2016-09-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Påminnas bör om att det hinner bara gå 9 dagar från det att ett dystert besked från ett
försäkringsbolag ramlar in tills att det slocknar liv igen ute vid det idylliska sommarstället
vid Hjälmaren. Måste ha känts tungt det där. Här har man bemödat sig förgäves.
Ja, själva "olyckshändelsen" köptes ju, men så går det och stupar på en namnteckning som
man lagt ner mycket jobb med att den skulle se helt äkta ut, men det var inte tillräckligt
ändå visade det sig.
Det svors nog mycket i det här läget. Bakslag modell större. Frustration i massor och
man kan ha känt sig kränkt också mitt i alltihop. Och när man upplever sig kränkt
då är det lätt hänt att man vill agera på nåt sätt. Ett par kåta slynglar tog sig för att
polisanmäla när det hade tumlats runt i sänghalmen, som om de skulle ha varit ovilliga de
små liven, och det fick de betala för på ett ganska kännbart sätt en tid därefter.

Och nu är man kränkt igen. Miljonerna man behövde haft frös inne - jävla satans IF -
och ovanpå det får man höra att ens älskade paradis ute på landet ska säljas av.
Av föräldrar som levt länge nog och satt inne med kosing som hon behövde bättre än dem
och hon behövde den just nu dessutom. Föräldrar som i och för sig inte varit på plats
när det råkade förolyckas förra året, men allt mer låtit förstå att de hade sina onda
aningar om den saken.
Ja, varför inte skrida till handling igen? Och låta lilla älsklingen som man lyckats förvrida
huvudet på alldeles göra rätt för sig. På nytt. Ja, det fanns andra villiga pers också att tillgå
ifall det skulle trilskas med hazarpojken från Kabul.

Ja och så agerades det och det gick inte så bra den här gången heller har det visat sig.
"Jag är ganska arg", framhölls det efter frisläppandet för några veckor sedan.

Kan tänkas att det vuxit ut lite med den där argsintheten sen dess.
Rysligt arg och kränkt kan det tänkas att det känns där borta i häktescellen.
Orolig och något modfälld dessemellan.

"Älsklingen" känner sig nog mest lurad.

Det är så jag tolkar henne, bra sammanfattning
Citera
2016-09-11, 22:45
Medlem
Jag tycker att det låter som vidrig det polisen säger, att hon troligen vart med och kollat när älskling dödat pappan och för att sen ge sig på mamman. Hur fan är man funtad om man står och kollar på när nån annan mördar. Hon kanske visserligen gick igång på det, vad vet jag
Citera
2016-09-11, 22:49
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Haha, nu har jag i två inlägg sagt att jag inte tror att det var dessa korvören/kronor som var orsaken. Jag tror alltså att vi faktiskt är överens om det.
Men OK... ha det

Nu har jag läst på och har förstått att vi är i fas. Hoppas du tar emot min ursäkt.
Citera
2016-09-11, 22:58
Awaiting Email Confirmation
Kan någon vara snäll o ladda upp sexfilmem på henne med dom två flyktingbarnen?😉😉
Citera
2016-09-11, 23:31
Medlem
Jag har ett lite annat perspektiv på det igen, om ni tillåter förslaget.
Det må ha varit en sketen liten summa, men trots allt dubbelt så stor som hälften + annat som kanske ingick i dödsboet.
Var det inte så att hon åtminstone då och då satt på den ekonomiska pottkanten? Betalningsanmärkningar och fogde?
Eller har jag missförstått det också? Om det var så, då hade hon säkert svårt att få lån den vanliga vägen och även en futtig summa som 200000 skulle vara till hjälp om hon var tvungen att skyffla pengar mellan alla räkningar. Får man inte intryck av att hon sökte startkapital lite häran och däran? Hos mer eller mindre solventa bekanta?
Jag tror inte att hon nödvändigtvis mördade för bara denna lilla summa - det var ju verkligen inte något att rymma utomlands med; men jag tror att hon hade viss liten nytta av vad hon fick ihop i det läget.

PS
+ naturligtvis försäkringspengarna som alla antar att hon räknade med!
Senast redigerad av tantigheter 2016-09-11 kl. 23:58.
Citera
2016-09-12, 00:03
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, de 25 miljonerna gick inte direkt på IFs resultaträkning. Jag vet inte hur mycket de tar ut för förvaltningen i avgifter på ditten och datten. Någon eller några miljoner/år på 25 miljoner? Orkar inte kolla och det är kanske inte det viktiga. Det viktiga är att de inom ramen för sitt uppdrag befinner sig i en ekonomisk tvist, ett civilmål, med JM och deras agerande ska ses mot bakgrund av detta. Att de utreder validiteten i en försäkring och att de polisanmäler oegentligheter är helt OK. Men deras uttalanden i pressen måste utsättas för källkritik, och i detta sammanhang måste man utgå från att det de meddelar pressen är sådant som stärker deras mål och att de utelämnar sådant som talar till motpartens fördel.

Edit: nä 25 mille var väl lite mycket. Var väl 2,5 miljoner och intäkterna blir då en tiondel av det ovan sagda. Likväl, slutsatserna gäller.

