2016-09-10, 16:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
DNA bevisar inte vem som är skyldig till ett brott.
Om ditt tänk kring DNA-bevisning skulle vinna genomslag i våra domstolar så skulle det
få till följd att alla framtida gärningsmän kan skippa det där med försiktighet vid sina dåd.
Åtminstone när det kommer an till detta med DNA.
För hur mycket sånt som än skulle hamna på ett brottsoffer, kläder och annat, så kan det
vid en utredning aldrig uteslutas att alltsammans är resultat av illasinnade planteringar.
GM går fri så länge som bevisningen begränsar sig till DNA, i blod och på annat sätt.
Oavsett mängd, typ och placeringar.
Citat:
Nej, jag begär inte att ha bevittnat mord. Jag begär ordentlig och rättvis utredning.
Gott att du inte begär det orimliga.
Du har fått en mordutredning som lovordats på många håll. Den har ansetts som föredömligt
hanterad. Till och med professor Persson har hyllat utredningen i rent översvallande ordalag.
Du med flera uppskattar inte utredningen av den enkla anledningen att ni absolut inte
vill ha Nerijus Bilevicius som Lisa Holms mördare. Ni vill tvunget se någon annan som
skyldig. Men denne "någon annan" har till skillnad från ovannämnde figur då lyckats med
den oerhörda bedriften att ha agerat osynligt och utan att ha efterlämnat något som helst
spår efter sig.
Citat:
Om det hittats snören i NB's arbetsplats, det bevisar inte att han strypt L.
Mordvapen ska vi kalla snaran som satt runt L hals och det inte finns NB's da på den.

NB' s dna finns inte på snaran på L halsen (snaran som L strypts med).

Jag har inte sett något dokument där står att NB är sexualsadist. Han verkar väldigt empatisk person.
När det påträffas snörstumpar med både spår från Lisa och NB och vi vet att hon bragts
om livet genom att ha kvävts av just blått balsnöre runt halsen så utgör det fullgod bevisning
för att NB är den person som bär skulden till det fasansfulla mordet.

Mordvapnet ska fortfarande omfatta de påträffade snörbitarna. Under röret och ute i
diskhon. Hur energiskt du än må bestrida saken.

Sexualsadism är en diagnos och domstolar ska helst inte befatta sig med diagnoser.
Däremot framgår det med all önskvärd tydlighet i domsluten att man anser att Nerijus
mördat Lisa utifrån ett sexuellt motiv.

Det skick i vilket Lisa påträffas skvallrar med samma klara tydlighet om att hon fallit
offer för en gärningsman som mördade utifrån ett sexualsadistiskt tema.

Att du själv uppfattar en sån person som "väldigt empatisk" blir riktigt skrämmande faktiskt.
Din människokännedom lämnar nog en del i övrigt att önska är jag rädd.
Senast redigerad av Grandioso 2016-09-10 kl. 17:21.
2016-09-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Artikeln är 9 år gammal (15 maj 2007) och det har hänt mycket sen dess.
Läs artikeln igen i sin helhet och inte bara ett stycke som passar dig.
Jag har läst artikel.
Tycker du att artikel är för gammal för att vara trovärdigt?
Här är en artikel från 2015.
Citerar Cynthia M. Cale.: " Min och andras forskning har funnit att oskyldiga personers DNA ganska enkelt kan föras över oavsiktligt till ytor som han eller hon aldrig varit i kontakt med. Detta kan placera folk på brottsplatser de aldrig varit på, eller binda dem till vapen som de aldrig hanterat". Källa: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/
Citat:
Hon talar om ett DNA spår, Nerijus lämnade minst TIO sådana. Hon nämner även kärn-DNA och mitokondrie-DNA där kärn-DNA har högre värde. Många av DNA som Nerijus efterlämnade är av högsta styrkan +4 och +3.
Citat ur artikel: "Och även om man hittar biologiska spår efter en misstänkt gärningsman är inte alla problem ur världen. Det är fortfarande inte säkert att en viss person kan bindas till brottet. Det beror på hur spåret ser ut."
Källa: http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/myten-om-att-dna-teknik-hundraprocentigt-kan-binda-en-person-till-ett-brott
Citat:
Hon skriver vidare: "Det är omöjligt att inte lämna biologiska spår på en brottsplats säger hon".
Hur kunde dit spöke med att undvika att inte lämna ett enda biologiska spår?
Svar: Om de som undersökte platsen har inte hittat spår från andra personer, det betyder inte att spår från andra personer inte finns.
"Det är omöjligt att inte lämna biologiska spår på en brottsplats säger hon (Marie Allen, forskare vid institutionen för genetik och patologi vid Uppsala universitet). Så det är inte där problemet ligger. Men bara för att det finns ett hårstrå, lite blod, avskavd hud eller någon annan lämning är det inte säkert att de som undersöker brottsplatsen hittar det. Det är det första problemet."

