2016-06-05, 23:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Du menar precis som afroamerikanerna och de skandinaviska ättlingarna nu har samma riskprofil i USA efter ett par hundra år?
Det finns flera faktorer som ligger bakom afroamerikanernas överrepresentation i både brottsstatistiken och fängelser. T ex socioekonomiska förutsättningar som utbildning, bostad, inkomst. Svarta unga män i ghetton är mest utsatta för utanförskap, är ofta utsatta för diskriminering och rasism. Men fängelsestraffets tid är den enskilt viktigaste faktorn. Läs mer om detta här.

Dessutom har våldsbrotten överlag minskat kraftigt i USA under de senast decennierna.
Citat:
Är de inte? Har du någon statistik som stödjer det?
Åk själv till vilket invandrartätt område som helst eller besök fängelserna. Ta dig en titt på de kriminella männen som kommer från MENA. Vilket kön har de? Hur gamla är de? Ser du många 65-70 åriga gängmedlemmar? De flesta är mellan 20 och 35 år medan gängledarna är generellt lite äldre.

T ex de allra flesta våldtäkterna begås av unga män mellan 15 och 40 år. Efter passerade 40 årsstrecket minskar antalet våldtäktsmän drastiskt. Så invandrares överrepresentation minskar med åren. Svenska unga män är också mer än äldre gubbar överrepresenterade i våldtäktsstatistiken.

Invandrarnas barnbarn osv kommer att ha betydligt lägre överrepresentation än sina invandrade förfäder. De är mer integrerade till det svenska samhället och är generellt mer välanpassade. I stort sett alla vi "helsvenskar" är ättlingar till medeltidens invandrare som valloner, tyskar, polacker med flera.

Citat:
Oavsett så är din strategi alltså att vänta till probleminvandrarna dör ut med förhoppningen att deras barn och deras barn och så vidare har anpassat sig lite mer till svenska normen så att de om två hundra år inte beter sig om apor i en porslinsbutik? OK, en plan så briljant att man tror Löfven själv har kläckt den. Tänkte du bygga murar då, så det inte kommer in några nya probleminvandrare som drar upp överrepresentationen när de gamla går och dör? Annars försätter ju bara problemet ad infinitum och förutsättningarna för att barnen till de döende kriminella ska anpassa sig minskar förstås ju mer de är omgivna om samma kultur som fostrade föräldrarna.
Korkat resonemang att jag inte har lust att bemöta det. Beter sig invandrare som apor i en porslinsbutik?

Murar? Gated communities som de har i bl a USA? Tja, det skapar nog mer problem än säkerhet. Ju större segregation, desto större otrygghet kan det bli utanför murarna. Det är nog risk att inhägnade bostadsområden med beväpnade vakter kan verka provocerande på socioekonomiskt marginaliserade unga invandrare. De kommer att tänka att "där finns det gott om pengar och värdesaker som vi kan sno.".
Citera
2016-06-05, 23:54
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Här är länderna som hade högst överrepresentation för våldtäkt i förhållande till svenskar:

Algeriet, Libyen, Marocko, Tunisien (23ggr)
Irak (20ggr)
Rumänien/Bulgarien(18ggr)
Övriga Afrika (16,5ggr)
Iran(10ggr)
Bolivia, Peru, Equador (10ggr)
Jordanien, Palestina, Syrien (9,5ggr)
Turkiet (9ggr)
Etiopien (7,5ggr)

För generell brottslighet visar 2005:17 följande på sidan 63 i BRÅ 2005:17: Andelen svenskar som var minst skäligen misstänkta för något brott under perioden 1997-2001 var 5%. Motsvarande andel för personer från:

Övriga Afrika 26,3%,
Nordafrikaner 24,1%
Västasiater 18,8%.

Oavsett hur man väljer att förklara siffrorna så har jag svårt att se argumentet varför vi ska fortsätta ta emot människor med denna samhällsdestruktiva profil.
De flesta av invandrarna som är mest överrepresenterade i brotts- och våldtäktsstatistiken ingår i mindre populationer. Samtliga populationer har jämförelsevis större andel unga män vilket förklarar en stor del av överrepresentationen. Ändå misstänktes inte minst 99 % av dem för våldtäkt under femårsperioden 1997-2001. Mellan 74 % och 81 % av dessa utomeuropeiska invandrare misstänktes inte för något brott under denna period.

Exempel:
Det var 9.2 ‰ / 0.4 ‰ = 23 gånger vanligare att nordafrikanska invandrare var våldtäktsmisstänkta jämfört med "helsvenskar". Alltså "överrisk" på 23. 99.08 % av nordafrikanerna misstänktes inte för våldtäkt.

Citat:
Så stänga gränsen totalt, låta kriminella packet leka av sig tills de tröttnar och sedan återgår allt till det normala om några hundra år när deras barn, barnsbarn och barnbarnsbarn börjar bli folk?

Det är planen?

Återstår då bara en fråga:

Kan du inte bara svara på en enkel och rak fråga? Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna stod svenskfödda med svenskfödda föräldrar för 1985-1989 respektive 1997-2001?

Sedan BRÅ 1996:2 då svenskfödda svenskar stod för 39% tillkom 270 000 utrikes födda fram till BRÅ 2005:7 och överrepresentationen för våldtäkt ökade från 4 gg till 4,5 ggr. Sedan BRÅ 2005:17 har det tillkommit ca 622 000 ytterligare utrikes födda medan svenskar minskat med 90 000. Det har även tillkommit andra generationens invandrare ca 380 000 individer och om någon missat EU-migranterna och alla illegala som gått under jorden så har även de tillkommit.