Faktum kvarstår trots ditt tossiga inlägg, IF har inget att vinna på att vara giriga. Om dom endast tänkt på ekonomin som vissa tycks tro, hade det billigaste alternativet kanske varit att betala.
Men dom har ett uppdrag och måste följa svensk lag, däri ligger att polisanmäla misstänkta oegentligheter om dessa är av allvarlig art.
I detta fall får vi väl anse att det kriteriet är uppfyllt?
Senast redigerad av perVers2.1 2016-09-12 kl. 00:14.
Citera
2016-09-12, 00:13
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobo35
Jag tycker att det låter som vidrig det polisen säger, att hon troligen vart med och kollat när älskling dödat pappan och för att sen ge sig på mamman. Hur fan är man funtad om man står och kollar på när nån annan mördar. Hon kanske visserligen gick igång på det, vad vet jag
Detta handlar ju om simpel bekräftelse, och elementär översikt, av att saker och ting sker såsom de planerats. Man kan ju inte vara helt hundra på att ens lågutbildade afghanistanske kamphund till punkt och pricka kommer följa instruktioner i en känslig och nervös situation som denna, det är många detaljer och riskfaktorer det behövs hållas ögon på.

Jag tror det är ett enkelt misstag att resonera utifrån allmänmänskliga perspektiv när man försöker sätta sig in i den här Johannas situation. Det som kan uppfattas som vidrigt och otänkbart är bara en besvärlig nödvändighet för andra.
Citera
2016-09-12, 01:48
Medlem
Grandiosos avatar
Föräldrarna hade köpt en ny husbil:

Citat:
Men utöver det kraftiga obehaget över drunkningen så kan det finnas ytterligare en orsak till att Arbogaparet under sommaren har hållit sig borta från sommarstugan.
De hade köpt en ny husbil. Det brukar ju vara så med personer som skaffar husbil att de blir uppslukade av den, kanske är det därför som de inte varit här.
Husbilen köptes fabriksny och håller, precis som sommarstugan och dess strandtomt, toppklass. En sajt kalkylerar värdet till cirka 750 000 kronor.
Citat:
Stora summor stod på spel: Ett hus i området med liknande sjötomt såldes för knappt åtta miljoner kronor i slutet av 2014, enligt bostadssajten Booli.

Men säljplanerna ska inte ha fallit i god jord hos den 41-åriga dottern.

–  Jag vet att hon älskade att vara där, fiska kräftor, sola, bada och ta med sig olika partners dit. Jag har också hört att hennes föräldrar tänkte sälja men jag vet inte säkert, säger en person med insyn i familjen som vill vara anonym, till BBLAT.

Och trots att paret knappt hade varit i sommarstugan under årets säsong – så lyckades mördaren eller mördarna pricka in den dag de kommit för att tömma uthus och förråd.
http://www.expressen.se/nyheter/skulle-tomma-stugan--da-blev-pappan-mordad/

I dagarna ska LGWP bege sig till Arboga och sommarstället:

Citat:
Om det som åklagaren och hans poliser numera anför mot henne och hennes artonårige medhjälpare och pojkvän skulle visa sig vara sant så är hon onekligen ett mycket ovanligt inslag i den kriminologiska faunan. Nio av tio mördare är män och på förhand planerade mord med ekonomiska motiv är mycket sällsynta inslag i den här typen av mänsklig praktik. Återstår att leda misstankarna i bevis mot en person som både har statistiken på sin sida och dessutom nekar i sten. Ska man lyckas med den saken så kommer det att krävas handfast bevisning. Helst teknisk sådan, som binder dem direkt till gärningen, och gärna ett erkännande från åtminstone någon av dem.

Ett intressant fall förvisso och därför ingen slump att jag redan om några dagar avser att besöka de båda brottsplatserna. Föräldrarnas sommarstuga och den närliggande sjön där före detta maken hittades drunknad.
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-ovanligt-med-kvinnliga-mordare/

Notera att ärade professorn talar om "brottsplatser". Han verkar ta för givet han också att
det begåtts en överlagd mordisk handling när maken med det finska namnet dog.
Senast redigerad av Grandioso 2016-09-12 kl. 02:35.
Citera
2016-09-12, 09:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Föräldrarna hade köpt en ny husbil:
http://www.expressen.se/nyheter/skulle-tomma-stugan--da-blev-pappan-mordad/
I dagarna ska LGWP bege sig till Arboga och sommarstället:
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-ovanligt-med-kvinnliga-mordare/

Notera att ärade professorn talar om "brottsplatser". Han verkar ta för givet han också att
det begåtts en överlagd mordisk handling när maken med det finska namnet dog.

Bra sammanställning igen, Grandioso.

I ansträngningar att uthärda nyhetstorkan om abogamorden...
Några noteringar i samband med uppgifter i tråden och tidningsuppgifter.

2 500 000
Jag tror att det är klargjort, men eftersom flera uppgifter förekommit, så
var försäkringsbeloppet på den livförsäkring som togs ut på Aki i januari
2015 med JM som förmånstagare 2 500 000.

