2016-09-10, 14:17
Medlem
Solglittrets avatar
Tänk om städningen och utrensningen av sommarstugan som JMs föräldrar påbörjat med beställd container och allt, gjorde att de fann komprometterande bevis för att JM dödat maken?

Den omtalade skilsmässoansökan som maken skrivit på enligt anhöriga - men inte JM. Hon kanske nekat till att ha sett den inför sina föräldrar - och så fanns den där i stugan med hennes underskrift också.... Även andra saker - gift, sömnmedel etc kan föräldrarna ha hittat.

Ställd inför dessa fynd kan situationen blivit lite jobbig för JM och de kan ha hotat att avslöja henne, alt helt förskjutit henne o hotat göra henne arvlös. Allt detta borde modern kunna berätta om.

När det gäller kroppsvätskeanalyser så är inte en analys som att öppna en burk o titta efter vad som finns inuti. Man analyserar med hjälp av instrument o andras substanser på ett RIKTAT vis - dvs man letar aktivt efter vissa ämnen o gifter. Om man inte har en aktuell misstanke - ja då letar man inte heller med specialanalyser mot vissa ämnen.
Förhoppningsvis kan man ta fram de ett år gamla proverna och om de finns i tillräcklig mängd, utföra flertalet riktade analyser på jakt efter sömnmedel o gifter.

Det finns, IMO stor risk att tro att mordet/mordförsöket på föräldrarna är en följereaktion av mordet på maken A.i. Tror det hänger ihop ( o därför också kan diskuteras här ).
Senast redigerad av Solglittret 2016-09-10 kl. 14:20.
Citera
2016-09-10, 14:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Någon som vet om (verkar inte troligt för en novis som mig) om man verkligen kan begära en rättsmedicinsk undersökning om man inte en inlett en förundersökning?

Som jag förstått det så är vi väl inte ens säkra på att det har skett, alltså att man påbörjat en förundersökning.

Petra Råsten Almqvist påstår ju att det gjorts, enligt den här artikeln:
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas

Det är IOFS inte så ovanligt med rättsmedicinska obduktioner.
Vi hoppas att hon vet vad hon talar om, Petra.

Här beskriver Lars Rogenfelt, numera pensionerad polis, att det aldrig
inleddes en förundersökning i samband med drunkningen:
http://bblat.se/nyheter/arboga/1.4172954-sommarstugemordet-41-aringens-makes-dod-granskas-pa-nytt

Om Petra, Lars och inblandade reportar har koll, så har det gjorts
en rättsmedicinsk obduktion utan att någon förundersökning inleddes,
i det här fallet.

Citera
2016-09-10, 14:28
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tänk om städningen och utrensningen av sommarstugan som JMs föräldrar påbörjat med beställd container och allt, gjorde att de fann komprometterande bevis för att JM dödat maken?

Den omtalade skilsmässoansökan som maken skrivit på enligt anhöriga - men inte JM. Hon kanske nekat till att ha sett den inför sina föräldrar - och så fanns den där i stugan med hennes underskrift också.... Även andra saker - gift, sömnmedel etc kan föräldrarna ha hittat.

Ställd inför dessa fynd kan situationen blivit lite jobbig för JM och de kan ha hotat att avslöja henne, alt helt förskjutit henne o hotat göra henne arvlös. Allt detta borde modern kunna berätta om.

När det gäller kroppsvätskeanalyser så är inte en analys som att öppna en burk o titta efter vad som finns inuti. Man analyserar med hjälp av instrument o andras substanser på ett RIKTAT vis - dvs man letar aktivt efter vissa ämnen o gifter. Om man inte har en aktuell misstanke - ja då letar man inte heller med specialanalyser mot vissa ämnen.
Förhoppningsvis kan man ta fram de ett år gamla proverna och om de finns i tillräcklig mängd, utföra flertalet riktade analyser på jakt efter sömnmedel o gifter.

Det finns, IMO stor risk att tro att mordet/mordförsöket på föräldrarna är en följereaktion av mordet på maken A.i. Tror det hänger ihop ( o därför också kan diskuteras här ).

Lite som jag tänker! Fast jag tror att ordningen är följande:

- Föräldrarna hade fått klart för sig att JM hade med drunkningen att göra.
- Föräldrarna ställer JM inför ultimatum att gå till polisen.
- Föräldrarna bestämmer sig för att sälja "mordplatsen"!
- JM accepterar inte ultimatumet utan väljer sin egen lösning!
Senast redigerad av Butteri 2016-09-10 kl. 14:37.
Citera
2016-09-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du har rätt. Det står att det utförts en rättsmedicinsk undersökning
i artikeln. Jag ber om ursäkt för att jag läst artikeln slarvigt.

Då återstår ju bara frågan om det finns några analyser utöver de
som görs rutinmässigt, som kan eller kunnat visa om Aki fått is
sig någon substans som "hjälpt" honom att drunkna
.

Det (av mig) fetade: Det ska man nog inte förvänta sig. Däremot finns säkert prov sparade, som nu analyseras.
Citera
2016-09-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Någon som vet om (verkar inte troligt för en novis som mig) om man verkligen kan begära en rättsmedicinsk undersökning om man inte en inlett en förundersökning?

Som jag förstått det så är vi väl inte ens säkra på att det har skett, alltså att man påbörjat en förundersökning.

Edit: Alltså då under augusti 2015.
Ja en rättsmedicinsk undersökning kan inledas om det gäller ett oförutsett dödsfall. Det är den läkare som gör den kliniska obduktionen som tar initiativ till detta.