Under från rapport 1996:2 till 2005:17 minskade även svenskarnas andel av de totala brotten från 68,5% till 55% efter att 270 000 utrikes födda flyttat hit. Detta motsvarade en ökning av överrepresentationen hos utrikes födda från 2,1-2,5
Många av de kriminella är utlänningar, dvs har inget svenskt medborgarskap, de utvisas efter avtjänat fängelsestraff. De unga invandrarkillar som har lägre grad av anpassning till det svenska samhället, desto större tendens har de att hamna i brottslighet.

1985-1989:
62 % av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
70 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").

1997-2001:
58 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
43.5 % av av de våldtäktsmisstänkta var "helsvenskar".

Du kan inte subtrahera procentandelen 62 % registrerade våldtäkter som begicks av svenskfödda (1985-1989), från procentandelen 43.5 % våldtäktsmän som var "helsvenskar" (1997-2001).
Citat:
Vad har hänt sedan dess: 622 000 utrikes födda, 380 000 barn till utrikes födda och okänt många EU-migranter, baltiska ligor, illegala immigranter och asylsökande. Värt att påminna om utvecklingen i Oslo 2001-2007, statistiken gäller samtliga våldtäkter åren 2001, 2004 och 2007 - Norrmän minskar sin andel av våldtäkterna från 47% till 27,2% på sex år, afrikaner ökar sina från 10% till 30,5% på samma korta tid (länk). Men i Sverige där svenskarna stod för 39% redan på 80-talet ska vi nu luras att tro att nästan ingen har hänt, eller att det bara blivit bättre...
Våldtäktsfallen i Oslo handlar enligt en rapport från 2011 om att det var fråga om kända gärningsmän med icke-norskt utseende. Det fanns alltså okända gärningsmän med "nordiskt" utseende. Av de 189 våldtäkter som rapporterades var 21 överfallsvåldtäkter. Endast fem av de 21 sexualbrotten löstes, och av dessa begicks alla fem av personer med utomeuropeisk bakgrund. Två av de fem hade psykiatriska diagnoser. I de 16 fall som inte var lösta beskrev flera av offren förövarna som etniskt norska.
Citera
2016-06-06, 00:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag bad dig om en källa på ditt påstående om att svenskar som utvandrade till USA där hade samma överrepresentation som araber och afrikaner idag har i Sverige, d.v.s. 10-20 ggr vad gäller våldtäkt och 3-5 ggr vad gäller brott generellt. Att hänvisa till google är inte seriöst.
För över hundra år sedan och längre tillbaks i tiden var våldsbrottsligheten betydligt högre (per capita) än vad den är idag. Jag kan hänvisa till Steven Pinker ("The better angels of our nature: The decline of violence in history and its causes"). Denne psykolog hävdar att dagens värld generellt blivit mer civiliserad, fredligare och mindre våldsam. I 1800-talets Sverige var alkoholkonsumtionen väldigt hög. Män söp, slogs och dödade i fyllan och villan. Fler våldtäkter begicks också.
Citat:
Just, problemen i de invandrartäta förorterna och invandrares från Afrika och arabvärldens enorma överrepresentation beror förstås på en rasistiskt poliskår och rasistiska kvinnor. Inte bara i Sverige, utan i hela världen.
http://www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/ (2016)
"Utrikesfödda och deras barn är överrepresenterade i brottsstatistiken. Denna överrepresentation beror på framförallt tre faktorer: 1) diskriminering inom rättsväsendet; 2) förhållanden kopplade till ursprungslandet; och 3) faktorer kopplade till levnadsförhållanden i Sverige."

Citat:
Eh, nej, det gör de inte. Bandidos kanske har någon stackars kvarglömd finne men att påstå att Bandidos skulle utgöras i huvudsak av personer med nordiskt ursprung är bara sant om man räknar som du, där asylsökande afghaner, illegala invandrare och tiggande romer är svenskfödda svenskar.

Hells Angels möjligen, var ju mycket danskar och finnar i början i vart fall.

Ja, det finns enstaka kriminella gäng i SVERIGE som faktiskt har svenskar som medlemmar. Det enda anmärkningsvärda med det är förstås den relativa avsaknaden.

Ledarna för Sveriges största kriminella organisationer:

Shahin Amani - Black Cobras
Semi Oueslati - Black Cobras
Herish ”Hero” Salim - Black Cobras .....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12374522.ab
http://www.expressen.se/nyheter/leda...m-styr-gangen/
Av de sju listade Bandidos-medlemmarna var fyra av europeiskt ursprung. Det finns säkert många fler, men då är de ute i friheten.

Alla de gängmedlemmarna som du rabblat upp står för nästan alla former av den grövsta brottsligheten som begås här i Sverige. De är inte representativa för de skötsamma och hårt arbetande invandrarna .
Citat:
Är du inte riktigt riktig? DU hänvisar till Affes blogg som om du vore besatt av den, jag besvarar dit inlägg och du börjar ropa om att JAG minsann hänvisar till den.
Du påstår att jag dissar Affes blogg, alltså finner du den som en trovärdig källa.