Lyxig husbil?
En "lyxig husbil" står det i tidningarna att paret M*ller köpt. Den värde-
uppskattning som gjorts, ca 750 000:- speglar en ganska normal hus-
bil. Här kan man se prisnivån på några vanliga husbilar (Adria, Kabe och
Hymer). En vanlig prisnivå är strax under 1 000 000. Lyxiga husbilar
kostar betydligt mer.
http://www.vinslovs-fritidscenter.se/Nya-husbilar

Fritidsfastigheter vid Hjälmaren
Görans och Ankis fastighet var ovanlig. De flesta fritidsfastigheter runt
Hjälmaren finns i områden med gruppbebyggelse, på tomter runt 1000-
1500 m2 utan egen strand eller brygga.
Här är en sammanställning över några fastigheter som sålts senaste året
http://www.hemnet.se/salda/bostader?item_types%5B%5D=fritidshus&location_ids% 5B%5D=17869
Priserna varierar mellan 350 000 och 2 610 000. Den fastighet som
sålts för 2 610 000 ser ut att kunna vara jämförbar med den M*llerska,
med egen brygga och lite större tomt, även om jag inte tittat närmare
på någon av fastigheterna.

Obduktion
Det har gjorts många principiella uttalanden om obduktioner, både i media
och i tråden, utan att det gått att dra säkra slutsatser om vad som egentligen
gjorts i samband med Aki's död. Om inte tidigare, får vi väl veta mer i samband
med rättegången, under förutsättning att det blir en sådan. Inte ens att det
gjordes en rättsmedicinsk obduktion verkar självklart. Att det inte gjordes
någon utvidgad rättsmedicinsk obduktion är väl troligt eller nästan säkert.
Förhoppningsvis finns vävnadsprover (t.ex. hår) och kroppsvätskor (blod,
urin och ögonvätska) sparade, men vi vet inte. Vi vet inte heller vilka
analyser som gjordes för ett år sedan. Den enda uppgift vi fått är att
alkoholhalten i blodet bestämts till 1,36‰. Kanske gjordes inga fler
analyser.

700 analyser...
Analyslista, med ca 700 olika analyser som RMV kan göra, t.ex.
i samband med obduktion:
http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/rk/IF202.036_Analyslista_-_en_foerteckning_oever_analyser_i_blod__urin_och_h aar.pdf
LC-MS teknik används ofta. LC-MS kombinerar vätskespektrometri
med masspektrometri. Det mesta går att hitta. Om man anstränger
sig. Om man inte väntar för länge.
Här finns lite mer om hur RMV arbetar:
http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/Fakta-i-malet-sv-4-upplaga-2010.pdf

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-12 kl. 10:36. Anledning: några...
Citera
2016-09-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Faktum kvarstår trots ditt tossiga inlägg, IF har inget att vinna på att vara giriga. Om dom endast tänkt på ekonomin som vissa tycks tro, hade det billigaste alternativet kanske varit att betala.
Men dom har ett uppdrag och måste följa svensk lag, däri ligger att polisanmäla misstänkta oegentligheter om dessa är av allvarlig art.
I detta fall får vi väl anse att det kriteriet är uppfyllt?

Faktum kvarstår trots ditt tossiga inlägg. Vid en källkritisk betraktelse av IFs uttalanden måste man dra slutsatsen att iakttagelser som styrker motpartens position knappast skulle presenteras. Uttalandena är inte objektiva och neutrala. Därför får man ingen nyanserad bild att basera slutsatser på, utan en tillrättalagd, avsedd att ge IF rätt.

Det du skriver ligger ju i linje med vad jag skrev i övrigt men jag antar att din förmåga till läsförståelse är låg. Då blir det lätt lite tossigt.
Citera
2016-09-12, 12:50
Medlem
Många inlägg har nu varit reflektioner över JM och visst det innehåller allmänmänskliga faktorer. Det tror jag stämmer så länge det rör sig om JM själv. Kränkthet, avundsjuka, svartsjuka , ja till och med kärlek till sin oas dvs föräldrarnas sommarstuga. När det gäller matriella ting kan hon nog känna ett habegär, kärlek är nog fel ord. Den kortaste def av psykopat är brist på kärlek. Det är nog ett habegär när det gäller människor också när jag tänker efter. Kärlek och omtanke finns nog inte hos henne. När empati inte finns kanske hon vill ersätta detta med makt, egendom och pengar.
Citera
2016-09-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
2015 med JM som förmånstagare 2 500 000.

Lyxig husbil?
En "lyxig husbil" står det i tidningarna att paret M*ller köpt. Den värde-
uppskattning som gjorts, ca 750 000:- speglar en ganska normal hus-
bil. Här kan man se prisnivån på några vanliga husbilar (Adria, Kabe och
Hymer). En vanlig prisnivå är strax under 1 000 000. Lyxiga husbilar
kostar betydligt mer.
http://www.vinslovs-fritidscenter.se/Nya-husbilar

Man får nog betrakta en husbil för 750 000kr som lyxig. Ett fordon är till skillnad från en sommarstuga inte ens en investering utan ren konsumtion. Det är inte speciellt vanligt att folk köper nya husbilar nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in