Det behöver inte alls ha inletts någon förundersökning i samband med dödsfallet.
Citera
2016-09-10, 14:55
Medlem
habets avatar
Citat:
Petra Råsten Almqvist påstår ju att det gjorts, enligt den här artikeln:
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas

Det är IOFS inte så ovanligt med rättsmedicinska obduktioner.
Vi hoppas att hon vet vad hon talar om, Petra.

Här beskriver Lars Rogenfelt, numera pensionerad polis, att det aldrig
inleddes en förundersökning i samband med drunkningen:
http://bblat.se/nyheter/arboga/1.4172954-sommarstugemordet-41-aringens-makes-dod-granskas-pa-nytt

Om Petra, Lars och inblandade reportar har koll, så har det gjorts
en rättsmedicinsk obduktion utan att någon förundersökning inleddes,
i det här fallet.

Jo men vi har nyss konstaterat att PRA förmodligen inte är insatt i just detta ärende utan endast uttalar sig generellt.
Citera
2016-09-10, 14:55
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja en rättsmedicinsk undersökning kan inledas om det gäller ett oförutsett dödsfall. Det är den läkare som gör den kliniska obduktionen som tar initiativ till detta.

Det behöver inte alls ha inletts någon förundersökning i samband med dödsfallet.

OK. Tack för svar.
Citera
2016-09-10, 15:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Finns det inte också en juridisk detalj som innebär att
anhöriga kan förhindra en klinisk, men inte en
rättsmedicinsk obduktion?

Dvs. JM kunde inte förhindra en rättsmedicinsk obduktion,
om vi nu kan utgå från att det var en sådan som gjordes...

Citera
2016-09-10, 15:20
Medlem
Citat:
Finns det inte också en juridisk detalj som innebär att
anhöriga kan förhindra en klinisk, men inte en
rättsmedicinsk obduktion?

Dvs. JM kunde inte förhindra en rättsmedicinsk obduktion,
om vi nu kan utgå från att det var en sådan som gjordes...

Jag fet faktiskt inte men det där finns nog i begravningslagen isf.
Citera
2016-09-10, 15:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag fet faktiskt inte men det där finns nog i begravningslagen isf.

Där var det, Lag om obduktion m.m.

Ungefär så här:

När det gäller en klinisk obduktion ska nära underrättas och ge tid att yttra sig,
men beslutet fattas av läkare.
Lite svårläst (IMO), men jag tolkar det som att näras synpunkter ska
beaktas om inte läkaren har speciella skäl till varför en klinisk obduktion
ska utföras.

När det gäller rättsmedicinsk undersökning (Lag om obduktion m.m.):
17 § En rättsmedicinsk undersökning får genomföras, även om åtgärden strider mot den avlidnes eller de närståendes inställning.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950832.htm

Citera
2016-09-10, 16:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Du har rätt. Det står att det utförts en rättsmedicinsk undersökning
i artikeln. Jag ber om ursäkt för att jag läst artikeln slarvigt.

Då återstår ju bara frågan om det finns några analyser utöver de
som görs rutinmässigt, som kan eller kunnat visa om Aki fått is
sig någon substans som "hjälpt" honom att drunkna.

Citat:
Det (av mig) fetade: Det ska man nog inte förvänta sig. Däremot finns säkert prov sparade, som nu analyseras.
Det är Råstams uppgifter som bygger på vad utredarna sagt till henne.
Vi vet inte om detta stämmer. Eftersom polisen verkade betrakta dödsfallet som en olycka så behöver det inte vara så. Det kan vara misinformation och förvirring precis som skett i denna tråd. Polisen kan ha sagt att proverna skickats in till RMV vilket kan ha misstolkats till att en full rättskemisk analys har gjorts.
Men man har väl heller inte någon direkt anledning att tro att det är falskt. Varför jag och andra trott mycket på att denna analys inte gjorts har väl att göra med att JM insisterade på en kremering mot Akis familjs vilja.

Men vi vet ju heller inte om det är sant!

Detta att Aki varit drogad till medvetslöshet och kastats i vattnet är en teori. Men om JM hade hjälp, så verkar det vara en helt irrelevant aspekt. Aki var full, lockades ner till vattnet. Om det fanns en eller två relativt nyktra personer där, är det inte direkt svårt att brotta ned honom och trycka ned huvudet under vattnet.
Citera
2016-09-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är Råstams uppgifter som bygger på vad utredarna sagt till henne.
Vi vet inte om detta stämmer. Eftersom polisen verkade betrakta dödsfallet som en olyckabehöver det inte vara så. Det kan vara misinformation och förvirring precis som skett i denna tråd. Polisen kan ha sagt att proverna skickats in till RMV vilket kan ha misstolkats till att en full rättskemisk analys har gjorts.
Men man har väl heller inte någon direkt anledning att tro att det är falskt. Varför jag och andra trott mycket på att denna analys inte gjorts har väl att göra med att JM insisterade på en kremering mot Akis familjs vilja.

Men vi vet ju heller inte om det är sant!

Detta att Aki varit drogad till medvetslöshet och kastats i vattnet är en teori. Men om JM hade hjälp, så verkar det vara en helt irrelevant aspekt. Aki var full, lockades ner till vattnet. Om det fanns en eller två relativt nyktra personer där, är det inte direkt svårt att brotta ned honom och trycka ned huvudet under vattnet.
Det (av mig) fetade: Ja men polisen har inget med den rättsmedicinska undersökningen att göra förrän man kan misstänka brott. Den undersökningen görs av en läkare och det finns klara PM för rutiner för dessa undersökningar.

Men naturligtvis vet jag inte att man sparat prover men jag skulle inte akta det för otroligt utan snarare se det som en självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in