2016-09-12, 14:48
Medlem
lasternassummas avatar
Inte mycket nytt om mordet på Göran, Aki aller allt annat i
den här härvan. Tömningen av sommarstugan och den nya
husbilen är forfarande "det senaste".

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Man får nog betrakta en husbil för 750 000kr som lyxig. Ett fordon är till skillnad från en sommarstuga inte ens en investering utan ren konsumtion. Det är inte speciellt vanligt att folk köper nya husbilar nuförtiden.

Det du skriver är en bra infallsvinkel.
För många, för att inte säga för de flesta, är det säkert lyxigt att köpa
en husbil. Då kan det ju IOFS räcka att skriva husbil...

På gränsen till off...

Det jag försökte framföra var att, om man ser på marknaden för nya
husbilar i Sverige, så får man, IMO, inte en särskilt lyxig husbil för
750 000. Om jag skulle skrivit texten i Expressen skulle jag skrivit
husbil utan lyxig och tyckt att det var mer korrekt. Jag tycker att
Expressens ordval var tendentiös, men det är bara min åsikt.
Jag tvekar dock lite.
Om Expressen haft en rubrik där dom skrivit
"Här mördades 41-åringen rika föräldrar"
så ser det inte bra ut, IMO, även om det är korrekt. Dom är förmodligen
rika, men vad vill man uppnå med att skriva att dom är rika? På samma
sätt undrade jag vad Expressen ville uppnå genom att skriva att det
var en "lyxig" husbil, när det, som jag uppfattade det, var en helt
normal husbil.
Men, det kan vara jag som behöver justera min värdeskala...

Citera
2016-09-12, 15:09
Medlem
Ingen brist på motiv, helt klart. När det gäller mordet och misshandeln på föräldrarna så sitter hon häktad på sannolika skäl och närstående har tidigare begärt kontaktförbud. Ser inte särskilt oskyldigt ut.

När det gäller hoten och misshandeln i sexhärvan vet vi inte riktigt hur landet ligger men nog skulle det kännas oväntat om hon inte var inblandad. Kan kanske inte helt uteslutas. Mycket möjligt att hon inte blir åtalad i vilket fall.

Försäkringshärvan och drunkningen är lite lurigare. Om ingen erkänner misstänker jag att hon aldrig åtalas för drunkningen. Urkundsförfalskningen är svårbedömd. Däremot tror jag inte att hon får ut några pengar på försäkringen, möjligen en summa i ett förtalsärende eller två.

Känns onekligen som om man skulle vilja sitta på åhörarbänken när det blir dags för rättegång.
Citera
2016-09-12, 19:46
Medlem
Ja, nu har de flesta haft möjlighet att vädra sina åsikter. Hoppas nu att det kommer något mera konkret om händelseförloppen både kring mordet i stugan och drukningen där. Vi får stilla oss tyvärr.
Citera
2016-09-12, 20:12
Medlem
Bolaget Pangelius annonserar efter familjehem i septembernumret utav en lokal gratistidning i Eskilstuna.

Sida 53: https://issuu.com/tiomedia/docs/nojesliv_hemmaliv_sep_2016?ff=true&e=5138800/38377105
Citera
2016-09-12, 20:23
Medlem
Citat:
Man får nog betrakta en husbil för 750 000kr som lyxig. Ett fordon är till skillnad från en sommarstuga inte ens en investering utan ren konsumtion. Det är inte speciellt vanligt att folk köper nya husbilar nuförtiden.

