Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det tror jag knappast. Jag är mer inne på konceptet med fasta situationer. Man hade kartlaggt OP i förväg. SÄPOs skrinlaggda rapport talar ju om övervakning minst en månad i förväg.
Saken är den att OP var en ganska häftig figur som gjorde lite som han ville. Tennisen var ju bokad på fasta tider, men i övrigt verkar han ha varit "ett svårt mål". Det man får göra då är att se på ställen som han passerar ofta, om än oförutsägbart.
Vägen mellan riksdagen och sosse-borgen Sveavägen 68 är ett sådan stråk.
Så jag menar att man hade en del olika, på förhand studerade platser. Nu den här kvällen dårå, så råkar han klampa in på precis en av dom punkter man tränat på. Hade han inte gjort det så hade man slagit till någon annanstans, senare. Gamla stan samma kväll, kanske.
Visst var det en fast situation. Med offret förankrad i en biostol under 2 timmar. Precis som hans mycket mer förutsägbara tennisspelande med Schein. Där ett sällsynt biobesök inte kunde förutses ens dagen före. Men där hans tennisspelande, liksom hans obevakade rörelser bostaden-Rosenbad, lätt kunde förutses via en minimal kartläggning. Där alla kan idag se att dessa fakta inte utnyttjades.
Det jag har svårt att svälja, som du vet, är att man förlitade sig på turen/slumpen i situationen. Om det nu var en sedan länge pågående konspiration. Med skarpa hjärnor inblandade. Lika iskalla och exekverande som mördaren.
Liksom att jag har svårt att acceptera att ett antal personer som aktivt ingick i en mordkonspiration redan på dagen, och tidigt på kvällen, visade sig öppet bärandes kommunikationsutrustning. Rentav övade samband i en butik på Sveavägen som det finns uppgifter om. Sant eller inte.
Och redan före mordet verkade flockas runt en mordplats som ingen kunde förutse. Samtidigt som ingen verkade flockas runt tunnelbaneingången där paret Palme anlände. Trots att det alternativet borde vara det mest troliga för en hemfärd.
Din lösning på problemen är att man kanske slagit till i Gamla Stan om man misslyckats i City. Alltså en lösning som tidigare förkastats av samma konspiration. Eftersom att Palme bevisligen anlände till bostaden de flesta kvällar utan bevakning och utan Lisbet.
Rent logiskt borde samma Lisbet vara en komplikation i sammanhanget. Eftersom hon inte var målet. Och helt saknade betydelse i sammanhanget.
Alltså var inte hennes närvaro på mordplatsen kalkylerad. Eller önskvärd. Det vittnar snarare om om att mordet utfördes utan långvariga förberedelser. Och att man fick laga efter lägenhet med kort varsel.