2016-05-23, 18:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Istället för att raljera om att Affe påstår att 95% av alla våldtäkter begås av invandrare (vilket han överhuvudtaget inte påstår) så tycker jag du ska göra din egen framräkning och argumentera för varför den är mer trovärdig. Jag diskuterar med dig och vill höra ditt resonemang och din alternativa uppskattning, inte någon hänvisning till "forskare" på bloggen Slutpixlat. Jag har inte hänvisat dig till Affe eller någon annan än mina egna argument och statistiken, visa mig samma respekt.

Vad gäller mina fördomar så var de tidigare att personer som Affe var rasistiska foliehattar eftersom "alla vet" att det bara är en rasistisk myt att invandrare skulle begå en majoritet av alla våldtäkter i Sverige. Sedan tvingade dryga debattörer mig att göra vad jag ber dig om nu.

Det är väl ungefär 50/50 att du vågar göra en framräkning enligt vad jag bett om ovan och att du vägrar med någon bortförklaring eftersom du inte törs ställa din egen verklighetsbild på sin spets.
Ditt påstående att endast 10-20 % av alla våldtäkter begås av svenskar, med andra ord att 80-90 % av alla våldtäkter begås av invandrare är skrattretande. Din siffror är väldigt nära Affes orimliga 95 % som Slutpixlat raljerar om. Så hur ska jag då kunna visa dig respekt och se dig som trovärdig när du kommer med sådana barocka påståenden? Liksom Affe vinklar du statistiken för att den ska passa din rasistiska och förvrängda verklighetsbild.

Är din definition av svenskar de som är både "helsvenskar" och invandrares barn? För mig är invandrares barn lika mycket svenskar som "helsvenskarna". Om några generationer kommer alla invandrarättlingar att räknas som "helsvenskar" eller "svennar", med båda föräldrarna födda i Sverige. Du har ingen aning om hur stor andel av dagens "svennar" är ättlingar till invandrare. I princip 100 % vågar jag påstå. Exempelvis Reinfeldts farfars far blev till efter en kort romans mellan en afroamerikansk cirkusdirektör och ett lettiskt hembiträde.

Under perioden 1985-1989 var 30 % av samtliga misstänkta våldtäktsmän invandrare och 70 % svenskfödda. Under femårsperioden 1997-2001 var andelen invandrare 42 %. Hur det ser ut idag har jag inga uppgifter om. Jag tänker inte använda mig av vinklad statistik från vare sig Affes eller Galne Gunnars bloggar. Eftersom det anlänt ett stort antal unga män från krigshärjade länder under de senaste åren kan man dra slutsatsen att andelen våldtäktsmisstänkta invandrare ökat ytterligare. Framförallt i fråga om överfallsvåldtäkter som begås av okända förövare. Hur stor deras roll i relationsvåldtäkter är törs jag inte spekulera i. Denna typ av våldtäkter polisanmäls ju sällan. Det skulle inte förvåna mig om svenskfödda begår majoriteten av dem. Knappast asylsökande som bor på förläggningar, mer eller mindre isolerade från samhället.

Den nya våldtäktslagen trädde i kraft 2005. Den klassificerar flera olika sexualbrott som våldtäkt. T.ex. sexuellt utnyttjande räknas numera som våldtäkt. Varje begången våldtäkt räknas som ett misstänkt fall. Exempel: fyra våldtäkter som begås av en och samma förövare räknas som fyra misstänkta fall, en våldtäkt begången av tre olika förövare räknas som tre misstänkta fall. Kravet på tvång sätts lägre. Om någon har sex med en person som befinner sig i ett "särskilt utsatt tillstånd" (sedan 2013) ska det kunna bedömas som våldtäkt. Offret kan vara paralyserat av skräck och således bli helt oförmöget att skrika och göra motstånd. Ovannämnda parametrar gör att våldtäktsstatistiken ökar. Av denna anledning finner jag det oerhört svårt att göra en rättvis jämförelse av antalet polisanmälda våldtäkter begångna åren före 2005 med dem efter den nya våldtäktslagens införande.

Jag har redan gjort mina beräkningar och argumenterat för att de är mer trovärdiga än Affes fuskbygge. Förklaringarna till datan finns att läsa om i båda BRÅ-rapporterna. Läs dem noga och dra sedan mer förnuftiga slutsatser den här gången.

I tidigare inlägg hävdade jag att benägenheten att begå våldtäkter är oberoende av hudfärg och ursprung. Det är andra faktorer som spelar en större roll, nämligen: kön, ålder, utanförskap, krigstrauman, personlighet, kultur, rasism, tillfället. Det är framförallt fattiga och socialt utsatta unga män från exempelvis Afghanistan och Irak med en annan kultur som är överrepresenterade i sexualbrottsstatistiken.

Det är inget intellektuellt ohederligt argument att lägga fram faktumet att väldigt få av alla unga män begår våldtäkt och väldigt få av alla unga invandrarmän begår våldtäkt. Det skiljer mindre än en procent. 9x % av alla invandrade män begår inte våldtäkt. Minst 99 % blir inte misstänkta för våldtäkter. Dessa fakta är helt relevanta i denna kontext.

Avslutningsvis vill jag påpeka att de allra flesta av våldtäktsmännen är i sin mest brottsaktiva ålder, 15-40 år. Med åren kommer de unga männen att lugna ner sig, stadga sig och så småningom bilda familj, förhoppningsvis få en fast anställning och därmed få mer ordnade förhållanden både ekonomiskt och socialt.
Citera
2016-05-23, 21:26
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du underlät att nämna att skattningarna gjordes genom att man även tog hänsyn till utflyttningar från undersökningspopulationen under perioden 1985-1989 och till ökningen av antalet individer i respektive grupp. Man tog alltså inte bara hänsyn till den mängd brott som begicks av icke-folkbokförda personer.

Nej, man tog hänsyn till flera faktorer som gör att den verkliga andelen våldtäkter som tillskrivs svenskfödda svenskar beräknas till 39%, inte 47%, däribland de begångna av personer ej folkbokförda i landet som asylsökande och turister. Så varför använder du inte siffran som BRÅ menar är den korrekta?

Citat:
Nej, jag har aldrig sagt att andelen våldtäktsmisstänkta svenskar minskade från ca 60% 1985-1989 till ca 43,5% 1997-2001, dvs med nästan 17 procentenheter. 70 % av samtliga misstänkta våldtäktsmän var svenskfödda ("helsvenskar" och invandrares barn). Bläddra längre ner för mer detaljer om andelen våldtäktsmisstänkta i respektive grupp.

Jo, du har därmed även sagt att andelen våldtäktsmisstänkta svenskfödda svenskar minskade från 60% till 43,5%. Att du får panik av detta och envisas med att klumpa ihop svenskfödda svenskar med andra generationens invandrare gör inte detta mindre sant. Eller vilka siffror menar du att du får om du subtraherar invandrares barn från "svenskar"?

Citat:
Det är ett oerhört ohederligt argument att jämföra invandrare med schimpanser. Rasistiskt också. Invandrare tillhör faktiskt arten Homo Sapiens och är således inte någon sämre underart. Ur genetiskt hänseende finns inga raser att tala om.

Är du lite eljest eller är det dina egna rasistiska fördomar som drar likhetstecken mellan invandrare och chimpanser? Jag gjorde en jämförelse av betydelsen mellan relativ och absolut skillnad, ingenting annat, resten är dina Freudianska associationer.

Citat:
Den "helsvenska" gruppen blir naturligtvis större, de får ju barn som alla andra grupper. Dessutom återvänder ca 30.000 utlandssvenskar per år och många invandrare flyttar hem till sina gamla hemländer.

Och med "naturligtvis större" menar du mindre? Eller hur tolkar du SCB:s statistik från 2002 respektive 2015 som ger följande?

Svenskfödda svenskar 2002/2015 - 7028802 / 6939156 (-89646)
Barn till en utrikes född förälder 2002/2015 - 553772 / 724841 (+171069)
Barn till två utrikes födda föräldrar 2002/2015 - 304751 / 510756 (+206005)
Utrikes födda 2002/2015 - 1053463 / 1676264 (+622801)

Svenskfödda svenskar har minskat med ca 90 000 individer sedan 2002 medan första och andra generationens invandrare ökat med 1 000 000, ökningen är störst bland utrikes födda följt av barn till utrikes födda. Majoriteten av de utrikes födda kommer från länder med hög överrepresentation i grov brottslighet inkl våldtäkter.