Citat:
Sedan raljerar du om att vara ärlig med statistiken men tycker själv att våldtäkter som begåtts av utvisade brottslingar, illegala immigranter, hitresta romer och asylsökande ska räknas in bland svenskfödda svenskars hellre än att använda statistiken som exkluderar dem. Du klarar inte heller av att skilja på andel våldtäktsmisstänkta och andel av våldtäkterna, helt uppenbart eftersom du kommer fram till samma, eller ännu sämre, siffror som jag.
Jag har ALDRIG tyckt att utvisade brottslingar, illegala immigranter, hitresta romer och asylsökande ska räknas in bland "helsvenskar" (svenskfödda svenskar). Sluta kör med ohederliga debattmetoder.

Det är ju DU som inte klarar av att skilja på andelen våldtäktsmisstänkta och andelen av våldtäkterna. Det har jag påpekat för dig i mina tidigare inlägg:

1985-1989:
62 % av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
38 % av de registrerade våldtäkterna begicks av invandrare
70 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").

1997-2001:
58 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
43.5 % av av de våldtäktsmisstänkta var "helsvenskar".

Du kan inte subtrahera procentandelen 62 % registrerade våldtäkter som begicks av svenskfödda (1985-1989), från procentandelen 43.5 % våldtäktsmän som var "helsvenskar" (1997-2001).
Citat:
Du har själv påpekat den stora skillnaden i överrepresentation mellan olika invandrargrupper, vilket gör att du inser att överrepresentationen måste ha ökat ytterligare sedan 2005:17 eftersom de mest överrepresenterade grupperna ökat ännu mer. Så du kan inte ens extrapolera rakt utan måste ta hänsyn till en ytterligare ökning. Du har insett att svenskfödda svenskar står för en sådan liten andel av de anmälda våldtäkterna att du gör allt du kan för att undvika att svara på den enkla raka frågan - Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna idag beräknar du att svenskfödda med två svenskfödda föräldrar står för idag, när de 1985-1989 stod för 39% och det sedan dess tillkommit nästan 1 000 000 utrikes födda och en halv miljon barn till utrikes födda samtidigt som överrepresentationen ökat?
Du måste hålla dig till den population som ingick i undersökningen. Blanda inte in icke-folkbokförda medborgare. Det var bara i en tabell där de använde sig av skattade andelar, i BRÅ 1996.

62 % av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda (både "helsvenskar" och invandrares barn) under perioden 1985-1989. På tabell 5 sidan 33 var den skattade andelen 52 % som begicks av svenskfödda.

47 % av de registrerade våldtäkterna begicks av "helsvenskar" under perioden 1985-1989. Den skattade andelen var 39 %.

Jag kan inte uttala mig med säkerhet om hur stor del av våldtäkterna begås av invandrare idag. Sedan 2005 har vi en ny våldtäktslag. Varje registrerad våldtäkt räknas som ett fall. Mer info om denna lag:

"Bland annat har begreppet våldtäkt blivit könsneutralt och utvidgats så att det utöver samlag även innefattar annan jämförbar handling med en person som är oförmögen att lämna sitt samtycke. Fram till mars 2005 räknades det inte som våldtäkt om offret druckit sig berusad på alkohol och inte kunnat värja sig. Det krävdes att gärningspersonen hade drogat eller tvingat i offret alkohol. Efter en lagändring 1 april 2005 är det numera lika allvarligt att förgripa sig på en person som på egen hand har druckit sig kraftigt berusad som på en nykter person. Från och med 1 juli 2013 skärptes sexualbrottslagstiftningen för att förstärka skyddet för den sexuella integriteten och den sexuella självbestämmanderätten. Bestämmelsen om våldtäkt utvidgades till att omfatta de fall där offret reagerar med passivitet." (Kunskapsbanken).

En sak är säker: betydligt fler än 10-15 % av alla våldtäkterna begås av "helsvenskar". Den faktor som är mest relevant i den här kontexten är unga män oavsett etnicitet. Hade det enbart varit åldringar, kvinnor och småbarn bland invandrarna och flyktingarna skulle överrepresentationen ha sjunkit drastiskt.
Citera
2016-06-06, 10:30
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag svarade på dina frågor men du vill inte acceptera mina svar.

Min fråga var "Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna idag uppskattar du begås av svenskfödda med två svenskfödda föräldrar?". Du har nyss spenderat ytterligare fyra inlägg på att INTE besvara den frågan. Att du bevarar andra frågor, som du konstruerat själv, är politikerfasoner och ingenting jag accepterar som substitut, nej.

Citat:
Du påstår att jag dissar Affes blogg, alltså finner du den som en trovärdig källa.

Jag och Affe kommer fram till likartade siffror. Du har gjort dig lusig över hur far out och fullkomligt orealistiska dessa siffror är, utan att själv kunna prestera ett mer trovärdig alternativ. Du besvarar istället helt andra frågor, vilket inte säger något om trovärdigheten i den aktuella.

Om du ska kunna anse dig ha motbevisat mig och Affe måste du presentera en mer trovärdig uppskattning över hur stor andel av de anmälda våldtäkterna som begås av svenskfödda med två svenskfödda föräldrar idag än vad han och jag gör. Detta har du inte gjort.

Citat:
Du måste hålla dig till den population som ingick i undersökningen. Blanda inte in icke-folkbokförda medborgare. Det var bara i en tabell där de använde sig av skattade andelar, i BRÅ 1996.

