Citat:
Ursprungligen postat av
trenterx
Beslutet är nog fattat. Antag att beslutet innebär att häktningen hävs. Vad händer då? Det är fullt möjligt att man anser sig behöva inhämta synpunkter från UD innan beslutet fatställs definitivt, eftersom frågan kan beröra Sveriges förhållande till främmande makt, USA och England i det här fallet.
Jag känner till lagtexten, att myndigheter ska "stämma av med UD" för att inte påverka Sveriges utrikesaffärer. Jag tror dock att beslutet redan är avstämt från politiskt håll iom. att jag är helt övertygad om att Biden och Löfvén pratade om hur man skulle hantera fallet i efterdyningarna till DNCLeaks. Biden var här 25e augusti. DNCLeaks och leaksen mot Clinton Foundation, och nu dom utlovade leaksen för att "avsluta Clintons kandidatur" så har fokus skiftats.
Sverige kan inte vara behjälpliga med "våldtäkt mindre grov" för det enda det kan göra är att upprätthålla status quo. Wikileaks fungerar fortfarande med Julian på ambassaden. Låt vara att det fungerar sämre, men problemen är inte noll för USAs vidkommande.
Detta har ju politikerna också förstått, och därför tror jag att Sverige nu tillåts lämna affären. Det gäller nu för USA att skademinimera Clinton-leaksen, kanske tillochmed preventivt ersätta Clinton med någon annan som vi såg nåt krismöte om hos demokraterna idag. Det kan vara ett steg i skademinimeringen av kommande leaks att föregå Wikileaks och lyfta bort Clinton.
Vad som kommer att hända? Ja, inte lär han lämna ambassaden trots att den svenska häktningen hävs, det sa han själv i UG; Assanges problem är USA - men nu vill det då till att USA får skita ner händerna själva om dom tänker sig någon lösning.
I början tror jag att England kommer att häva bevakningen iom. att EAW blir inaktuell. Sen är det ju en affär mellan USA och Ecuador och UK. Hur den kommer falla ut är svårt att sia om.
Den svenska kejsaren Ny är nu fullständigt naken. Häver inte Sverige häktningen så att fallet kan läggas ner kommer hon att vara inte bara naken, utan skinnflådd när Wikileaks lyckas förstöra neocon-gubbarnas kandidat i presidentvalet.