Citat:
eller vad som utläses av tabell 23 på sidan 73:
38.0 %, 15.0 % respektive 47.0 % av de registrerade våldtäkterna begicks av invandrare, invandrares barn respektive "helsvenskar". 62.0 % av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda ("helsvenskar" och invandrares barn).

Citat:
1997-2001:
42.0 % av samtliga våldtäktsmisstänkta var invandrare
14.5 % av samtliga våldtäktsmisstänkta var invandrares barn
43.5 % av av samtliga våldtäktsmisstänkta var "helsvenskar"

Ja, så du håller ju med om att första och andra generationens invandrare både stod för majoriteten av våldtäkterna (53%) 1985-1989 och dessutom utgjorde majoriteten av våldtäktsmännen (56,5%) redan 1997-2001. Dessutom använder du våldtäkter som begås av asylsökande, turister och EU-migranter för att spä på siffrorna för svenskfödda svenskar. Sedan 2002 har första och andra generationens invandrare ökat med 1 000 000 individer varav merparten av de utrikes födda kommer från de mest överrepresenterade regionerna, samtidigt har svenskfödda svenskar minskat med 90 000 individer.

Som jämförelse ökade utrikes födda med 270 000 individer mellan de två första rapporterna för att sedan alltså ha ökat med över 600 000 sedan 2002. Mellan de två första rapporterna minskade andelen svenskfödda svenskar som gärningsmän från ca 60% till ca 43,5% och sedan dess har det skett en explosion i invandringen från de allra mest överrepresenterade regionerna medan svenskfödda svenskar minskat i antal.

Din slutsats: Självklart begår svenskfödda svenskar en majoritet av våldtäkterna. Trots att svenskfödda svenskar redan för 1 500 000 första och andra generationens invandrare sedan bara stod för 39% och sedan dess har minskat i antal såväl som andel.

Citat:
Försök att se skillnad mellan "helsvenskar" (svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige) och svenskfödda ("helsvenskar" och invandrares barn). Invandrarbarnen kan ha en eller båda föräldrarna födda i utlandet, t ex söner till en irakier och en "etnisk danska" eller döttrar till en svenne och en thailändska. De är lika mycket svenskar som "helsvenskarna", oavsett föräldrarnas födelseland.

I din bok ja, men enligt den är ju barn till två somalier uppväxta i Bergsjön lika helsvenska som Bullerbybarnen. Den definitionen av helsvensk är helt oanvändbar för att bedöma hur väl integrationen av andra generationens invandrare fungerar och vilken roll hemlandets kultur spelar för barnens beteende i Sverige. Poängen med att jämföra är ju att se vilka skillnader som finns samt försöka ta reda på varför skillnaderna finns, något som blir omöjligt om man klumpar ihop Bergsjöns somalier med svenskarna på Masthugget och låtsas som om det skett en ökning av våldtäktsbenägenheten bland svenskar i Göteborg och att man inte begriper varför.

Citat:
Abdi har på nära håll sett den göteborgska verkligheten bakom siffrorna. Men, säger han, det är svårt att erkänna att det faktiskt ser ut på det här viset.

Att varannan somalisk kvinna inte lever med sina barns far.
Att bara tre av tio somaliska ungdomar har fullständigt betyg från 9:an.
Att var femte ung somalisk man varit misstänkt för våldsbrott.
Att nästan hälften av somalierna hade noll i arbetsinkomst 2005.

(länk)

Citat:
Överrepresentationen minskar för varje generation. Ett par generationer senare kommer invandrarättlingarnas överrepresentation att befinna sig på "helsvenskarnas" nivå.

Det där har du inget stöd för, invandrares barns överrepresentation vad gäller t.ex. våldtäkt ÖKADE mellan de två rapporterna från 1,5 ggr till 2,0 ggr jämfört svenskfödda svenskar, för rån ökade den från 2,1 ggr till 3,1 ggr och för dödligt våld och försök till mord/dråp från 1,5 ggr till 2,25 ggr. Det är en relativ ökning med 33%, 48% respektive 50%. Är det att närma sig helsvenskarnas nivå?
Senast redigerad av tryggtochbra 2016-05-23 kl. 21:46.
Citera
2016-05-23, 21:27
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Under den stora utvandringsvågen till Amerika under senare hälften av 1800-talet var det många invandrade skandinaviska unga män som begick brott och våldtäkter i sitt nya hemland. De hade ungefär samma överrepresentation som dagens nyanlända unga män från krigshärjade länder i bl a MENA och Afghanistan har.

Vad har du för källa på det?

Citat:
Ca 80 % av våldtäkterna begås av en närstående eller en bekant till offret.

Det finns flera förklaringar till invandrares överrepresentation: utrikesfödda polisanmäls oftare eller poliser spanar gärna extra noga på dem - särskilt dem med utomeuropeiskt utseende, de har sämre socioekonomiska förutsättningar, de är mer segregerade och bor i invandrartäta förorter.

Ovanstående gäller de anmälda våldtäkterna. Din teori är alltså att de flesta våldtäkter begås av en närstående eller bekant och att dessa är mer benägna att anmäla invandrare än svenskar? Trots att de rimligen själva är invandrare i majoriteten av fallen och kanske rent av riskerar att stötas ut från familjen eller giftas bort för att de blivit besudlade? Har du några siffror på att invandrarkvinnor är mer anmälningsbenägna vad gäller våldtäkter av bekant?

Vad gäller de invandrartäta förorterna är det väl bara att se på hur polisen agerar när de är fullt upplopp eller man säljer droger mer eller mindre öppet. Man skiter i det och ställer sig på avstånd och avvaktar istället för att ingripa, eftersom man är livrädd för att starta ytterligare upplopp. Polisen har högre närvaro på dessa ställen men vad har du för bevis för att de gör fler ingripanden i förhållande till brottsligheten där jämfört någon annanstans?

Man spanar förstås på dem eftersom erfarenheten säger att de är de mest brottsbenägna. Kolla på Sveriges organiserade ligor, i princip allihopa är första eller andra generationens invandrare. Eller menar du att svenskfödda svenskar beskjuter varandra hej vilt utan att polisen registrerar dem, eftersom de är vita i hyn?

Citat:
Vad som är mer relevant i denna kontext är nettoinvandringen (invandring minus utvandring). Under de senaste fem åren har över 50.000 personer årligen utvandrat. Sammanlagt 260.710 personer har alltså lämnat Sverige under perioden 2011-2015. 576.577 personer invandrade under samma period. Nettoinvandringen var alltså totalt 315.867 personer eller drygt 60.000 per år.

Nettoinvandringen 2011-2015? Det relevanta är väl förändringen sedan senaste kända statistiken i BRÅ 2005:17 som behandlade perioden 1997-2001? Kolla i SCB:s statistikdatabas för åren 2002-2015 som jag gjorde, här kan du få en skärmdump som hjälp: skärmdump

Svenskfödda svenskar 2002/2015 - 7028802/6939156 (-89646)
Barn till en utrikes född förälder 2002/2015 - 553772/724841 (+171069)
Barn till två utrikes födda föräldrar 2002/2015 - 304751/510756 (+206005)
Utrikes födda 2002/2015 - 1053463/1676264 (+622801)

Citat:
Ditt påstående att endast 10-20 % av alla våldtäkter begås av svenskar, med andra ord att 80-90 % av alla våldtäkter begås av invandrare är skrattretande. Din siffror är väldigt nära Affes orimliga 95 % som Slutpixlat raljerar om. Så hur ska jag då kunna visa dig respekt och se dig som trovärdig när du kommer med sådana barocka påståenden? Liksom Affe vinklar du statistiken för att den ska passa din rasistiska och förvrängda verklighetsbild.

Som sagt, svenskfödda svenskar 39% av våldtäkterna 1985-1989 och bara sedan 2002 har antalet invandrare och andra generationens invandrare ökat med 1 000 000 individer med rekordhög invandring från de mest överrepresenterade länderna samtidigt som svenskar minskat med 90 000 individer.

