2016-09-08, 02:50
Medlem
Flytta tillbaka till Sverige med min Amerikanska man

Hej! Efter 10 år utomlands har jag tillslut tagit beslutet att flytta tillbaka till Sverige. Jag gifte mig med en Amerikan för 3 år sedan (och har ironiskt nog kämpas som en idiot hela den tiden för att tillslut bli permanent resident här i USA). Jag kollade in på Migrationsverket och enligt dem kommer det ta 14-15 månader innan min man kan komma in i landet! Vi hade hoppats på ca 6 månader (vilket det var för ett par år sedan när min vän flyttade hem med sin Australienska pojkvän). Detta trotts att vi levt tillsammans i 4 år och varit gifta i 3. Däremot tar det bara 1-2 månader att fixa ett arbetsvisum i Sverige.. Min fråga är alltså, om vi kan hitta ett jobb till honom i Sverige och flytta dit med ett arbetsvisum, kan vi då ändra det till permanent uppehållstillstånd medan vi är i landet och jobbar?

Tusen tack på förhand!
Citera
2016-09-08, 03:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Mi har liksom allt om detta. Vet att det just finns särskilda regler gällande kanadicker då vi har avtal med dom men icke med amerikaner. Det är liksom svårare för en amerikan eller kanadick att bli svensk medborgare än en typ afghan... Det är liksom extremt konstigt en person nu vill göra rätt för sig tar minst 5 år innan svenskt medborgarskap kan bli aktuellt. Men innan dess är det väl inga större problem med arbetsvisum gång på gång tills då personen visat sig vara förtjänt av svenskt medborgarskap.
Senast redigerad av Zaedrews 2016-09-08 kl. 03:43.
Citera
2016-09-08, 09:50
Medlem
Bongomans avatar
Jobbvisum går jättebra. Se bara till att arbetsgivaren lägger en annons på Arbetsförmedlingen innan och betalar ut rätt lön. Låt honom flytta först och ensam. Du kan komma en månad senare. Sedan har ni tid på er att söka permanent för honom.

Det finns alltid en risk med att gå bakvägen men det blir otrevliga rubriker i tidningarna när de utvisar en arbetare som dessutom fått rätt lön och rekryterats på rätt sätt. Blir du gravid är det bara en fördel.
Citera
2016-09-08, 11:03
Medlem
Bara för att klargöra: Vi som ansökt innan den 20 juli 2016 omfattas inte av något försörjningskrav? Det går alltså bra att bo i en 1:a på 28 kvadrat när min tjej kommer hit?
Citera
2016-09-08, 20:34
Medlem
Tack för era svar! Bongoman, varför är det bättre om min man flyttar innan mig? Du tror inte att Mi blir tjuriga om han flyttar till Sverige på ett arbetstillstånd och sedan söker uppehållstillstånd via mig (hans Svenska fru) när han redan bor i landet? Jag hade för mig att man inte kunde söka uppehållstillstånd om man redan befann sig i Sverige?

Tusen tack för svar!
Citera
2016-09-11, 15:31
Medlem
Ber om ursäkt i början av min skriving varit vaeken ett tag nu så förvirrar hip ett å annat. iaf försöker få hit min tjej fr¨n sydamerika, ser på migrationens hemsida att dom ska skicka ut frågor, är det frågepapper till min familj eller den som ska få uppehållstillstånd. Sen får ni mer än gärna dela med er av era upplevelser, tycker dettta är skamligt att det ska ta 15 månader när en individ har alla papper klara samt ett pass,, men det är en annan fråga- diskutera berätta allt ni vet om tiden migrationsverket tar och vad för lappar å dylikt man kan räkna med att få.

vi har väntat sedan början av juli
Citera
2016-09-11, 16:16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.A
Bara för att klargöra: Vi som ansökt innan den 20 juli 2016 omfattas inte av något försörjningskrav? Det går alltså bra att bo i en 1:a på 28 kvadrat när min tjej kommer hit?
Ja, eftersom du ansökte innan 20 juli. För övrigt våga jag ej svara. Men info på deras hemsida
Citera
2016-09-11, 16:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AStuart
Tack för era svar! Bongoman, varför är det bättre om min man flyttar innan mig? Du tror inte att Mi blir tjuriga om han flyttar till Sverige på ett arbetstillstånd och sedan söker uppehållstillstånd via mig (hans Svenska fru) när han redan bor i landet? Jag hade för mig att man inte kunde söka uppehållstillstånd om man redan befann sig i Sverige?

