2016-09-11, 15:51
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Som jag skrev vissa kvinnor har mer makt än andra, och kvinno är olika bra på att hantera den makten. Du använder den makten genom att visa klyfta... Tyvärr så är din personlighet en alltför stor black om foten. Den avataren med en kvinnlig personlighet skulle göra din inkorg full med beundrarbrev.

Därför att det inte är makt att neka en mätt, den mätte vill inte ha, och behöver än mindre det som erbjuds.
Förstod du inte mina tidigare inlägg.
Ja och bingo. Där fick du med det också. Dålig personlighet. Jaha.
Eller menar du att jag ha är en okvinnlig personlighet?
Men jag var verkligen inte "mätt" som ung oattraktiv kvinna, jag hade ingen makt i det avseendet då jag inte var synlig för män öht.
Citera
2016-09-11, 15:54
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Newsflash - det handlar inte om dig...

Som jag tidigare påpekat så handlar inte detta om kvinnor på individnivå försök diskutera ovanför naveln. Det här handlar om de som svälter.

För den hungrige så har alla kvinnor makt att neka honom mat. Även om denne skulle äcklas av menyn.

Visst har vissa kvinnor en sexuell makt, det kan jag absolut erkänna. MEN, vad är den makten värd och hur ackumuleras makten? Hur ser det ut för en normalsnygg singelkvinna som jobbar på kontor?
Hur gagnar den makten henne när makten kommer i form av en kille som raggar på henne på krogen? Hur bestående är makten? Hur kan den växlas in i andra arenor? Och vad kostar den makten kvinnan? I tid, ansträngning, osv?
Senast redigerad av demonmormor 2016-09-11 kl. 15:56.
Citera
2016-09-11, 15:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Okej. Hur hade du formulerat frågeställningen för en mindre banal nivå?

Det är inte frågeformuleringen i sig som är banal, det är din utsiktspunkt. Du liksom andra feminister tror att världen kretsar kring er som personer, ni kan vare sig se det större perspektivet varesig från kvinnligt perspektiv och absolut inte från ett manligt perspektiv.

Det känns som feminister är bittra besvikna kvinnor, som aldrig känt sig åtrådda.

Tom jag som tant vet att jag sitter på sexuell makt. Det står män med mössan i hand.
Vore jag elak eller narcissistisk så skulle jag helt klart kunna utnyttja situationen.
Citera
2016-09-11, 15:58
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Det är inte frågeformuleringen i sig som är banal, det är din utsiktspunkt. Du liksom andra feminister tror att världen kretsar kring er som personer, ni kan vare sig se det större perspektivet varesig från kvinnligt perspektiv och absolut inte från ett manligt perspektiv.

Det känns som feminister är bittra besvikna kvinnor, som aldrig känt sig åtrådda.

Tom jag som tant vet att jag sitter på sexuell makt. Det står män med mössan i hand.
Vore jag elak eller narcissistisk så skulle jag helt klart kunna utnyttja situationen.
Ok. Om man då ser det som en makt. På vilket sätt gagnar det en kvinna om hon inte har för avsikt att utnyttja män genom den?
Citera
2016-09-11, 16:00
Medlem
demonmormors avatar
Och, om det är makt av rent biologiska orsaker som avses, hur ser då maktförhållandet ut mellan en man och en kvinna som vill skaffa barn med honom? Om vi ska ta mäns biologi i åtanke här (med testosteron och fysiska behov), så måste vi rimligen ta kvinnors biologi i åtanke.

Är det makt att neka en kvinna barn? Det blir väl även det en sexuell makt?
Citera
2016-09-11, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ok. Om man då ser det som en makt. På vilket sätt gagnar det en kvinna om hon inte har för avsikt att utnyttja män genom den?

Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Och, om det är makt av rent biologiska orsaker som avses, hur ser då maktförhållandet ut mellan en man och en kvinna som vill skaffa barn med honom? Om vi ska ta mäns biologi i åtanke här (med testosteron och fysiska behov), så måste vi rimligen ta kvinnors biologi i åtanke.

Jag hänger inte riktigt med vad det är för syn ni har på makt? Är det som en trollstav ni ska kunna gå runt med och utnyttja på något vänster?
Hela trådstarten har ju startats igenom att begreppet har tagits ur sin kontext.

Det började väl med att Buffy läste någon kille skriva "men kvinnor sitter ju på den sexuella makten" (vilket dom gör).
Så detta tugg tugg tugg leder inte någonstans.

Vad exakt är det ni undrar? Vad är det ni inte hänger med i? Det känns lönlöst att sitta och förklara om ni redan är väl medvetna om hur det ser ut. Och tar man saker ur sin kontext blir det enbart tugg tugg tugg.
Citera
2016-09-11, 16:05
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Visst har vissa kvinnor en sexuell makt, det kan jag absolut erkänna. MEN, vad är den makten värd och hur ackumuleras makten? Hur ser det ut för en normalsnygg singelkvinna som jobbar på kontor?
Hur gagnar den makten henne när makten kommer i form av en kille som raggar på henne på krogen? Hur bestående är makten? Hur kan den växlas in i andra arenor? Och vad kostar den makten kvinnan? I tid, ansträgning, osv?

Ja min analys av feminister visar sig hålla.

Vad makten är värd är det väl upp till var och en kvinna som saknar samvete att testa.
Det handlar inte om att bara stå och vara snygg i ett hörn så får man en mercedes. Sexualitet är inte bara utseende det är beteende, den kvinna somhar sexappeal kan linda män runt sitt finger, om hon har samvete.