Affe beräknade andelen av våldtäkterna som personer med utländsk bakgrund stod för till 77,6% 2001, att du raljerar om 95% och hänvisar till en blogg som Slutpixlat säger väl det mesta om din källkritik. Du är den enda i den här diskussionen som har hänvisat till bloggar.

Citat:
Är din definition av svenskar de som är både "helsvenskar" och invandrares barn? För mig är invandrares barn lika mycket svenskar som "helsvenskarna". Om några generationer kommer alla invandrarättlingar att räknas som "helsvenskar" eller "svennar", med båda föräldrarna födda i Sverige.

Bara för att du räknar kulturella och etniska somalier, afghaner, irakier och kongoleser som helsvenskar betyder inte det att de beter sig som helsvenskar eller att deras bidrag till Sverige förändras radikalt bara för att du byter kolumn på dem. Givetvis är de inte helsvenskar och de betraktar inte sig själva som sådana heller.

Citat:
Jag tänker inte använda mig av vinklad statistik från vare sig Affes eller Galne Gunnars bloggar.

Nej, inte av den som finns att tillgå i BRÅ eller via SCB heller verkar det som.

Citat:
Den nya våldtäktslagen trädde i kraft 2005. Den klassificerar flera olika sexualbrott som våldtäkt. Av denna anledning finner jag det oerhört svårt att göra en rättvis jämförelse av antalet polisanmälda våldtäkter begångna åren före 2005 med dem efter den nya våldtäktslagens införande.

Ja, det är riktigt, lättast är ju att räkna som om den inte förändrats för jämförelsens skull och sedan konstatera att beräkningen antagligen är till nackdel för invandrarna om man tar hänsyn till att lindrigare brott nu klassas som allvarligare. För en jämförelse av utvecklingen är det ju mer relevant att jämföra äpplen och äpplen än äpplen och päron.

Citat:
Det är inget intellektuellt ohederligt argument att lägga fram faktumet att väldigt få av alla unga män begår våldtäkt och väldigt få av alla unga invandrarmän begår våldtäkt. Det skiljer mindre än en procent. 9x % av alla invandrade män begår inte våldtäkt. Minst 99 % blir inte misstänkta för våldtäkter. Dessa fakta är helt relevanta i denna kontext.

Jo, om man talar om den faktiska skillnaden det gör på samhället så är det ohederligt. En oerhört liten del av befolkningen är grova brottslingar men de gör oerhört stor skada. Att då sitta och tramsa om att det ju bara handlar om någon procent hit eller dit när en procent kan innebära en relativ fördubbling, eller mer, som dessutom blir droppen som får bägaren att rinna över för polisens resurser är både korkat, oansvarigt och intellektuellt ohederligt.

Du får det dessutom att låta som om 99% var skötsamma bara för att de inte var anmälda för våldtäkt, samtidigt som du nyss poängterat hur få som anmäls och du rimligen är medveten om att det finns många fler brott och att bland flera av invandrargrupperna så var kring 20% misstänkta för något brott under en femårsperiod. Uppåt 25% i något fall. Det är en av fyra. Knappast försumbart. Bland svenskar var det en av tjugo.

Citat:
Avslutningsvis vill jag påpeka att de allra flesta av våldtäktsmännen är i sin mest brottsaktiva ålder, 15-40 år. Med åren kommer de unga männen att lugna ner sig, stadga sig och så småningom bilda familj, förhoppningsvis få en fast anställning och därmed få mer ordnade förhållanden både ekonomiskt och socialt.

Ja, det mest troliga, sett till explosionen av utanförskapsområden, att majoriteten av de långtidsarbetslösa nu är utrikes födda och att hela barnfattigdomen i Sverige drivs av invandring, är förstås att allt kommer bli bättre.
Senast redigerad av tryggtochbra 2016-05-23 kl. 21:48.
Citera
2016-05-25, 21:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nej, man tog hänsyn till flera faktorer som gör att den verkliga andelen våldtäkter som tillskrivs svenskfödda svenskar beräknas till 39%, inte 47%, däribland de begångna av personer ej folkbokförda i landet som asylsökande och turister. Så varför använder du inte siffran som BRÅ menar är den korrekta?
Kan du inte läsa innantill: jag skrev faktiskt i mitt förra inlägg följande meningar: "...man även tog hänsyn till utflyttningar från undersökningspopulationen under perioden 1985-1989 och till ökningen av antalet individer i respektive grupp. Man tog alltså inte bara hänsyn till den mängd brott som begicks av icke-folkbokförda personer".

På sidan 24 står det att undersökningen enbart omfattade personer folkbokförda i landet. Det berodde både på att BRÅ:s förra studie definierade ”invandrare” på detta sätt och att man inte kunde följa personer utan folkbokföringsnummer under någon längre period.

I BRÅ:s rapport 2005 använder man sig av enbart den undersökningspopulation där endast folkbokförda personer var inräknade. Av denna anledning använder jag mig av siffran 47 % som antalet registrerade våldtäkter som begicks av "helsvenskar". Svenskfödda (som jag kallar svenskar) är både invandrares barn och "helsvenskar".

Personer med svenskt ursprung: födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar, födda i Sverige av en utrikes född och en svenskfödd förälder, alltså "helsvenskar" (74.5 %) och invandrares barn med den ena föräldern utrikes född (9.5 %). Totalt 84 % (BRÅ 2005)

Personer med utländskt ursprung: födda utomlands av två utrikes födda föräldrar, födda i Sverige av två utrikes födda föräldrar, alltså invandrare (13 %) och invandrares barn med två utrikes födda (3 %). Totalt 16 % (BRÅ 2005).

Svenskar: 87 % (svenskt ursprung 84 % och invandrares barn med två utrikes födda 3 %).
Invandrare: 13 % (utländskt ursprung 13 %)

Citat:
Jo, du har därmed även sagt att andelen våldtäktsmisstänkta svenskfödda svenskar minskade från 60% till 43,5%. Att du får panik av detta och envisas med att klumpa ihop svenskfödda svenskar med andra generationens invandrare gör inte detta mindre sant. Eller vilka siffror menar du att du får om du subtraherar invandrares barn från "svenskar"?
Nej, det har jag inte. Panik får jag aldrig, det är du som borde få det. Du klumpar ju ihop alla invandrare från hela världens hörn till en enda stor grupp. Andra generationens invandrare är födda i Sverige och alltså svenskfödda.

1985-1989:
62 % av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar"). 70 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").

1997-2001:
58 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
43.5 % av av de våldtäktsmisstänkta var "helsvenskar".

Du kan inte subtrahera procentandelen 62 % registrerade våldtäkter som begicks av svenskfödda (1985-1989), från procentandelen 43.5 % våldtäktsmän som var "helsvenskar" (1997-2001).Det är ett grovt statistiskt felslut. Är det så Affe jobbar när han förvanskar data?

Andra generationens invandrare är lika mycket svenska som "helsvenskar". Har du aldrig tänkt på att det finns 3:e och senare generationers invandrare som numera räknas som "helsvenskar" och åtskilliga av dem har svenska namn. Många adopterade barn från Asien, Afrika och övriga kontinenter får i sin tur barn och sedan barnbarn.

Citat:
Är du lite eljest eller är det dina egna rasistiska fördomar som drar likhetstecken mellan invandrare och chimpanser? Jag gjorde en jämförelse av betydelsen mellan relativ och absolut skillnad, ingenting annat, resten är dina Freudianska associationer.
Det var du som gjorde det rasistiska uttalandet om vad som skulle hända om man bytte ut samtliga busschaufförer mot schimpanser. Förresten finns det betydligt fler busschaufförer än antalet misstänkta våldtäktsmän med utländsk bakgrund. Så din liknelse haltar betänkligt och faller platt till marken med ett dunderbrak. Din associationer är uttalat rasistiska och du projicerar dina egna fördomar om andra folkslag på mig. Du klumpar ihop alla invandrare till en enda stor homogen massa. Samma sak gör du med invandrares barn, både de med utländskt och svenskt ursprung.

