2016-09-12, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4
Hur ser ni på stora bolag som sysslar med biluthyrning, ska de ha rätt att neka människor beroende på vad de har på sig för kläder?

http://www.dn.se/ekonomi/statoil-erkanner-diskriminering-av-romer/

Det är allmänt känt att romer hyr bilar och släp - som de sedan inte lämnar tillbaka - och säljer vidare.

Detta vet de flesta mackägare om, och deras personal. Men de vågar inte agera i någon större skala p.g.a. mediadrev och vänstervåld.

En gång för många år sedan praoade jag hos en stor klädkedja. Där var min uppgift att hålla koll på "de med stora kjolar" och tala om för personalen om jag såg något misstänksamt. De hade haft mycket problem med romer och stölder, nämligen.
Citera
2016-09-12, 15:09
Medlem
NorthPorts avatar
Det händer att jag hyr ut min sommarstuga på airbnb, men att hyra ut till några andra än till vita (med respektabla yrken) skulle så klart aldrig komma på fråga. Det spelar ingen roll vad deras policies är då man själv väljer vem man vill hyra ut till. Det samma gäller ju blocket så vem bryr sig egentligen?
Citera
2016-09-12, 15:18
Medlem
Aurochss avatar
Blir hellre kallad rasist än rånad, mördad eller våldtagen av inneboende. Har heller ingen större lust att stå och tjafsa om priset på en vara jag säljer. Varför beblanda sig med högriskgrupper om man inte behöver? Såvida du inte är företagare och har bra försäkring eller DO efter dig så är det ju bara dumt.
Citera
2016-09-12, 15:20
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Hur ser ni på stora bolag som sysslar med biluthyrning, ska de ha rätt att neka människor beroende på vad de har på sig för kläder?

Jag tror inte det var just kläderna som fällde avgörandet där...
Citera
2016-09-12, 15:24
Medlem
durtmeisters avatar
Att inte hyra ut till någon ekom för att denne är svart är dumt men folk har väll rätt att vara hur jävla dumma de vill.
Har en mörkare polare och vi turades om att skriva till värdar, var värden lik mig i utseende och efternamn skrev jag och var han lik min vän skrev han.
Citera
2016-09-12, 15:27
Medlem
Unisertits avatar
Varför skulle det vara något dåligt? Om rasism saknade syfte eller verklighetsförankring så skulle nästan ingen vara det. Men eftersom alla är rasister så bör det ha funnits en evolutionär fördel för våra förfäder att vara det.

Det är en skillnad på att vara rasist och bedriva exempelvis folkmord. Man kan vara en trevlig rasist.
Citera
2016-09-12, 15:30
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag säljer ofta billig teknik på Blocket, och så fort jag får svar från personer som inte kan svenska eller som direkt börjar tjafsa om priset, eller säger att jag ska ringa dem, eller åka nu och möta dem någonstans - slängs det direkt. Jag har helt enkelt slutat att svara på sådana svar och inväntar en normal person (de kommer alltid för eller senare). Som oftast blir en svensk/europé.

Invandrare är lömska när det gäller Blocket, de kör med en massa skitmetoder, t ex de går med på ett pris vid mail-kontakt men sen när de hämtar prylen börjar de pruta direkt, de vill ha sänk pris p.g.a. bensinkostnader(!!!!!), eller så hittar de ett fel som inte finns på produkten och börjar bitcha.

Om jag hyrde ut en lägenhet, skulle jag skita fullständigt i vänsterns hjärnspöken. Jag skulle välja den personen som kändes bäst och mest seriös. Romer, däremot, skulle jag ALDRIG hyra ut till. Kalla mig vad fan du vill för det.
Jag kallar dig överlevare. Jag är likadan. Man måste ständigt vara på sin vakt annars är man körd i den här världen.
Citera
2016-09-12, 15:35
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Ja alltså väljer du att inte hyra ut till en person enbart på grund av hudfärgen så är det väl per defintion rasism. Men nu orkar jag inte läsa skiten så det finns väl säkert någon hake jag missar.

Hudfärg är inte en ras eller etnicitet varpå du söker ordet Fördomsfullt och inte Rasistiskt, men vi förstår vad du menar.
Men nej, det är likväl inte fördomsfullt. Det är ett beslut grundat på statistik och inte gissningar och hörsägner.
Citera
2016-09-12, 15:36
Medlem
tallskog4s avatar
Ska det vara ok att ha en pub där man endast serverar vita och där man har en skylt utanför där det står "endast vita"?

Ska de vara ok att ha ett bussbolag där svarta måste resa sig upp för vita om de inte finns tillräckligt mycket platser till alla?
Citera
2016-09-12, 15:38
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Att inte hyra ut till någon ekom för att denne är svart är dumt men folk har väll rätt att vara hur jävla dumma de vill.
Har en mörkare polare och vi turades om att skriva till värdar, var värden lik mig i utseende och efternamn skrev jag och var han lik min vän skrev han.

Per vilka parametrar menar du att jag är hur jävla dum som helst? Mäter du per IQ, antal bekanta som är ickesvenskar, ekonomisk framgång eller för att de inte gör som du tycker? Att bara hävda att någon är dum är i sig inget givande om det inte går att förstå vad du utgår ifrån.
Citera
2016-09-12, 15:40
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ska det vara ok att ha en pub där man endast serverar vita och där man har en skylt utanför där det står "endast vita"?

Ska de vara ok att ha ett bussbolag där svarta måste resa sig upp för vita om de inte finns tillräckligt mycket platser till alla?

Du känner inte att du jämför äpplen med päron nu? Ett statligt ägt bussbolag vs Mitt egna hem. Men nåväl, du kanske bor i tunnelbanan, vad vet jag
Citera
2016-09-12, 15:43
Medlem
Citat:

Men detta är inte diskrikinering - det är självbevarelsedrift.
Vem som helst som har ett par decennier i landet med diverse kontakter med zigenare vet vad jag talar om. De flesta är både trevliga och sociala och jag både har haft och har emellanåt givande konversationer med Zigenare (precis, Zigenare. De är vad jag kallar dom öga mot öga och inte en jävel har något emot det).

Däremot skulle jag aldrig varken hyra ut eller låna ut något till dessa. Det vet dom och det förstår dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in