2016-09-10, 16:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är Råstams uppgifter som bygger på vad utredarna sagt till henne.
Vi vet inte om detta stämmer. Eftersom polisen verkade betrakta dödsfallet som en olycka så behöver det inte vara så. Det kan vara misinformation och förvirring precis som skett i denna tråd. Polisen kan ha sagt att proverna skickats in till RMV vilket kan ha misstolkats till att en full rättskemisk analys har gjorts.
Men man har väl heller inte någon direkt anledning att tro att det är falskt. Varför jag och andra trott mycket på att denna analys inte gjorts har väl att göra med att JM insisterade på en kremering mot Akis familjs vilja.

Men vi vet ju heller inte om det är sant!

Detta att Aki varit drogad till medvetslöshet och kastats i vattnet är en teori. Men om JM hade hjälp, så verkar det vara en helt irrelevant aspekt. Aki var full, lockades ner till vattnet. Om det fanns en eller två relativt nyktra personer där, är det inte direkt svårt att brotta ned honom och trycka ned huvudet under vattnet.

Du har så rätt vallero!

Indiciekedjan fram till Akis död talar sitt tydliga språk,
oberoende om Aki var drogad eller inte.

Om det skulle vara så att det fanns någon substans i Aki
som dels hade "underlättat" drunkningen och som dels JM hade
tillgång till så hade det ju bara gjort åklagarens arbete lättare.

Citera
2016-09-10, 16:25
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Ja men polisen har inget med den rättsmedicinska undersökningen att göra förrän man kan misstänka brott. Den undersökningen görs av en läkare och det finns klara PM för rutiner för dessa undersökningar.

Men naturligtvis vet jag inte att man sparat prover men jag skulle inte akta det för otroligt utan snarare se det som en självklarhet.
Vad vi vet är ju att Aki obducerades. Vad vi inte helt säkert vet är om en full rättskemisk analys gjorts. Men vi vet att proverna finns. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg är inte detta med om han var drogad nödvändigtvis något avgörande.
Citera
2016-09-10, 16:29
Medlem
Citat:
Vad vi vet är ju att Aki obducerades. Vad vi inte helt säkert vet är om en full rättskemisk analys gjorts. Men vi vet att proverna finns. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg är inte detta med om han var drogad nödvändigtvis något avgörande.
Nej naturligtvis är det inte säkert att det är avgörande. Det skulle ändå vara av intresse att kunna utesluta förgiftning. (Och ännu mer intressant att kunna slå fast det, naturligtvis.)

Jag tror ändå att man i och med att ärendet öppnats på nytt, har analyserat de prover man tog den gången kroppen undersöktes. Hur pass heltäckande de proverna var har jag naturligtvis ingen aning om.
Citera
2016-09-10, 16:31
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du har så rätt vallero!

Indiciekedjan fram till Akis död talar sitt tydliga språk,
oberoende om Aki var drogad eller inte.

Om det skulle vara så att det fanns någon substans i Aki
som dels hade "underlättat" drunkningen och som dels JM hade
tillgång till så hade det ju bara gjort åklagarens arbete lättare.

Det skulle underlättat i att avgöra om det var mord eller inte, definitivt. Men även om han var drogad så skulle det inte direkt peka på mord. Vi vet ingenting om hans drog- eller alkoholvanor mer än att han inte (som vissa förståsigpåare tvärsäkert påstod) var känd som en ytterst måttlig man.
Igen. Vi vet väldigt lite.
Citera
2016-09-10, 16:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag fick dålig feedback av min idé tidigare i tråden, så jag vänder på frågeställningen.

Vad vi vet om sommarhuset:
-ägt av G&A, stor stuga med egen brygga vid Hjälmaren och möjl t kräftfiske
-JM spenderar somrarna + sensomrar där
-maken A*i drunknade där (ev överlagt mord, ej utrett)
-?????????????????????????????????????
-G*ran hade kontaktat mäklare för utvärdering/försäljning
-container beställd av G&A utställd på marken
-uthusdörrar på vid gavel pga att G&A hade redan börjat rensa ut (enl tidningsartikel)
Utdrag: "Den 68-årige mannen hade arbetat hårt när han gick och lade sig den tredje augusti. Samma morgon hade Vafabmiljö levererat en container till sommarstugan, som ligger utanför Arboga. Under dagen tömde 68-åringen flera förråd och uthus, på tomten."

Där frågetecknen står vill jag att ni frågar er själva:

Finns det något som tyder på att JM INTE använde stugan för att inackordera flyktingar för sitt företags räkning?

Vilket skulle kunna förklara varför G&A var intr av att sälja.

Glöm inte tidningsartikeln som tog upp att en anställd (ev J*lia, JM's dotter) hade åtta (8) flyktingar/ekb/hvb-boende som sov hemma i hennes vardagsrum.