Citat:
Och med "naturligtvis större" menar du mindre? Eller hur tolkar du SCB:s statistik från 2002 respektive 2015 som ger följande?

Svenskfödda svenskar 2002/2015 - 7028802 / 6939156 (-89646)
Barn till en utrikes född förälder 2002/2015 - 553772 / 724841 (+171069)
Barn till två utrikes födda föräldrar 2002/2015 - 304751 / 510756 (+206005)
Utrikes födda 2002/2015 - 1053463 / 1676264 (+622801)

Svenskfödda svenskar har minskat med ca 90 000 individer sedan 2002 medan första och andra generationens invandrare ökat med 1 000 000, ökningen är störst bland utrikes födda följt av barn till utrikes födda. Majoriteten av de utrikes födda kommer från länder med hög överrepresentation i grov brottslighet inkl våldtäkter.
Du har glömt bort det faktumet att det finns svenskfödda barn till en utländsk förälder och en svensk förälder. T ex söner/döttrar till "svennar" och ryskor. Och det finns även barn som föds i utlandet av två utlandssvenskar och blir medborgare i landet x, flyttar senare "hem" till sina föräldrars födelseland, gifter sig och skaffar barn här. Vips räknas utlandssvenskarnas barnbarn som invandrares barn. Samtidigt som de kan se lika etniskt svenska (ljushyade och blonda) ut som svenskfödda "helsvenskar".

Som sagt räknas alla som föds i Sverige och blir svenska medborgare som svenskar. Den svenskfödda befolkningen ökade med 287.428 personer under 2002-2015. Under samma period ökade den utrikes födda befolkningen med 622.801 personer.

SCB definitioner av personer med utländsk respektive svensk bakgrund:

"Personer med utländsk bakgrund definieras som personer som är utrikes födda, eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar. Personer med svensk bakgrund definieras som personer som är födda i Sverige med två inrikes födda föräldrar eller invandrares barn med en inrikes född och en utrikes född förälder."

Utländsk bakgrund
2002: 1 358 214
2015: 2 187 020 (+828.806)

Svensk bakgrund
2002: 7 582 574
2015: 7 663 99 (+81.423)

Som jag nämnde tidigare kommer ca hälften av alla invandrare från Europa, med Finland som den enskilt dominerande invandrargruppen. Invandrare är som sagt ingen homogen grupp. Minst hälften av dem skiljer sig inte nämnvärt från "helsvenskar" vare sig i fråga om utseende och kultur. Samma sak med invandrares barn (de med två utrikes födda föräldrar och de med en svensk förälder).
Citera
2016-05-25, 21:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ja, så du håller ju med om att första och andra generationens invandrare både stod för majoriteten av våldtäkterna (53%) 1985-1989 och dessutom utgjorde majoriteten av våldtäktsmännen (56,5%) redan 1997-2001. Dessutom använder du våldtäkter som begås av asylsökande, turister och EU-migranter för att spä på siffrorna för svenskfödda svenskar. Sedan 2002 har första och andra generationens invandrare ökat med 1 000 000 individer varav merparten av de utrikes födda kommer från de mest överrepresenterade regionerna, samtidigt har svenskfödda svenskar minskat med 90 000 individer.
Under 1997-2001 var 58 % av samtliga misstänkta våldtäktsmän svenskfödda ("helsvenskar" och invandrares barn). Undersökningen inrymde endast folkbokförda personer. Mer om skattade andelar kan du läsa om i BRÅ 2005 på sidan 33. De icke folkbokfördas skattade andel av den polisanmälda brottsligheten var 7 % (3 % förra undersökningsperioden).

Invandrares barn är en högst brokig skara, de kan vara allt ifrån svenskfödda av somaliska föräldrar till svenskfödda med en "helsvensk" pappa och en "heltysk" mamma. Av denna anledning betraktar jag samtliga invandrares barn som svenskar. De är ju födda i Sverige och har svenskt medborgarskap. Den stora majoriteten av dem ser ut som "helsvenskar" med europeiskt utseende. Det är inte säkert att man kan se en utseendemässig skillnad på en "helsvensk" och en invandrare med en svensk mamma och en iransk pappa? Kan du?
Citat:
Som jämförelse ökade utrikes födda med 270 000 individer mellan de två första rapporterna för att sedan alltså ha ökat med över 600 000 sedan 2002. Mellan de två första rapporterna minskade andelen svenskfödda svenskar som gärningsmän från ca 60% till ca 43,5% och sedan dess har det skett en explosion i invandringen från de allra mest överrepresenterade regionerna medan svenskfödda svenskar minskat i antal.

Din slutsats: Självklart begår svenskfödda svenskar en majoritet av våldtäkterna. Trots att svenskfödda svenskar redan för 1 500 000 första och andra generationens invandrare sedan bara stod för 39% och sedan dess har minskat i antal såväl som andel.
Ännu en gång nej! Andelen svenskfödda svenskar som gärningsmän minskade inte från ca 60% till ca 43,5%. Längre upp i mitt föregående inlägg skrev jag: "Du kan inte subtrahera procentandelen 62 % registrerade våldtäkter som begicks av svenskfödda (1985-1989), från procentandelen 43.5 % våldtäktsmän som var "helsvenskar" (1997-2001).". Svenskfödda i denna kontext bestod av både "helsvenskar" och invandrares barn.
Citat:
I din bok ja, men enligt den är ju barn till två somalier uppväxta i Bergsjön lika helsvenska som Bullerbybarnen. Den definitionen av helsvensk är helt oanvändbar för att bedöma hur väl integrationen av andra generationens invandrare fungerar och vilken roll hemlandets kultur spelar för barnens beteende i Sverige. Poängen med att jämföra är ju att se vilka skillnader som finns samt försöka ta reda på varför skillnaderna finns, något som blir omöjligt om man klumpar ihop Bergsjöns somalier med svenskarna på Masthugget och låtsas som om det skett en ökning av våldtäktsbenägenheten bland svenskar i Göteborg och att man inte begriper varför.
Som tidigare nämnts är invandrares barn en mycket brokig skara som består av alla möjliga kombinationer av föräldrars födelseländer. T ex de europeiska invandrarna med bl a Finland och Polen som enskilt stora grupper. Då måste det logiskt innebära att en mycket stor del av invandrarbarnen har finskfödda, polskfödda och övriga europeiskfödda föräldrar.

Det är först på senare tid som somalierna invandrat till Sverige så det dröjer ett bra tag innan deras svenskfödda barn växer upp och blir stora nog att hamna i BRÅ:s statistik. Så just nu finns inte många invandrarbarn från 15 år och äldre som har ett somaliskt ursprung. Det finns naturligtvis barn som är födda i Somalia och anländer tillsammans med sina föräldrar till Sverige. Då räknas de som invandrare. Invandrares barn är däremot födda i Sverige.

Du blandar fortfarande ihop svenskfödda med "helsvenskar". Svenskfödda är invandrares barn och "helsvenskar" (med båda föräldrarna födda i Sverige). Somaliabarnen kan vara antingen invandrare eller invandrares barn (födda i Sverige av somaliska föräldrar) och "Bullerbybarnen" "helsvenskar" (födda i Sverige av inrikes födda föräldrar) eller invandrares barn med en svensk förälder.
Citat:
Det där har du inget stöd för, invandrares barns överrepresentation vad gäller t.ex. våldtäkt ÖKADE mellan de två rapporterna från 1,5 ggr till 2,0 ggr jämfört svenskfödda svenskar, för rån ökade den från 2,1 ggr till 3,1 ggr och för dödligt våld och försök till mord/dråp från 1,5 ggr till 2,25 ggr. Det är en relativ ökning med 33%, 48% respektive 50%. Är det att närma sig helsvenskarnas nivå?
Vad jag menade är att invandrares barn (2:a generationen) har lägre överrepresentation i brottsstatistiken än invandrare (1:a generationen). Den 3:e, 4:e generationens m m invandrare kommer att närma sig "helsvenskarnas" brottsnivåer. De flesta av dem kommer att räknas som "helsvenskar". Vallonättlingarna är ju "helsvenskar", dvs har svensk bakgrund. Om ett par hundra år är ättlingarna till exempelvis syriska invandrare lika svenska som vallonättlingarna. Många av dagens spanjorer är ättlingar till de muslimska morerna.

