Citat:
Har själv haft skyddade personuppgifter, så jag kanske kan svara lite här:Skyddade personuppgifter är väl inget man tilldelas! Det krävs en formell ansökan hos SKV! Linda vet väl inte om vilka möjligheter hon har! Tjejen har väl knappt grundskola.
Och hur vet du att en omprövning sker varje ar? Det verkar ju helt idiotiskt! Om jag inte har hotats t. ex. under det ar jag haft skyddade personuppgifter - kommer skyddet att hävas efter ett ar da? Hur anses "bevisat" att hotbilden försvunnit?
Och hur vet du att en omprövning sker varje ar? Det verkar ju helt idiotiskt! Om jag inte har hotats t. ex. under det ar jag haft skyddade personuppgifter - kommer skyddet att hävas efter ett ar da? Hur anses "bevisat" att hotbilden försvunnit?
För min del så var det polisen som förmedlade kontakten med SKV för att ansöka om skyddade personuppgifter. Till denna ansökan så fick polisen lämna yttrande om varför det var av vikt för mig att få skyddade uppgifter.
Min första ansökan fick avslag, men efter att polisen skickade in ett nytt yttrande så gick det igenom.
Det blev först ett beslut som sträckte sig i dryga två år, för att därefter omprövas årligen.
I januari i år så bedömdes det att behovet för skyddade uppgifter inte längre förelåg, och det blev därför ingen ny förlängning.
Denna bedömning gjorde SKV, som inte hade någon som helst koll på hur läget faktiskt var, men jag orkade inte tjafsa en massa utan lät det vara. Detta trots att det fortfarande finns en allvarlig hotbild.
De kontakter jag har inom polisen tyckte att vi skulle strida för ett fortsatt beslut, men det hade inneburit en massa processande vilket jag varken har tid eller ork med. Senast igår blev jag "antastad" av idioten som är den bakomliggande orsaken, men då jag lärt mig hantera situationerna relativt bra så fungerar livet rätt okej.
(jag fick skyddade personuppgifter efter mordhot, samt att den som hotade fick kontaktförbud/besöksförbud, vilket han överträtt och även dömts för)
Vad gäller Lindas kunskaper etc så kan jag nog lova att hon är klipskare än de flesta här kanske anar.
Dessutom vet jag att hon umgås med många som är rätt högutbildade och väletablerade i samhället, så nog har hon både kunskaper och uppbackning från andra om det kniper!