2016-09-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har letat, men inte sett hur premien betalades, varken i
media eller i tråden.
En uppgift, så enkel att kolla upp, och definitivt inte utan
ett visst bevisvärde…

PS. Det kan ju ha varit från ett gemensamt konto, men inte
om hon ville dölja det för honom, vilket uppgifterna om den
förfalskade namnteckningen skvallrar om.

Det går bra att ta med avin till t.ex. något av postens utlämningsställen och betala med kontanter.
Citera
2016-09-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker att man borde ta (och spara) prov från vattnet i lungorna på en drunknad person så länge det finns minsta osäkerhet om vad som har hänt, men är inte alls säkr på att det görs om det inte finns någon brottsmisstanke.
I Mookys inlägg #7356 i den här tråden finns en länkad artikel där Anders Hedström, presstalesman på polisen i Västerås svara på en fråga från reportern:

Citat:
Finns de vävnadsprover som togs för ett år sedan kvar om de skulle behövas?

– Ja. Enligt de uppgifter jag fått från utredarna gjordes en rättsmedicinsk undersökning under dödsfallsutredningen och då togs alla sedvanliga prover.

"Sedvanliga" prover har alltså tagits. Vi får sålunda se hur långt det kan leda.
Citera
2016-09-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kan inte komma ihåg någon vettig källa som indikerar att If bedrivit/bedriver en "egen "mordutredning"".
Som jag förstått det hela, har det under Ifs utredningen av eventuellt försäkringsbedrägeri, dykt upp tecken på att Aki kan ha fått hjälp att ramla av pinnen. If har då delgivet polisen sina rön, men de beslutar sig direkt för att inte vara intresserade.
If har då överklagat polisens beslut att inte inleda förundersökning, vilket kanske i framtiden kan lösa ett mord, vilket nog de flesta tycker är positivt. Vi får väl se.
Att Ifs utredare leker morddetektiver kan jag inte se att något tyder på.

Instämmer helt med ditt resonemang.

Möjligen hade det varit ett problem om IF spelat under täcket med polisen. Men den vändning det nu tagit gör ju att IF:s agerande blir offentligt genomlyst och kan värderas av alla intressenter.
Citera
2016-09-11, 13:38
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det går bra att ta med avin till t.ex. något av postens utlämningsställen och betala med kontanter.

Jaha,, och?? Snälla, förklara hur du tänkte nu.
Citera
2016-09-11, 13:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Så är det ju.
Ändå är det inte ovanligt att privata brunnar vid fritidshus har tveksam kvalité
o att man kanske inte tar de vattenprover man borde. Jag vet inte hur det ser ut just vid den här fastigheten men som jag förstått det ligger den sjönära?
Fast i normalfallet kryper inte sjövatten in i en grundvattentäkt om man inte pumpar upp långt mer vatten än vad ett normalt fritidshus gör av med, eller har borrat/grävt brunnen där det är direkt ont om grundvatten. Tveksam vattenkvalité beror ofta på annat än inflöde av sjövatten. Brunnen vi har på landet betjänar servitutsvis också två andra fastigheter och ligger 30 meter från Östersjön. Utmärkt vatten, och ingen tendens till inflöde av saltare vatten.

Citat:
Skulle det ligga till på det viset kan det vara svårt att avgöra vilket vatten som blev hans död.
Förmodligen inget en ev mördare kunde ha vetat i så fall.
Det är fullt klart så att det inte finns några möjligheter att skilja på om någon har drunknat i Hjälmaren eller i ett vatten som är en grogg på 25% sjövatten och 75% kranvatten. Men det är ju ett oerhört kraftigt ytvattengenomslag i en brunn. Med tanke på a) hurpass mycket växtplankton ogillar mörker, och b) vad taskiga, men ändå använda, brunnar brukar ha för utvattengenomslag skulle jag nog vilja hävda att finns det ett rimligt antal diatomeér och andra växtplankton från Hjälmaren i Akis lungor, då har han drunknat i Hjälmarens vatten, och inte i något sjövattenförorenat brunnsvatten.

