2016-09-08, 07:59
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Österrikare... Dessutom politiskt inte helt okontroversiell, frågan är om de aderton orkar ta en eventuell politisk härva.
Vid närmare eftertanke så är Handke som antytt helt körd, det blir aldrig en konservativ författare av hans typ som vinner. Ateist-nihilist med vänsterförflutet är idealet.

Jag gissar att någon av dessa vinner:

Eduardo Mendoza-Garriga 66/1
Enrique Vila-Matas 66/1
Don Patterson 100/1
A S Byatt 100/1
James Kelman 100/1
Hilary Mantel 100/1

Dvs helt okända för gemene man. Akademin ger inte pris till "eviga favoriter", det började redan med Graham Greene (för känd, för uttjatad i nomineringssammanhang = fick aldrig priset). Günther Grass och Naipaul var iofs halvkända, lagom stora men nu ska man vara smal PK-ist som faller Horace-Danius-Englund på läppen för att vinna.

Nobelpriset är idag marginaliserat, det betyder antagligen mer att vinna Goethepriset eller Booker Prize även om detta också numera är mästerskap i urvattnad nihilist-PK-ism.
Citera
2016-09-08, 08:54
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Vid närmare eftertanke så är Handke som antytt helt körd, det blir aldrig en konservativ författare av hans typ som vinner. Ateist-nihilist med vänsterförflutet är idealet.

Enrique Vila-Matas 66/1
Don Patterson 100/1
A S Byatt 100/1
James Kelman 100/1
Hilary Mantel 100/1

Dvs helt okända för gemene man. Akademin ger inte pris till "eviga favoriter", det började redan med Graham Greene (för känd, för uttjatad i nomineringssammanhang = fick aldrig priset). Günther Grass och Naipaul var iofs halvkända, lagom stora men nu ska man vara smal PK-ist som faller Horace-Danius-Englund på läppen för att vinna.

Nobelpriset är idag marginaliserat, det betyder antagligen mer att vinna Goethepriset eller Booker Prize även om detta också numera är mästerskap i urvattnad nihilist-PK-ism.

Aldrig hört talas om ngn av dem... så det är nog troliga kandidater. Ashbery lär väl inte få priset i år heller, hade han varit aktuell så hade säkert redan fått det. Norén är möjlighet vill man tro, men oddsen... höga! Dylan tror jag inte får det, av det skälet att han storhet inte riktigt faller inom litteraturen per se. Sen är det väl den människan på jorden som inte behöver priset heller...
Citera
2016-09-08, 09:43
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Frågan är ju om någon författare på den här jorden - uppskattat eller ej - verkligen behöver Nobelpriset. Imo handlar det mer om vem som förtjänar det, vem som bidragit mest till den litterära världen under sin livstid, och då faller plötsligt ett stort frågetecken över de senaste årens namn, men samtidigt ett stort utropstecken över Dylan. Nu har jag ju tydliggjort min ståndpunkt angående Dylan och Nobelpriset, men för en gångs skull kunde ju Akademin välja en författare som övriga världen faktiskt har hört talas om.
Citera
2016-09-08, 11:12
Medlem
MrWits avatar
Jag tycker Cormac McCarthy skulle kunna få det men jag gillar framför allt att använda Nobelpriset som ett boktips. Det har fått mig att läsa några riktigt bra böcker. Minns när jag plockade upp Disgrace av Coetzee på Nässjö tågstation och blev helt överväldigad. Den boken hade aldrig stått där i hyllan om det inte vore för Nobelpriset. Därför hoppas jag på någon författare som jag sedan tidigare inte tagit mig för att läsa.

Det här med att de sällan väljer "kända" författare är väl rätt uttjatat. Självklart väljs inte en Grisham eller Coelho men jag menar Doris Lessing, Mario Vargas Llosa, Dario Fo och Günther Grass var väl knappast några obskyra författare (för att ta några från de senaste 20 åren).
Citera
2016-09-08, 11:17
Medlem
lampross avatar
"Blanknött PK-ist som predikar död för de döda," i den genren hittar man nästa pristagare. Jelinek, Müller, Aleksijevitj etc. etc.
Citera
2016-09-08, 12:06
Medlem
chessjamts avatar
Ko Un vore kanske något? Poet och asiat. Fast å andra sidan är det väl bara 4 år sen Mo Yan och 5 år efter att Tomas Tranströmer vann, så kanske han får vänta några år till. Fast gubben är ju redan 83 år gammal. Kanske för sent nu, samma som med Ashberry.

Afrika och Sydamerika borde annars stå på tur? Har dålig koll på författare därifrån. Tragiskt att Assia Djebar dog, kändes som en klockren kandidat att vinna priset.
Senast redigerad av chessjamt 2016-09-08 kl. 12:09. Anledning: Stavning
Citera
2016-09-08, 19:14
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Tack för detta påpekande, här är min precisering om Le Guin: hon skrev en del konceptuellt avancerade sf-romaner på 70-talet men sedan dess är hon ju inte så remarkabel. Le Guins tidiga sf-romaner är sådant som (feminister) kan doktorera på men i övrigt är hon inte på samma litterära nivå som ens Oates.