Källa: http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/myten-om-att-dna-teknik-hundraprocentigt-kan-binda-en-person-till-ett-brott
Citat:
Återigen försöker du göra dig klokare och mer vetande än Hamilkar, du är rent ut sagt löjeväckande, ynklig.
Jag försöker inte göra mig klokare än professor H. Jag bara citerar andra forskare.
Citat:
Du svarar fortfarande inte om du anser dig vara klokare och vet mer än experterna och Hamilkar här som uttalade sig just i Lisa Holm fallet och den DNA som påträffades i den aktuella fallet.
Jag svarar en gång till om du har svårighet att uppfatta från första gången:
Jag försöker inte göra mig klokare än professor H. Jag bara citerar andra forskare.
Citat:
Jag frågar dig igen:
Är du klokare och vet mer om DNA än dessa experter och Hamilkar? Svara nu och slingra dig inte undan igen.
Upprepar tredje gång:
2016-09-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Problemet med dig är att du blandar äpplen och päron hela tiden i dina diskussioner så det är ett enda virrvarr av pladder.

SJÄLVKLART är det enklare att dra av ett hårstrå än att kapa ett finger av en person och lämna fingeravtryck.
SJÄLVKLART kan DNA överföras sekundärt.
MEN NEJ - det är inte enkelt att plantera blod DNA.
Om man har personers blod ( t ex i torkat blod på tyget) är det möjligt att placera blodsspår (efter ha återfuktat) på andra föremål.

Citat:
"DNA säger inget mer än att det kommer från personen" är samma skitsnack som Xenia ältat till leda i denna tråd.
Citera artikel:
"Min och andras forskning har funnit att oskyldiga personers DNA ganska enkelt kan föras över oavsiktligt till ytor som han eller hon aldrig varit i kontakt med. Detta kan placera folk på brottsplatser de aldrig varit på, eller binda dem till vapen som de aldrig hanterat, skriver Cynthia M. Cale". Källa: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/
Citat:
Du kan inte begära ett dugg - vilket du snarare bör få in i skallen.
Du framstår snarare som ett fån då du upprepar det som redan ÄR bedömt.
Vi får vänta och se vad händer i framtiden.
Kanske kommer väldigt stark bevis att den 7 juni 2015 NB var hemma 18.35 - 19.55.
2016-09-10, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Det troligaste är väl att han blödde från ett sår på den ena handen, troligtvis på fingret eller tummen. Det var kanske ett mindre sår som uppstod då han överföll LH och skar sig eller stack sig på något.
Spåren efter NB är på platser där han förmodligen har gripit tag med händerna. Därför är det troligt att han blödde från åtminstone den ena handen.
Han använde förmodligen båda händerna för att knäppa upp byxknappen på jeansen. Med den ena handen tog han tag i knappen och med den andra handen tog han på insidan av jeanstyget.
Det är vad jag tror.
Det kan likaväl vara ett gammalt sår som skrapats upp (glipar) och börjar blöda (sippra) igen - ett större färskt sår hade troligen blött kraftigare och sölat ner mer. Det behövs som sagt inte stor mängd, han märker nog inte ens av det själv.
Frun talar om skärsår vilket är rimligt då han arbetade utan handskar:
" Han skadar händerna hela tiden, skavsår på fingret."
" Skärsår på vä/hö pekfinger osäker tror jag"

Hans bekymmer om DNA som överförs till kläder visar att han är medveten om risken att han avsatt DNA:
" då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget"

Klädtvätten indikerar det samma - dvs att han ber dem hålla käften om tvättandet inför polisen.

