Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Jag kommer ihåg att jag inför valet 1985 undrade om Kreab verkligen ville att moderaterna skulle gå framåt i valet. Den valpropaganda de utformat åt moderaterna var uppseendeväckande lam och likgiltig. Någonting var på gång då, hösten 1985 och framåt:
- Hatet mot OP intensifierades i den moderata valkampanjen.
- D Kl*fverski*ld frågade LK B*rgh om han ville skjuta OP. Allt var planerat och klart.
- Flera andra personer tillfrågades om samma sak.
- En grupp marinofficerare hävdade öppet att OP var en förrädare.
- Personer syntes bete sig hotfullt och annorlunda vid OPs bostad.
- Tips om ett förestående mord ignorerades av Säpo.
- En nazipolis skränade på gatan om att "fähunden" snart skulle vara död.
- Ett antal personer spred information om ett nära förestående mord.
- En skånsk bonde uppgav att OP skulle skjutas med specialammunition kommande helg.
- En man iakttogs följa efter OP när han promenerade till Ströms herrmode.
- Redan på dagen den 28/2 gjordes WT-tester i flera butiker i Skandiahuset.
- På USAs ambassad noterades en kraftigt förhöjd radiotrafik i Stockholm denna kväll.
- Spaning av informell karaktär tycks ha pågått på Sveavägen hela kvällen fram till mordet.
- HH skjutsades omkring i Stockholm under kvällen trots att han officiellt var i Dalarna.
- Personer med WT följde efter paret Palme till tunnelbanan.
- Personer med WT syntes vid Sveavägen-Tunnelgatan ungefär när filmen började.
- Mystiska personer syntes utanför biografen medan föreställningen pågick.
- Uppe vid Johannes kyrka stod personer med WT och bil på tomgång i minst 30 min. innan mordet.
- Personer med WT iakttogs mellan Grand och T-Rådmansgatan efter föreställningen.
- Personer med WT syntes åter vid korsningen Sveavägen-Tunnelgatan.
- Personer tycktes följa efter paret Palme från ABC-huset mot mordplatsen.
- En polispiket från VD3 befann sig i mördarens kommande flyktväg minuten innan mordet.
- När LOP passerat Skandiaentrén klev Stig Engström ut på gatan och gick efter dem.
- Vid mordplatsen tycks en person ha inväntat paret vid Dekorima.
- Ungefär vid mordet syntes en person med WT på Tunnelgatan.
- Efter mordet går en man i beige fram till den skjutne och fortsätter sedan mot Kungsgatan.
- Direkt efter mordet tystnade den mesta radiotrafiken.
- Minuterna efter mordet konstaterade HH lugnt att Palme var död.
- Minuten senare ska han ha åkt förbi mordplatsen.
Planerna på mordet hade utarbetats och förfinats under en längre tid. Statsminister Olof Palme skulle mördas efter en tid av intensifierade kampanjer mot honom, innan resan till Moskva.
Ja, en i sanning avslöjande lista. Bra. "Mannen bakom Palme vid Ströms" var väl uppdiktad av den chilenske konstnären men det spelar mindre roll. Resten är talande. Just den kraftigt förhöjda radiotrafiken under mordkvällen är också en sån där sak som man sällan talar om.
Kjell F pratade om en serie korta, kodade meddelanden från 22.30 och framåt.
Och så har vi den mystiska radiosändningen på vinden ovanför parets lägenhet på Alströmergatan. Jag vill gärna återkomma till den. Sådana irrationella inslag brukar vanligen viftas bort av rationella personer som "trams". Men ingen har, mig veterligen, gått till botten med den uppgiften. Vem var det till exempel som ringde paret från Televerket Radio och bad om en redogörelse? CGÖ? Och varför blev det sedan helt tyst?
Generellt visar din lista att mordet bör ha varit känd i mycket vida kretsar hösten/vintern 1985.
Moderatpolitikern BH hade utvecklade kontakter sedan många år med personer som stod höger om högern. Vad visste han före mordet?
Intressant är det.