2016-09-11, 13:16
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Håller med. Ser väldigt undernärd ut alt sjuk.

Mamman verkar vara lite spirituell av sig (namn, bilder etc). Kan hon vara i kategorin typ 'jag ska minsann göra mitt spädbarn till vegan från dag ett'?
Om FB-spekulationerna stämmer verkar det t.om. vara en religiös krets kring MGM, många som nämner att de ber ...
Citera
2016-09-11, 13:18
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Hundar kan reagera på barnskrik o attackera de är ovanligt men har inget med rasen att göra. Blir så trött på folk har som "vet" saker om hundar och har 0 koll. Skulle de vara hunden så skulle de inte anhållas för mord utan vållande om de inte "bussat" hunden.

Varför i helvete har man börjat prata om att hunden ska vara skyldig till barnamord? Är det inte föräldrarna som är anhållna på sannolika skäl?
Citera
2016-09-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Sak samma. Men om du blir mer nöjd:

Väldigt vad många spädbarnsmord/misstänka spädbarnsmord som skett senaste året
Vad kan detta bero på?

Håller med dig. Vi har ju bl a tvillingarna i Jönköping som hittades döda i juli, även i Trollhättan en liten pojke i juli,
pappan som slängde dottern vid ett kraftverk i Jämtland(Bispgården), i Malmö i april osv.

Jag tror det beror på att föräldrarna som gör så mot sina barn, är alldeles för omogna att skaffa barn till att börja med. Dom har själva blivit curlade och tror att "allt ska gå som dans" med bebis-gull och blir irriterade-förbannade när verkligheten kommer ikapp-typ "Va, var det så här"-"Skriker ungen nu jag ska blogga-typ"...Tyvärr så finns även White Trash familjer som inte borde få ha barn. I Jönköpingsfallet bl a så var ju de större barnen omhändertagna av soc, familjen hade hundar, oordning och ja, allmänt slarviga. "städa " och sköta sig och ta ansvar kan dom inte, men att skaffa barn till höger och vänster, utan minsta ansvarskänsla, det kan dom
Citera
2016-09-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Dråp kräver också uppsåt.

Sant, slarvigt formulerat av mig. Vid dråp tar man hänsyn till förmildrande omständigheter vilket man (än så länge) inte gjort i detta fall. Vad jag ville ha sagt var att det till grund för denna häktning förmodligen finns omständigheter som tyder på (direkt/indirekt/eventuell) uppsåt och inte oaktsamhet, vilket det spekulerats om både här och på moderns Facebook-sida.
Citera
2016-09-11, 13:28
Medlem
Mantillas avatar
Någon nämnde att barnet hade matningssond genom näsan på nån bild. Om detta stämmer måste barnet ha varit sjukt, och jag är böjd att tro att detta handlar om ett s.k. barmhärtighetsmord, och till råga på allt av djupt religiösa föräldrar!
Citera
2016-09-11, 13:30
Medlem
AdFontess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleHero
Från mammans FB
"Be för oss!! [Uppdatering längst ner]

Detta är min dotter Hailey! 1 månad gammal, perfekt liten flicka. Idag den 9/9 hände de som inte fick hända... hon slutade andas och hjärtat slutade slå, hon va helt livlös och likblek. 112 ringdes och sambon påbörjade HLR och fick igång henne.. ambulansen kom och tog över. Vi fick åka in till csk och där får vi veta att chansen att hon överlever är otroligt liten.. de vet att hon är jätte sjuk men vet inte vad. Hon blir skickad till iva i lund och vårdas nu där och vi väntar på svar. Chansen att våran lilla prinsessa klarar de är mycket liten men chansen finns fortfarande så vill be alla mina vänner på facebook att be för oss, att be för henne att hon klarar sig! Min lilla dotter förtjänar ett långt lyckligt liv.. snälla be för oss 💔

Uppdatering: Läget är tyvärt oförändrat. Hjärtat slår själv men inte helt bra, hon ligger i respirator som hjälper henne andas. Hon har inte vaknat och det är inte ett gott tecken. I skrivande stund har hon vart medvetslös i över ett dygn o de fruktar att hon va utan syre för länge, att hennes hjärna kan ha tagit för stor skada innan vi fick igång henne med HLR. Hon ska in på magnet röntgen nu och hoppas de kan se något där! Hoppet om ett lyckligt slut blir mindre o mindre men kan inte sluta hoppas.. inte för min dotter! 😢💔"

1. Hon skriver likblek och inte blå, vid psd har jag förstått det som om bebisen blir blå.
2. Alltså mamman benämner det först som att dottern är "jättesjuk". Känns inte heller som psd.
3. De ska även ha utfört HLR.
4. Sen att hjärtat inte slår helt bra och att hon ska in på MR.