Tusen tack för svar!

Du får ansöka men kommer få 99 % nej, om du ansöker inne ifrån sverige. Men inget hindra från åka till något grannland ansöka från det, typ våra grannländer runt om Danmark,Norge,Finland.

Du får vistas på svensk mark under tiden, men får INTE absolut under några omständigheter vistas på svensk mark när beslut kommer.
Citera
2016-09-11, 16:24
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
Ber om ursäkt i början av min skriving varit vaeken ett tag nu så förvirrar hip ett å annat. iaf försöker få hit min tjej fr¨n sydamerika, ser på migrationens hemsida att dom ska skicka ut frågor, är det frågepapper till min familj eller den som ska få uppehållstillstånd. Sen får ni mer än gärna dela med er av era upplevelser, tycker dettta är skamligt att det ska ta 15 månader när en individ har alla papper klara samt ett pass,, men det är en annan fråga- diskutera berätta allt ni vet om tiden migrationsverket tar och vad för lappar å dylikt man kan räkna med att få.

vi har väntat sedan början av juli
Det är till den som ansöker väl ?? Har ni bägge ansökt eller endast hon?

Japp det är långt tid vänte tid just nu ca 13 månader och upp till 24 månader. Men det tycks sjunka tro jag...

Läs gärna denna tråd lite längre bak. Det är värt det
Citera
2016-09-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är till den som ansöker väl ?? Har ni bägge ansökt eller endast hon?

Japp det är långt tid vänte tid just nu ca 13 månader och upp till 24 månader. Men det tycks sjunka tro jag...

Läs gärna denna tråd lite längre bak. Det är värt det

nej jag är svnesk medborgare. har läst, bra tråd. många som mår som en själv. Jag mailade ambassaden idag och fråga när dom skulöle kalla tjejen till intervjuv får vi se om det ger något svar, samt att jag skrev in till migrationsverket och fråga vem jag fått som handläggare. men vi tänkte att hon skulle komma hit och vara här tills hopn blir kallad till intervjuv, det var tydligen helt ok att göra så enligt migrationsverket
Senast redigerad av srsly 2016-09-11 kl. 17:01.
Citera
2016-09-11, 17:26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
nej jag är svnesk medborgare. har läst, bra tråd. många som mår som en själv. Jag mailade ambassaden idag och fråga när dom skulöle kalla tjejen till intervjuv får vi se om det ger något svar, samt att jag skrev in till migrationsverket och fråga vem jag fått som handläggare. men vi tänkte att hon skulle komma hit och vara här tills hopn blir kallad till intervjuv, det var tydligen helt ok att göra så enligt migrationsverket
Ja det gissade jag, jag menar om du är med i ansökan, vilket är fall om ni är gifta typ.
Men då är det hon som ska besvara frågorna.

Bero på varifrån hon kommer, så är det olika lång väntetider på intervju. Oftast får din tjej ett mail, där hon ska kontakta en svensk ambassad eller konsulat för boka en intervju.

Ja hon får vistas under tiden ansökan är igång, men hon får ej befinna sig på svensk mark när hon hämtar beslutet.

Som min polare skickade hem sin tjej till filipinerna, när de fick besked om beslut. Då via bangkok för göra biometrin.
Citera
2016-09-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ja det gissade jag, jag menar om du är med i ansökan, vilket är fall om ni är gifta typ.
Men då är det hon som ska besvara frågorna.

Bero på varifrån hon kommer, så är det olika lång väntetider på intervju. Oftast får din tjej ett mail, där hon ska kontakta en svensk ambassad eller konsulat för boka en intervju.

Ja hon får vistas under tiden ansökan är igång, men hon får ej befinna sig på svensk mark när hon hämtar beslutet.

Som min polare skickade hem sin tjej till filipinerna, när de fick besked om beslut. Då via bangkok för göra biometrin.

vi ansökte 7 juli tror jag
full ansökan med alla papper.
hon är ifrån colombia
inte hört något alls av dem förutom förra veckan då jag fick reda på att någon i sundsvall tagit emot vårt ärende å läst det. men inget mer än det "i väntan på beslut står den som på migrationsverket"

sen varje gång man ringer dem tycker jag dom ger olika svar. ena dagen är det 14 m,ånader andra 10 osv osv upplever dem som väldigt splittrade, verkar som att allt handlar hur tur man har
Senast redigerad av srsly 2016-09-11 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in