" skulle du inte varit orolig om din arbetsplats och dina avtryck och dina spår skulle varit på ett ställe där det hände"
" han var väldigt orolig för det här och för sina kläder som han har lämnat i ladugården, det var hans tröja som blev kvar där"

Hans uttalanden, hans frågor, hans överdrivna oro, hans beteende indikerar snarare skuld.

På söndag var han inte minsta bekymrad och trodde garanterat att han utfört det perfekta mordet - på måndag dras snaran ordagrant åt när han inser det enorma pådraget. Det finns många personer som befunnit sig i ladan men ingen annan uppvisar nåt i klass med NB (äter inte, sover inte, suckar, kedjeröker, dricker öl och är helt personlighetsförändrad).
2016-09-10, 17:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Kanske kommer väldigt stark bevis att den 7 juni 2015 NB var hemma 18.35 - 19.55.
Lev du i din drömvärld.
Har det inte framkommit i tre rättsinstanser och fortfarande inte finns nåt alibi efter snart 1.5 år så lär det vara väldigt bekymmersamt - och trots allt finns DNA bevisningen som ska förklaras.

Det som ältas här på fb som argument ihop med hemmakokta tester har i alla fall ingen bäring för resning.

All skit du kommit med (plantering) är redan förkastat i Hovrätten och HD har fastställt detta domslut.
Senast redigerad av develi 2016-09-10 kl. 17:28.
2016-09-10, 17:24
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Om man har personers blod ( t ex i torkat blod på tyget) är det möjligt att placera blodsspår (efter ha återfuktat) på andra föremål.

Citera artikel:
"Min och andras forskning har funnit att oskyldiga personers DNA ganska enkelt kan föras över oavsiktligt till ytor som han eller hon aldrig varit i kontakt med. Detta kan placera folk på brottsplatser de aldrig varit på, eller binda dem till vapen som de aldrig hanterat, skriver Cynthia M. Cale". Källa: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/

Det kommer aldrig att komma fram några bevis för att mördaren Nerijus var hemma
vid tidpunkten för när aset mördade Lisa och förstörde framtiden för hela hennes familj .
Det som troligare kommer att hända är att han erkänner så småningom eller att
någon medfånge tar saken i egna händer och skipar den enda riktiga rättvisan .
Och att sitta och försvara en vidrig kvinnomördare som Nerijus ger inga pluspoäng till
lilla tant direkt .
2016-09-10, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det som troligare kommer att hända är att han erkänner så småningom eller att
någon medfånge tar saken i egna händer och skipar den enda riktiga rättvisan
Det bästa vore om han blev BFF med nån annan stolle (Lindgren ♥ Eklund) och anförtrodde sig till denne.
Det är många ggr det framkommit bevisning via en medfånge där de antingen haft ett behov att bikta sig eller att den grandiosa sidan välter över.
Det vore väldigt bra om de vidarebefordrade sådan info och inte slog ihjäl honom. Däremot kan de väl hota honom lite lagom så han får nerva sig och kolla ryggen (eller röven..) varenda sekund.
2016-09-10, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om ditt tänk kring DNA-bevisning skulle vinna genomslag i våra domstolar så skulle det
få till följd att alla framtida gärningsmän kan skippa det där med försiktighet vid sina dåd.
Åtminstone när det kommer an till detta med DNA.
För hur mycket sånt som än skulle hamna på ett brottsoffer, kläder och annat, så kan det
vid en utredning aldrig uteslutas att alltsammans är resultat av illasinnade planteringar.
GM går fri så länge som bevisningen begränsar sig till DNA, i blod och på annat sätt.
Oavsett mängd, typ och placeringar.
Problemet är att några få inte ens begriper att det är stark bevisning. NB är inte den enda som blånekar och där det dömts på (förvisso stark) indiciekedja men med betydligt mindre grund än detta rättsfall.
Det är just detta som gör deras framställan patetisk. Dels är det redan förkastat ända upp i Högsta domstolen så de ältar förgäves, dels övertygar de enkom sig själva (dag ut och dag in) att det är piece of cake med blod-plantering eller att bevisen är få, ologiska och sporadiska.
NB är väl frisläppt borta i Lituaen när det väl går upp en luma.
Citat:
Att du själv uppfattar en sån person som "väldigt empatisk" blir riktigt skrämmande faktiskt.
Nu kan Ruggedo med fog återkomma med sin diskussion om killergroupie.
Senast redigerad av develi 2016-09-10 kl. 17:56.
2016-09-10, 17:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det bästa vore om han blev BFF med nån annan stolle (Lindgren ♥ Eklund) och anförtrodde sig till denne.
Det är många ggr det framkommit bevisning via en medfånge där de antingen haft ett behov att bikta sig eller att den grandiosa sidan välter över.
Det vore väldigt bra om de vidarebefordrade sådan info och inte slog ihjäl honom. Däremot kan de väl hota honom lite lagom så han får nerva sig och kolla ryggen (eller röven..) varenda sekund.