Så en våldtäkt som begås av en asylsökare, tiggare eller annan EU-medborgare ska inte räknas menar du? Tror du dessa har minskat i andel sedan 1985-1989? Klart de ska räknas och de ingår bland de anmälda våldtäkterna och som du säger så har BRÅ tillhandahållit en tabell över hur andelarna av de anmälda våldtäkterna fördelade sig när man räknade in dem. Då stod svenskfödda med två svenskfödda föräldrar för 39% av de anmälda våldtäkterna 1985-1989. Tror du våldtäkter som begås av människor ej folkbokförda i landet är en patameter som minskat eller ökat i betydelse sedan vi öppnade gränserna mot EU och blev västvärldens asylcentral? Är det din uppfattning att det mest korrekta sättet att beräkna svenskfödda med två svenskfödda föräldrars andel av våldtäkterna är att använda sig av siffrorna som INTE tar hänsyn till att närmare 10% begås av personer som inte är folkbokförda här?

Citat:
Jag kan inte uttala mig med säkerhet om hur stor del av våldtäkterna begås av invandrare idag.

Ändå gör du dig lustig över mina och Affes beräkningar. Det minsta du kan göra är en osäker uppskattning baserat på historiska data, trenden och befolkningsutvecklingen. Den bör ju hamna långt ifrån mina och Affes helt orealistiska siffror. Eller?

Citat:
En sak är säker: betydligt fler än 10-15 % av alla våldtäkterna begås av "helsvenskar". Den faktor som är mest relevant i den här kontexten är unga män oavsett etnicitet. Hade det enbart varit åldringar, kvinnor och småbarn bland invandrarna och flyktingarna skulle överrepresentationen ha sjunkit drastiskt.

Om det är så säkert, var är din uppskattning som visar att detta är säkert? Du har ju inte ens gjort någon sådan, trots flera sidor av inlägg där det är det enda jag bett om. Noterar att du skriver fler än 10-15% medan mitt påstående är 10-20%.
Citera
2016-06-16, 23:36
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Min fråga var "Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna idag uppskattar du begås av svenskfödda med två svenskfödda föräldrar?". Du har nyss spenderat ytterligare fyra inlägg på att INTE besvara den frågan. Att du bevarar andra frågor, som du konstruerat själv, är politikerfasoner och ingenting jag accepterar som substitut, nej.

Jag och Affe kommer fram till likartade siffror. Du har gjort dig lusig över hur far out och fullkomligt orealistiska dessa siffror är, utan att själv kunna prestera ett mer trovärdig alternativ. Du besvarar istället helt andra frågor, vilket inte säger något om trovärdigheten i den aktuella.

Om du ska kunna anse dig ha motbevisat mig och Affe måste du presentera en mer trovärdig uppskattning över hur stor andel av de anmälda våldtäkterna som begås av svenskfödda med två svenskfödda föräldrar idag än vad han och jag gör. Detta har du inte gjort.

Så en våldtäkt som begås av en asylsökare, tiggare eller annan EU-medborgare ska inte räknas menar du? Tror du dessa har minskat i andel sedan 1985-1989? Klart de ska räknas och de ingår bland de anmälda våldtäkterna och som du säger så har BRÅ tillhandahållit en tabell över hur andelarna av de anmälda våldtäkterna fördelade sig när man räknade in dem. Då stod svenskfödda med två svenskfödda föräldrar för 39% av de anmälda våldtäkterna 1985-1989. Tror du våldtäkter som begås av människor ej folkbokförda i landet är en patameter som minskat eller ökat i betydelse sedan vi öppnade gränserna mot EU och blev västvärldens asylcentral? Är det din uppfattning att det mest korrekta sättet att beräkna svenskfödda med två svenskfödda föräldrars andel av våldtäkterna är att använda sig av siffrorna som INTE tar hänsyn till att närmare 10% begås av personer som inte är folkbokförda här?

Ändå gör du dig lustig över mina och Affes beräkningar. Det minsta du kan göra är en osäker uppskattning baserat på historiska data, trenden och befolkningsutvecklingen. Den bör ju hamna långt ifrån mina och Affes helt orealistiska siffror. Eller?

Om det är så säkert, var är din uppskattning som visar att detta är säkert? Du har ju inte ens gjort någon sådan, trots flera sidor av inlägg där det är det enda jag bett om. Noterar att du skriver fler än 10-15% medan mitt påstående är 10-20%.

Först och främst vill jag betona det faktumet att BRÅ:s studier endast rörde personer som var folkbokförda i Sverige. På sidan 24 i BRÅ:s rapport 2005 står följande rader:

"Det är ganska vanligt att man i diskussioner om invandrares brottslighet är benägen att inkludera all brottslighet med en utländsk misstänkt förövare, även sådana brott som organiseras i annat land, till exempel organiserade stöldbrott och människohandel i sexuella syften. Det är viktigt att här betona att denna undersökning enbart omfattar personer folkbokförda i landet. Det beror främst på att Brå:s förra studie definierade ”invandrare” på detta sätt. Det beror också på att personer utan folkbokföringsnummer inte kan följas upp under någon längre period."