I tidiga tonåren uppskattade jag LeGuin och hennes berättelser om en övärld, tror det var en övärld, och då särskilt boken som handlade om personer som arbetade, eller hur man nu ska beskriva det, i helt mörka labyrinter. Minns att jag läste labyrintboken flera gånger. Har läst om henne som vuxen men aldrig igen kunnat ta mig igenom nån av hennes böcker. Har också hört minst en av sf-romanerna från 70-talet som ljudbok men jag lyckades aldrig hålla mig vaken nån längre stund. Konceptet, själva idéen hos berättelserna, lät jättespännande, men när historien berättades förlorade jag snabbt uppmärksamheten. Men kanske kan hon få nobelpriset. Varför inte? Underligare saker har väl hänt när det gäller det priset.
Citera
2016-09-08, 19:21
Medlem
gato12s avatar
Citat:

Enrique Vila-Matas 66/1
Don Patterson 100/1
A S Byatt 100/1
James Kelman 100/1
Hilary Mantel 100/1

Dvs helt okända för gemene man..
Njaa, både Byatt och framförallt Mantel är nog rätt välkända.

Funderade lite på afrikanska författare och måste erkänna att jag inte har någon vidare koll, men Thiong'o har ju stått på "väntelistan" ett tag.

Sedan har man ju en afrikansk författare som Chimamanda Ngozi Adichie som hade varit storslam då hon dessutom är kvinna. Något ung dock.
Citera
2016-09-09, 02:43
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
I tidiga tonåren uppskattade jag LeGuin och hennes berättelser om en övärld, tror det var en övärld, och då särskilt boken som handlade om personer som arbetade, eller hur man nu ska beskriva det, i helt mörka labyrinter. Minns att jag läste labyrintboken flera gånger. Har läst om henne som vuxen men aldrig igen kunnat ta mig igenom nån av hennes böcker. Har också hört minst en av sf-romanerna från 70-talet som ljudbok men jag lyckades aldrig hålla mig vaken nån längre stund. Konceptet, själva idéen hos berättelserna, lät jättespännande, men när historien berättades förlorade jag snabbt uppmärksamheten. Men kanske kan hon få nobelpriset. Varför inte? Underligare saker har väl hänt när det gäller det priset.
Le Guins sf-romaner befinner sig inte så långt från Doris Lessings sf-romaner: lovvärda, seriösa saker om upphöjda och kringsynta hjältar/hjältinnor som konceptualiserar samhälle, kön osv. Men enligt antydan från Horace fick inte Lessing primärt sitt pris för sin sf så Le Guin är nog körd i dessa sammanhang.

Men hennes "A Wizard of Earthsea" (Trollkarlen från Övärlden, 1969) är great, det är en ungdomsfantasy långt över Harry Potter i elegans och koncept. Räcker inte för Nobelpris men klassiker, ja. Del ett i serien iaf.
Senast redigerad av lampros 2016-09-09 kl. 02:45.
Citera
2016-09-10, 16:49
Medlem
Ålens avatar
Är jag efterbliven som tror att Margaret Atwood kan ha en chans till att tilldelas priset?
Citera
2016-09-10, 17:47
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Är jag efterbliven som tror att Margaret Atwood kan ha en chans till att tilldelas priset?

Det namnet är extra intressant om man tar in det faktum att tidigare nobelpristagare får nominera kandidater att vinna priset. Alice Munro och hon kanske är goda vänner?

Elfriede Jelinek, Herta Müller och nu senast Svetlana kanske kan tänkas nominera några av de här kvinnliga lågoddsarna? Sara Danius vill ju ha in mer högklackat så jag tänker mig att det blir en till kvinna iår igen, men jag har svårt för att bestämma mig vilken.
Citera
2016-09-10, 18:14
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Det namnet är extra intressant om man tar in det faktum att tidigare nobelpristagare får nominera kandidater att vinna priset. Alice Munro och hon kanske är goda vänner?

Elfriede Jelinek, Herta Müller och nu senast Svetlana kanske kan tänkas nominera några av de här kvinnliga lågoddsarna? Sara Danius vill ju ha in mer högklackat så jag tänker mig att det blir en till kvinna iår igen, men jag har svårt för att bestämma mig vilken.

Ja, Munro och Atwood verkar känna varandra på det personliga planet. Hade faktisk ingen aning om att tidigare vinnare hade mandat att utse kandidater.

Är inne i en Atwood-period. Hon är väldigt behaglig och stundtals rolig att läsa.

Högklackat i form av Atwood eller Oates, gärna för mig. Cowboyboots i form av Cormac McCarthy vore också trevligt. Ingen av dessa lär väl dock få priset.

Jag tror akademin kommer premiera ett ekologiskt tema i år. Jag är galen och tror på Gary Snyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in