2016-09-10, 10:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Låter väldigt märkligt att bara hälften skulle ge regeringen underkänt.
Det är nog andelen som tycker riktigt illa om Regeringen. Nu har undersökningen publicerats i SvD:

Svenskars förtroende rasar – regeringen underkänns

Citat:
Halvvägs för regeringen Löfven är nästan fem av tio missnöjda med hur S och MP sköter sin uppgift, visar en opinionsundersökning från SvD/Sifo. Sämst betyg får regeringen i migrationsfrågan. SvD åkte till bruksorten Norberg som tagit emot många flyktingar.

http://www.svd.se/huvudtext-halvtidsjobbet-norberg

Nedbrutet:

Citat:
De tillfrågade kunde sätta betyg på en fyrgradig skala. 4 motsvarar mycket bra, 3 ganska bra, 2 ganska dåligt, 1 mycket dåligt.

Så här blev utfallet (högst betyg, mest positiva omdöme):
•Landets ekonomi 2,4
•Miljö 2,4
•Energipolitik 2,3
•Arbetsmarknad 2,3
•Sociala frågor/problem 2,1
•Bostäder/byggnadsfrågor 2,1
•Skola utbildning 2,1
•Lag och ordning 2,1
•Äldrefrågor 2
•Sjukvård 2
•Integration/invandring 1,9
2016-09-10, 10:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är nog andelen som tycker riktigt illa om Regeringen. Nu har undersökningen publicerats i SvD:

Nedbrutet:

Ja när regeringen bara får 2,4 för det område som väljarna är som mest positiva till regeringen för är garanterar betydligt fler än hälften missnöjda med regeringen. Media vill som vanligt lägga en filt över missnöjet och det gäller även tidningar på högerkanten som SvD. Idag har vi bara två block, 7K och SD och all media står på 7Ks sida.
2016-09-10, 23:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Nedbrutet:

Det är inte utan att man funderar på hur de människor är skapta som har förtroende för regeringen och dess sätt att sköta politiken på. Att det alltid finns 10-15% politiska stollar är väl etablerat men ca 50% är helt orimligt. Därför blir nästa fundering på hur själva undersökningen är gjord, men det brukar man inte få ta del av i några detaljer.
2016-09-10, 23:33
Medlem
Det är väldigt uppmuntrande att fler och fler inser att vi behöver sparka ut ett par av de små partierna och att opinionsmätningarna stadigt visar hur 2-3 partier ligger väldigt nära 4% spärren. Det är väl egentligen 4 partier som är där och slåss om man räknar med FI också.

Det allra värsta som kan hända Sverige nu är att alla klarar 4% spärren. Det borgar för fortsatt kaos och svag regering men om alla 4 hamnar utanför riksdagen får vi en helt annan stabilitet i riksdagen där man istället kan börja lyssna på majoriteten och sluta att genomföra dåliga beslut som kompensation för att få genomföra bra beslut. De små partierna har fått alldeles för mycket att säga till om och tillför ytterst sällan något bra till svensk politik. Så hej då!
2016-09-10, 23:36
Medlem
Citat:
Låter väldigt märkligt att bara hälften skulle ge regeringen underkänt.

Citat från artikeln:
"I dag tycker endast 22 procent av svenskarna att regeringen sköter sin uppgift ”mycket” eller ”ganska” bra. Hela 46 procent svarar i stället ”mycket” eller ”ganska” dåligt, visar SvD/Sifo-mätningen."

Saknas 32% som alltså antingen svarat varken bra eller dåligt alternativt vet inte. Alltså gissningsvis en femgradig skala där man i artikeln bara koncentrerar sig på de två högsta och två lägsta alternativen. Och när man analyserar en sådan skalfråga brukar man bortse från mittenalternativet eftersom det är neutralt.

Min analys blir därför att det är drygt dubbelt så många svenskar som som tycker regeringen är dålig gentemot de som tycker den är bra. Och det är ett ganska mycket sämre betyg än att knappt hälften av svenskarna tycker dom är dåliga.