Varken du eller Affe kan komma till korrekta siffror över andelen våldtäkter som begås av "helsvenskar" (ej invandrares barn med en svenskfödd förälder inräknade). Det är fråga om en större procentandel än 10-20%, eftersom andelen "helsvenskar" är betydligt högre än andelen invandrare och deras svenskfödda barn. Ca 70 % av Sveriges befolkning är "helsvenskar". År 2015:

Utrikes födda: 1 676 264
Inrikes födda med två utrikes födda föräldrar : 510 756
Inrikes födda med en inrikes och en utrikes född förälder: 724 841
Inrikes födda med två inrikes födda föräldrar: 6 939 156

Invånare med utländsk bakgrund utgjorde 22.2 % av den totala folkmängden medan de med svensk bakgrund stod för 77.8 %.

Det bör noteras att de största andelarna av invandrare som är födda i andra europeiska länder med liknande kultur som den svenska kommer från Finland (9.3 %), Polen (5.1 %) och Tyskland (3.0 %). Med Danmark och Norge inräknade utgör de 22.4 % av det totala antalet utrikes födda. Utomeuropeiska invandrare ca 49 %, europeiska invandrare ca 49 % (2015). Övriga är statslösa eller kommer från okända länder. Alla dessa siffror kan du enkelt plocka fram ur SCB:s databas.

Som jag flera gånger påpekat är både invandrare och deras svenskfödda barn väldigt heterogena grupper. De utrikesfödda kommer från Finland, Polen, Bosnien, Irak och Somalia med flera länder. Invandrarnas barn kan ha en "helsvensk" förälder eller två utrikesfödda föräldrar. T ex de som har en finsk mamma och en svensk pappa. De är med andra ord invandrarbarn med svenskt ursprung. De är lika mycket svenska som "helsvenskarna". De med svenskt ursprung ("helsvenskar" plus invandrares barn med en "helsvensk" förälder) utgör ca 78 % (2015) av den totala svenska befolkningen.

Du vet mycket väl att invandrare som gärningspersoner är överrepresenterade bland de våldtäkter som klaras upp av polisen. Forskningens huvudförklaring är att det finns socioekonomiska skillnader mellan majoriteten personer med svensk bakgrund ("helsvenskar" plus invandrares barn med en "helsvensk" förälder) och de med utländsk bakgrund (invandrare plus invandrares barn med två utrikesfödda föräldrar). Brottsoffer är mer benägna att anmäla brott som begås av personer med utomeuropeiskt utseende. Polisen tenderar mer att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare.

Det är bara en liten del av samtliga våldtäkter som polisanmäls och registreras. Endast ca 20 %. Resten är ett enda stort och nattsvart mörkertal. Så hur i herrans namn ska man kunna räkna ut hur många av det faktiska antalet våldtäkter som begås av respektive population (invandrare, invandrares barn respektive "helsvenskar")?

Invandrares barn med en svensk förälder är lika svenska som de svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige. De har ungefär samma seder, bruk och värderingar. De med svensk bakgrund utgör som sagt 78 % av hela Sveriges folkbokförda befolkning. Det är således orimligt att göra antagandet att endast 10-20 % av de anmälda våldtäkterna begås av personer med svensk bakgrund (78 %) och 80-90 % av den betydligt mindre gruppen utländsk bakgrund (22 %).

Under perioden 1985-1989 begicks 62 % av de registrerade våldtäkterna av svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar") respektive 38 % av invandrare. 2015 var 83 % av befolkningen svenskfödda. Jämför med 91.3 % 1989 (BRÅ 1996). Ergo:

1985-1989: 62 % (47 % + 15 %) av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda ("helsvenskar" plus invandrares barn), 38 % av invandrare, 15 % av invandrares barn respektive 47 % av "helsvenskar". (BRÅ 1996, tabell 5 sid 73).

2015: ca 56 % (43 % + 13 %) av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda ("helsvenskar" plus invandrares barn), 44 % av invandrare, 13 % av invandrares barn respektive 43 % av "helsvenskar".

Eftersom de svenskföddas andel av den totala populationen sjönk från 91.3 % 1985 till 83.0 % 2015 kan man rimligtvis dra slutsatsen att en mindre procentandel av de registrerade våldtäkterna begicks av de svenskfödda. Från 62 % till ca 56 %. På motsvarande sätt kan man dra en någorlunda realistisk uppskattning att 43 % av våldtäkterna begicks av "helsvenskar".

Jag har för enkelhetens skull inte tagit hänsyn till den nya våldtäktslagen som infördes 2005 med ett vidare begrepp av definitionen våldtäkt samt ökad anmälningsbenägenhet. Den nya lagen innebär att man registrerar varje våldtäkt som ett fall. En gärningsperson som våldtagit fem räknas som fem fall istället för ett. Fyra gärningsmän som våldtagit en person räknas som fyra fall. Då får man en mycket högre våldtäktsstatistik jämfört med i andra länder.

Med den nya våldtäktslagen i åtanke höftar jag till med att 40 % av de anmälda våldtäkterna begicks av "helsvenskar", 45 % av invandrare (oavsett ursprungsland) respektive 15 % av invandrares barn. Jag tar även hänsyn till att de senast anlända invandrarna består av en större andel unga män jämfört med tidigare invandringar.

Är du nöjd med svaret? Min siffra 40 % är långt mer realistisk än din och Affes fantasinuffra 10-20 %.
Citera
2016-06-17, 17:52
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Under perioden 1985-1989 begicks 62 % av de registrerade våldtäkterna av svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar") respektive 38 % av invandrare. 2015 var 83 % av befolkningen svenskfödda. Jämför med 91.3 % 1989 (BRÅ 1996). Ergo:

1985-1989: 62 % (47 % + 15 %) av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda ("helsvenskar" plus invandrares barn), 38 % av invandrare, 15 % av invandrares barn respektive 47 % av "helsvenskar". (BRÅ 1996, tabell 5 sid 73).