Vilket naturligtvis i sig inte behöver innebära att han har drunknat i själva Hjälmaren, om man ska vara djävlig...
Citera
2016-09-11, 15:25
Medlem
Kan det vara ett sätt att dränka en person genom att lägga en sovande person på exempelvis en luftmadrass och sedan gå ut en bit i sjön och tippa madrassen.
Citera
2016-09-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Flera personer ansökte hos polisen om kontaktförbud för den
41-åriga kvinna från Eskilstuna, som är misstänkt för mord och
mordförsök på sina föräldrar i en sommarstuga i Arboga i början
av augusti. Åklagaren avslog ansökan."

Hur många är flera? Det låter ju som fler än två.

Modern var en av de om ansökt om kontaktförbud.
Vilka de andra var vet jag inte, men systern är
ju ett tänkbart, för att inte säga troligt, alternativ.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6510734

Jodå, systern tycks ha ansökt om kontaktförbud, om man ska tro kvällspressen. Däremot har jag, vad jag minns, inte sett någon direkt uppgift om att hot mot henne har förekommit. Men det finns en del som talar för det. Enligt JM själv hade hon inte fått tala med vare sig mor eller syster tiden efter mordet. Plus nämnd ansökan.
http://www.expressen.se/nyheter/kontaktforbud-mot-dottern-nekades/
Citera
2016-09-11, 15:38
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Kan det vara ett sätt att dränka en person genom att lägga en sovande person på exempelvis en luftmadrass och sedan gå ut en bit i sjön och tippa madrassen.

Det blir nog svårt att lägga någon som sover på en luftmadrass utan att väcka personen. Även om det skulle lyckas, så är det nog inte aktuellt i detta fallet. Det pratas om "dumpningsavstånd" från bryggan.
Citera
2016-09-11, 15:39
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
JM hade många flyktingvuxna som vänner på sin FB, men framförallt nära relationer med flera. Middagar, hembesök hos JM och hennes barn, sexutbyte mm. har florerat. Så dessa flyktingar fanns i hennes omedelbara närhet.

Om man skall tolka in något så anser polisen att det var lite udda att dessa minderåriga personer inte hört och sett något utan sussat sött.

Och att ens egna barn benämns "personer" av pressen är inte vanligt.

Det är inget konstigt att ens egna små barn sover däremot.

Men som sagt, jag spekulerar utifrån uttalandet i media enbart och fakta hade varit bra.

Det är jag som läst fel i artikeln! Sry!
Citera
2016-09-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jaha,, och?? Snälla, förklara hur du tänkte nu.

Var kanske lite otydlig. Flera postare verkar utgå från att det måste finnas ett konto, varifrån Akis försäkringspremie betalats och att det kan leda någonstans att spåra det.
Vill man inte bli spårad via ett konto, går det fortfarande att betala en avi kontant, vilka alla inte verkar känna till.
Citera
2016-09-11, 16:03
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Polisen kommer inte öppna graven

Enligt uppgifter till Eskilstuna-Kuriren kommer inte graven till den före detta maken till den mordmisstänkta 41-åringen öppnas.

Kvinnan är tillsammans med sin 18-årige sambo är på sannolika skäl misstänkta för mordet på kvinnans far och mordförsök på hennes mor i sommarstugan utanför Arboga den tredje augusti.

Skälet till att graven inte öppnas är att både polis och rättmedicinska experter anser att den obduktion som utfördes bör ha tillräckligt med vävnadsprover på urin, blod och ögonvätska.

Petra Råsten Almqvist, chef på rättsmedicinska avdelningen i Stockholm arbetar inte med just det här fallet men berättar att det är mycket ovanligt att man gör om en obduktion.

– Alla rättsmedicinska obduktioner görs på samma sätt och de är väldigt noggranna, berättar hon.

Vissa prover sparas i upp till två år och andra i flera år.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisen-kommer-inte-oppna-graven
Citera
2016-09-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Det blir nog svårt att lägga någon som sover på en luftmadrass utan att väcka personen. Även om det skulle lyckas, så är det nog inte aktuellt i detta fallet. Det pratas om "dumpningsavstånd" från bryggan.
Om personen är kraftigt berusad och somnat så kanske det bara är att stoppa huvudet i en hink med sjövatten och sedan dumpa från bryggan
Senast redigerad av girlang 2016-09-11 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in