"Överrisker" i brott:
Svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige 1.0
Svenskfödda med ena föräldern född i Sverige 1.4
Svenskfödda med båda föräldrarna födda i utlandet 2.0
Födda i utlandet 2.5

De med svensk bakgrund har alltså "överriskerna" 1.0 respektive 1.4. De med utländsk bakgrund har alltså "överriskerna" 2.0 respektive 2.5. Invandrarnas "överrisk" minskar ju längre tid de bott i sitt nya hemland. 60 år gamla irakiska män som bott i Sverige i 35 år är knappast överrepresenterade i brottsstatistiken.

Ju större andel unga män i en grupp, desto större riskfaktor. Ett stort antal unga män från de mest utsatta länderna under den senaste tiden anlände till Sverige. Runt 70 % av den totala flyktingströmmen utgjordes av unga män. Sådant ökar givetvis "överriskerna".

Invandrare som kommer till Sverige i mycket tidig ålder, t ex i dagisåldern, anpassar sig till sitt nya land generellt bättre än de som är äldre, t ex 12-13 åringar.
Citera
2016-05-25, 21:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vad har du för källa på det?
Våldsbrottsligheten var betydligt högre på 1800-talet och tidigare än det är nu. Överallt i hela världen. Även i Sverige. Totalt utvandrade 1.5 miljoner svenskar till Amerika under åren 1880-1920. De flydde till andra sidan pölen p g a fattigdom, svält och missväxt. På den tiden hade svenska män och övriga europeér en sämre kvinnosyn. Dessa dåtidens män hade en högre överrepresentation i brottsstatistiken än dagens moderna män. De var inga fridfulla gossar om du nu trodde det. Många av dem var riktiga råskinn som gärna tog för sig av både egendom och kvinnor utan att fråga om lov. Googla eller slå upp fakta i historieböckerna.
Citat:
Ovanstående gäller de anmälda våldtäkterna. Din teori är alltså att de flesta våldtäkter begås av en närstående eller bekant och att dessa är mer benägna att anmäla invandrare än svenskar? Trots att de rimligen själva är invandrare i majoriteten av fallen och kanske rent av riskerar att stötas ut från familjen eller giftas bort för att de blivit besudlade? Har du några siffror på att invandrarkvinnor är mer anmälningsbenägna vad gäller våldtäkter av bekant?
Ja, det är klart det gäller även anmälda våldtäkter, framför allt överfallsvåldtäkter. Relationsvåldtäkter anmäls sällan, så mörkertalet är stort. Det är långt ifrån självklart att invandrare skulle vara lika överrepresenterade inom denna typ av våldtäkter som inom överfallsvåldtäkter.

Det är ingen teori utan ett faktum att 80 % av alla våldtäkter begås av någon närstående eller bekant till offret. Som jag sa anmäls de sällan. Men helt klart är att en betydande andel av förövarna är "svennar". Dessa våldtäkter var minst lika vanliga förr, per capita, t ex för 50 år sedan. Skillnaden är att de i princip aldrig anmäldes. Husor som våldtogs av godsherrar vågade givetvis aldrig göra en polisanmälan.

Citat:
Vad gäller de invandrartäta förorterna är det väl bara att se på hur polisen agerar när de är fullt upplopp eller man säljer droger mer eller mindre öppet. Man skiter i det och ställer sig på avstånd och avvaktar istället för att ingripa, eftersom man är livrädd för att starta ytterligare upplopp. Polisen har högre närvaro på dessa ställen men vad har du för bevis för att de gör fler ingripanden i förhållande till brottsligheten där jämfört någon annanstans?

Man spanar förstås på dem eftersom erfarenheten säger att de är de mest brottsbenägna. Kolla på Sveriges organiserade ligor, i princip allihopa är första eller andra generationens invandrare. Eller menar du att svenskfödda svenskar beskjuter varandra hej vilt utan att polisen registrerar dem, eftersom de är vita i hyn?
Läs om det i BRÅ:s rapporter. Där står att polisen spanar extra på personer med utomeuropeiskt utseende och mindre på ljushyade lintottar. Samma sak i flygplatsernas säkerhetskontroller. Då riskerar man att missa åtskilliga kriminella personer med nordiskt utseende.

Du har glömt Bandidos och Hells Angels m m som huvudsakligen utgörs av personer av nordiskt ursprung.

Citat:
Nettoinvandringen 2011-2015? Det relevanta är väl förändringen sedan senaste kända statistiken i BRÅ 2005:17 som behandlade perioden 1997-2001? Kolla i SCB:s statistikdatabas för åren 2002-2015 som jag gjorde, här kan du få en skärmdump som hjälp: skärmdump

Svenskfödda svenskar 2002/2015 - 7028802/6939156 (-89646)
Barn till en utrikes född förälder 2002/2015 - 553772/724841 (+171069)
Barn till två utrikes födda föräldrar 2002/2015 - 304751/510756 (+206005)
Utrikes födda 2002/2015 - 1053463/1676264 (+622801)
Det där har du redan sagt. Läs mitt svar angående befolkningstillväxten i mitt föregående inlägg.

Citat:
Som sagt, svenskfödda svenskar 39% av våldtäkterna 1985-1989 och bara sedan 2002 har antalet invandrare och andra generationens invandrare ökat med 1 000 000 individer med rekordhög invandring från de mest överrepresenterade länderna samtidigt som svenskar minskat med 90 000 individer.

Affe beräknade andelen av våldtäkterna som personer med utländsk bakgrund stod för till 77,6% 2001, att du raljerar om 95% och hänvisar till en blogg som Slutpixlat säger väl det mesta om din källkritik. Du är den enda i den här diskussionen som har hänvisat till bloggar.
Du hänvisade just precis till Affes blogg. Han är en rasistisk klåpare som vinklar statistiken. Under perioden 1997-2001 var det 56.5 % av de våldtäktsmisstänkta som var invandrare (42.0 %) och invandrares barn (14.5 %). En del av invandrarbarnen hade en förälder som var svensk.

Affes påstående att 77.6 % av våldtäkterna begicks av personer med utländsk bakgrund år 2001 är helt galet och saknar verklighetsgrund. 16 % av den totala befolkningen utgjordes av personer med utländsk bakgrund. Att denna mindre population skulle stå för nästan 80 % av våldtäkterna är orimligt.

Att du hänvisar till skumma statistikbloggar säger mycket om din bristande källkritik. Seriösa yrkesmänniskor som journalister, nationalekonomer, advokater och andra välrenommerade experter kommer att skämmas öronen av sig om de hänvisar till Affe och Galne Gunnar. Ännu mer om de länkar till rasistpöbelns uppslagsverk Metapedia och använder dem som källor. De kommer att bli rejält utskrattade.

Brukar du också hänvisa till Petterssons blogg när du gör dina kreativa statistiktolkningar? På denna skitsida påstås att 77 % av våldtäkterna begås av muslimer. De utgör ju endast 5 % av Sveriges befolkning, ca 500.000, varav de flesta är mer eller mindre sekulariserade. Hur många muslimska män 15 år och äldre finns det? Vi kör med 300.000. Enligt Pettersson är antalet registrerade våldtäkter 60.000 per år. Så enligt klåparen är det 20 % av de muslimska männen 15 år och äldre som misstänks för våldtäkter. Tror du på den sagan?
Citat:
Bara för att du räknar kulturella och etniska somalier, afghaner, irakier och kongoleser som helsvenskar betyder inte det att de beter sig som helsvenskar eller att deras bidrag till Sverige förändras radikalt bara för att du byter kolumn på dem. Givetvis är de inte helsvenskar och de betraktar inte sig själva som sådana heller.
De är invandrares barn, födda i Sverige, med ena eller båda föräldrarna födda utomlands. Alltså svenskfödda. "Helsvenskar" är födda i Sverige av båda föräldrarna födda i Sverige. Ättlingarna till somalier, afghaner, irakier, kongoleser och marsianer är däremot "helsvenskar". På samma sätt som ättlingarna till morerna är "helspanjorer". Reinfeldt är en ättling till en afroamerikan. Visst räknas han som en "helsvensk". De egentliga "äktsvenskarna" är i princip endast samerna.