Vi börjar med tabellen du utgår från när du gör dina beräkningar, BRÅ 1996, tabell 23, sidan 73. Om vi tar det hypotetiska scenariot att EN av 100 anmälda våldtäkter begås av svenskfödda svenskar och 99 av 100 begås av asylsökande, EU-migranter, illegala invandrare och marockanska gatubarn så kommer tabellen du använder dig av ändå visa att svenskfödda svenskar står för 100% av våldtäkterna. Detta tycker alltså du är det mest rättvisande.

Jag hävdar, å min sida, att en mer korrekt uppskattning i det fallet skulle vara att svenskfödda svenskar stod för 1% av de anmälda våldtäkterna, vilket tabellen jag använder mig av skulle visa, nämligen tabell 24, sidan 74. Det tycker jag är det mest rättvisande.

Som det framgår på sidan 33 och tabell 5 så tar siffrorna 62% för svenskfödda och 47% för svenskfödda svenskar som du hänvisar till inte hänsyn till brott som begåtts av personer som ej är folkbokförda i landet. Uppskattningen för den verkliga andelen framgår både av tabell 5 på sidan 33 och tabell 24 på sidan 74 och ger att 38% av de anmälda våldtäkterna hade en utrikesfödd gärningsman och 52% hade en inrikesfödd (helsvensk eller andra generationens invandrare). 52%+38% = 90% och resterande 10% tillfaller alltså personer ej folkbokförda i Sverige. Tabell 24 på sidan 74 visar att av de 52% som begås av inrikes född gärningsman så är det 39% som begås av svenskfödd svensk och 13% av svenskfödda barn till invandrare. 38% begås av utrikesfödda och 10% av personer ej folkbokförda i landet.

Dina 47% är alltså 39% egentligen. Om man inte, som du, menar att 100% av våldtäkterna i Sverige borde tillskrivas inrikes födda även om 99% begicks av personer ej folkbokförda i landet. Jag har påpekat detta flera gånger utan gehör. Läsaren får väl själv avgöra vilken som är den mest rimliga beräkningsmodellen.

Citat:
Procenttalen summerar alltså inte till 100, utan återstoden är den procentandel brott som beräknats vara begångna av personer som inte är folkbokförda här (BRÅ 1996:2, sidan 33).

Citat:
2015: ca 56 % (43 % + 13 %) av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda ("helsvenskar" plus invandrares barn), 44 % av invandrare, 13 % av invandrares barn respektive 43 % av "helsvenskar".

Din "långt mer realistiska siffra" är alltså att svenskfödda svenskar 2015 stod för 43% av våldtäkterna med samma definition av våldtäkt som 1985-1989?

Detta då sett i ljuset av att utrikes födda redan för 25 år sedan stod för 38% av de anmälda våldtäkterna, "helsvenskar" för 39%, barn till invandrare för 13% och personer ej folkbokförda i landet för 10%? I ljuset av att utrikes födda har ökat sin andel av befolkningen med närmare 100% från dess fram till nu, från ca 8,5% till ca 17% av befolkningen? Där den största relativa ökningen varit av individer från regioner som har den högsta överrepresentationen vid våldtäkter, på upp mot 10-20 ggr? Sett i ljuset av att vi öppnat gränserna mot EU sedan dess och att antalet illegala immigranter och gatubarn skjutit i höjden i takt med att Sverige gjort sig ett namn som asylparadiset i väst?

Endast under perioden 2002-2015 så ökade antalet utrikes födda med 60%, eller 622 000 individer, och barn till utrikes födda med 44%, eller 377 000 individer. Svenskar minskade istället i antal med ca 90 000 individer och har från 1985-1989 minskat från 82% av populationen till ca 70% av populationen idag.

Men din slutsats är, trots detta, att svenskars andel av de anmälda våldtäkterna gått upp från 39% för 25 år sedan till ungefär 43% idag när utrikes födda ökat med 100% samtidigt som svenskar minskat i andel?

Citat:
Är du nöjd med svaret? Min siffra 40 % är långt mer realistisk än din och Affes fantasinuffra 10-20 %.

Ja, jag är störtnöjd. Det framgår med all önskvärd tydlighet hur verklighetsfrånvänd du är när du lyckas beräkna en ÖKNING av svenskar andel av våldtäkterna efter 25 år av aldrig tidigare skådat invandring från de mest överrepresenterade länderna och därtill primärt av män i brottsaktiv ålder.
Citera
2016-06-27, 17:00
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vi börjar med tabellen du utgår från när du gör dina beräkningar, BRÅ 1996, tabell 23, sidan 73. Om vi tar det hypotetiska scenariot att EN av 100 anmälda våldtäkter begås av svenskfödda svenskar och 99 av 100 begås av asylsökande, EU-migranter, illegala invandrare och marockanska gatubarn så kommer tabellen du använder dig av ändå visa att svenskfödda svenskar står för 100% av våldtäkterna. Detta tycker alltså du är det mest rättvisande.
Jag har inte på något sätt hävdat att "helsvenskar" skulle stå för 100 % av de anmälda våldtäkterna under undersökningsperioden 1985-1989. Ta en titt igen på tabell 24 och läs procentandelarna för "Övriga sexualbrott". Där står att 11 %, 8 % respektive 79 % av de anmälda våldtäkterna begicks av invandrare, invandrares barn respektive svenskar (alltså "helsvenskar") under nämnda period. Det står svart på vitt att "helsvenskarna" stod för hela 79 % av övriga sexualbrott (vanligast är sexuella ofredanden). 2 % av icke-folkbokförda utlänningar. Då gällde den gamla våldtäktslagen med snävare definition av våldtäktsbegreppet än vad vi har sedan 2005.