Ja , inte mig emot om mördaren Nerijus erkänner inför en medfånge .
Det kanske är troligare än att han lättar sitt hjärta inför hjärnskrynklarna .
Men jag tycker fortfarande inte att han ska sitta i svenskt fängelse och kosta
oss massa onödiga skattepengar med tanke på vad aset har ställt till med .
Begår man ett sådant brutalt och vidrigt brott har man förbrukat sina chanser .
Hoppas verkligen att de skickar hem faanskapet så fort som möjligt .
2016-09-10, 18:07
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Jag har läst artikel.
Tycker du att artikel är för gammal för att vara trovärdigt?
Här är en artikel från 2015.
Citerar Cynthia M. Cale.: " Min och andras forskning har funnit att oskyldiga personers DNA ganska enkelt kan föras över oavsiktligt till ytor som han eller hon aldrig varit i kontakt med. Detta kan placera folk på brottsplatser de aldrig varit på, eller binda dem till vapen som de aldrig hanterat". Källa: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dna-fran-oskyldiga-sprids-latt-pa-en-brottsplats/

Citat ur artikel: "Och även om man hittar biologiska spår efter en misstänkt gärningsman är inte alla problem ur världen. Det är fortfarande inte säkert att en viss person kan bindas till brottet. Det beror på hur spåret ser ut."

Svar: Om de som undersökte platsen har inte hittat spår från andra personer, det betyder inte att spår från andra personer inte finns.
"Det är omöjligt att inte lämna biologiska spår på en brottsplats säger hon (Marie Allen, forskare vid institutionen för genetik och patologi vid Uppsala universitet). Så det är inte där problemet ligger. Men bara för att det finns ett hårstrå, lite blod, avskavd hud eller någon annan lämning är det inte säkert att de som undersöker brottsplatsen hittar det. Det är det första problemet."

Jag svarar en gång till om du har svårighet att uppfatta från första gången:

Upprepar tredje gång:

Andra forskare har ingen insyn i Lisa Holm fallet, det har däremot NFC plus expertvittnen som vittnade.

Mjölkrummet är undersökt, även slaktavdelningen plus angränsande "fikarummet" (där Nerijus glodde ut och gödslade runt med sitt säd) det som hittades är spår av Nerijus och ingen annan. Forskaren du hänvisar till har inte det minsta susning om hur noga det är undersökt på brottsplatsen och brottsoffret i Lisa H. fallet. Du tycks hela tiden glömma att de flesta träffar var just på Lisas kläder som satt på henne och där återfanns bara Nerijus DNA plus ett från Irina (som då bara är ett och kan förklaras) och ingen annans.

Dit tjat leder ingenvart och det friar absolut inte Nerijus, det fick ju Inger erfara och även Hurtig.