Varför skulle inte ättlingar till utomeuropeiska invandrare kunna bete sig som "svennar" och bidra till det svenska samhällets utveckling? Reinfeldt klarar sig som bekant utomordentligt bra.
Citat:
Nej, inte av den som finns att tillgå i BRÅ eller via SCB heller verkar det som.
Det är precis vad jag gör, dvs hänvisar till ansedda experter inom BRÅ och SCB. Till skillnad från Affes och Galne Gunnars bluffstatistik förvanskar jag inte statistiska data och vinklar dem så att rasisterna ska få en massa vatten på sina kvarnar.
Citera
2016-05-25, 23:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jo, om man talar om den faktiska skillnaden det gör på samhället så är det ohederligt. En oerhört liten del av befolkningen är grova brottslingar men de gör oerhört stor skada. Att då sitta och tramsa om att det ju bara handlar om någon procent hit eller dit när en procent kan innebära en relativ fördubbling, eller mer, som dessutom blir droppen som får bägaren att rinna över för polisens resurser är både korkat, oansvarigt och intellektuellt ohederligt.
http://fof.se/tidning/2015/5/artikel/darfor-okar-de-kriminella-gangens-makt
Ha i åtanke att både invandrare och invandrares barn också är överrepresenterade som offer, framför allt bl a de kriminella gängmedlemmarna. Det är bara en liten klick grovt kriminella (3 av 4 är första och andra generationens invandrare) som terroriserar de övriga boende i invandrartäta förortsområden med bl a utpressning, hot, stenkastningar, bilbränder, skottlossningar. Det var samma tongångar om den organiserade brottsligheten i Chicago på 1920-talet, där kriminaliteten dominerades av andra generationens invandrare från det då fattiga och konfliktdrabbade Europa. Skottlossningar mellan rivaliserande ligor var vardagsmat. Gangstrarnas ursprung var huvudsakligen sicilianskt.
Citat:
Du får det dessutom att låta som om 99% var skötsamma bara för att de inte var anmälda för våldtäkt, samtidigt som du nyss poängterat hur få som anmäls och du rimligen är medveten om att det finns många fler brott och att bland flera av invandrargrupperna så var kring 20% misstänkta för något brott under en femårsperiod. Uppåt 25% i något fall. Det är en av fyra. Knappast försumbart. Bland svenskar var det en av tjugo.
Jag sa faktiskt att minst 99 % aldrig någonsin misstänks för våldtäkt, att ca 9x % (lite lägre procentandel än 99 %) aldrig någonsin våldtar. Som jag tidigare påpekat är mörkertalet stort eller med andra ord endast ca 20 % anmäls och registreras.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Invandrare-och-brottslighet--myter-och-statistik/
Under en femårsperiod är det 88 % av invandrarna (dvs en av nio begår brott) som inte misstänks för brott. Av de som är "helsvenskar" är det 95 % (dvs en av tjugo begår brott). Inte en av fem och inte heller en av fyra invandrare begår brott. I så fall är det fråga om små grupperingar av personer från exempelvis Nordafrika och vissa regioner i Afrika. En del är nordafrikanska "gatubarn", EU-migranter och andra livstilskriminella utländska medborgare som ingår i ligor. Dessa är skyhögt överrepresenterade i brottsstatistiken (rån, bedrägerier, stölder, hot, misshandel, knarkbrott m m). Dessa grupperingar består i princip endast av unga män.

Enligt vad som står på sidan 33 i BRÅ 2005 misstänktes mellan 93 % och 95 % av personer med svensk bakgrund inte för brott under åren 1997-2001. Mellan 88 % och 90 % av personer med utländsk bakgrund misstänktes inte heller för något brott under nämnda period.

Somaliernas kraftiga överrepresentation i brottsstatistiken beror på att deras invandrade befolkning är mycket ung och har relativt större andel unga män. Jämför den med den "helsvenska" populationen där könsfördelningen är jämnare och befolkningens genomsnittsålder är betydligt högre. Somaliernas hemland är härjat av väpnade konflikter, krig och tortyr, samt har en annorlunda kultur. I Sverige blir de mer utsatta för diskriminering och rasism, är oftare segregerade. Endast ca 20 % får jobb. I USA och Canada får ca hälften av dem jobb. Tydligen fungerar integrationspolitiken sämre i Sverige.

Etniciteten spelar en mindre roll än andra bakgrundsfaktorer för brottsligheten (t ex kön, ålder, utanförskap, inkomst, utbildning). Ålder och kön är av störst betydelse: UNG och MAN.
Citat:
Ja, det mest troliga, sett till explosionen av utanförskapsområden, att majoriteten av de långtidsarbetslösa nu är utrikes födda och att hela barnfattigdomen i Sverige drivs av invandring, är förstås att allt kommer bli bättre.
Integrationspolitiken måste göras mer effektiv. Alla förklaringar till invandrares ökade överrepresentation står i BRÅ:s rapporter.

Ju längre en invandrare har bott i Sverige, desto lägre blir hans överrepresentation i brottsstatistiken. Han blir äldre och mindre brottsaktiv, även som långtidsarbetslös. Även de värsta ligisterna lugnar ner sig och blir mindre våldsamma. Det är mycket få 60-70 år gamla gängmedlemmar som kastar sten och skjuter hej vilt inne på en restaurang. De ägnar sig nog åt lite mer stillsamma brottsaktiviteter.
Citera
2016-05-25, 23:18
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Bla bla bla

Kan du inte bara svara på en enkel och rak fråga? Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna stod svenskfödda med svenskfödda föräldrar för 1985-1989 (39%) respektive 1997-2001?

Sedan BRÅ 1996:2 då svenskfödda svenskar stod för 39% tillkom 270 000 utrikes födda fram till BRÅ 2005:7 och överrepresentationen för våldtäkt ökade från 4 gg till 5,5 ggr. Sedan BRÅ 2005:17 har det tillkommit ca 622 000 ytterligare utrikes födda medan svenskar minskat med 90 000. Det har även tillkommit andra generationens invandrare ca 380 000 individer och om någon missat EU-migranterna och alla illegala som gått under jorden så har även de tillkommit.

Så vi har svenskarnas andel av våldtäkterna till 39% 1985-1989, sedan dess har det tillkommit 900 000 utrikes födda och 380 000 barn till minst en utrikes född förälder samt en massa EU-migranter och illegala. Du har ju räknat fram hur 270 000 utrikes födda påverkade statistiken mellan BRÅ1996 och BRÅ2005. Nu har du 622 000 utrikes födda kvar att räkna för, med ett rimligt antagande angående hur de påverkar överrepresentationen givet ursprunget.

Ingen mumbo jumbo om hur DU definierar svenskfödda och andel av våldtäktsmännen. Bara ett rakt svar på frågan om hur stor andel av de anmälda våldtäkterna svenskfödda svenskar med två svenskfödda föräldrar står för idag, enligt din beräkning? Det är den här delen du dissar både mig och Affe för så hårt, nu vill jag se din beräkning, utan politikersvar.

Citat:
Det var du som gjorde det rasistiska uttalandet om vad som skulle hända om man bytte ut samtliga busschaufförer mot schimpanser. Förresten finns det betydligt fler busschaufförer än antalet misstänkta våldtäktsmän med utländsk bakgrund. Så din liknelse haltar betänkligt och faller platt till marken med ett dunderbrak.

Liknelsen avsåg givetvis den du gjorde när du försökte förminska problemen genom att hänvisa till absolut skillnad i våldtäksfrekvens istället för den relativa skillnaden. Jag påpekade i samma anda att den absoluta skillnaden i DNA mellan en människa och en chimpans också är väldigt liten, men det är i den relativa skillnaden som hela skillnaden mellan människa och chimpans sitter.

