Citat:
Ursprungligen postat av
miapetter
Så är det ju.
Ändå är det inte ovanligt att privata brunnar vid fritidshus har tveksam kvalité
o att man kanske inte tar de vattenprover man borde. Jag vet inte hur det ser ut just vid den här fastigheten men som jag förstått det ligger den sjönära?
Fast i normalfallet kryper inte sjövatten in i en grundvattentäkt om man inte pumpar upp långt mer vatten än vad ett normalt fritidshus gör av med, eller har borrat/grävt brunnen där det är direkt ont om grundvatten. Tveksam vattenkvalité beror ofta på annat än inflöde av sjövatten. Brunnen vi har på landet betjänar servitutsvis också två andra fastigheter och ligger 30 meter från Östersjön. Utmärkt vatten, och ingen tendens till inflöde av saltare vatten.
Citat:
Skulle det ligga till på det viset kan det vara svårt att avgöra vilket vatten som blev hans död.
Förmodligen inget en ev mördare kunde ha vetat i så fall.
Det är fullt klart så att det inte finns några möjligheter att skilja på om någon har drunknat i Hjälmaren eller i ett vatten som är en grogg på 25% sjövatten och 75% kranvatten. Men det är ju ett oerhört kraftigt ytvattengenomslag i en brunn. Med tanke på a) hurpass mycket växtplankton ogillar mörker, och b) vad taskiga, men ändå använda, brunnar brukar ha för utvattengenomslag skulle jag nog vilja hävda att finns det ett rimligt antal diatomeér och andra växtplankton från Hjälmaren i Akis lungor, då har han drunknat i Hjälmarens vatten, och inte i något sjövattenförorenat brunnsvatten.
Vilket naturligtvis i sig inte b
ehöver innebära att han har drunknat i själva Hjälmaren, om man ska vara djävlig...