Nja 750.000 är inte direkt lyxbil. Kanske lite finare. Men ej lyx. Dom lyxiga kostar uppemot miljonen.
Citera
2016-09-12, 20:54
Medlem
Citat:
Lyx är naturligrvis en värderingsfråga. Var på samhällsekonomins stege man står på. För en 18 åring som kommer in på häktes förhandlingen barfota kan jag utan större fantasi föreställa mig att han kan värdera en husbil närmare en miljon kronor för lyx.
Citera
2016-09-12, 21:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Lyx är naturligrvis en värderingsfråga. Var på samhällsekonomins stege man står på. För en 18 åring som kommer in på häktes förhandlingen barfota kan jag utan större fantasi föreställa mig att han kan värdera en husbil närmare en miljon kronor för lyx.
Men för vilken läsekrets har journalisten dragit till med lyxig? I kategorin "husbilar" betyder inte 750' på något vis en lyxig husbil. Vilket väl är den jämförelse jag tycker man bör göra som journalist om man nu öht ska blanda in epitetet lyxig. För en ny husbil om det nu är vad paret köpt, är den pengen snudd på budget så vad en kriminell 18-åring anser är väl inte särskilt relevant för den "journalistiska" värderingen?
Det är för övrigt inte svårt att hitta väl begagnade husbilar för mer än dubbla den pengen... där börjar användningen av ordet lyxig bli mer tillämpbart. Imho.

Edit: Sry, som synes störde jag mig på ordet lyxig
Senast redigerad av DreamTwister 2016-09-12 kl. 21:11.
Citera
2016-09-12, 21:29
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0tte
Bolaget Pangelius annonserar efter familjehem i septembernumret utav en lokal gratistidning i Eskilstuna.

Sida 53: https://issuu.com/tiomedia/docs/nojesliv_hemmaliv_sep_2016?ff=true&e=5138800/38377105

Om man går in på hemsidan pangelius.se så hamnar man på en sida med julevent.
Citera
2016-09-12, 21:50
Medlem
Det slog mig precis efter att ha köttat igenom tråden att det kanske finns ytterligare en anledning till att föräldrarna blev attackerade . Läste i tråden att de inte varit där för att de köpt husbil (eller känt obehag av att vara i stugan) och att de samma dag röjde ur förråden inför en kommande försäljning. Finns det nåt på gården/ i uthusen/ på tomten som absolut inte får hittas? Nåt som en framtida köpare kan hitta? Eller nåt som föräldrarna hittade? Kan damen ifråga ställt till med än värre sattyg innan som måste döljas till varje pris?
Citera
2016-09-12, 22:06
Medlem
Citat:

Jo, det är det. De sista 10-15 åren har försäljningen rakat i höjden. En bransch man skulle varit i (liksom pool-branschen), och nu lagom hoppat av inför den kommande lågkonjunkturen.

Har inte följt tråden på sistone då inte så mkt. nytt verkar hända för tillfället. Har det i tråden diskuterats huruvida JM ev. kommer att få genomgå en sk. "liten sinnesundersökning"? Hon lär aldrig komma undan den, var så säkra. Den är redan beställd! Härligt forskningsmaterial!
Citera
2016-09-12, 22:14
Medlem
Spitilinkkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Om man går in på hemsidan pangelius.se så hamnar man på en sida med julevent.

Pangelius.se verkar nu vara helt nedplockat och all tidigare text är borta. Det som är kvar och publicerat på sidan är endast mallen för webbsidan.
Antar att övriga ägare i företaget (LI) just nu inte planerar ett driva det vidare, men inte kunnat/hunnit stoppa pågående annonseringar.

Vad säger detta egentligen om hur JMs affärskollegor ser på den senaste tidens händelser?
Citera
2016-09-12, 22:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jo, det är det. De sista 10-15 åren har försäljningen rakat i höjden. En bransch man skulle varit i (liksom pool-branschen), och nu lagom hoppat av inför den kommande lågkonjunkturen.

Har inte följt tråden på sistone då inte så mkt. nytt verkar hända för tillfället. Har det i tråden diskuterats huruvida JM ev. kommer att få genomgå en sk. "liten sinnesundersökning"? Hon lär aldrig komma undan den, var så säkra. Den är redan beställd! Härligt forskningsmaterial! :yes:

håller verkligen med!
Om JM är skyldig till det vi diskuterar här och då är som Leif GW säger mkt ovanlig statistisk brottling. Ja då skulle man verkligen vilja se en utvärdering av hennes psyke. Vad skulle inte plumparna i ett Rorschachtest kunna framkalla för bilder hos henne.... Helt fantastiska tolkningar!
Senast redigerad av Solglittret 2016-09-12 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in