Scenario:
Någon av föräldrarna skakar bebisen tills den får hjärtstillestånd och hjärnskador. De får panik och utför HLR (rätt eller felaktigt). De får igång flickan efter ett tag men loppet är kört hursom pga. skakningarna. När man kör MR så ser man de tydliga tecknen på "shaken baby syndrom" (läs sabbad hjärna) och anhåller föräldrarna, mamman bryter ihop under förhöret och man häktar dem.

Med tanke på åldern på föräldrarna, att det handlar om unga föräldrar, låter det troligt att det handlar om att barnet har skakats.

Det krävs ett enormt tålamod och mogenhet med småbarn, speciellt när de börjar storgråta och inte vill sluta vad man än gör. Sånt kan få vem som helst att känna att de vill gå in i väggen.

Ett rimligt skäl varför man inte bör skaffa barn som ung, när man fortfarande håller själv på att utvecklas, kan det sluta riktigt illa.
Citera
2016-09-11, 13:34
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Någon nämnde att barnet hade matningssond genom näsan på nån bild. Om detta stämmer måste barnet ha varit sjukt, och jag är böjd att tro att detta handlar om ett s.k. barmhärtighetsmord, och till råga på allt av djupt religiösa föräldrar!

Vad får dig att tro att föräldrarna är djupt religiösa? Av bilderna på hennes FB att döma finns det heller inget som tyder på att barnet skulle vara sjukt, ser tvärtom ut att vara en frisk och välmående baby.
Citera
2016-09-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleHero

Scenario:
Någon av föräldrarna skakar bebisen tills den får hjärtstillestånd och hjärnskador. De får panik och utför HLR (rätt eller felaktigt). De får igång flickan efter ett tag men loppet är kört hursom pga. skakningarna. När man kör MR så ser man de tydliga tecknen på "shaken baby syndrom" (läs sabbad hjärna) och anhåller föräldrarna, mamman bryter ihop under förhöret och man häktar dem.
Jag tror som du. Behöver inte vara mer invecklat än så.
Senast redigerad av SirFoxy 2016-09-11 kl. 13:40. Anledning: Textkaos
Citera
2016-09-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Med tanke på åldern på föräldrarna, att det handlar om unga föräldrar, låter det troligt att det handlar om att barnet har skakats.

Det krävs ett enormt tålamod och mogenhet med småbarn, speciellt när de börjar storgråta och inte vill sluta vad man än gör. Sånt kan få vem som helst att känna att de vill gå in i väggen.

Ett rimligt skäl varför man inte bör skaffa barn som ung, när man fortfarande håller själv på att utvecklas, kan det sluta riktigt illa.

Kan bara bekräfta det, jag har själv legat vaken drygt 2 timmar inatt pga. min 1,5 åring 😬
Citera
2016-09-11, 13:37
Medlem
Vice.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Vad får dig att tro att föräldrarna är djupt religiösa? Av bilderna på hennes FB att döma finns det heller inget som tyder på att barnet skulle vara sjukt, ser tvärtom ut att vara en frisk och välmående baby.
Indrar jag med
Citera
2016-09-11, 13:39
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
"Be för oss" verkar allt av döma vara en fånig anglicism. Föräldrar är gissningsvis ateister och medlemmar i SvK för att det är "mysigt"/"tradition"/etc.
Citera
2016-09-11, 13:43
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
"Be för oss" verkar allt av döma vara en fånig anglicism. Föräldrar är gissningsvis ateister och medlemmar i SvK för att det är "mysigt"/"tradition"/etc.

Tänkte något liknande. Det kan vara något som man hämtat upp från USA där man alltid använder sådana fraser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in