Idag krävs inget hot och våld för att gärningen ska kunna klassas som våldtäkt. T ex sexuellt utnyttjande räknas numera som våldtäkt. Offret kan vara antingen medvetslöst eller lamslaget av skräck och således oförmögen att göra motstånd eller skrika. Mer om detta kan du läsa i https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm_2005_05_ny_sexualbrottslagstiftning_den_1_ april_2005.pdf.

Är det gatubarn och övriga illegala immigranter som står för majoriteten av relationsvåldtäkterna? De har ju inte ens egna sovrum där de kan tvinga till sig sex. Förutom på asylboenden förstås. Hur många våldtäkter begås där varje år? Säkert under femtio. Dessa sexualbrott räknas till kategorin överfallsvåldtäkter. 200-300 anmäls varje år. Där är utomeuropéer (antingen invandrade eller utlänningar) klart överrepresenterade.

Apropå ökningen av invandrares barn har du helt fel. Under åren 2002-2015 ökade antalet inrikes födda med två utrikes födda svenskar med 206.065 individer (från 304.751 till 510.756). De inrikes födda med en inrikes född och en utrikes född förälder ökade med 171.069 individer (från 553.772 till 724.841). Den sammanlagda ökningen blir då 377.134. Anser du inte "halvsvenskar" vara tillräckligt svenska för att räknas som etniska svenskar?

Efter 2005 gäller den nya våldtäktslagen med vidare definition av termen våldtäkt. Då är det rimligt med slutsatsen att "helsvenskarnas" procentandel av de anmälda våldtäkterna ökat från 39 % (1985-1989) till 50-60 % idag. Många av dagens våldtäkter rubricerades före 2005 som sexuella utnyttjanden i kategorin "övriga sexualbrott" som "helsvenskarna" stod för 79 % av.

Efter att den nya våldtäktslagen trätt i kraft klassificeras varje registrerad våldtäkt som ett fall. Inom relationer är det ju vanligt med att kvinnor våldtas flera gånger per år av en och samma gärningsman (t ex pojkvän eller make). En gruppvåldtäkt utövad av fyra förövare räknas som fyra fall.

Det är viktigt att ta hänsyn till att det är en större andel unga män från MENA och Västasien än från den "helsvenska" populationen. Ju fler unga män, desto större överrepresentation. I synnerhet om de lever i utanförskap, har dålig utbildning och låg inkomst. I denna utomeuropeiska grupp återfinns över 600.000 individer eller drygt 6 %.

Invandrare som gärningspersoner, särskilt de med utomeuropeiskt utseende, är överrepresenterade bland de våldtäkter som klaras upp av polisen. Forskning om våldtäkter visar att huvudförklaringen ligger i socioekonomiska skillnader mellan majoriteten svenskar och de med utländsk bakgrund. Brottsoffer är mer benägna att anmäla brott begångna av invandrare och att polisen är mer benägna att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare.

En annorlunda kvinnosyn från vissa länder kan inverka på benägenheten att begå sexualbrott. Men den viktigaste faktorn är könet i första hand, åldern i andra hand. Ung man under 40 år är den vanligaste sexualbrottslingen.

Tycker du att det är realistiskt att anta att endast 1 % av samtliga anmälda våldtäkter begås av "helsvenskar" idag? Om 1 % av 6700 årligen anmälda våldtäkter skulle begås av "helsvenskar" (totalt 6939156), då blir det bara 67 stycken. Endast 0.01 ‰ av "helsvenskarna" skulle alltså stå för de 67 registrerade våldtäkterna.

99% av våldtäkterna skulle enligt dig begås av invandrare och invandrares barn. 6633 våldtäkter skulle alltså begås av den övriga befolkningen ("halvsvenskar", utländsk bakgrund), 2911861 individer. 2.3 ‰ av "halvsvenskarna" och de med utländsk bakgrund skulle alltså misstänkas för våldtäkter. Detta innebär då att denna grupp skulle vara överrepresenterad med 230 gånger. Låter helt uppåt väggarna. Jag tar mig för pannan åt ditt verklighetsfrånvända resonemang.

Låt oss vara lite mer realistiska i våra beräkningar. Vi kan anta att 50 % av de misstänkta våldtäkterna begås av "helsvenskar". Då får vi fram 0.5 ‰. På motsvarande sätt 1.2 ‰ för gruppen "halvsvenskar" och utländsk bakgrund. Denna grupp är då överrepresenterad med mer rimliga 2.4 gånger. Inom denna stora grupp finns bl a den mindre gruppen MENA och Västasien. De har ju som du säger en överrepresentation på 10-20 gånger. "Halvsvenskarna" är svagt överrepresenterade, kanske 1.5 gånger.

För enkelhetens skull har jag räknat med att varje gärningsman begår en våldtäkt. I verkligheten är det vanligare med att en och samma person står för flera våldtäkter varje år, särskilt i nära relationer.