Även om 99% av svenska män aldrig begår sexualbrott och 98% av utländska män inte heller begår sexualbrott så är inte skillnaden i risk 1% bara för att den absoluta skillnaden är 1%. Den relativa skillnaden mellan grupperna är ju 100%. Från den ena gruppen begår 1% sexualbrott och från den andra 2%, det ger en dubbelt så hög andel från gruppen med 2%, 100% relativ skillnad. Det är där skillnaden sitter, inte i de 98 vs 99% Dubbelt så många sexualförbrytare per capita, tror du det är känbart? Prova 10-20 ggr som våra största invandrarpopulationer bjuder på.
Citera
2016-05-25, 23:29
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Om ett par hundra år är ättlingarna till exempelvis syriska invandrare lika svenska som vallonättlingarna. Många av dagens spanjorer är ättlingar till de muslimska morerna.

Du menar precis som afroamerikanerna och de skandinaviska ättlingarna nu har samma riskprofil i USA efter ett par hundra år?

Citat:
De med svensk bakgrund har alltså "överriskerna" 1.0 respektive 1.4. De med utländsk bakgrund har alltså "överriskerna" 2.0 respektive 2.5. Invandrarnas "överrisk" minskar ju längre tid de bott i sitt nya hemland. 60 år gamla irakiska män som bott i Sverige i 35 år är knappast överrepresenterade i brottsstatistiken.

Är de inte? Har du någon statistik som stödjer det?

Oavsett så är din strategi alltså att vänta till probleminvandrarna dör ut med förhoppningen att deras barn och deras barn och så vidare har anpassat sig lite mer till svenska normen så att de om två hundra år inte beter sig om apor i en porslinsbutik? OK, en plan så briljant att man tror Löfven själv har kläckt den. Tänkte du bygga murar då, så det inte kommer in några nya probleminvandrare som drar upp överrepresentationen när de gamla går och dör? Annars försätter ju bara problemet ad infinitum och förutsättningarna för att barnen till de döende kriminella ska anpassa sig minskar förstås ju mer de är omgivna om samma kultur som fostrade föräldrarna.
Citera
2016-05-26, 00:03
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Inte en av fem och inte heller en av fyra invandrare begår brott. I så fall är det fråga om små grupperingar av personer från exempelvis Nordafrika och vissa regioner i Afrika. En del är nordafrikanska "gatubarn", EU-migranter och andra livstilskriminella utländska medborgare som ingår i ligor. Dessa är skyhögt överrepresenterade i brottsstatistiken (rån, bedrägerier, stölder, hot, misshandel, knarkbrott m m). Dessa grupperingar består i princip endast av unga män.

Här är länderna som hade högst överrepresentation för våldtäkt i förhållande till svenskar:

Algeriet, Libyen, Marocko, Tunisien (23ggr)
Irak (20ggr)
Rumänien/Bulgarien(18ggr)
Övriga Afrika (16,5ggr)
Iran(10ggr)
Bolivia, Peru, Equador (10ggr)
Jordanien, Palestina, Syrien (9,5ggr)
Turkiet (9ggr)
Etiopien (7,5ggr)

För generell brottslighet visar 2005:17 följande på sidan 63 i BRÅ 2005:17: Andelen svenskar som var minst skäligen misstänkta för något brott under perioden 1997-2001 var 5%. Motsvarande andel för personer från:

Övriga Afrika 26,3%,
Nordafrikaner 24,1%
Västasiater 18,8%.

Oavsett hur man väljer att förklara siffrorna så har jag svårt att se argumentet varför vi ska fortsätta ta emot människor med denna samhällsdestruktiva profil.

Citat:
Ju längre en invandrare har bott i Sverige, desto lägre blir hans överrepresentation i brottsstatistiken. Han blir äldre och mindre brottsaktiv, även som långtidsarbetslös. Även de värsta ligisterna lugnar ner sig och blir mindre våldsamma. Det är mycket få 60-70 år gamla gängmedlemmar som kastar sten och skjuter hej vilt inne på en restaurang. De ägnar sig nog åt lite mer stillsamma brottsaktiviteter.

Så stänga gränsen totalt, låta kriminella packet leka av sig tills de tröttnar och sedan återgår allt till det normala om några hundra år när deras barn, barnsbarn och barnbarnsbarn börjar bli folk?

Det är planen?

Återstår då bara en fråga:

Kan du inte bara svara på en enkel och rak fråga? Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna stod svenskfödda med svenskfödda föräldrar för 1985-1989 respektive 1997-2001?

Sedan BRÅ 1996:2 då svenskfödda svenskar stod för 39% tillkom 270 000 utrikes födda fram till BRÅ 2005:7 och överrepresentationen för våldtäkt ökade från 4 gg till 4,5 ggr. Sedan BRÅ 2005:17 har det tillkommit ca 622 000 ytterligare utrikes födda medan svenskar minskat med 90 000. Det har även tillkommit andra generationens invandrare ca 380 000 individer och om någon missat EU-migranterna och alla illegala som gått under jorden så har även de tillkommit.

Under från rapport 1996:2 till 2005:17 minskade även svenskarnas andel av de totala brotten från 68,5% till 55% efter att 270 000 utrikes födda flyttat hit. Detta motsvarade en ökning av överrepresentationen hos utrikes födda från 2,1-2,5

Vad har hänt sedan dess: 622 000 utrikes födda, 380 000 barn till utrikes födda och okänt många EU-migranter, baltiska ligor, illegala immigranter och asylsökande. Värt att påminna om utvecklingen i Oslo 2001-2007, statistiken gäller samtliga våldtäkter åren 2001, 2004 och 2007 - Norrmän minskar sin andel av våldtäkterna från 47% till 27,2% på sex år, afrikaner ökar sina från 10% till 30,5% på samma korta tid (länk). Men i Sverige där svenskarna stod för 39% redan på 80-talet ska vi nu luras att tro att nästan ingen har hänt, eller att det bara blivit bättre...
Citera
2016-05-26, 07:14
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Googla eller slå upp fakta i historieböckerna.

Jag bad dig om en källa på ditt påstående om att svenskar som utvandrade till USA där hade samma överrepresentation som araber och afrikaner idag har i Sverige, d.v.s. 10-20 ggr vad gäller våldtäkt och 3-5 ggr vad gäller brott generellt. Att hänvisa till google är inte seriöst.

Citat:
Läs om det i BRÅ:s rapporter. Där står att polisen spanar extra på personer med utomeuropeiskt utseende och mindre på ljushyade lintottar. Samma sak i flygplatsernas säkerhetskontroller. Då riskerar man att missa åtskilliga kriminella personer med nordiskt utseende.

Just, problemen i de invandrartäta förorterna och invandrares från Afrika och arabvärldens enorma överrepresentation beror förstås på en rasistiskt poliskår och rasistiska kvinnor. Inte bara i Sverige, utan i hela världen.

Citat:
Du har glömt Bandidos och Hells Angels m m som huvudsakligen utgörs av personer av nordiskt ursprung.

Eh, nej, det gör de inte. Bandidos kanske har någon stackars kvarglömd finne men att påstå att Bandidos skulle utgöras i huvudsak av personer med nordiskt ursprung är bara sant om man räknar som du, där asylsökande afghaner, illegala invandrare och tiggande romer är svenskfödda svenskar.

Hells Angels möjligen, var ju mycket danskar och finnar i början i vart fall.

Ja, det finns enstaka kriminella gäng i SVERIGE som faktiskt har svenskar som medlemmar. Det enda anmärkningsvärda med det är förstås den relativa avsaknaden.

Ledarna för Sveriges största kriminella organisationer:

Shahin Amani - Black Cobras
Semi Oueslati - Black Cobras
Herish ”Hero” Salim - Black Cobras
Geofrey Kitutu - Original Gangsters
Jeremy Kazcynski - Original Gangsters
Denho "Dano" Acar - Original Gangsters
Riadh Bouhlal - Bandidos
Jim Tinndahn - Bandidos
Jan ”Clark” Jensen - Bandidos
Mehdi Seyyed - Bandidos
EDDY PAVER - Bandidos
Görgen Wass - Hells Angels
Kent Sjöblom - Hells Angels
Süyar Gürbüz - Asir
Dhaffar ”Daffy” Al-Tai - Asir
Pasi Kopra - Brödraskapet Wolfpack
ASHKAN ABEDI - Brödraskapet Wolfpack
AHAD ABADI - Brödraskapet Wolfpack
DANIEL MAIORANA - FFL
Naser Dzeljilji - Naserligan
Dany Moussa - X-team, tidigare Södertäljenätverket
Bülent Aslanoglu - Södertäljenätverket, tidigare Original Gangsters
Bernard Khouri - Södertäljenätverket,
Mirza Masovic - M-falangen
Valdet Kupa - K-falangen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12291024.ab
http://www.expressen.se/nyheter/de-styr-gangen-i-sverige/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12374522.ab
http://www.expressen.se/nyheter/ledarna-som-styr-gangen/

Citat:
Du hänvisade just precis till Affes blogg. Han är en rasistisk klåpare som vinklar statistiken. Under perioden 1997-2001 var det 56.5 % av de våldtäktsmisstänkta som var invandrare (42.0 %) och invandrares barn (14.5 %). En del av invandrarbarnen hade en förälder som var svensk.

