Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, hela verksamheten är verkligen baklänges och man undrar ju osökt vad vitsen är då bevisningen är så övertygande som i detta rättsfall. Förutom att man som lekman enkelt kan inse tyngden i bevisningen är de tre instanser med tre helt eniga domslut gällande skuldfrågan där inte minsta tveksamhet råder mellan nämndemän och domare. I Högsta domstolen var det tre justitieråd som bedömde.
Sen har stora delar av expertis uttalat sig i skuldfrågan om det så är advokater, kriminologiprofessorer, psykologer, DNA-experter et al - men här på fb sitter det några få rookies som minsann anser sig veta mer.

Det finns ingen tyngd i bevisningen. Det finns DNA på flickans kläder, byxor och jacka från NB och märkligt nog DNA från hans fru på trosorna. Jag förstår att domstolar tycker att fantasier och DNA räcker för att det gör processen billig för samhället och det fungerar bra i 99% av fallen men det är inte rättsäkert i mina ögon.
DNA är för mig bara ett stöd till annan bevisning om det inte är blod eller sperma närvarande alternativt ett bra motiv som är förankrat i verkligheten. Nu var ju en liten droppe blod och mängder med sperma närvarande (då i fel rum, där han onanerade på fritiden). Det finns inga vitten som sett något intressant mer än att NB var ute och körde bil vilket var naturligt eftersom han bor där och denna söndag även arbetade på uppdrag av Arnes son.
Hur har denna droppe blod avsatts, när och var? I ladan? I mjölkutrymmet? Under transport? I arbetsboden? På polistationen? Samma med övrig DNA. NB blödde alltså och droppade enbart en gång och då på insidan av byxorna, praktiskt. Det hade varit bra om det funnits en droppe till på ett golv, vägg eller någonstans på bilen, kanske bakluckan, avtorkat på hans byxor.
Ska man lita på att DNA inte uppkommit på annat sätt än under brottet visar spåren att NB och hans fru varit i kontakt med kläderna och då kroppen. AB kan misstänkas ha varit med och tejpat eftersom hans DNA finns på en avriven bit i Ladan. Det finns inget som styrker vem som mördat flickan eftersom repet runt halsen och tejpen saknar DNA. Bevisen för ett sexualbrott leder till IB eftersom hennes DNA är på trosorna och mordet till AB eftersom hans DNA fanns på tejpbiten och att flickan skulle ha kvävts av tejpen runt näsa och mun. Ingen av dom har alibi förutom varandra och ett datorprogram man kan sätta på "play" och lämna. Vad galet det kan bli om man verkligen tror på vad DNA kan säga en.
Det är ett dåligt jobb av polisen för dom kunde ha gjort mer. Ett exempel är den nu försvunna arbetsboden där dom kan ha gått bättre fram och säkrat fler spår. Jag misstänker att dom medvetet lät bli för resultaten skulle ha blivit motstridiga och därför är nu arbetsboden borta.
Varför är det så viktigt för dig att NB snabbt överförs till Litauisk fängelse? Det var också önskvärt att mjölk och slaktdelen av ladan revs för er. Att arbetsboden kroppen hittades i försvann tycker ni bara är bara fint.
Är det inte bra att åtminstone några vågar gå emot strömmen av skit ni spyr ut? Och ja, vi har bra argument och vi upprepar dom gång på gång men dom glöms tydligen bort fort.