2016-09-12, 15:48
Medlem
tallskog4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du känner inte att du jämför äpplen med päron nu? Ett statligt ägt bussbolag vs Mitt egna hem. Men nåväl, du kanske bor i tunnelbanan, vad vet jag

Vill bara visa att många i den här tråden inte riktigt har tänkt igenom hur de ser på diskriminering och vad som bör vara ok eller inte. Var gränsen går.

Känns inte som att den typen av diskriminering som jag beskrev i mina två exempel, som förekom i USA, är något ni är särskilt upprörda över att det är förbjudet genom lag.
Citera
2016-09-12, 15:51
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4
Ska det vara ok att ha en pub där man endast serverar vita och där man har en skylt utanför där det står "endast vita"?

Ska de vara ok att ha ett bussbolag där svarta måste resa sig upp för vita om de inte finns tillräckligt mycket platser till alla?
Privata företag ska självklart få bestämma vilket klientel de vill ha.
Citera
2016-09-12, 15:53
Medlem
tallskog4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men detta är inte diskrikinering - det är självbevarelsedrift.
Vem som helst som har ett par decennier i landet med diverse kontakter med zigenare vet vad jag talar om. De flesta är både trevliga och sociala och jag både har haft och har emellanåt givande konversationer med Zigenare (precis, Zigenare. De är vad jag kallar dom öga mot öga och inte en jävel har något emot det).

Däremot skulle jag aldrig varken hyra ut eller låna ut något till dessa. Det vet dom och det förstår dom.

Som jag har fattat det så stämmer det att romer är kraftigt överrepresenterade när det gäller vissa typer av brott.

Men man kan ändå inte ha ordning där ett stort företag kan neka en konsument på visuella grunder på det viset. Tycker du inte själv att det blir lite konstigt? Att expedit ska hålla på om gissa om någon ser romsk ut eller inte.

Då får de ta och införa ett system med inkomstprövning eller så.
Citera
2016-09-12, 15:56
Medlem
Citat:
Som jag har fattat det så stämmer det att romer är kraftigt överrepresenterade när det gäller vissa typer av brott.

Men man kan ändå inte ha ordning där ett stort företag kan neka en konsument på visuella grunder på det viset. Tycker du inte själv att det blir lite konstigt? Att expedit ska hålla på om gissa om någon ser romsk ut eller inte.

Då får de ta och införa ett system med inkomstprövning eller så.

Visst, det är ett knivigt problem. Och jag har ingen bra patentlösning att föreslå.
Men jag FÖRSTÅR varför de har agerat så.

Ett sätt är att ta kreditkortsuppgifter och belasta (reservera) detsamma med en viss summa och ha möjlighten att kunna dra ytterligare summor vid ett bedrägeri. Alltså, redan INNAN bilen, kärran eller vad det handlar om, lämnas ut.
Senast redigerad av MrStreamer 2016-09-12 kl. 15:58.
Citera
2016-09-12, 16:13
Bannlyst
Vad gör det? Man får väl fortfarande vara rasist utan att halshuggas?
Citera
2016-09-12, 16:43
Medlem
Hur någons namn stavas eller dess etniska tillhörigheten säger ingenting om hur just den personen är eller hur den personen kommer sköta sig. Idioti att dra alla över samma kam.
Citera
2016-09-12, 17:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
I vänsterns och medias outtröttliga kampen av att komma på nya sätt med att sätta dit allt och alla för att vara rasister så kommer nu nästa nivå: du som aktivt väljer bort att sälja och eller hyra ut till mörkhyade är rasist.

http://www.svd.se/airbnb-ber-om-ursa...kampa-rasismen

Sedan en tid tillbaka har ett uppror start i USA där svarta tröttnat på att bli nekad att hyra boende via AirBnb på grund av deras svåruttalade namn / mörka profilbild.
För att sammanfatta situationen så hävdar man alltså att dem använder sig bland annat Blocket's och AirBnb's tjänster föra att till exempel hyra ut sin bostad men sen väljer att aktivt avstå att hyra ut det till personer med som är mörkhyade,araber, romer m.fl. så är man rasist. Att hänvisa till BRÅ duger icke. Du är rasist, inte påläst.

Ja, vad säger man? Jag antar att ni samtliga förstår att om ni nu väljer att inte hyra ut i huvud taget för att undgå risken att stämplas som rasister så är ni likväl passiva rasister / dolda rasister. Hyr ut till svarta idag, nu, eller bli för evigt en rasist. Låna ut din 14 åriga dotter när du ändå är i farten? Inte?! Är du rasist?!