Är du inte riktigt riktig? DU hänvisar till Affes blogg som om du vore besatt av den, jag besvarar dit inlägg och du börjar ropa om att JAG minsann hänvisar till den.

Sedan raljerar du om att vara ärlig med statistiken men tycker själv att våldtäkter som begåtts av utvisade brottslingar, illegala immigranter, hitresta romer och asylsökande ska räknas in bland svenskfödda svenskars hellre än att använda statistiken som exkluderar dem. Du klarar inte heller av att skilja på andel våldtäktsmisstänkta och andel av våldtäkterna, helt uppenbart eftersom du kommer fram till samma, eller ännu sämre, siffror som jag.

Du har själv påpekat den stora skillnaden i överrepresentation mellan olika invandrargrupper, vilket gör att du inser att överrepresentationen måste ha ökat ytterligare sedan 2005:17 eftersom de mest överrepresenterade grupperna ökat ännu mer. Så du kan inte ens extrapolera rakt utan måste ta hänsyn till en ytterligare ökning. Du har insett att svenskfödda svenskar står för en sådan liten andel av de anmälda våldtäkterna att du gör allt du kan för att undvika att svara på den enkla raka frågan - Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna idag beräknar du att svenskfödda med två svenskfödda föräldrar står för idag, när de 1985-1989 stod för 39% och det sedan dess tillkommit nästan 1 000 000 utrikes födda och en halv miljon barn till utrikes födda samtidigt som överrepresentationen ökat?
Senast redigerad av tryggtochbra 2016-05-26 kl. 07:18.
Citera
2016-06-05, 23:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Kan du inte bara svara på en enkel och rak fråga? Hur stor andel av de anmälda våldtäkterna stod svenskfödda med svenskfödda föräldrar för 1985-1989 (39%) respektive 1997-2001?

Sedan BRÅ 1996:2 då svenskfödda svenskar stod för 39% tillkom 270 000 utrikes födda fram till BRÅ 2005:7 och överrepresentationen för våldtäkt ökade från 4 gg till 5,5 ggr. Sedan BRÅ 2005:17 har det tillkommit ca 622 000 ytterligare utrikes födda medan svenskar minskat med 90 000. Det har även tillkommit andra generationens invandrare ca 380 000 individer och om någon missat EU-migranterna och alla illegala som gått under jorden så har även de tillkommit.

Så vi har svenskarnas andel av våldtäkterna till 39% 1985-1989, sedan dess har det tillkommit 900 000 utrikes födda och 380 000 barn till minst en utrikes född förälder samt en massa EU-migranter och illegala. Du har ju räknat fram hur 270 000 utrikes födda påverkade statistiken mellan BRÅ1996 och BRÅ2005. Nu har du 622 000 utrikes födda kvar att räkna för, med ett rimligt antagande angående hur de påverkar överrepresentationen givet ursprunget.

Ingen mumbo jumbo om hur DU definierar svenskfödda och andel av våldtäktsmännen. Bara ett rakt svar på frågan om hur stor andel av de anmälda våldtäkterna svenskfödda svenskar med två svenskfödda föräldrar står för idag, enligt din beräkning? Det är den här delen du dissar både mig och Affe för så hårt, nu vill jag se din beräkning, utan politikersvar.
Jag svarade på dina frågor men du vill inte acceptera mina svar. Här är de igen:

1985-1989:
62 % av de registrerade våldtäkterna begicks av svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").

70 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
30 % av de våldtäktsmisstänkta var invandrare

1997-2001:
58 % av de våldtäktsmisstänkta var svenskfödda (invandrares barn och "helsvenskar").
43.5 % av av de våldtäktsmisstänkta var "helsvenskar".

Efter den nya våldtäktslagens införande 2005 har antalet misstänkta våldtäkter ökat. Som jag sa räknas numera varje misstänkt våldtäkt som ett fall. T ex fyra våldtäkter som begås av en gärningsperson räknas som ett fall, en våldtäkt som begås av fem gärningspersoner räknas som fem fall. Det är omöjligt att göra en jämförelse mellan antalet fall före och efter 2005. Men en sak är säker: det är betydligt fler än 10-15 % av våldtäkterna som begås av "helsvenskar" (födda i Sverige med båda föräldrarna födda i Sverige). Men hur svenska är egentligen "helsvenskarna"? Har du tänkt på det? Massor av dem är barn till andra och tredje generationen osv invandrare. I stort sett samtliga av dem har integrerats väl till det svenska samhället.

Citat:
Liknelsen avsåg givetvis den du gjorde när du försökte förminska problemen genom att hänvisa till absolut skillnad i våldtäksfrekvens istället för den relativa skillnaden. Jag påpekade i samma anda att den absoluta skillnaden i DNA mellan en människa och en chimpans också är väldigt liten, men det är i den relativa skillnaden som hela skillnaden mellan människa och chimpans sitter.

Även om 99% av svenska män aldrig begår sexualbrott och 98% av utländska män inte heller begår sexualbrott så är inte skillnaden i risk 1% bara för att den absoluta skillnaden är 1%. Den relativa skillnaden mellan grupperna är ju 100%. Från den ena gruppen begår 1% sexualbrott och från den andra 2%, det ger en dubbelt så hög andel från gruppen med 2%, 100% relativ skillnad. Det är där skillnaden sitter, inte i de 98 vs 99% Dubbelt så många sexualförbrytare per capita, tror du det är känbart? Prova 10-20 ggr som våra största invandrarpopulationer bjuder på.
Hur många av de faktiska antalet våldtäkterna begås av invandrare respektive svenskfödda vet vi inte, eftersom endast ca 20 % av dem anmäls. Nu håller vi oss till de registrerade fallen.

Låt oss göra antagandet att det finns 4000 bussar. Bakom ratten i varje buss sitter en ung "helsvensk" chaufför. Bland de 4000 chaufförerna finns 0.5 ‰ som misstänks för våldtäkt. Två män.

Nu byter vi ut 5 % av chaufförerna mot unga män (15-30 år) från Nordafrika. Det blir 200 nordafrikaner som får överta ratten. En procent av dessa män är våldtäktsmisstänkta. Den nordafrikanska gruppen har alltså en överrepresentation på 20 gånger.

Under förutsättning att de två misstänkta "helsvenska" chaufförerna får fortsätta köra buss blir det nu totalt 4 våldtäktsmisstänkta män som kör buss. Två "helsvenskar" och två nordafrikaner. Fyra bussar av totalt 4000. 3996 bussar utan våldtäktsmisstänkta män. Jag kan inte se att det skulle ske en tsunami av våldtäkter. Kanske på sin höjd 50 (40 nordafrikanska och 10 "helsvenska") våldtäkter om man räknar med det stora mörkertalet. 3950 bussar kommer att köras av män som aldrig våldtar.

Byter vi ut samtliga "helsvenska" chaufförer mot nordafrikaner blir det sammanlagt 40 våldtäktsmisstänkta (1 %). Räknar man med mörkertalet får vi fram ca 200 nordafrikanska män som våldtar. Eller 5 %. Men detta scenario kommer aldrig att inträffa, dvs att samtliga unga "helsvenska" män i hela landet byts ut mot unga nordafrikaner i samma åldersgrupp.

Ergo: den där enormt stora våldtäktsvågen kommer aldrig att välla in i Sverige. Det kan jag garantera dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in