Den tekniska bevisningen plus avsaknad av alibi och vittnesiakttagelser överträffar lång väg dina artiklar som är allmänna och har inget med det specifika fallet att göra.
2016-09-10, 18:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Problemet är att några få inte ens begriper att det är stark bevisning. NB är inte den enda som blånekar och där det dömts på (förvisso stark) indiciekedja men med betydligt mindre grund än detta rättsfall.
Det är just detta som gör deras framställan patetisk. Dels är det redan förkastat ända upp i Högsta domstolen så de ältar förgäves, dels övertygar de enkom sig själva (dag ut och dag in) att det är piece of cake med blod-plantering eller att bevisen är få, ologiska och sporadiska.
NB är väl frisläppt borta i Lituaen när det väl går upp en luma.
Nu kan Ruggedo med fog återkomma med sin diskussion om killergroupie.
Nej, de gör inte det. Och de lär inte begripa det bättre framöver heller.

Här är lite nyttig läsning förresten på tal om indiciekedjor:

Indicier kan räcka för fällande dom

"Tekniska bevis avgör ofta utgången i mordrättegångar. Men indicier kan också räcka för fällande dom. - Det har skett hur många gånger som helst, säger rättsvetenskapsprofessor Dennis Töllborg.

Ett tekniskt bevis talar om att något har skett på ett visst sätt. DNA eller fingeravtryck som inte kan motbevisas, till skillnad från indicier som endast pekar på hur händelseförloppet kan ha varit.
- Med teknisk bevisning blir det lättare att övertyga domaren. Vittnen kan ha sett eller komma ihåg fel, men ett DNA-prov ljuger inte.

En stark indiciekedja som hänger samman kan fungera lika övertygande, enligt Dennis Töllborg. Han minns flera mordfall där så varit fallet.
- För några år sedan dömdes en åtalad för mord trots att kroppen aldrig hittades. Längre än så kan man inte komma med bara indicier."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/indicier-kan-r%C3%A4cka-f%C3%B6r-f%C3%A4llande-dom-1.1228555

Den oerhört solida, starka tekniska bevisningen mot NB ihop med allt övrigt är minsann
inte något som man stöter på varje dag när det ska till att avgöras om någon är skyldig
eller inte till ett allvarligt brott såsom mord. 10 stycken DNA-träffar - det hade kunnat räckt
med en eller två faktiskt för att få till en fällande dom.
Det är ett rent överflöd på bevisning precis som Silbersky kommenterade när rättegångarna
pågick. Yes indeed!

Detta ältande om "planteringar" är väl mest ett tecken på att man fått svårigheter med att
skilja på verkligheten och fiktionens värld. Mindre "Tyst vittne" och "Morden i Midsomer"
är nog att rekommendera för fortsättningen.
Senast redigerad av Grandioso 2016-09-10 kl. 18:59.
2016-09-10, 19:29
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Nej, jag begär inte att ha bevittnat mord. Jag begär ordentlig och rättvis utredning.
Du begär? Hur kan du begära något i detta? Berätta hur du tänkt?
Utredningen har fått otroligt mycket beröm av experter. De enda som inte håller med är väl Rönnbäck, du, nopomil, Ruggedo, Moretex och några till. Kritik utan grund, kritik utan förklaring - kritik mot rättssamhället mao. Man gnäller, man surar, man är missnöjd med det mesta - i livet.
Citat:
Jag har aldrig påstod att sexualsadism är bara påhitt.
Jag har inte sett något dokument där står att NB är sexualsadist. Han verkar väldigt empatisk person.
Rätten får och ska inte ställa diagnos. Därför skriver man "sexuellt motiv" och inte sexualsadistiskt motiv. Förstår du skillnaden? Varför tror du att de hade professor Långström där som sakkunnig? Som förklarade studier av sexualsadistiska mördare? Som tog upp just såna detaljer som även fanns i detta fall.

Citat:
Han verkar väldigt empatisk person.

Har du inte gått för långt nu? Vad är empatiskt med mördaren?
Sättet han ströp och hängde Lisa på, var det empatiskt?
Sättet han blottade hennes kropp på, var det empatiskt?
Sättet han med kraft tryckte in hennes döda kropp i skåpet, som skräp, var det empatiskt?

"Den väldigt empatiske sexualsadistiske flickmördaren Nerijus"?

Tycker du att det är passande?
Vidrigt sjukt och respektlöst mot offret.
Fy fan!
Senast redigerad av magiciadehex 2016-09-10 kl. 19:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in