2016-09-11, 06:30
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har du växtplankton i din brunn har du problem, och får den knappast godkänd som dricksvattenkälla.

Så är det ju.
Ändå är det inte ovanligt att privata brunnar vid fritidshus har tveksam kvalité
o att man kanske inte tar de vattenprover man borde. Jag vet inte hur det ser ut just vid den här fastigheten men som jag förstått det ligger den sjönära?

Skulle det ligga till på det viset kan det vara svårt att avgöra vilket vatten som blev hans död.
Förmodligen inget en ev mördare kunde ha vetat i så fall.
Citera
2016-09-11, 08:36
Medlem
LEIF GW PERSSON
Det är ovanligt med kvinnliga mördare.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-ovanligt-med-kvinnliga-mordare/
Citera
2016-09-11, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tänkte också på det när jag läste det nu.
Uppgiften om de två utöver de som tidigare
var känt att de fanns i stugan, dvs. JM och
de då tvååriga tvillingarna finns bl.a. här:

1/9, Aftonbladet:
"– Vi har indikationer på att ytterligare två personer fanns på plats,
två personer i 41-åringens omedelbara närhet, säger en källa med
insyn i dödsfallsutredningen till tidningen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23441506.ab

15/8, Bärgslagsbladet/Arboga Tidning:
"- Det är klarlagt att paret inte var ensamt i stugan. Där fanns också
två minderåriga barn, säger Lars Rogenfelt, som anser att tidpunkten
för 41-åringens anmälan väcker ett stort antal frågor."

http://bblat.se/nyheter/arboga/1.4172954-sommarstugemordet-41-aringens-makes-dod-granskas-pa-nytt

Uppgiften om de "ytterligare två" är onekligen lite vag…

Får hjälpa till med svenskan, det är uppenbarligen för sent för dig att googla.

Minderårig=person under 18 år.

Det kan alltså varit två ensamkommande vuxna, men jag vill minnas att det var hennes egna barn i en annan artikel, eller så har det växt fram som en trådsanning.
Citera
2016-09-11, 09:11
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Får hjälpa till med svenskan, det är uppenbarligen för sent för dig att googla.

Minderårig=person under 18 år.

Det kan alltså varit två ensamkommande vuxna, men jag vill minnas att det var hennes egna barn i en annan artikel, eller så har det växt fram som en trådsanning.

Två personer i Akis omedelbara närhet kan väl inte innebära två flyktingbarn?
Citera
2016-09-11, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Två personer i Akis omedelbara närhet kan väl inte innebära två flyktingbarn?

JM hade många flyktingvuxna som vänner på sin FB, men framförallt nära relationer med flera. Middagar, hembesök hos JM och hennes barn, sexutbyte mm. har florerat. Så dessa flyktingar fanns i hennes omedelbara närhet.

Om man skall tolka in något så anser polisen att det var lite udda att dessa minderåriga personer inte hört och sett något utan sussat sött.

Och att ens egna barn benämns "personer" av pressen är inte vanligt.

Det är inget konstigt att ens egna små barn sover däremot.

Men som sagt, jag spekulerar utifrån uttalandet i media enbart och fakta hade varit bra.
Senast redigerad av Omsvep 2016-09-11 kl. 09:34.
Citera
2016-09-11, 09:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
JM hade många flyktingvuxna som vänner på sin FB, men framförallt nära relationer med flera. Middagar, hembesök hos JM och hennes barn, sexutbyte mm. har florerat. Så dessa flyktingar fanns i hennes omedelbara närhet.

Om man skall tolka in något så anser polisen att det var lite udda att dessa minderåriga personer inte hört och sett något utan sussat sött.

Och att ens egna barn benämns "personer" av pressen är inte vanligt.

Det är inget konstigt att ens egna små barn sover däremot.