Jag har lärt mig den hårda vägen. Aldrig mer köper / säljer jag av personer med ickesvenska namn på blocket. Kalla mig vad fan du vill, jag är dock trött på evigt prutande, trasiga prylar och äckliga andedräkter. Vill du bli blåst så be my guest, hoppas du sover bättre om nätter vetandes att du är en naiv ickerasist

Hörde (för ngn/ngr dag/ar sedan) ett inslag på BBC World, där någon (svart) man redogjorde för att han hade skapat en konkurrerande app - jag tror att den tjänsten hette "inclusive" (eller ngt i den stilen) - där uthyraren inte fick se ngt foto av eller ngr andra detaljer betr. kunden, innan uthyraren accepterat kunden.

Det låter väl som en utmärkt lösning! De, som vill hyra ut rum under sådana förhållanden, registrerar sig hos "inclusive" och de, som inte vill det, använder airBnB
Citera
2016-09-12, 17:52
Medlem
Citat:
Hudfärg är inte en ras eller etnicitet varpå du söker ordet Fördomsfullt och inte Rasistiskt, men vi förstår vad du menar.
Men nej, det är likväl inte fördomsfullt. Det är ett beslut grundat på statistik och inte gissningar och hörsägner.

Ja du har rätt angående statistik men jag har väldigt svårt att se att en svart man inte kan bli rasistiskt särbehandlad för sin hudfärg, och har inte rasen med hudfärgen att göra?
Citera
2016-09-12, 18:00
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ska det vara ok att ha en pub där man endast serverar vita och där man har en skylt utanför där det står "endast vita"?

Ska de vara ok att ha ett bussbolag där svarta måste resa sig upp för vita om de inte finns tillräckligt mycket platser till alla?

Självklart! Måste man som företagare få bestämma själv och inte staten.

Ditt andra exempel har jag länge funderat över varför det inte blir allmän kutym. Inte just svarta men att invandrare reser sig och lämnar plats för svenskar i kollektivtrafiken. Egentligen ganska självklart i mitt tycke. En invandrare borde visa den respekten för oss svenskar som låtit de komma till en fristad och dessutom betalar för det.

Hade jag tvingats fly från Sverige och fått en fristad i säg Irak och de betalade mina bidrag och de själva arbetade hela dagarna hade jag när jag lufsar ner till stan framåt lunch självklart erbjudit min plats till en Irakier för att visa min tacksamhet.
Citera
2016-09-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Självklart! Måste man som företagare få bestämma själv och inte staten.

Ditt andra exempel har jag länge funderat över varför det inte blir allmän kutym. Inte just svarta men att invandrare reser sig och lämnar plats för svenskar i kollektivtrafiken. Egentligen ganska självklart i mitt tycke. En invandrare borde visa den respekten för oss svenskar som låtit de komma till en fristad och dessutom betalar för det.

Hade jag tvingats fly från Sverige och fått en fristad i säg Irak och de betalade mina bidrag och de själva arbetade hela dagarna hade jag när jag lufsar ner till stan framåt lunch självklart erbjudit min plats till en Irakier för att visa min tacksamhet.
Varför måste man det? Det är inte så idag och jorden snurrar fortfarande. Menar du "borde"?
Citera
2016-09-12, 18:10
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Sedan en tid tillbaka har ett uppror start i USA där svarta tröttnat på att bli nekad att hyra boende via AirBnb på grund av deras svåruttalade namn / mörka profilbild.
Intressant. Kan nämna att "svarta" vänner till mig från NY besökte Sverige häromveckan och hade uppenbarligen inga problem med att hyra en fin innerstadslägenhet. Men med det priset som innehavaren begärde var det nog deras plånbok som var viktigast, inte hudfärgen. Den som har en fin lägenhet med förstående bostadsrättsförening kan tjäna storkovan.

Off topic: Jag har själv hyrt av "svarta" familjer i USA, inga som helst konstigheter eller problem, jag har gått på uthyrarnas betyg i första hand. Jag tror de som har svårast att hyra är personer som gör det första gången. Jag skulle inte neka någon med en massa bra och pålitliga referenser. Alla gånger jag hyrt har ägaren mött upp och hade jag sett ut som en uppenbart påtänd nedgången missbrukare skulle jag ha fått hitta annat boende.
Citera
2016-09-12, 18:43
Medlem
Karjalainens avatar
Den fria avtalsrätten bör försvaras. Man ska inte vara tvingad att ingå avtal med folk som man inte gillar.

Jag har full förståelse för att man inte vill hyra ut sin bostad till exempelvis zigenare eller bögar. Man vill ju behålla sina möbler och slippa att behöva göra sig av med sängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in