Just sayin', om jag hade någon som drog hem lort till mitt sommarhus hade jag också kunnat tänka mig slänga viss inredning och sälja...
Senast redigerad av LuluBrooksie 2016-09-10 kl. 16:59. Anledning: Länk + tillägg
Citera
2016-09-10, 16:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Såväl obduktionerna som rättsintygen görs i första hand på uppdrag av polisen, men även åklagare, domstol och länsstyrelse har rätt att begära dessa.
Varje år avlider ca 90 000 människor i Sverige. Den läkare som konstaterar dödsfallet ska avgöra om det finns skäl för en rättsmedicinsk obduktion och i så fall ska en polisanmälan göras. Dit hör fall som har eller kan ha orsakats av yttre påverkan (såväl mord, självmord som olyckor), men även helt oväntade dödsfall, vid misstanke om felbehandling inom sjukvården och när det är svårt att avgöra om dödsfallet har orsakats av yttre påverkan, såsom vid förruttnelse eller när en missbrukare hittas död. Polisen begär därefter en rättsmedicinsk obduktion. Syftet med denna är att utesluta brott och fastställa dödsorsaken. Obduktionen innefattar bl.a. en noggrann undersökning av kroppens yttre och inre samt en kemisk analys av kroppsvätskor. Varje år utförs ca 5000 sådana obduktioner.

http://www.rmv.se/?id=28

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns det inte också en juridisk detalj som innebär att
anhöriga kan förhindra en klinisk, men inte en
rättsmedicinsk obduktion?

Dvs. JM kunde inte förhindra en rättsmedicinsk obduktion,
om vi nu kan utgå från att det var en sådan som gjordes...

Går inte att neka en rättsmedicinsk obduktion.

Citat:
Polismyndighet, allmän åklagare eller allmän domstol beslutar om rättsmedicinsk undersökning samt i vilken form den skall göras. Polis svarar för att underrätta närstående men en rättsmedicinsk obduktion får utföras även mot den avlidnes eller närståendes vilja. (SFS 1995:832)
Citera
2016-09-10, 16:45
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej naturligtvis är det inte säkert att det är avgörande. Det skulle ändå vara av intresse att kunna utesluta förgiftning. (Och ännu mer intressant att kunna slå fast det, naturligtvis.)

Jag tror ändå att man i och med att ärendet öppnats på nytt, har analyserat de prover man tog den gången kroppen undersöktes. Hur pass heltäckande de proverna var har jag naturligtvis ingen aning om.
Det fetade: Är det inte själva analyserna av prover som kan variera, inte själva proverna?
Citera
2016-09-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att man orkar fokusera så satans fel. I varje inlägg jag gör tappar man fokus och därmed
missar det väsentliga. Debatten blir således mig eller mina gliringar. Orka liksom.

Ifall du inte begriper bättre skall du fokusera på länken, länken kärring. Vi har nu enligt den
media jag föraktar i detta fall obduktionen offentlig. Vet faktiskt inte om jag tror på den men
låt oss säga att vi gör så. Då är alltså prover tagna ur "ögat", vener, urin o s v. Och med det
sagt faller teorin om förgiftning, kanske likaså utlandsresan förgiftning går ikull.

Men till saken hör att detta berörande flera brott inbakade i ett börjar tappa sin funktion,
misshandel, sexskandal, förgiftning illegala äffärer o s v. Vi har snart bara ett brott att fokusera
på och det är mordet på Göran, försöket på Anki. Men där är media tyst finns liksom inget.
Munnen är tät på allt och alla därav leder media in oss på skvaller, skvaller som du stöder
då du gör vågen så gott som ensam åt en idiot som besitter noll kunskap. Endast skvaller.

Har du förstått skillnaden mellan provtagning och analys? De har alltså sparat vävnadsprover såsom blodprov sedan förra året. Om det nu är så att Ak* blivit förgiftad så skulle de idag kunna hitta spår av det i hans blod om de gör nya analyser som aldrig utfördes förra gången. Så nej, att de tagit prover betyder inte att teorin om förgiftning faller.

Angående länken så får du gärna citera eller referera kort ur den om det står någon väsentligt där (hör till god sed på diskussionsforumet).
Citera
2016-09-10, 16:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forum202
Har du förstått skillnaden mellan provtagning och analys? De har alltså sparat vävnadsprover såsom blodprov sedan förra året. Om det nu är så att Ak* blivit förgiftad så skulle de idag kunna hitta spår av det i hans blod om de gör nya analyser som aldrig utfördes förra gången. Så nej, att de tagit prover betyder inte att teorin om förgiftning faller.

Angående länken så får du gärna citera eller referera kort ur den om det står någon väsentligt där (hör till god sed på diskussionsforumet).
Sparas ett till två år enligt tidigare info så frågan är, vet du att de här proverna finns kvar efter drygt 13 månader?
Citera
2016-09-10, 17:03
Medlem
Citat:
Det fetade: Är det inte själva analyserna av prover som kan variera, inte själva proverna?
Jag menar att man tagit blod och andra kroppsvätskor samt vävnader från flera ställen i kroppen och i tillräckliga mängder
Citera
2016-09-10, 17:07
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Svårt att veta vad du vill ha sagt med denna information.
En intressant del är dock:
"Syftet med denna är att utesluta brott och fastställa dödsorsaken."

Då dödsorsaken var drunkning så borde detta enkelt ha fastställt dödsorsaken. Då inget brott misstänktes kan man väl då ponera hur långt de ansågs sig behöva gå i sina analyser?
Citera
2016-09-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Javisst är det så men många obduceras ju utan att man misstänker brott. Om en läkare finner märkliga stickmärken på en kropp (som ett övertydligt exempel) går man ju vidare med en rättsmedicinsk undersökning. Visar den att ett brott begått kopplas startas ju en förundersökning först då.

I det du citerar gäller väl då man redan kan konstatera ett brott (knivhugg, skottskada etc. etc.) antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in