Palmemordet var på tapeten vid tillfället i och med att bröderna Poutiainens avslöjande bok om mordet (Inuti Labyrinten) kommit ut och kommenterats i positiva ordalag av Kjell-Olof Feldt. Vad visste Kjell-Olof Feldt egentligen om mordet och varför avgick plötsligt Ingvar Carlsson?

Misstänkte han möjligen att bubblan skulle spricka till slut? Eller trodde Carlsson att Feldt nu skulle ge igen för att han sparkades ur regeringen några år tidigare. Eller – var han bara rädd? Klockan 01.45 samma natt efter TV4-Nyheterna, gick larmet till Stockholmspolisen att två män, 22 och 25 år gamla setts på taket till Utrikesdepartementet och Rosenbad, bara 20 meter från Ingvar Carlssons bostad, där han låg och sov. Inkräktarna hade krossat ett fönster på UD för att ta sig in. Dagen efter kom en lite märklig dementi om att det rörde sig om två överförfriskade Vattenfestivalbesökare som ville imponera på sina kompisar. Tro´t den som vill…

Stämmer åldern skulle dom var 13 resp 16 år när Olof Palme mördades.
Citera
2016-09-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stämmer åldern skulle dom var 13 resp 16 år när Olof Palme mördades.

Haha jo jag tror nog inte att det var dom personligen utan snarare medlemmar i samma nätverk.

Här ytterligare en intressant artikel om hemlig informationsinhämtning bl.a. på både vänster och högersidan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17016510.ab
Citera
2016-09-13, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Nyligen ville ju Ulf Dahlsten förmedla att en nu avliden
tjänsteman skulle ha observerat CP i färd med att
försöka få ut information om Palmes rutiner
från regeringskansliet. Historien om CP
verkar ha en funktion att fylla.

Dahlsten? Trovärdighet som Carin Jämtin och de andra sanningsslirarna...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.28856/ulf-dahlsten-lobbas-in-som-it-topp-i-eu

"Kritiska röster

Det är inte svårt att att hitta förklenande omdömen om Ulf Dahlsten. En person som arbetat nära Ulf Dahlsten under dotcom-tiden beskriver honom som en person som är hel förblindad av tron på sin egen förmåga och intelligens.

- Ulf Dahlsten saknar all förståelse för sina egna brister. Det gör honom till en helt oduglig förhandlare. Dessutom kan han ingenting om affärer. Enda stället man möjligen kan ha nytta av en sådan personlighet är i politiska organisationer."
Citera
2016-09-13, 00:28
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
PKK/KGB spåret. Det är ett nästintill perfekt spår. Exakt som KGB jobbade. Och 1986 var det inte var och varannan som visste om det. Därför bör det det komma från en Säkerhetstjänst eller Underrättelsetjänst. Bara där man skulle kunna lägga spåret rätt så att säga.

Den som skapade PKK spåret visste exakt vad denna gjorde. Mycket pekar på SÄPO- intendenten Alf Karlsson, som redan i augusti 1985 var ute med att PKK redo att slå till i Sverige. Lägg till det faktum att CIA kliver in och hjälper till att bugga upp PKK. Då har vi ett spår där.

Olfof Palme ansågs ha gjort Sverige till ett land där terrorister kunde vila upp sig. Skäl nog för någon inom Säkerhetskretsar att tänka sig att vrida på det skeendet och vrida det rätt . Organisationer som CIA, MI6, DGSE, BND med flera skulle inte ha nåt emot det, tvärtom.
Ponera att nämnda säkerhetstjänster gjorde de svenska Palmehatarna en tjänst och förekom dem: de anlitade sydafrikanska agenter för att inte själva riskera att sitta i häktet om Polisen var snabba på fötterna. Det sceneriet löser vittnesuppgifter kring mordplatsen om män med sydländskt utseende som med Walkie-Talkies talade ett tyskklingande språk.

PKK-spåret kan ha varit utplanterat: vägen från Mossad i Israel (hängde som ler och långhalm ihop med CIA) till Frankrike med slutadress någon på Säpo i Sverige är i dessa sammanhang kort.
Citera
2016-09-13, 03:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Haha jo jag tror nog inte att det var dom personligen utan snarare medlemmar i samma nätverk.

Här ytterligare en intressant artikel om hemlig informationsinhämtning bl.a. på både vänster och högersidan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17016510.ab
När man googlar på "Hans-Henrik Sjöholm" kommer det inte fram någonting om honom, så vitt jag ser. Man måste bild-googla för att hitta något, och då bara några få artiklar. Det kan man kalla mörkläggning. Han fick etablissemanget emot sig och blev neutraliserad och betraktad som rättshaverist även av den vänster han spionerade på sedan slutet av 80-talet.

Han infiltrerade högerextremister och AGAG för Säpos räkning under 80-talet och borde veta en hel del intressant med bäring på MOP.
Senast redigerad av iesho 2016-09-13 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in