Men som sagt, jag spekulerar utifrån uttalandet i media enbart och fakta hade varit bra.
Enligt tidigare artiklar, vill jag minnas, angavs att det var "ytterligare två vuxna personer från kvinnans omedelbara närhet" som fanns vid sommarstugan 7-8/8 2015.
Citera
2016-09-11, 10:08
Medlem
Big-Lees avatar
en till sak som inte stämmer med Johannas redogörelse som jag har tänkt på är följande.
Hon vaknar på morgonen, A*i är inte där. Hon ringer 112 och anmäler detta. Men om hon på riktigt undrade var han blivit av är väl det första man gör att gå ner till bryggan och kolla om båten kommit tillbaka. Eller tar en sväng runt stugorna och kollar om han gått ut på morgonpromenad etc. Då borde hon ha sett båten, drivandes tom och eventuellt Ak*s kropp?
Nu har vi ju i och för sig inte larmsamtalet så vi vet ju inte vad hon sa till dem.
Men det kan ju vara en av dessa märkliga omständigheter som polisen pratade om.
Citera
2016-09-11, 10:14
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Enligt tidigare artiklar, vill jag minnas, angavs att det var "ytterligare två vuxna personer från kvinnans omedelbara närhet" som fanns vid sommarstugan 7-8/8 2015.

Vuxna i omedelbar närhet, måste väl nästan betyda: sambo (det hade hon väl ingen då), vuxna barn, föräldrar?
Citera
2016-09-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ok. Har svårt att avgöra betydelsen i standard provtagning. Tårvätska etc. verkar ju täcka in det mesta.
Jag tycker att blod och maginnehåll också vore intressant att se analyssvar från
Citera
2016-09-11, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du skall läsa allt! Gör så så kanske vi kan tala djupare senare.

Provtagning och analyssvaren är ditt triumfkort, seriöst ?

Svaren är levererade på både ditten och datten. Ingen "förgiftning" men visst sök vidare i fantasin
bara. Jag bryr mig inte utan är nöjd att karln inte grävs upp pga spektaklet IF ställt till med.

Du hade väl rätt om att GW var i sin rödvinsperiod annars händer det att han har poänger.

Självklart bra att prov är både tagna och bevarade för eventualiteter så man slipper gravöppnande, den frågan är avgjord i sin helhet skulle jag vilja säga nu även om en och annan manisk skribent hävdar annat.
Citera
2016-09-11, 13:15
Medlem
lasternassummas avatar
tvillingarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Vilka är de "ytterligare två"?
Jag länkade i det här inlägget ovan, #7495, till två artiklar.

Den ena beskrev "ursprungsversionen", att endast JM, Aki
och de två då 2-åriga tvillingarna fanns i stugan.

Senare tillkom uppgiften, som du skriver, att "ytterligare två"
peroner kom till.

Vad betyder "omedelbara närhet"?
Släkt? Kollega? Flyktingbarn som bor i ens hem? Dotter med
respektive? Föräldrar? Förhoppningsvis får vi veta mer...

PS: I tindningsuppgifterna om "ursprungsversionen" står det
"två minderåriga barn". Jag kan inte minnas varifrån uppgiften
att det var tvillingarna kommit.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-11 kl. 13:23.
Citera
2016-09-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Det var detta jag avsåg med mitt inlägg igår. Om nu försäkringsbolaget har på fötterna i detta hänseende blir ju en egen "mordutredning" helt onödig, jag fattar faktiskt fortfarande inte varför de lagt sig i hur själva dödsfallet har gått till.

Att ett försäkringsbolag skulle göra detta för att det är "rätt sak att göra" känns helt orimligt. Det rimliga är - som många sagt - att de vill slippa betala ut några pengar. Har de bevis för att livförsäkringen är ogiltig så är det kört för JM att få ut några pengar - utredningen borde ha varit inriktad på att verifiera att hon personligen utgett sig för att vara maken (eller liknande tillvägagångssätt). Är det nån på IF som tror han är Hercule Poirot eller så?

Kan inte komma ihåg någon vettig källa som indikerar att If bedrivit/bedriver en "egen "mordutredning"".
Som jag förstått det hela, har det under Ifs utredningen av eventuellt försäkringsbedrägeri, dykt upp tecken på att Aki kan ha fått hjälp att ramla av pinnen. If har då delgivet polisen sina rön, men de beslutar sig direkt för att inte vara intresserade.
If har då överklagat polisens beslut att inte inleda förundersökning, vilket kanske i framtiden kan lösa ett mord, vilket nog de flesta tycker är positivt. Vi får väl se.
Att Ifs utredare leker morddetektiver kan jag inte se att något tyder på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in