EDIT: observera att 22% tycker regeringen gör ett bra jobb. En regering som består av två partier som tillsammans fick ca 38% av rösterna i valet. Eftersom en del som tycker regeringen gör ett bra jobb kan ha röstat på Vänsterpartiet, FI eller vad som helst egentligen så är det alltså inte säkert att hälften av de som röstade på regeringspartierna tycker dom är bra.
Senast redigerad av enondgris 2016-09-10 kl. 23:42.
2016-09-11, 18:00
Medlem
Returpappers avatar
Tycker inte att regeringens dåliga förtroende speglar sig i opinionsmätningarna. De är helt enkelt för bra. Man kan tycka att minimum för att stödja ett regeringsparti är att de sköter sig ganska bra.

Man har ju i grunden inget att förlora på att tycka något annat är bättre eftersom det inte är upp till bevis förrän om två år.
Kan det då vara så att samtliga miljöpartister är kritiska och det bara är 22% ryggmärgssossar kvar?
I så fall är 22% vad sossarna borde ha i mätningarna.
Men det stämmer inte heller för miljöfrågorna var ett av två frågor de var mest nöjda med.

En möjlig slutsats, alla miljöpartister är missnöjda med regeringen men sossarna som är kvar är väldigt nöjda med miljöpolitiken.

En annan möjlig slutsats är att båda partierna är mycket överskattade av opinionsinstituten.
2016-09-11, 19:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
I så fall är 22% vad sossarna borde ha i mätningarna.

Det har dom ju haft också, i några mätnignar tidigare. Nu har dom jobbat upp sig lite. Mätningarna spretar dock allt mer, och det finns goda skäl att anta att dom institut som hänger kvar i 1900-talet och ringer upp folk och hoppas på det bästa ligger ännu mera fel nu än 2014. S är med all sannolikhet övervärderade i dessa stenålders-undersökningar.

Skulle det vara val nu skulle nog sossarna bara få ca 24%. I många småkomuner som pådyvlats stora mängder utländska slackers så kommer nog SD att få över 50%. Lövféens förakt för vanligt folk gör inte saken bättre för S.
2016-09-11, 22:23
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Med halva loppet kvar kämpar Stefan Löfvens regering med svaga opinionssiffror. Hans företrädare Fredrik Reinfeldt hade det ännu tuffare. Men det är en klen tröst, varnar statsvetaren Jonas Hinnfors.

På fredagen är det precis halvtid i mandatperioden för den rödgröna regeringen. Nästa ordinarie riksdagsval sker den 9 september 2018.

http://www.di.se/nyheter/tungt-i-halvtid-for-stefan-lofven/
2016-09-11, 23:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
http://www.di.se/nyheter/tungt-i-halvtid-for-stefan-lofven/

En viktig skillnad mellan sossarnas dåliga siffror nu och alliansen tidigare är att sossarna ligger i en långvarigt fallande trend. Detta är inget tillfälligt utan de kommer från en nivå runt 45% och har år efter år fallit till nu bara runt 25%.

Då och då kommer någon upprekyl, som när de byter partiledare men den effekten blir bara kortvarig, sedan faller de ned igen enligt den långvarigt fallande trenden.
2016-09-11, 23:28
Medlem
Citat:
En viktig skillnad mellan sossarnas dåliga siffror nu och alliansen tidigare är att sossarna ligger i en långvarigt fallande trend. Detta är inget tillfälligt utan de kommer från en nivå runt 45% och har år efter år fallit till nu bara runt 25%.

Då och då kommer någon upprekyl, som när de byter partiledare men den effekten blir bara kortvarig, sedan faller de ned igen enligt den långvarigt fallande trenden.
När kan vi tänkas få se S med 19% i en OU? 2017-18 kanske?
2016-09-11, 23:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
När kan vi tänkas få se S med 19% i en OU? 2017-18 kanske?

I mina "eftervalsanalyser" som jag gjorde redan innan valet förutspådde jag att de skulle komma ner till 25% vid ungefär den här tiden (de finns i min signatur). 19% tror jag däremot inte vi kommer få se under den här mandatperioden.
2016-09-11, 23:42
Medlem
Citat:
I mina "eftervalsanalyser" som jag gjorde redan innan valet förutspådde jag att de skulle komma ner till 25% vid ungefär den här tiden (de finns i min signatur). 19% tror jag däremot inte vi kommer få se under den här mandatperioden.
Jo, men jag tänker mer på den lägsta noteringen i den mest ofördelaktiga undersökningen.

I februaris Sentio fick ju S 21,1%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in