Fråga Nefertite, Aspasia, Kleopatra, Salome, Mata Hari, Mae wWest, Marlene Dietrich, Rita Hayworth, Marilyn Monroe, Beyonce, Britney Spears, Medea, Mfl vad makten är värd.

Du kör victimblaming när du insinuerar hur den makten ackumuleras.
Om vi tar Marilyn Monroe så betedde hon sig som en kåt katt, alltid, mot alla. Och det gäller ju alla som har upptäckt makten och nyttjar den.

Igen så pratar vi inte om individer utan den makt som följer med könet. Sedan att vissa inte kan hantera den eller är omedvetna om den, så sitter pussyn där. Likaså de kvinnliga formerna.

Igen, så handlar inte detta om någon på individnivå utan hur det ser ut för de hungriga. Dvs männen. Det är meningslöst att diskutera om du inte kan släppa offerperspektivet och se the pussyprivilige.
Citera
2016-09-11, 16:06
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Men vi är alla beroende av bekräftelse, och män av sexuell bekräftelse. För sin psykiska hälsa.
Glöm heller inte bort testosteronet som skapar ett fysiskt behov. 2.5 ggr högre än kvinnors.

Ja, men inte för sin fortsatta existens som enskilda individer.

Och den enda makt jag har i frågan är att kunna tacka ja eller nej till den som vill få tillträde till min kropp. Om en man närmar sig mig med inviter så betyder det att han redan gett mig tillträde till hans och även godkänt mig som ev. sexpartner och då blir det min tur att godkänna eller inte godkänna honom.

Ser ovannämnda scenario som ett förslag där båda måste vara överens för att det hela ska gå i lås och där också båda har samma rätt att dra sig ur om de så önskar. Har aldrig tolkat in några maktstrukturer där och ser mig inte heller som "mäktig" för att jag nyttjar min självklara rätt att tacka nej och bestämma över min egen kropp.
Citera
2016-09-11, 16:08
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Jag hänger inte riktigt med vad det är för syn ni har på makt? Är det som en trollstav ni ska kunna gå runt med och utnyttja på något vänster?
Hela trådstarten har ju startats igenom att begreppet har tagits ur sin kontext.

Det började väl med att Buffy läste någon kille skriva "men kvinnor sitter ju på den sexuella makten" (vilket dom gör).
Så detta tugg tugg tugg leder inte någonstans.

Vad exakt är det ni undrar? Vad är det ni inte hänger med i? Det känns lönlöst att sitta och förklara om ni redan är väl medvetna om hur det ser ut. Och tar man saker ur sin kontext blir det enbart tugg tugg tugg.
Vad jag sett av hur man använder begreppet är olika. Vissa verkar mena att det handlar om att kvinnor genom sitt sexuella kapital/makt kan manipulera män. Andra att det mest är ett konstaterande att kvinnor får fler förslag.
Vad jag tyckte var intressant var just hur andra kvinnor betraktade den här makten.
Citera
2016-09-11, 16:08
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ja och bingo. Där fick du med det också. Dålig personlighet. Jaha.
Eller menar du att jag ha är en okvinnlig personlighet?
Men jag var verkligen inte "mätt" som ung oattraktiv kvinna, jag hade ingen makt i det avseendet då jag inte var synlig för män öht.

Ja det blir ju uppenbart att du inte vill diskutera ämnet sexuell makt, och än mindre ur ett kvinnligt perspektiv.

Du vill ha sagt att du inte lyckades locka till dig män, så därför är världen orättvis och inga kvinnor kan få fördelar någonsin.

Jag var heller inte mätt som ung kvinna, jag hade inte självförtroende för fem öre, så jag kommer från samma situation som dig. Däremot så skulle jag inte allt på alla andra. Utan jag ser till att lära mig det jag behöver och placerar mig på kartan. - Detta på det personliga planet.

Men du ville diskutera det som fenomen och ja då är vare sig du eller jag ett dugg intressanta för vi utgör bara vår lilla microskopiska del av kvinnligheten. Sluta vara så ego.
Citera
2016-09-11, 16:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

De tär ett annat ämne för en annan tråd. Det handlar inte om sexuell makt, utan om makt över familjebildning där förhållandet är omvänt.

Hela världen består inte bara av en fråga att diskutera som ni feminister tror.
Citera
2016-09-11, 16:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Ja, men inte för sin fortsatta existens som enskilda individer

Jo faktiskt.
Det finns mycket forskning som visar på att människor dör bokstavligt av att bli utstötta.
Shunning tex.
Även av inlärd hjälplöshet.

Citat:
Och den enda makt jag har i frågan är att kunna tacka ja eller nej till den som vill få tillträde till min kropp. Om en man närmar sig mig med inviter så betyder det att han redan gett mig tillträde till hans och även godkänt mig som ev. sexpartner och då blir det min tur att godkänna eller inte godkänna honom.
Så är det på individnivå för personen dig.

För gruppen män ser det annorlunda ut då intresset inte är ömsesidigt. I fråga om antal kvinnor som söker sex.

Citat:
Ser ovannämnda scenario som ett förslag där båda måste vara överens för att det hela ska gå i lås och där också båda har samma rätt att dra sig ur om de så önskar. Har aldrig tolkat in några maktstrukturer där och ser mig inte heller som "mäktig" för att jag nyttjar min självklara rätt att tacka nej och bestämma över min egen kropp.

Du diskuterar en annan fråga, ingen menar att en kvinna inte har rätt till sin kropp.
Däremot borde man kunna se och diskutera svårigheter för båda könen utan att det ena utesluter det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in