Citat:
Ursprungligen postat av
brukerinne
Nei IM sier ikke i første avhør at han har sett GM tok et par steg bakover slik han gjør i andre forhør. Om GM gikk bakover betyr det vel at GM har tatt en titt, men neppe at han har stoppet opp. Første forhør er ikke bare kort; det er ekstremt kort. Ser ut som IM bare har fått oppfølgingsspørsmål angående signalement og tidspunkt. Ja, det er helt uforståelig at de ventet nesten to uker til neste avhør. Ser at det gjelder flere vitner.
Jeg vet ikke hva som kom fram i media i løpet av de to ukene. Var "två steg bakåt" LP sine ord? Likevel synes jeg IM er klar på hvordan GM beveget seg. Han roter det imidlertid til og er mer famlende etter hvert. Ser ut som han veldig gjerne vil bidra til en løsning. Men det er en stor forskjell på to uker og tiden fram mot rettergangen mot CP.
Ja, første avhør er mest troverdig. Men det kan selvfølgelig skje at man utdyper senere om man ikke har fått sagt alt første gang. Og det kan skje at man tenker seg om og korrigerer sine første antakelser. Det tror jeg skjedde med Delsborn som skjønte at en samtale kunne være hans egen tolkning.
Er fortsatt usikker på om LP sa hun kjente igjen den lange i beige eller om hun bare assosierte til mannen utenfor bostedet. Ellers lurte jeg på mannen med skinnjakke. Var det ikke J. Nilsson som fortalte at en person med brun skinnjakke sprang "som fan" inn Tunnelgatan? Dette skjedde i det øyeblikk AH startet førstehjelp. Tror også det var J. Nilsson som så en lyskledd bevege seg raskt mot Kungsgatan.
Inge Morelius säger i andra förhöret ungerfär samma sak som
Anders Björkman på mordnatten: GM rör sig lugnt men snabbt från mordplatsen. IM är inte inte tvärsäker och det gör honom till ett ibland vanskligt vittne men kan hans uppgifter backas upp av andra är dom intressanta. Tillsammans med tiderna från bankomatuttagen av
Helena Lähde ger IMs vittnesmål en fingervisning om hur länge var på mordplatsen.
Visst är ett förhör efter två veckor klart bättre än 2½ år. Men mytbildningen runt MOP är så djup att det alltid behöver betonas vad som sas vid de första förhören.
Jan Nilssons uppgifter stämmer som du säger. Han säger sig också åkt sveavägen-tegnergatan-Luntmakargatan tio minuter efter för att "ta sig en titt" , på mig gör han ett lite märkligt intryck.
Liksom i fallet IM blir
Anders Delsborn hörd den 14mars. Det är andra och sista gången han hörs i PU och då av
Hans Holmers favorit, den på karriärstegen snabbt klättrande . fd kustjägaren
Jan Länninge. Denne berör inte ADs uppgifter om en kontakt mellan paret
Palme och GM. En av flera märkliga utredningsinsatser av just JL, LAC-bandet ett annat.
Intressant nog talar även
Christina Wallin om att hon "hade sett tre människor stått tillsammans vid mordplatsen"[/i] när hon hörs av Kriminalassistent
Hurtig kl 1520 på lördagseftermiddagen efter MOP. Hon kan visserligen då hunnit läsa eller höra vad AD redan sagt i media. Förhöret med henne är minimalistiskt , förhöret med IM framstår nästan jämfört med vad man frågar CW

om.