Antalet icke-bokförda individer har jag ingen aning om. Det finns asylsökande som ännu inte beviljats asyl, EU-migranter (t ex romer), "papperslösa", marockanska gatubarn och livstilskriminella som ingår i ligor, diplomatbarn, gäststudenter med flera.

De allra flesta våldtäkterna begås i nära relationer: mot frun, fästmön, flickvännen, skolkamraten, brorsdottern, systerdottern osv. Det innebär att invandrare, invandrares barn med utrikes födda föräldrar och icke-folkbokförda utlänningar framförallt begår våldtäkter mot andra invandrade kvinnor, kvinnor med utrikes födda föräldrar eller utländska kvinnor. "Helsvenska" män som våldtar begår främst övergrepp mot "svennekvinnor".

Enligt BRÅ:s rapport är andelen utsatta för sexualbrott högre bland personer födda i Sverige med två utrikesfödda föräldrar (1,4 %) än bland personer som själva är utrikesfödda och bland personer födda i Sverige med minst en inrikesfödd förälder (0,9 respektive 1,0 %).

De vanligaste namnen på de som förekommer i våldtäktsdomar är: Andreas, Daniel, Sebastian, Robin, Joakim och Christoffer osv. Det är namn som främst unga män har. Äldre män heter Bengt, Gösta och Börje m m och är mindre förekommande bland de våldtäktsdömda.

Jag rekommenderar dig att läsa igenom våldtäktsdomarna. Räkna antalet personer som har "helsvenska" namn så får du fram sanningen, den som du aldrig får från rasistiska bloggar som Affes. Bara förvanskad statistik och rena lögner.

NTU:s undersökningar under åren 2005-2013 visar att utsattheten för sexualbrott är stabil. Den varierar mellan 0.7 och 0.9 % av befolkningen. Undersökningarna säger att den s k våldtäktsexplosionen är bara en fånig myt, påhittad av högerextremister.
Citera
2016-09-10, 21:13
Medlem
Utlandsfödda och "nysvenskar" överrepresenterade i brott?

Hur ser statistiken ut?
Finns det någon statistik?

Jag roade mig att kolla hur det ser ut i min närhet genom att kollade två orter i LexBase
Det är visserligen ganska grovt, men felmarginalen är nog till nackdel mot personer med "svensk-klingande" namn då även ekonomiska tvistemål rörande personer och företag förekommer.

Men så här ser det ut!

Ort1 befolkning 20.000+ mellansverige, blandat med flerbostadshus och villor

Totalt 676 förekomster (3,1%)
  • 60% "svensk-klingande" namn
  • 6% övriga nordiska namn (mest finnar)
  • 11% européer (majoritet öst-stater och balkan)
  • 23% övriga (majoritet Mohamed, Al-xxx, Abdulle m.fl.)
Ort2 befolkning 1.500+ mellansverige, fåtal flerbostadshus och mestadels villor med lite WT-varning Det är inte det mest önskvärda området och det avspeglar sig i bostadspriserna.

Totalt 73 förekomster (4,8%)
  • 85% "svensk-klingande" namn
  • 4% övriga nordiska namn (mest finnar)
  • 1% européer (majoritet öst-stater och balkan)
  • 10% övriga (majoritet Mohamed, Abdalla m.fl.)
Nu är inte det här en helt vetenskaplig undersökning, men så jävla fel kan den inte vara!
Hur stor del av invånarna är "svenskar" respective "ny-svenskar"?
Citera
2016-09-10, 21:18
Medlem
Brå's rapport:

https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html#
Citera
2016-09-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emret
Hur stor del av invånarna är "svenskar" respective "ny-svenskar"?

Måste veta vilka orter du kollat på för att ha en chans att kolla upp hur fördelningen ser ut av invånare. Om du vill ser det nationellt så är det bara att kolla på brå.
Citera
2016-09-10, 21:59
Medlem
Pratade med en bekant när denne gjorde aspiranten 2006. Han nämnde att polisen har ett internt efterlysningssystem (som han kallade KUTen) där 9 av 10 som efterlyses är invandrare. Inför valet 2014 pratade jag med en nära vän som arbetar inom gränspolisen, han bekräftade den bilden. Menade snarare att det blivit värre.

Så, vad jag har hört är den absoluta majoriteten av de som efterspanas i Sverige invandrare. Sen hur många som ingår i det systemet vet jag inte. 5000? 500 000?
Citera
2016-09-10, 22:28
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchantaReller
Pratade med en bekant när denne gjorde aspiranten 2006. Han nämnde att polisen har ett internt efterlysningssystem (som han kallade KUTen) där 9 av 10 som efterlyses är invandrare. Inför valet 2014 pratade jag med en nära vän som arbetar inom gränspolisen, han bekräftade den bilden. Menade snarare att det blivit värre.

Så, vad jag har hört är den absoluta majoriteten av de som efterspanas i Sverige invandrare. Sen hur många som ingår i det systemet vet jag inte. 5000? 500 000?
Att utlandsfödda och "nysvenskar" är överrepresenterade i brott tror jag de flesta känner till.

Fast att många fler invandrare och utlänningar än svenskar är efterlysta är ju inte konstigt alls eftersom många av dessa saknar adress och ofta inte ens finns kvar i landet. Har man ingen som helst aning om var man ens ska börja leta så blir efterlysning det enda tänkbara alternativet. Svenskar är som regel mycket lättare att hitta och behöver därför inte efterlysas lika ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in